le
door lelyhaven Jan 12, 2010 om 10:18
Huishouden & energie

Verschil in prijs vastrecht!

Hallo mede consumenten,

Weet iemand waarom er een groot verschil zit in het vastrecht bij de energieleveranciers voor kwh meter en gas meter. Bij de nem 6,99 per maand, en bij nuon 1,99 per maand! Dit is in mijn ogen niet eerlijk!

3360 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij uw vraag heeft betrekking op tarieven van de Netbeheerder.

In de Elektriciteitswet 1998 staat dat de Energiekamer de maximum transport- en aansluittarieven alsmede het systeemdiensttarief vaststelt voor elk bedrijf in Nederland dat beheerder is van een elektriciteitsnetwerk. Elk jaar dient een netbeheerder daarom bij de Energiekamer een voorstel in met daarin de tarieven die zij het volgende jaar wenst te hanteren. DTe beoordeelt dit tarievenvoorstel en stelt de definitieve tarieven, al dan niet gewijzigd, vast met een tarievenbesluit.

Hoofdlijnen beoordeling leveringstarieven kleinverbruikers elektriciteit en gas
Om dit te kunnen beoordelen worden de tarieven van groene stroom, grijze stroom en aardgas periodiek gemonitoord. Hiertoe wordt aan leveranciers gevraagd om periodiek gegevens over afgesloten contracten met bijbehorende tarieven en voorwaarden naar DTe te sturen.

De beoordeling van de redelijkheid van de tarieven voor levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers vindt plaats door de leveringstarieven te vergelijken met de relevante inkoopkosten van elektriciteit en gas. Naast het in beeld brengen van de inkoopkosten worden schattingen gemaakt van de brutomarge. Deze brutomarge omvat overheadkosten en een winstmarge. Voor elektriciteit geldt bovendien dat tarieven voor groene en grijze stroom apart beoordeeld worden.

Een kWh- of m3-tarief is redelijk indien het tarief van een leverancier lager is dan de som van de door DTe geschatte inkoopprijs en brutomarge. Hierbij wordt het vastrecht verrekend in het kWh- of m3-tarief. Zowel de inkoopprijs als de brutomarge waaraan getoetst wordt, worden binnen de vangnetmethodiek bepaald. Deze kunnen per product verschillen (bijvoorbeeld door een verschillende looptijd van het contract, of door een vaste of juist variabele prijsstelling).

Uit bovenstaande informatie van de NMa (Nederlandse Mededingings autoriteit) kunt u opmaken dat per product een verschillend tarief kan worden gehanteerd.

Kijk bij uw prijsvergelijking even of u het wel steeds over hetzelfde product hebt.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Dat is gedaan ook al wat Raadgever aangeeft, in zijn verhaal , bewijst dus om het U zo moeilijk mogelijk te maken om een goede keus te kunnen maken.
Daar als iedereen zou weten welke leverancier echt het goedkoopste is.
Daar iedereen dan naar deze leverancier zou gaan, en dat is dus niet de bedoeling.
Eigenlijk zouden alle vaste lasten bij ieder contract het zelfde moeten zijn, en dat er alleen maar verschil zit de netto prijs van gas en stroom, maar dat is niet helaas.
Mijn ervaring is, als je weinig verbruikt, dus minder als het gemiddelde gezin, kies dan voor een hogere prijs voor het product, en een laag vastrecht tarief.
Verbruik je meer als een gemiddeld gezin, kies dan anders om.
En dus overstappen als je weinig verbruikt, daar door ook vaak geen zin heeft, en zeker niet na het eerste actie jaar.
Was het nog maar als zo als voor de marktwerking zijn intrede deed,wat was het toen toch makelijk kiezen!!!!!!!!

Succes verder met u keus.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wolfenjong, de beste prijsvergelijking is om de officiële websites v.d. energieleveranciers te bezoeken en te kijken naar de netto prijs (dus, wat u bij hen moet betalen voor KwH stroon of M3 gas).
Ieder gebied heeft een eigen netwerkbeheerder die u separaat de transportkosten, huur meter enz. in rekening brengt.

Veel succes met die puzzel.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuus, ik bedoel dus niet Wolfenjong maar Lelyhaven.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wolfenjong (nu is het wel goed geadresseerd),

Ben het niet helemaal met uw stelling "Was het nog maar als zo als voor de marktwerking zijn intrede deed,wat was het toen toch makelijk kiezen!!!!!!!!" eens.

Toen was je gehouden aan de regionale energieleverancier (leverancier + netbeheerder waren toen nog 1 geheel) die het monopolie op de prijs had.
Nu kun je - als je er zin en tijd voor hebt - gaan shoppen en soms kan dat best wel iets schelen.
Maar tja, dan denk je dat je er beter aan wordt is het onze regering die de energiebelasting weer gaat verhogen ten behoeve van allerlei stokpaardjes zoals windmoltentjes, enz.
Let op, het wordt nog gekker de komende jaren. Maar dat is off-topic.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Raadgever.

Klopt, maar vroeger kon je dan ook niet verkeerd kiezen, en dat kan nu wel als je pech hebt.
Maar zeker je laatste opmerking, stelt mij ook niet gerust.
Maar goed een ding is zeker, het levert weer veel vragen op.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lelyhaven

Wat ik zelf een goede vergelijksite vind is zins de Consumentenbond er zelf tijdelijk geen heeft, is Gaslicht.com.
Maar vul wel goed je gegevens in daar, van verbruik en je postcode, en klik bij de aanbieder ook op de voorwaarden, helpt vaak toch goed om inzicht in al de kosten te krijgen.

Nogmaals succes met u keus.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat we het hier hadden over vastrecht van de energie leverancier daar betaal je dus ook,
Dus de netbeheerder heeft dus met deze vraag dus niets te maken.
Maar het is dus wel zo je kan dus goedkoper uit zijn per eenheid gas en stroom maar dus meer vastrecht betalen.
Alleen als je dus veel gebruik kan het voordeel opleveren.
Met vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil in vastrecht per leverancier moet u in samenhang met tarief voor stroom en gas beoordelen.

Stel dat u bij de ene leverancier 85 euro en bij de andere 25 per jaar betaalt. Het verschil is 60 euro. Stel verder dat uw verbruik 3500 kWh is en de prijs voor stroom van de leverancier met het hoge vastrecht is 0,02 euro lager dan dan bent u aan energie 70 euro minder kwijt en heeft dus een voordeel van 10 euro. Als het energieverbruik oploopt is het voordeel groter.

Kennelijk kan alleen Valerius de vraag goed lezen

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

broodkruimel schreef op woensdag 13 jan 2010, 13:42: Het verschil in vastrecht per leverancier moet u in samenhang met tarief voor stroom en gas beoordelen.

Stel dat u bij de ene leverancier 85 euro en bij de andere 25 per jaar betaalt. Het verschil is 60 euro. Stel verder dat uw verbruik 3500 kWh is en de prijs voor stroom van de leverancier met het hoge vastrecht is 0,02 euro lager dan dan bent u aan energie 70 euro minder kwijt en heeft dus een voordeel van 10 euro. Als het energieverbruik oploopt is het voordeel groter.

Kennelijk kan alleen Valerius de vraag goed lezen

Er is er nog een die dat kan.
Valerius