gj
door gjansen002 Mar 9, 2022 om 11:27
Huishouden & energie

Vervanging watermeter

Ik woon bijna 7 jaar op mijn huidige adres. Onlangs werd in november 2021 de watermeter vervangen omdat deze defect was. Bij de eindafrekening kwam ik tot de ontdekking dat ik weliswaar relatief weinig water verbruik maar wel een hoger bedrag betaal dan mijn buren. Bij navraag bij waterleidingbedrijf  Vitens bleek dat ik een meter heb met een grotere capaciteit en dat het vastrechtarief daarvan ongeveer een factor 4 tot 5 maal hoger is dan een meter met een capaciteit voor normaal particulier gebruik. Op mijn vraag of de huidige meter vervangen kan worden voor een meter met normale capaciteit blijkt dat dit kan, maar dat dit 530 euro exclusief BTW kost. Dat vind ik een erg hoog bedrag en heb dat ook aangegeven bij Vitens en meteen gevraagd waarom Vitens bij het verwisselen van de meter eind vorig jaar niet meteen een meter heeft geplaatst met een "normale" capaciteit. Het antwoord van Vitens was teleurstellend: u zal dat zelf in de gaten moeten houden en Vitens blijft bij haar standpunt: vevangen kan, maar kost 530 euro ex BTW.
In een brief aan Vitens heb ik mijn klacht weergegeven en eveneens aangegeven dat Vitens inmddels al meer dan 1000 euro alleen aan vastrecht heeft geind in vergelijking met een normaal vastrecht.

Mijn vraag aan Kassa is: is het normaal dat een (semi) overheidsbedrijf zo'n hoog bedrag berekent voor het vevangen van een meter naar een kleinere capaciteit? En is dat bij andere waterleidingsbedrijven ook zo? Vitens heeft een monopoliepositie, ik kan niet overstappen naar een ander waterleidingsbedrijf.

Graag hoor ik van u.
[edit gegevens - redactie]

4153 7 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 9, 2022 om 11:41
2095 Antwoorden / Vragen

Dat u zelf verantwoordelijk bent voor de keuze van uw meter en dat u dus Vitens niet aan kan spreken op het feit dat u achteraf te veel capaciteit hebt en daarvoor ook hebt betaald lijkt mij logisch. Of €530 ex een redelijk bedrag is voor een nieuwe meter weet ik niet, ik vind het wel erg veel.

gj
door gjansen002 Mar 9, 2022 om 14:34
0 Antwoorden / 2 Vragen

Uw verhaal lijkt logisch. Navraag bij de verkopende makelaar gaf geen uitsluitsel, want ook hij hoorde voor het eerst van het fenomeen dat bij een woonhuis een ander soort meter is geplaatst. Over aanpassingen van de leidingen wordt door Vitens niets gezegd, er wordt alleen het vervangen van de meter voor een meter met kleinere capaciteit aangegeven.

De meter die wij in ons huis hebben is een zalelijke en wij zijn particulier. En ik wil best betalen als dit inderdaad een gebrek van mijzelf is, de hoogte van het bedrag vond ik erg hoog.

gj
door gjansen002 Mar 9, 2022 om 14:39
0 Antwoorden / 2 Vragen

het gaat mij idd om de hoogte van het bedrag, ik wil heus wel wat betalen, maar 530 euro ex vind ik buiten proportie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 9, 2022 om 16:38
2095 Antwoorden / Vragen

Ik ook wel maar het hangt natuurlijk wel vanaf van wat ze allemaal moeten doen. Weet u dat al?

sira
door sira - Mar 9, 2022 om 12:12
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Hebben ze u bij vervanging niet uitgelegd dat u keuze had uit 2 verschillende meters? Als ze dat niet hebben gedaan, vind ik dat wel een tekortkoming van Vitens. Misschien kan de Nationale Ombudsman 070-3563550 uw vraag beantwoorden

gj
door gjansen002 Mar 9, 2022 om 14:38
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al aardig wat instanties afgebeld, maar de ombudsman niet. De oude meter is vervangen door eenzelfde meter (dus met de hoge capaciteit). Daar vind ik ook dat Vitens mij had moeten inlichten voordat zij tot vervanging overgingen.

sira
door sira Mar 9, 2022 om 15:16
2361 Antwoorden / 24 Vragen

In dit geval zijn ze er waarschijnlijk van uitgegaan dat er een hoge capaciteitsmeter in moest en hebben ze dat automatisch gedaan.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Mar 9, 2022 om 12:32
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit soort vervangingskosten kunnen hoog zijn. Vernoedelijk zal er meer gedaan moeten worden dan alleen een andere meter plaatsen.
De vraag is even of uw oude meter ook een hoge capaciteit meter was en Vitens dus geen fout heeft gemaakt met het plaatsen van een verkeerde meter.
Huurt u of is de woning uw eigendom? In het eerste geval moet u uw verhuurder aanspreken. Als deze heeft gekozen voor een hoge capaciteit meter dan mag u daar niets aan veranderen.

gj
door gjansen002 Mar 9, 2022 om 14:36
0 Antwoorden / 2 Vragen

De woning is eigendom, de oude meter was er een met een hoge capaciteit en als de meter blijkbaar kapot is wordt dezelfde teruggeplaatst.

sw
door swat1500 Mar 9, 2022 om 17:06
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kunt u Vitens niets verwijten.

ro
door ronny530 - Mar 9, 2022 om 13:19
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Vitens installeert in woningen standaard een laag capaciteitsmeter tenzij de bewoner expliciet om een hoog capaciteitsmeter verzoekt maar in de praktijk komt het vrij weinig voor. Op de jaarlijkse waterafrekening wordt ook de capaciteit van de watermeter vermeld dus had u in toen u in de woning kwam wonen al kunnen weten dat u een hoger vastrecht betaalde. In de meterkast had u al iets op kunnen vallen want de waterleidingen zijn dikker om die hogere doorstroom van water mogelijk te maken. In 2021 is de defecte meter door een éénzelfde meter vervangen en dat is ook logisch want een standaard meter past niet op de waterleidingen. U verwijt Vitens nalatigheid maar is dat wel zo want het is niet de taak van een monteur om u te gaan vragen of u de aansluiting wenst te veranderen want die gaat er van uit dat u voor de aanwezige meter hebt gekozen. Het veranderen van de aansluiting brengt kosten met zich mee en die bestaan uit het werkelijk veranderen van de leidingen, het plaatsen van de meter en administatief dient er ook nog e.e.a. aangepast te worden. Het teveel betaalde vastrecht komt vrijwel nooit voor restitutie in aanmerking want u had die hogere doorstoom capaciteit kunnen gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 15:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij zaak om deze kwestie ook in ieder geval voor te leggen bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Ik ben van mening dat men bij Vitens zelf ook had dienen te onderkennen dat u een watermeter heeft met te grote capaciteit en men hier mogelijk inbreuk maakt op hun zorgplicht. Zie ook: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

 Indien uw vraag meer bestemd is voor de kassa redactie en niet voor ons als vrijwillige vraagbeantwoorders is het redactieadres: kassa@bnnvara.nl

panter22
door panter22 - Mar 9, 2022 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het bedrag staat in de tarievenlijst. Kijk onder drinkwatertarieven consumenten. Je zult dat bedrag moeten betalen, daar kom je niet onderuit. Met een aantal jaar kun je haal je de aanschaf er wel weer uit.
https://www.vitens.nl/tarieven-en-voorwaarden