gr
door grimbergen Nov 17, 2003 om 18:00
Huishouden & energie

Verborgen gebek

Wij hebben in maart 2003 een huis gekocht. Na een maand ging het regenen en toen bleek dat binnen regende omdat het kozijn deels verrot is. Wij hebben een timmerbedrijf laten komen en die gaf aan dat a. de vorige bewoners het moeten hebben geweten (het was net winter geweest en dan regent het nogal eens en het hout was al geruime tijd verrot) en b. de aannemer geen deugdelijk hout heeft gebruikt (het huis is 6 jaar oud en dan kan het hout nog niet zijn doorgerot). We hebben contact opgenomen met de makelaar van de verkopende partij, de verkopende partij (die inmiddels naar het buitenland geemigreerd is), de aannemer en GIW. Bij alle partijen krijgen we 0 op rekest. De aannemer gaf aan dat het hout slecht onderhouden zou zijn. Het kozijn is geschilderd opgeleverd en daarna nog zeker 1x geschilderd, want het is een andere kleur dan oorspronkelijk. We hebben ook geprobeerd ze aan te spreken op productaansprakelijk, maar dat levert ook niets op. Bij welke instantie kunnen we terecht om de te maken kosten te verhalen?

683 4 Rapporteer

r.
door r.weijers - Apr 16, 2004 om 12:03
30 Antwoorden / 1 Vragen

zoals al beantwoord bij bouwned of bouwgarant
Zie bouwned.nl

jelotje
door jelotje - Apr 16, 2004 om 12:03
20 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt eens contact zoeken met de Vereniging Eigen Huis. Telnr 033-4507750.

ba
door basixs - Apr 16, 2004 om 12:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst, als het huis zoals u zegt pas zes jaar oud is, dan kan het kozijn niet verrot zijn. Ik denk dat hier sprake is van verstikt. Voor een niet deskundige lijkt dit hetzelfde, maar dat is het niet. Verstikking komt voor doordat er naar alle waarschijnlijkheid een verkeerd product is gebruikt. Als dit door de aannemer is gedaan dan staat u al een stuk sterker. De hedendaagse verf is zogeheten 'vochtreguliere systemen' Als er echter met een ander niet regulerend systeem overheen wordt geschilderd, komt het damptransport en verstikt het hout. Dat moet een aannemer weten. Dan de mogelijkheid tot verhalen van de schade. Ondanks het feit dat de vorige bewoners naar het buitenland zijn vertrokken is hier sprake van GIW garantie. De aannemer die toentertijd het huis heeft gebouwd is door middel van het bestek de verplichting aangegaan. Hierin staat dat hij verantwoordelijk blijft voor verborgen gebreke (wet productaansprakelijkheid uit 1 november 1990) U heeft dus gewoon recht op een (gedeeltelijke vergoeding) Laat u zich dus niet door de aannemer wegsturen, maar meld uw klacht schriftelijk, en stuur een copie mee van de bevindingen van de andere aannemer. Zijn het echter de vorige bewoners geweest die hebben staan knoeien, dan hoeft u ook niet te wanhopen, ook dan kunt u, net als in zake met de aannemer, terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering. Ook in dat geval staat u sterk, omdat in uw probleem volgens de wet 'wilsgebreken' valt, onder de noemer bedrog. Het bewust niet melden van een gebrek. Mocht u nu geen rechtsbijstandsverzekering hebben, kunt u met uw probleem altijd nog naar een wetswinkel gaan, die u zullen helpen

jo
door jonkman22 - Apr 16, 2004 om 12:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

In reactie op uw vraag: van belang is of aanwijsbaar is dat de verkopers hiervan op de hoogte zijn geweest. Als die aanwijsbaar is kan je hun met succes aansprakelijk stellen. Verder verbaast het mij dat het GIW en de aannemer hier ook nul op het rekest geven. Als jullie zelf een makelaar in de hand hebben genomen kunnen jullie hem verzoeken alle correspondentie voor jullie te regelen, tenslotte hebben jullie hem betaald voor zijn diensten en dit behoord ook tot zijn diensten, die eindigen niet bij de oplevering. Hebben jullie zelf geen makelaar in de arm genomen dan wens ik jullie verder veel succes en blijf vooral doorgaan, jullie hebben op zijn minst recht op een vervanging van de verrotte delen.