Wi
door Wise Jan 28, 2021 om 16:55
Huishouden & energie

Urgentieverklaring

Geachte heer/mevrouw

Ik schrijf dit namens een dialyse patiënt.

4 manden geleden heeft een jonge man van 42 beide nieren verloren. Sindsdien dialyseert hij 3 keer per week. Hij woont in 1 appartement samen met 2 andere medebewoners.

Echter, sinds zijn ziekte is voor hem niet meer makkelijk om samen met anderen in een appartement te wonen. Hij is niet meer “gezellig” voor de medebewoners en kan niet altijd hemzelf zijn en is min of meer tot last voor de medebewoners. Zij ervaren negatieve gevoelens door zijn ziekte en hierdoor voelt hij hemzelf niet altijd welkom. Door al deze beperkingen wilt hij verhuizen naar Zoetermeer waar ook zijn mantelzorger woont. We hebben van zijn Nefroloog een medische verklaring gekregen dat meneer en eigen plek nodig heeft en afhankelijk is van zijn mantelzorger.

Daarnaast alle nodige documenten verzameld en ingediend bij de woningcorporatie DGW en gemeente Zoetermeer om een urgentieverklaring te krijgen.

Maar helaas de verzoek afgewezen. De reden dat zij aangeven is dat de persoon zelfstandig kan leven en geen noodzaak om te verhuizen naar Zoetermeer waar ook de mantelzorger woont.

We krijgen binnen 2 weken de brief hiervan en dan mogen wij bezwaar tekenen.

Graag wilden wij weten wat het beste manier is om toch deze meneer te helpen met de urgentieverklaring voor een woning.

Alvast bedankt.

Wise

4247 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2021 om 17:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De meest efficiënte oplossing (en ook de feitelijk enige) is het snel aanteken van bezewaar tegen tegen beslissing en zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/bezwaar-tegen-beslissing-overheid .  Als daar dan negatief opwordt beslist kan bezwaar worden aangetekend bij de onafhankelijke bezwaarcommissie en mogelijk daarna ook bij de Nationale Ombudsman.

Daarnaast is advies en hulp vragen bij niervereniging ook nog een optie.

Wi
door Wise Jan 29, 2021 om 09:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste bedankt voor je advies en tijd. Ik waardeer het enorm. We gaan zeker die pad bewandelen.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jan 28, 2021 om 17:22
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Door precies te doen wat de gemeente Zoetermeer aangeeft. In bezwaar gaan tegen de afwijzing van de urgentieverklaring. Na afwijzing van het bezwaar kan hij naar de bestuursrechter stappen.

Wi
door Wise Jan 29, 2021 om 09:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Hartelijk dank voor je advies. Alleen het lezen ervan geeft mij hoop en energie.

Bedankt!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 28, 2021 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn nogal wat regels om voor urgentie in aanmerking te komen.
Als je kijkt op de volgende website heb je een beginnetje:
https://www.zoetermeer.nl/inwoners/producten-a-z_45918/product/sociale-huurwoning-urgentieverklaring_41.html
K
lik dan op de laatste regel:
beleidsregels urgentieverklaring Zoetermeer 2019.
Als je dan kijkt bij artikel 2.2.2. dan staan daar allerlei voorwaarden waaraan je moet voldoen, wil je dicht bij je mantelzorger wonen.
Om door dit oerwoud van regels heen te komen, zou je een advocaat kunnen raadplegen die voor jou een goed onderbouwd bezwarschrift  schrijft.
Je zou eens voor advies contact op kunnen nemen met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/
Indien nodig kunnen zij verwijzen naar een advocaat.
Let op de termijn waarbinnen je bezwaar moet maken. 14 dagen is kort. En als je te laat bent, is geen bezwaar meer mogelijk,

Wi
door Wise Jan 29, 2021 om 09:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Super bedankt voor je advies en tijd die je genomen hebt om mij wegwijs te maken.
Ik verder met de genoemde stappen en hopen om te kunnen krijgen.

Nogmaals bedankt

ne
door neodutchio - Jan 28, 2021 om 17:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Zo te lezen woont deze persoon nu buiten Zoetermeer. Normaal gesproken moet alles geregeld worden in de woonplaats. Stel dat iedereen met een urgentieverklaring naar een bepaalde gemeente wil verhuizen, dan komt niemand meer in aanmerking voor een huis daar.
Bezwaar kan altijd geprobeerd worden, echter heeft deze persoon nu een eigen plek en of verhuizen naar de mantelzorger een reden tot urgentie is betwijfel ik.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 28, 2021 om 19:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als deze gaat inwonen bij mantelzorger  .....

Zelfstandig in die buurt wonen kan jaren duren voor er iets vrij komt,
een verklaring heb je dan ook niet veel aan als  dat daar op vele KM afstand is....

Maar zelfstandig wonen en mantelzorg nodig?????   Ik heb twijfels of hij niet beter elders kan wonen  waar deze zorg  wel altijd aanwezig is.

Wi
door Wise Jan 29, 2021 om 09:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste
Bedankt voor je reactie.

De dagen dat hij dialyseert dus 3 keer per week is heel zwaar om nog maar met iemand te praten en rekening houden met 2 medebewonners. Alleen maar zitten klagen dat je pijn hebt en moe bent kan mensen heel snel vervellen.

Als je een eigen woning hebt en die is dichtbij iemand op wie je kan rekenen is erg fijn als je chronish ziek bent.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 29, 2021 om 13:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ooit  was deze 2e persoon een aardige vriend van jullie... nu  niet meer.
Dat is risico van Voordeliger Samen wonen en nu moet je helaas wachten  of er ooit iets vrij komt voor hem....
Hij staat helaas  nog nergens ingeschreven achteraan dus  een jaar of 10 helaas?

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2021 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dialyseert hij thuis, of in een dialysecentrum? Dat hij niet meer gezellig is en zich niet welkom voelt, is natuurlijk geen grond voor een urgentie.

Wi
door Wise Jan 29, 2021 om 09:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dialysecentrum 3 keer per week.

Ter. info:

De mensen om u heen

Een ziekte kan ook invloed hebben op uw omgeving. Soms merkt u dat de mensen anders met u omgaan omdat u ziek bent. Bijvoorbeeld familie, vrienden en buren. Het kan zijn dat bij u niet aan de buitenkant te zien is dat u ziek bent. Misschien begrijpt uw omgeving niet goed waar u mee te maken heeft, en wat uw klachten kunnen betekenen. Denk aan klachten als vermoeidheid en pijn, waar u soms wel, en soms niet last van heeft. Hierdoor kunt u de ene keer wél bij bijvoorbeeld een familiefeestje zijn, en lukt het een andere keer niet. Soms eindigen relaties door de ziekte. Dat kan zorgen voor teleurstelling, pijn, boosheid en verdriet. Soms ontstaan er ook nieuwe vriendschappen. Bijvoorbeeld met mensen die hetzelfde meemaken.

Ook de mensen om u heen kunnen negatieve gevoelens ervaren door uw ziekte of beperking. Bijvoorbeeld omdat ook hun sociale leven verandert of omdat zij hun toekomstplannen moeten bijstellen.

BRON

Wi
door Wise - Jan 29, 2021 om 09:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Ik dank jullie voor jullie tijd en advies aan ons. Ik waarder het enorm en ben stukje wijzer van geworden.
Ik ga zeker de stappen ondernemen die jullie aan mij hebben doorgegeven.

Nogmaals hartelijk dank!

Wise

Ke
door Keesje39 - Jan 30, 2021 om 00:01
27 Antwoorden / Vragen

Om de termijn van 14 dagen niet te overschrijden, kunt u alvast meedelen dat u bezwaar maakt en dat de toelichting op uw bezwaar zo spoedig mogelijk volgt. Dan hebt u wat meer tijd. Succes!

Wi
door Wise Feb 3, 2021 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Bedankt voor de reactie. We gaan idd een bezwaar indienen en hopen om toch in aanmerking te komen.

Nogmals bedankt.

ma
door marnix1 - Jan 30, 2021 om 16:17
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik weet niet of u nog nieuwe redenen kunt opgeven om de urgentie te verkrijgen,
nu u al een negatieve beschikking heeft en daartegen in bezwaar gaat,
ikzelf heb met dezelfde ziekte wel een urgentie gekregen, maar dat was in de jaren 80 van vorige eeuw,
de regels zijn scherper geworden, denk ik,
ik heb het er op gegooid, juist alleen te willen wonen en niet met anderen omdat dat met deze ziekte voor een ieder veel te belastend is, ook qua hygiene en badkamer- en toiletgebruik,
verder zat ik op twee hoog en was de lift vaak stuk,
nier/dialysepatienten zijn vaak te moe om trappen te lopen en hebben vaak opkomende onderliggende ziekten omdat de nieren veel regelen in het lichaam, bot-aanmaak/afbraak en andere zaken,
vraag de maatschappelijk werker van het ziekenhuis om hulp, die zijn soms handiger dan de nefroloog zelf,
succes

Wi
door Wise Feb 3, 2021 om 13:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Bedankt voor uw reactie, ook hij wilt graag alleen wonen maar dan dichterbij mantelzorger en mensen die hem kunnen helpen in zijn dagelijks leven.

Nogmaals bedankt.