door william DB Mar 7, 2019 om 14:26
Huishouden & energie

Vast 3 jarig contract zonder handtekening?

Ik heb in februari een verkoper van NLE gesproken. Hij stuurde mij een contract voor 3 jaar vast energie en gas. Deze mail is in mijn spambox beland en toen ik deze ontdekte waren de 14 kalenderdagen bedenktijd voorbij. Ik heb de klantenservice gebeld van NLE en zij zeggen dat het contract rechtsgeldig is omdat ik in de 14 dagen niet heb gereageerd. Mag dit zomaar??

5483 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2019 om 14:32
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dit is en blijft een zeer vervelende kwestie die zich helaas heel vaak voordoert en vooral ook bij de NLE. Dien in ieder geval een klacht in bij www.consuwijzer.nl. Vanuit NLE zal men u mogelijk 'overvallen met een gespreksopname waarin u ja heeft gezegd. De gang van zaken m.b.t. NLE was ook recent in een kassa tv programma.
Mogelijk hebben andere vrijwillige experts nog meer aanvullend advies.

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 14:45
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt cijfers hoevaak het voorkomt en hoe vaak bij NLE? U weet ook dat het om een telefonische verkoop gaat?

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is de Ts wel een zelfstandige, dan is JA voldoende.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 7, 2019 om 14:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe en waar hebt u die verkoper gesproken? Dat is van belang om het juiste advies te geven.

wi
door william DB Mar 7, 2019 om 14:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb telefonisch gesproken. Ik werd veelvuldig anoniem gebeld en uiteindelijk heb ik de verkoper gesproken. Ik ging akkoord dat hij mij een voorstel zou sturen maar wist niet dat ik er gelijk aan vast zat

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de link onder de reactie van Panter 22.

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 15:03
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Is het een consumenten overeenkomst, of bent u zzp’er/bedrijfsmatig benadert?

wi
door william DB Mar 7, 2019 om 15:11
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een consument. Ik heb nu een eenjarig contract en werd gebeld over een verlenging

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 15:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als het om een verlenging gaat is er geen handtekening nodig. In dat geval zit u vast aan de overeenkomst.

me
door mein33 - Mar 7, 2019 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze mail is in mijn spambox beland

Daar kan NLE echter niets aan doen en, zeker als u een dergelijke belangrijke e.mail verwacht, dient uw "IN-box" en "SPAM-box" nauwkeurig in de gaten te houden.
Er is dus niets 'zomaar' gebeurt, want u bent wel akkoord gegaan met de toezending van een overeenkomst !
U zat er ook niet gelijk aan vast, u had nl. 14 dgn. bedenktijd, maar die heeft u laten verlopen zonder te reageren !

wi
door william DB Mar 7, 2019 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Oké ik wist niet dat ik dan meteen vast zou zitten aan een contract.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@William

En dat zit u ook niet, behalve als u een bedrijf bent.

Voortaan zulke telefoontjes direct afkappen, ook op straat: geen interesse. Klaar.

me
door mein33 Mar 7, 2019 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkbaar zit ik op de verkeerde golflengte en klopt mijn reactie niet, excuus daarvoor !

gerbera
door gerbera - Mar 7, 2019 om 14:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ongeacht waar de e-mail in terecht komt, uw contract is pas geldig als u deze bevestigd heeft, hetzij schriftelijk of per e-mail. Ik maak uit uw schrijven op dat dit niet is gebeurt . Tenzij u bij het gesprek akkoord bent gegaan en een handtekening heeft geplaatst. lees hier

Blijkt nu dat het om een verlenging gaat en dan is het verhaal heel anders. In dat geval is het contract wel degelijk geldig.

wi
door william DB Mar 7, 2019 om 14:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht ook dat ik een akkoord moest geven. In wat voor vorm dan ook maar blijkbaar is dat niet nodig. Niet reageren is toestemmen

gerbera
door gerbera Mar 7, 2019 om 14:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is dus niet waar, plaats uw klacht op cunsuwijzer klik hier

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 15:17
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een verlenging is een apart ja niet nodig

gerbera
door gerbera Mar 7, 2019 om 15:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat las ik pas later dat het om een verlenging gaat.

ne
door neodutchio - Mar 7, 2019 om 15:19
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Even resume, u was al klant van NLE en daar is nu een nieuw aanbod gedaan voor 3 jaar.
Volgens de link van Panter22 is er dan geen apart akkoord nodig.

  • Het verlengen van een contract. Hebt u bijvoorbeeld een jaarcontract met een energieleverancier? En belt de energieleverancier u om het contract met een jaar te verlengen? Dan wordt uw contract verlengd als u ja zegt. Uw schriftelijke akkoord is daarvoor niet nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2019 om 16:59
16883 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. graag een reactie op de vraag: was er sprake van een verlenging van een al bestaande overeenkomst?

wi
door william DB Mar 7, 2019 om 17:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nu een contract tot juni. Ze belde met het aanbod voor verlenging

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2019 om 17:11
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie dan de al gegeven reacties en ook vooral de verwijzing die @PANTHER22 geeft. Het is en blijft een lastige kwestie omdat zeer formeel gezien er wel degelijk een bevestiging van u zou moeten zijn maar in de praktijk is het een zeer grijs gebied.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Formeel is er dus GEEN bevestiging nodig.

kc
door kcdb - Mar 7, 2019 om 17:38
113 Antwoorden / 2 Vragen

De aangehaalde voorwaarde even goed doorlezen, in samenhang met de overige gekregen informatie. Het gaat om het detail. Dat heb ik in hoofdletters gezet

Quote:
"Hebt u bijvoorbeeld een JAARcontract met een energieleverancier? En belt de energieleverancier u om het contract met een JAAR te verlengen? Dan wordt uw contract verlengd als u ja zeg".
Unquote.

TS heeft het erover dat het contract met DRIE JAAR wordt verlengd, niet ÉÉN JAAR. Dit maakt volgens mij het cruciale verschil. Omdat het contract met een veel langere periode wordt verlengd als het bestaande contract is in dit geval het handtekeningvereiste, volgens mij, wél van toepassing. Is de handtekening van TS er voor een verlengd drie-jarig contract niet, dan is dat drie-jarig contract niet rechtsgeldig en dient dit vernietigd te worden door NLE.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom gaat u er überhaupt op in als u nog een contract had tot juni?

Als ik u was zou ik bij NLE bezwaar maken tegen die termijn van drie jaar. Datis dus geen gewone verlenging.

Draaien ze het niet terug, dan zou ik naar de geschillencommissie gaan.

Voddenbalen enerieleverancier dat NLE.

panter22
door panter22 - Mar 7, 2019 om 19:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt in de spambox een nieuwe overeenkomst gekregen met een herroepingstijd van 14 dagen. Je hebt niet gereageerd. Wat is het gevolg hiervan? Als het goed is heeft NLE dit aangegeven.
Kijk ook naar deze info:
https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie

Uit de algemene voorwaarden van NLE:
21.5 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en gebruikt u de elektriciteit en/of gas alleen voor uw huishouden, dan kunnen wij u op het moment dat onze overeenkomst bijna is afgelopen een nieuw aanbod doen. In dit aanbod staat dan de duur van de aangeboden overeenkomst, de voorwaarden waaronder de aangeboden overeenkomst kan worden beëindigd en de van toepassing zijnde tarieven. Wij geven hierbij aan wat gebeurt als u deze nieuwe overeenkomst niet aanvaardt. 21.6 Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing.
https://www.nle.nl/energie/sites/energy/files/NLE_AlgemeneVoorwaarden_2017M03D29.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2019 om 20:37
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, Ts heeft gereageerd met dat het geen verlenging betreft maar een nieuwe overeenkomst.

panter22
door panter22 Mar 8, 2019 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Onder jouw antwoord van 16:59 schrijft ts dat hij gebeld werd voor een verlenging.Wat het nu is?
Bij verlenging denk ik aan een voorzetting van de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden en dezelfde prijs.
Ts doet er goed aan alles wat hij van NLE heeft gekregen nog even door te lezen.

ne
door neodutchio Mar 8, 2019 om 18:43
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Verleninging kan ook zijn met een nieuw aanbod.

panter22
door panter22 Mar 8, 2019 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

'Dan zit het er wel in dat het een verlengingsaanbod is.

mo
door mof - Mar 8, 2019 om 14:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. U bent verantwoordelijk voor uw spambox, niet NLE.

audb
door audb - Mar 8, 2019 om 14:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u benaardert door NLE dan moet u eerst een handtekening onder een contract zetten wil dit geldig zijn.

Alleen als u zelf gebeld of gemailt hebt dan is het wel rechts geldig.

Zie consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie

ne
door neodutchio Mar 8, 2019 om 18:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Zie de eerder gegeven link, bij een verlenging geldt de vereise niet.

latevogel
door latevogel - Mar 8, 2019 om 15:26
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat u vaker eens de "ongewenste mailbox" in moet kijken. Uw 'hotmail" of welke u ook gebruikt, heeft uw contract in deze box gepost. Waarop mail baseert waarheen de mailing moet, is mij ook vaak een raadsel. Dagelijkse mail die normaal in de mailbox zit op donderdag, kan op vrijdag in de spambox zitten. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk en die verantwoording is ingegaan toen u het 'hokje' met de voorwaarden aanklikte en uw mailbox accepteerde. Blijf de contractperiode maar bij deze leverancier en daarna zo snel als u kunt, naar een nieuwe eerlijker maatschappij. En laten we wel zijn, dat zijn niet de 'grote jongens' in 'energieland'.
Het liefst zit ik bij een echte groene leverancier die zijn woord nakomt. Bij nuon nam ik bv natuurstroom af in de jaren '90 en later bleek dat certificaatstroom te zijn, even smerig als de rest maar wel per Kwu een dubbeltje duurder!

https://wisenederland.nl/groene-stroom/wie-zijn-de-groenste-en-wie-zijn-de-grootste-vervuilers

Even weer naar uw en andere problemen:
https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/oxxio-intimidatie-en-leugens-bij-klantenwerving-t90842.html

Vervolgens ook een klacht over NLE:       https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/eneco/klachten/oplichting-en-leugens-aan-de-telefoon/details?complaintId=6bee67fc-f6de-4192-811f-ed164c3d9bfa

ne
door neodutchio Mar 8, 2019 om 18:47
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er niet eerlijk gegaan dan? NLE doet TS een voorstel voor verlenging. Bij een verlenging is, zoals u in eerdere links kunt lezen, geen handtekening noodzakelijk. Dat de mail in de spambox komt dat NLE ook niets aan doen, dat ligt aan de instellingen van de mailprovider.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het enige “oneerlijke” is de verlenging met drie jaar, terwijl de Ts een éénjarig contract heeft/had.