Vast 3 jarig contract zonder handtekening?
Ik heb in februari een verkoper van NLE gesproken. Hij stuurde mij een contract voor 3 jaar vast energie en gas. Deze mail is in mijn spambox beland en toen ik deze ontdekte waren de 14 kalenderdagen bedenktijd voorbij. Ik heb de klantenservice gebeld van NLE en zij zeggen dat het contract rechtsgeldig is omdat ik in de 14 dagen niet heb gereageerd. Mag dit zomaar??
Ja, dit is en blijft een zeer vervelende kwestie die zich helaas heel vaak voordoert en vooral ook bij de NLE. Dien in ieder geval een klacht in bij www.consuwijzer.nl. Vanuit NLE zal men u mogelijk 'overvallen met een gespreksopname waarin u ja heeft gezegd. De gang van zaken m.b.t. NLE was ook recent in een kassa tv programma.
Mogelijk hebben andere vrijwillige experts nog meer aanvullend advies.
U hebt cijfers hoevaak het voorkomt en hoe vaak bij NLE? U weet ook dat het om een telefonische verkoop gaat?
Misschien is de Ts wel een zelfstandige, dan is JA voldoende.
Telefonische verkoop? Info:
https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/schriftelijk-akkoord
Topantwoord
Hoe en waar hebt u die verkoper gesproken? Dat is van belang om het juiste advies te geven.
Ik heb telefonisch gesproken. Ik werd veelvuldig anoniem gebeld en uiteindelijk heb ik de verkoper gesproken. Ik ging akkoord dat hij mij een voorstel zou sturen maar wist niet dat ik er gelijk aan vast zat
Lees de link onder de reactie van Panter 22.
Is het een consumenten overeenkomst, of bent u zzp’er/bedrijfsmatig benadert?
Ik ben een consument. Ik heb nu een eenjarig contract en werd gebeld over een verlenging
Als het om een verlenging gaat is er geen handtekening nodig. In dat geval zit u vast aan de overeenkomst.
Deze mail is in mijn spambox beland
Daar kan NLE echter niets aan doen en, zeker als u een dergelijke belangrijke e.mail verwacht, dient uw "IN-box" en "SPAM-box" nauwkeurig in de gaten te houden.
Er is dus niets 'zomaar' gebeurt, want u bent wel akkoord gegaan met de toezending van een overeenkomst !
U zat er ook niet gelijk aan vast, u had nl. 14 dgn. bedenktijd, maar die heeft u laten verlopen zonder te reageren !
Oké ik wist niet dat ik dan meteen vast zou zitten aan een contract.
@William
En dat zit u ook niet, behalve als u een bedrijf bent.
Voortaan zulke telefoontjes direct afkappen, ook op straat: geen interesse. Klaar.
Blijkbaar zit ik op de verkeerde golflengte en klopt mijn reactie niet, excuus daarvoor !
Ongeacht waar de e-mail in terecht komt, uw contract is pas geldig als u deze bevestigd heeft, hetzij schriftelijk of per e-mail. Ik maak uit uw schrijven op dat dit niet is gebeurt . Tenzij u bij het gesprek akkoord bent gegaan en een handtekening heeft geplaatst. lees hier
Blijkt nu dat het om een verlenging gaat en dan is het verhaal heel anders. In dat geval is het contract wel degelijk geldig.
Ik dacht ook dat ik een akkoord moest geven. In wat voor vorm dan ook maar blijkbaar is dat niet nodig. Niet reageren is toestemmen
Dat is dus niet waar, plaats uw klacht op cunsuwijzer klik hier
Bij een verlenging is een apart ja niet nodig
Ja dat las ik pas later dat het om een verlenging gaat.
Even resume, u was al klant van NLE en daar is nu een nieuw aanbod gedaan voor 3 jaar.
Volgens de link van Panter22 is er dan geen apart akkoord nodig.
- Het verlengen van een contract. Hebt u bijvoorbeeld een jaarcontract met een energieleverancier? En belt de energieleverancier u om het contract met een jaar te verlengen? Dan wordt uw contract verlengd als u ja zegt. Uw schriftelijke akkoord is daarvoor niet nodig.
N.a.v. graag een reactie op de vraag: was er sprake van een verlenging van een al bestaande overeenkomst?
Ik heb nu een contract tot juni. Ze belde met het aanbod voor verlenging
Zie dan de al gegeven reacties en ook vooral de verwijzing die @PANTHER22 geeft. Het is en blijft een lastige kwestie omdat zeer formeel gezien er wel degelijk een bevestiging van u zou moeten zijn maar in de praktijk is het een zeer grijs gebied.
Formeel is er dus GEEN bevestiging nodig.
De aangehaalde voorwaarde even goed doorlezen, in samenhang met de overige gekregen informatie. Het gaat om het detail. Dat heb ik in hoofdletters gezet
Quote:
"Hebt u bijvoorbeeld een JAARcontract met een energieleverancier? En belt de energieleverancier u om het contract met een JAAR te verlengen? Dan wordt uw contract verlengd als u ja zeg".
Unquote.
TS heeft het erover dat het contract met DRIE JAAR wordt verlengd, niet ÉÉN JAAR. Dit maakt volgens mij het cruciale verschil. Omdat het contract met een veel langere periode wordt verlengd als het bestaande contract is in dit geval het handtekeningvereiste, volgens mij, wél van toepassing. Is de handtekening van TS er voor een verlengd drie-jarig contract niet, dan is dat drie-jarig contract niet rechtsgeldig en dient dit vernietigd te worden door NLE.
Maar waarom gaat u er überhaupt op in als u nog een contract had tot juni?
Als ik u was zou ik bij NLE bezwaar maken tegen die termijn van drie jaar. Datis dus geen gewone verlenging.
Draaien ze het niet terug, dan zou ik naar de geschillencommissie gaan.
Voddenbalen enerieleverancier dat NLE.
Je hebt in de spambox een nieuwe overeenkomst gekregen met een herroepingstijd van 14 dagen. Je hebt niet gereageerd. Wat is het gevolg hiervan? Als het goed is heeft NLE dit aangegeven.
Kijk ook naar deze info:
https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie
Uit de algemene voorwaarden van NLE:
21.5 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en gebruikt u de elektriciteit en/of gas alleen voor uw huishouden, dan kunnen wij u op het moment dat onze overeenkomst bijna is afgelopen een nieuw aanbod doen. In dit aanbod staat dan de duur van de aangeboden overeenkomst, de voorwaarden waaronder de aangeboden overeenkomst kan worden beëindigd en de van toepassing zijnde tarieven. Wij geven hierbij aan wat gebeurt als u deze nieuwe overeenkomst niet aanvaardt. 21.6 Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing.
https://www.nle.nl/energie/sites/energy/files/NLE_AlgemeneVoorwaarden_2017M03D29.pdf
@PANTHER22, Ts heeft gereageerd met dat het geen verlenging betreft maar een nieuwe overeenkomst.
Onder jouw antwoord van 16:59 schrijft ts dat hij gebeld werd voor een verlenging.Wat het nu is?
Bij verlenging denk ik aan een voorzetting van de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden en dezelfde prijs.
Ts doet er goed aan alles wat hij van NLE heeft gekregen nog even door te lezen.
Verleninging kan ook zijn met een nieuw aanbod.
'Dan zit het er wel in dat het een verlengingsaanbod is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Scootmobiel heeft kuren
Tijdens het rijden stopt de scootmobiel er spontaan mee. Het scherm blijft aanstaan maar je kunt niet voor of achteruit (afgelopen zondag 8x gebeurd) Scootmobiel uitzetten, sleutel eruit, sleutel erin, aanzetten is de enige optie die je dan hebt, daana rijd ie weer. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn. Heb er een half jaar geleden een nieuwe accu in laten zetten dus dat kan het probleem niet ... Lees meer
Auto verzekeren bij FBTO.
Ik wil mijn nieuwe elektrische auto verzekeren bij FBTO. Krijg ik het volgende antwoord van FBTO terug.
Op basis van je leeftijd en het vermogen van je auto kunnen we de auto niet verzekeren.
Lees meerIk moet iedere keer opnieuw inloggen bij edge zins kort niet bij groome
als ik op facebook wil en andere dan moet ik iedere keer minloggen dat is nooit geweest Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer