schiphuis
door schiphuis Aug 13, 2023 om 09:57
Huishouden & energie
Topmatras

hoi, heb bij jysk de topmatras gold t55 dreamzone gekocht die 7 comfortzones zou hebben. heb via mail aan jysk gevraagd of dit klopt,het klopt. maar ik vraag me nu af of dit wel zo is,het is 1 grote plaat in dezelfde structuur,zonder inkepingen o.i.d. . schuim word gegoten,dus dezelfde massa over het hele proces,hoe kun je dat in 7 verschillende hardheden reguleren? snap ik iets niet ,met mijn 77 jaar kan ik me dat wel voorstellen. kan iemand mij uit de brand helpen?  bvd.  mvg.  jan

2053 8 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Aug 13, 2023 om 11:16
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk gaan die comfortzones pas werken als u ligt.

7 comfortzones bieden speciale ondersteuning voor gebieden zoals het hoofd, de schouders, taille, heupen, benen en voeten.

https://jysk.nl/slaapkamer/matrassen/topmatrassen/topmatras-90x200-gold-t55-dreamzone

sira
door sira - Aug 13, 2023 om 12:39
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom gaat u niet naar een plaatselijke beddenspeciaalzaak gezien uw twijfel, is ook makkelijker klagen indien nodig.

Ik vind de reviewscore van Jysk nou niet echt om over naar huis te schrijven.

B2
door B22558 - Aug 13, 2023 om 12:54
17 Antwoorden / 2 Vragen

Een topper van 6 cm dik gaat weinig toevoegen aan het slaap comfort......beter kijken naar een nieuw matras.

schiphuis
door schiphuis - Aug 13, 2023 om 13:40
60 Antwoorden / 30 Vragen

bedankt voor jullies antwoorden,echter is mijn vraag nog niet beantwoord, kan dit matras 7 zones bevatten? heb een nieuw matras die te hard is,vandaar.

rj
door rjw Aug 13, 2023 om 14:49
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou het niet kunnen? Het kan wel 1 plaat schuim zijn maar dat wil nog niet direct zeggen dat het een uniforme massa is. Het leuke van schuim is dat je daar in productie heel veel kanten me op kunt. Stel dat je een matrijs hebt heb van 200x90x8cm, met lange de lange zijde 7 toevoerbuizen. Per buis kan je verschillende hoeveelheden schuim in de matrijs spuiten en omdat de matrijs overal 8 cm hoog is, zal de dichtheid dan variëren (dit is maar een voorbeeld, er zijn ongetwijfeld nog veel andere manieren om het te produceren). Overigens zullen de verschillende zones niet superveel van elkaar verschillen anders krijg je zo'n ouderwets luchtbedgevoel met allemaal voelbare ribbels.

sira
door sira Aug 13, 2023 om 15:29
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet wat voor een bedbodem u heeft, maar als dat een lattenbodem is, kunt u die ook in hard of zacht regelen.

Dit was de meest duidelijke foto die ik kon vinden:
Lattenbodem Bossflex 400 vlak
Bij deze lattenbodem kunnen de smalle gele vlakjes (die in een V-vorm lopen) worden verschoven. Als de vlakjes naar de buitenzijde worden verschoven, heeft de lattenbodem veel meer vering en dat heeft ook invloed op de matras, want ook een harde matras is buigzaam.

sira
door sira Aug 13, 2023 om 15:36
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Hier nog een duidelijker afbeelding:
Middelzone versteviging | allnatura Nederland
Lattenbodem instellen. De latten in hardheid met schuiven ...

schiphuis
door schiphuis Aug 13, 2023 om 16:55
60 Antwoorden / 30 Vragen

sira,bij lattenbodem de schijfjes in het midden,dus de zachte variant

sira
door sira Aug 13, 2023 om 20:57
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Dat hangt er van af welk type lattenbodem u heeft. Ik heb het type zoals op de afbeelding en moet ik de schijfjes naar buiten schuiven om de lattenbodem meer verend ("zachter") te krijgen. Hij zakt dan wat door en ligt niet als een plank.

sira
door sira Aug 13, 2023 om 20:58
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Zie ook: https://huberts-slaapcomfort.nl/lattenbodem-hardheid-met-schuiven-instellen/

Er zijn 3 systemen:

red 1Systeem 1: Er zitten 2 latten boven elkaar. Het idee er achter is dat 2 latten samen altijd stugger zijn dan 1 enkele lat. Door de schuifjes van het midden naar buiten te schuiven voeg je de 2e lat (de onderste) toe aan de bovenste en wordt het geheel stugger.

red 2Systeem 2: 2 gekoppelde latten met daaronder in het midden 1 enkele lat. Door de schuifjes van buiten naar binnen te schuiven maak je het lattenpaar stugger. Immers, je gaat van 2 latten naar 3 latten.

red 3 Systeem 3: De latten zitten met hun uiteinde in een kunststofkap. Op deze kap zit een schakelaar. Deze schakelaar kan je op hard of zacht zetten.

schiphuis
door schiphuis Aug 14, 2023 om 08:49
60 Antwoorden / 30 Vragen

heb systeem 3

1paul
door 1paul Aug 14, 2023 om 11:08
3152 Antwoorden / 0 Vragen

bedbodems voegen vrijwel niets toe aan de hardheid of zachtheid, matras is verreweg het belangrijkste onderdeel.

als TS een nieuw matras heeft welk te hard is is er OF verkeerd geadviseerd OF TS zelf heeft verkeerd besteld.

beter is het om matras om te ruilen als dit nog kan....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 13, 2023 om 14:14
2063 Antwoorden / Vragen

Ik geloof niet dat iemand dat soort commerciële claims zal kunnen onderbouwen, die "verplichting" rust toch echt bij de fabrikant. Blijkbaar heeft u een te harde matras en hoopt u dat deze top het op kan lossen. Al heeft hij dertig comfort zones, waar het om gaat is of het u bevalt en daar kom je enkel achter als je het probeert.
Soms mag je matrassen een tijdje proberen.

A van Kampen
door A van Kampen - Aug 13, 2023 om 14:57
22 Antwoorden / Vragen

Door gebruik te maken van verschillende materialen en diktes kan de zachtheid van een matras variëren
Bijvoorbeeld: https://timmersmedicare.nl/wp-content/uploads/2021/03/doorsnede-backbone.jpg

Ik denk zelf dat een (top)matras van 5 cm dikte niet een groot verschil kan maken wanneer de hoofdmatras waar het op ligt niet goed is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 13, 2023 om 22:29
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jan,

Mijn ervaring met topmatrassen is , dat het een kwestie is van uitproberen.

De matras is nu trouwens in de aanbieding:

https://jysk.nl/slaapkamer/matrassen/topmatrassen/topmatras-90x200-gold-t55-dreamzone

schiphuis
door schiphuis - Aug 16, 2023 om 10:57
60 Antwoorden / 30 Vragen

rjw   - dit zegt jysk - Het is een plak die overal de zelfde grootte heeft in de binnenkant van de plak zijn insnijdingen gemaakt. Denk aan een broodje waarin jij meerderen malen een insnijding maakt om beleg tussen te doen. De grootte en hoogte van het broodje blijft hetzelfde.

Er zijn allenmaal kleine sneetjes gemaakt in de verschillende zones om verschillende hardheden te creëren.