Vervanging watermeter
Ik woon bijna 7 jaar op mijn huidige adres. Onlangs werd in november 2021 de watermeter vervangen omdat deze defect was. Bij de eindafrekening kwam ik tot de ontdekking dat ik weliswaar relatief weinig water verbruik maar wel een hoger bedrag betaal dan mijn buren. Bij navraag bij waterleidingbedrijf Vitens bleek dat ik een meter heb met een grotere capaciteit en dat het vastrechtarief daarvan ongeveer een factor 4 tot 5 maal hoger is dan een meter met een capaciteit voor normaal particulier gebruik. Op mijn vraag of de huidige meter vervangen kan worden voor een meter met normale capaciteit blijkt dat dit kan, maar dat dit 530 euro exclusief BTW kost. Dat vind ik een erg hoog bedrag en heb dat ook aangegeven bij Vitens en meteen gevraagd waarom Vitens bij het verwisselen van de meter eind vorig jaar niet meteen een meter heeft geplaatst met een "normale" capaciteit. Het antwoord van Vitens was teleurstellend: u zal dat zelf in de gaten moeten houden en Vitens blijft bij haar standpunt: vevangen kan, maar kost 530 euro ex BTW.
In een brief aan Vitens heb ik mijn klacht weergegeven en eveneens aangegeven dat Vitens inmddels al meer dan 1000 euro alleen aan vastrecht heeft geind in vergelijking met een normaal vastrecht.
Mijn vraag aan Kassa is: is het normaal dat een (semi) overheidsbedrijf zo'n hoog bedrag berekent voor het vevangen van een meter naar een kleinere capaciteit? En is dat bij andere waterleidingsbedrijven ook zo? Vitens heeft een monopoliepositie, ik kan niet overstappen naar een ander waterleidingsbedrijf.
Graag hoor ik van u.
[edit gegevens - redactie]
Dat u zelf verantwoordelijk bent voor de keuze van uw meter en dat u dus Vitens niet aan kan spreken op het feit dat u achteraf te veel capaciteit hebt en daarvoor ook hebt betaald lijkt mij logisch. Of €530 ex een redelijk bedrag is voor een nieuwe meter weet ik niet, ik vind het wel erg veel.
Uw verhaal lijkt logisch. Navraag bij de verkopende makelaar gaf geen uitsluitsel, want ook hij hoorde voor het eerst van het fenomeen dat bij een woonhuis een ander soort meter is geplaatst. Over aanpassingen van de leidingen wordt door Vitens niets gezegd, er wordt alleen het vervangen van de meter voor een meter met kleinere capaciteit aangegeven.
De meter die wij in ons huis hebben is een zalelijke en wij zijn particulier. En ik wil best betalen als dit inderdaad een gebrek van mijzelf is, de hoogte van het bedrag vond ik erg hoog.
het gaat mij idd om de hoogte van het bedrag, ik wil heus wel wat betalen, maar 530 euro ex vind ik buiten proportie.
Ik ook wel maar het hangt natuurlijk wel vanaf van wat ze allemaal moeten doen. Weet u dat al?
Hebben ze u bij vervanging niet uitgelegd dat u keuze had uit 2 verschillende meters? Als ze dat niet hebben gedaan, vind ik dat wel een tekortkoming van Vitens. Misschien kan de Nationale Ombudsman 070-3563550 uw vraag beantwoorden
Ik heb al aardig wat instanties afgebeld, maar de ombudsman niet. De oude meter is vervangen door eenzelfde meter (dus met de hoge capaciteit). Daar vind ik ook dat Vitens mij had moeten inlichten voordat zij tot vervanging overgingen.
In dit geval zijn ze er waarschijnlijk van uitgegaan dat er een hoge capaciteitsmeter in moest en hebben ze dat automatisch gedaan.
Topantwoord
Ja, dit soort vervangingskosten kunnen hoog zijn. Vernoedelijk zal er meer gedaan moeten worden dan alleen een andere meter plaatsen.
De vraag is even of uw oude meter ook een hoge capaciteit meter was en Vitens dus geen fout heeft gemaakt met het plaatsen van een verkeerde meter.
Huurt u of is de woning uw eigendom? In het eerste geval moet u uw verhuurder aanspreken. Als deze heeft gekozen voor een hoge capaciteit meter dan mag u daar niets aan veranderen.
De woning is eigendom, de oude meter was er een met een hoge capaciteit en als de meter blijkbaar kapot is wordt dezelfde teruggeplaatst.
Dan kunt u Vitens niets verwijten.
Vitens installeert in woningen standaard een laag capaciteitsmeter tenzij de bewoner expliciet om een hoog capaciteitsmeter verzoekt maar in de praktijk komt het vrij weinig voor. Op de jaarlijkse waterafrekening wordt ook de capaciteit van de watermeter vermeld dus had u in toen u in de woning kwam wonen al kunnen weten dat u een hoger vastrecht betaalde. In de meterkast had u al iets op kunnen vallen want de waterleidingen zijn dikker om die hogere doorstroom van water mogelijk te maken. In 2021 is de defecte meter door een éénzelfde meter vervangen en dat is ook logisch want een standaard meter past niet op de waterleidingen. U verwijt Vitens nalatigheid maar is dat wel zo want het is niet de taak van een monteur om u te gaan vragen of u de aansluiting wenst te veranderen want die gaat er van uit dat u voor de aanwezige meter hebt gekozen. Het veranderen van de aansluiting brengt kosten met zich mee en die bestaan uit het werkelijk veranderen van de leidingen, het plaatsen van de meter en administatief dient er ook nog e.e.a. aangepast te worden. Het teveel betaalde vastrecht komt vrijwel nooit voor restitutie in aanmerking want u had die hogere doorstoom capaciteit kunnen gebruiken.
Het lijkt mij zaak om deze kwestie ook in ieder geval voor te leggen bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer Ik ben van mening dat men bij Vitens zelf ook had dienen te onderkennen dat u een watermeter heeft met te grote capaciteit en men hier mogelijk inbreuk maakt op hun zorgplicht. Zie ook: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
Indien uw vraag meer bestemd is voor de kassa redactie en niet voor ons als vrijwillige vraagbeantwoorders is het redactieadres: kassa@bnnvara.nl
Het bedrag staat in de tarievenlijst. Kijk onder drinkwatertarieven consumenten. Je zult dat bedrag moeten betalen, daar kom je niet onderuit. Met een aantal jaar kun je haal je de aanschaf er wel weer uit.
https://www.vitens.nl/tarieven-en-voorwaarden
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer