gr
door grimbergen Nov 17, 2003 om 18:00
Huishouden & energie

Verborgen gebek

Wij hebben in maart 2003 een huis gekocht. Na een maand ging het regenen en toen bleek dat binnen regende omdat het kozijn deels verrot is. Wij hebben een timmerbedrijf laten komen en die gaf aan dat a. de vorige bewoners het moeten hebben geweten (het was net winter geweest en dan regent het nogal eens en het hout was al geruime tijd verrot) en b. de aannemer geen deugdelijk hout heeft gebruikt (het huis is 6 jaar oud en dan kan het hout nog niet zijn doorgerot). We hebben contact opgenomen met de makelaar van de verkopende partij, de verkopende partij (die inmiddels naar het buitenland geemigreerd is), de aannemer en GIW. Bij alle partijen krijgen we 0 op rekest. De aannemer gaf aan dat het hout slecht onderhouden zou zijn. Het kozijn is geschilderd opgeleverd en daarna nog zeker 1x geschilderd, want het is een andere kleur dan oorspronkelijk. We hebben ook geprobeerd ze aan te spreken op productaansprakelijk, maar dat levert ook niets op. Bij welke instantie kunnen we terecht om de te maken kosten te verhalen?

342 1 Rapporteer

r.
door r.weijers - Apr 16, 2004 om 12:03
30 Antwoorden / 1 Vragen

Wat nu te doen!!
De aannemer welke de kozijnen heeft gemaakt cq geplaatst moet aansprakelijk worden gesteld voor ondeugedelijk werk wat hij heeft geleverd dat wil zeggen waneer hij lid is van bouwned het daar gemeld kan worden bij een geschillen commisie.
Mocht hij niet lid zijn van bouwned dan is het zaak de vorige bewoners toch op te sporen en kijken of hun nog contractstukken hebben waar in staat wat de garantie periode zou zijn.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de oude bewoner gevraagd heeft om een zo goedkoop mogelijk kozijn maar dat zou zeker een langere levensduur moeten hebben dan 10 jaar.
Wat wel belangrijk is is dat je je eigen ervan overtuigd dat het deugdelijk is geschilderd en ook op tijd is geschilderd het kan natuurlijk zo zijn dat de vorige bewoner niet op tijd heeft geschilderd en het al aan het rotten is geweest voor het goed geschilderd werd

Mocht het zo zijn dat dat niet is gebeurd kan je het niet verhalen op de aannemer maar moet je het bij de oude bewoner verhalen als verborgen gebrek.

Graag hoor ik meer van dit probleem want het kan ook zo zijn dat er een montage fout is gemaakt en dat er vocht uit de spouw het kozijn heeft aangetast.
verder zou ik een andere aannemer uitnodigen om een vrijblijvende offerte op te maken en vrijblijvend een advies uit te laten brengen (kies hierbij wel voor een bouwned aannemer!!)