Pa
door PamK Sep 22, 2021 om 15:19
Huishouden & energie

Valt klein materiaal onder een service abonnement van een ketel

Ik heb een jaarlijks serviceabonnement voor mijn ketel en geiser.
Na inplannen van een afspraak ontvang ik de bevestiging per mail met de service voorwaarden en prijzen  incl. btw.

Kan een service monteur dan zomaar 2x (per apparaat) klein materiaal in rekening brengen zonder dat dit in de service voorwaarden vermeld staat?

5218 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2021 om 15:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, ik ben van mening dat dat kan als er materiaal vervangen moet worden en er geen sprake is van garantie (ook niet van de wettelijke) en het zal in de voorwaarden staan.

U behoeft er niet mee in te stemmen maar dan wordt er ook geen onderhoud gedaan door het door u bedoelde bedrijf. Bij andere bedrijven zal het echter niet anders zijn indie de ketel en geyser uw eigendom zijn.

ma
door malty - Sep 22, 2021 om 15:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moet u betalen voor die post klein materiaal?
Staat in de servicevoorwaarden de prijs genoemd voor het onderhoud zonder dat er gesproken wordt over de kosten voor klein materiaal, zou ik die niet betalen.
Beetje geldklopperij voor een kwastje en poetsdoekje.

Pa
door PamK Sep 22, 2021 om 15:35
Antwoorden / 1 Vragen

De prijs is 4,43 excl. btw per apparaat dus is niet mega maar het gaat om het principe dat ze het ergens moeten aangeven is mijn mening.
Het staat niet in der servicevoorwaarden, ik werd er na controle mee geconfronteerd! De monteur kon er niets mee, snap ik hij deed slechts zijn werk. Leverancier gebeld die mijn klacht serieus nam en dit bij het  management zou neerleggen. Nooit iets mee gedaan noch iets van gehoord.

ma
door malty Sep 22, 2021 om 15:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het nergens aangegeven staat, geld terug vragen, wanneer ze daar niet in meegaan ergens anders een cv servicecontract nemen.
Vooral als u een meerjarig service contract hebt komen die kosten elk jaar weer terug.
Het is inderdaad niet veel geld, maar toch.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 22, 2021 om 15:32
2055 Antwoorden / Vragen

U moet een contract hebben en daar moet in staan wat dit contract behelst dus ook of u materialen apart moet betalen of dat deze in het contract zitten. Er zijn zeker contracten waarbij dit in de prijs zit maar dat moet u gaan lezen.

panter22
door panter22 - Sep 22, 2021 om 15:55
6599 Antwoorden / Vragen

Staat er in de voorwaarden dat er geen materiaalkosten betaald hoeft te worden?
Kijk bv bij Feenstra, daar staat duidelijk bij welk abonnement materiaalkosten moet worden betaald
https://www.feenstra.com/cv-onderhoud/?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuGin--d2Um9BMD0LDzD98GkrBHKPQ5O0K_dIt6cnho0E8fZ9EmB1LIaAlamEALw_wcB

Iv
door Ivo W - Sep 22, 2021 om 16:17
729 Antwoorden / Vragen

Er bestaan nogal wat verschillende service abonnementen, elk met andere voorwaarden. Of het bij uw abonnement 'normaal' of toegestaan is dat (klein) materiaal in rekening gebracht wordt bij een reguliere onderhoudsbeurt is dus nogal afhankelijk van wat voor abonnement met welke voorwaarden u afgesloten heeft.

- Er zijn service abonnementen waarbij met het abonnement alleen de manuren en voorrijkosten worden afgedekt. Al het materiaal wordt dan separaat in rekening gebracht.

- er zijn service abonnementen waarbij naast de manuren en voorrijkosten ook de kosten van de service-onderdelen inbegrepen zijn die volgens fabrikant nodig zijn voor de jaarlijkse service beurt. Onderdelen die niet standaard tot de servicebeurt horen of die vervangen moeten worden in geval van storing, moeten dan separaat betaald worden.

- Er zijn ook full-service abonnementen. Alle kosten die samenhangen met storingen en onderhoud zijn dan inbegrepen in het abonnement. Tot het toestel een bepaalde leeftijd heeft bereikt heeft u dan nooit extra kosten.

Binnen bovenstaande 3 hoofdgroepen zijn per aanbieder nog kleine variaties mogelijk in wat wel en niet inbegrepen is. Alleen uw eigen service contract met bijbehorende voorwaarden kan uitsluitsel geven wat in uw geval van toepassing is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 22, 2021 om 17:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pamk,

Over welk bedrijf gaat het?

gerbera
door gerbera - Sep 22, 2021 om 22:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar zit in uw CV keten, net als in de geiser, een thermokoppel welke bij onderhoud standaard  vervangen worden. Vaak staat in het contract/abonnement aangegeven dat het exclusief materiaalkosten is en waarschijnlijk ook in uw contract.

ma
door malty Sep 23, 2021 om 11:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat Klein materiaal hier een kwastje, doekje en gebruik stofzuigertje is en niet materiaal voor de cv ketel en geiser zelf.
Veel garages zetten op hun rekening ook een post Klein materiaal, waarbij dan een oliedop van €0,50 wel apart in rekening wordt gebracht.

gerbera
door gerbera Sep 23, 2021 om 12:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan toch maar eens kijken hoe en waarmee een verwarmingsmonteur werkt. De spullen die u noemt zijn normale dingen die bij een onderhoud gebruikt worden, en die zullen ze echt niet inrekening brengen. Thermokoppel en of pizo-onsteker zijn onderdelen die normaal vervangen worden en gelet op de prijs lijkt mij dat zeer waarschijnlijk.

ma
door malty Sep 23, 2021 om 12:34
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn cv ketel wordt door de cv monteur niks vervangen of het moet stuk zijn.
Om de rekening op een makkelijke manier wat te verhogen misschien, een post Klein materiaal introduceren.
Als het om een ketel onderdeel gaat, waarom niet het onderdeel benoemen, krijg je geen vragen zoals nu de TS doet.

gerbera
door gerbera Sep 23, 2021 om 14:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Tís maar net welk type ketel je hebt.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2021 om 09:31
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Als er in de voorwaarden NIET staat incluis klein materiaal dan JA....

wi
door wim koelewijn - Sep 24, 2021 om 16:49
68 Antwoorden / Vragen

Klein materiaal rekenen is een soort van modegril...al of niet terecht..al of niet gebruikt..mijn ( nu voormalige) garage rekende steevast,ook bij 'n apk zonder problemen, "klein materiaal"... bij 'n schade aan de auto bleek op de rekening die ik ten onrechte ontving, moest naar de verzekering, o.a een roestbehandeling, kentekenplaat en houder te staan..was niet vervangen ofzo..bij reklameren werd er min of meer gezegd "stond bij dergelijke schade, standaard in de computer..ze wisten niet hoe snel het teruggestort moest worden..ofwel de verzekering wordt eigenlijk "genaaid"..

om
door ompt - Sep 24, 2021 om 17:58
1 Antwoorden / Vragen

Kijk in uw contract. Zal daar in staan