marann
door marann Jun 10, 2009 om 15:47
Huishouden & energie

Tuin

Geachte lezers, Ik heb de volgende vraag : al ruim 20 jaar heb ik een gedeelte van mijn tuin in bruikleen (dus zonder dat ik er ooit iets voor betaald heb). Er is ook nooit iets op papier gezet. Nu is mijn vraag dit stukje tuin is mijn achteruitgang en gebruik ik veel. Ook bezoekers komen door deze ingang. De eigenaar heeft me nu aangezegd dat het binnen anderhalf jaar ontruimd dient te worden, aangezien hij alles aan de gemeente gaat verkopen. Heb hem nog gevraagd of het mogelijk is dat ik mijn achteruitgang kan behouden maar hier werd negatief op gereageerd. Nu hoor ik van vrienden en bekenden dat als je een stuk grond zo lang in bruikleen hebt dit van jou is. Kunt u mij hierover inlichten? Bij voorbaat dank! Marann

895 7 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 10, 2009 om 19:09
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marann,neem is kontakt op met het juridisch loket een advocaad kan het gooien gewoonte of gebruikersrecht dan wel een schikking afdingen,dat je het mag houden is klein wand zijn belang is groter dan de jouwe,maar als het tot een schikking komt dan krijg je geld.

sukses Nico

matusso
door matusso - Jun 10, 2009 om 19:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Marann,

Wanneer u dat stuk grond al minstens 20 jaar onafgebroken in gebruik heeft en de oorspronkelijke eigenaar  heeft in 20 jaar nooit de grond geclaimd en/of u gesommeerd de grond te ontruimen, dan bent ú eigenaar van de grond geworden. Zaak is wel dat u kunt bewijzen dat u de grond al minstens 20 jaar in gebruik heeft. U kunt het door verjaring verkregen eigendom bij het Kadaster laten registreren (via een notaris). U kunt u de voormalige eigenaar schriftelijk op de hoogte brengen dat u het eigendom van het stuk opeist; hij zal van het Kadaster ook bericht ontvangen als u daar registreert. Tegelijkertijd kunt u de gemeente -als beoogde koper van de grond- aanschrijven dat de grond uw eigendom is en zij alleen met u over eventuele verkoop mogen onderhandelen.

th
door thesandman - Jun 10, 2009 om 19:44
73 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer,

De vraag rijst hier hoe het gebruik schriftelijk is geregeld en of de gemeente stuitingshandelingen heeft verricht bijvoorbeeld. U zult zich hoe dan ook tot een notaris moeten wenden.

Wie te goeder trouw een bepaalde zaak van iemand bezit, wordt - bij onroerende goederen - eigenaar na tien jaar.
Een bezitter te kwader trouw wordt na 20 jaar vanzelf eigenaar. Deze mogelijkheid bestaat pas sinds 1 januari 1993, een bezitter te kwader trouw kan dus op zijn vroegst in 2013 eigenaar worden.
Verder moet de onroerende zaak ook zichtbaar in gebruik/bezit zijn bij de ander.

Het onafgebroken bezit moet u kunnen bewijzen.

U kunt u tot een notaris wenden om deze te verzoeken een registerverklaring van verjaring op te maken. U zult de onafgebroken periode van bezit moeten aantonen met bijvoorbeeld getuigenverklaringen. Als het bezit gedurende tenminste 20 jaar niet wordt ontkendof betwist, door de formele eigenaar, lijkt de zaak vrij voor de bezitter.

De notaris zal zich tot de formele eigenaar wenden om te vernemen of die instemt met de inschrijving in het kadaster van de verkrijgende verjaring en bij gebreke van die instemming zal ook een verklaring worden opgemaakt door de notaris doch alsdan zal de beheerder van het Kadaster inschrijving wellicht weigeren. U kunt dan zowel de beheerder van het Kadaster als de formele eigenaar in rechte betrekken om de inschrijving alsnog af te dwingen.

Voor de formele eigenaar:
Voor de formele eigenaar geldt in ieder geval een aangetekende brief te versturen. Als de verjaringstermijn nog loopt, is deze in ieder geval gestuit. Dan begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen. Die is gelijk aan de oorspronkelijke termijn, maar maximaal 5 jaar.

Zie deze link: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=24310

vladja
door vladja - Jun 10, 2009 om 19:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Alles over deze zaak kun je vinden in:
Burgerlijk Wetboek nr. 3 Vermogenrecht in het algemeen;
Afd.3, Verkrijging en verlies door verjaring, art. 99 en volgende.

Google: burgerlijk+wetboek+3

en u je kunt op je gemak nalezen hoe het zit.

Vladja

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2009 om 23:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie ook dit:

U kunt het eventueel voorleggen aan de Rijdende Rechter (kijkt op die site)....

vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2009 om 00:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja,

Eigenaar van een onroerend goed word je toch niet zomaar doch via notariële akte.

Art. 99 in het 3-e boek gaat over het 10 jaar in bezit hebben van het goed, wanneer je te goeder trouw bent. Doch door even je koopakte van eigen goed te bekijken kun je weten dat het betreffende belendende goed niet van jou is. Dus kan van goeder trouw geen sprake zijn. En 10 jaar in gebruik is nog geen 10 jaar bezit.

Wel kan er van erfdienstbaarheid sprake zij in de zin van recht op overpad voor de bewoner(s) van het belendende goed. Dat gaat echter pas na 20 jaar in.
Doch geldt niet voor zijn gasten.

Ontstaan van een erfdienstbaarheid
Een
erfdienstbaarheid kan ontstaan door vestiging of door verjaring. Bij
vestiging gebeurt dit door middel van een notariële akte. Alleen als u
eigenaar bent van het dienend erf, kunt u een erfdienstbaarheid
vestigen. In geval van verjaring heeft een bepaalde situatie zo lang
bestaan, dat er na verloop van (een bepaalde) tijd automatisch een
erfdienstbaarheid is ontstaan. Dat is het geval na 10 jaar als de
verjaring 'te goeder trouw' gebeurt. Is de eigenaar van het heersend
erf niet te goeder trouw, dan is de termijn 20 jaar. Zowel de eigenaar
van het dienend als van het heersend erf kunnen zich op verjaring
beroepen.

Wanneer je het niet met mijn zienswijze eens bent zie ik dat graag.

Hardware ERror MAN.

vladja
door vladja - Jun 11, 2009 om 10:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardware man,

Ik verwijs naar de wetgeving omtrent dit soort zaken. Dat is de enige grond waarop dit beoordelld kan en zal worden. Dat is maatgevend. Alle theorieen en veronderstelling van anderen zullen hier toch aan moeten voldoen.

Vladja