Wi
door Wildenberg92 Jul 24, 2017 om 08:09
Huishouden & energie

Verwarmingsketel slecht geplaatst en dwaling ,frauduleus met garantiekaart

Ik heb pas een nieuwe verwarmingsketel door een erkend installatie bedrijf laten plaatsen.
Dat is uitgevoerd door een jongen van circa 20 jaar en een knaapje van 17.
De koop was op 8.mei en de plaatsing op 9 mei. Daarbij is van alles misgegaan .
De installatie lekt en omdat alles met waterpomptangen is gemonteert zijn alle koppelingen beschadigd.
Ik heb dit direkt gemeld bij het bedrijf via e mails waarop het bedrijf totaal niet reageerde .
Pas toen ik melde dat ik de ketel niet meer zou afnemen kwam er reaktie.
Omdat ik inmiddels sterk tweifelde over de bevoegdheid van die jongens om dergelijk werk te mogen uitvoeren
heb ik om de namen van ze gevraagd. Dat werd geweigerd omdat dat onrelevant zou zij en om privacy.
De garantiekaar en rekening heb ik pas op 12 juli ontvangen ,Nu ontbreekt op de garantiekaart de naam van de installateur
er staat wel een hantekening maar die is van de man die de installatie aan mij verkocht heeft hij heeft de installatie niet verricht.
Er is ook niet de vuilafschijder die mij belooft werd gemonteerd. Op de offerte van 2280,-staat enkel all inn.achteraf gezien was die aan de hoge kant terwijl mij een scherpe prijs werd belooft. inmiddels is mij 400, korting geboden.Ik wil van de overeenkomst af.

5450 15 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 24, 2017 om 08:17
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wildenberg92 ,

De koop was op 8.mei en de plaatsing op 9 mei

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product ? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

tdmduc
door tdmduc - Jul 24, 2017 om 08:26
704 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is het merk? Missschien dat de fabrikant van de verwarmingsketel zelf iets kan betekenen in deze?

U kunt ook een andere installateur laten komen en vragen wat hij/zij er van vindt. Eventueel laten repareren en de rekening doorsturen naar de oorspronkelijke installateur.

di
door diversion Jul 26, 2017 om 12:12
103 Antwoorden / 7 Vragen

Dat laatste lijkt mij geen goed idee, want dan kun je er vergif op nemen dat de oorspronkelijk installateur de rekening dan niet gaat betalen en roept dat hij zelf in de gelenheid had moeten worden gesteld om het probleem op te lossen. Kost je dus alleen maar extra geld. Je zou echter wel een second opinion kunnen laten uitvoeren, maar ook dat zal je zelf geld gaan kosten.

panter22
door panter22 - Jul 24, 2017 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Van de koop zul je niet af komen. De installatie was niet goed. Daar hoef je geen genoegen mee te nemen.
Je zou met de verkoper kunnen afspreken dat een andere installateur de installatie gaat keuren. Die zet meteen de vuilafscheider er even op. En dat daarna het garantiebewijs volgens de regels wordt ingevuld.
En dat de kosten voor de keuring en eventueel herstel  door de verkoper worden betaald.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2017 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De namen van degenen die de ketel bij u geplaatst hebben zijn inderdaad helemaal niet relevant. En of de prijs aan de hoge kant is, maakt ook niet uit. U bent daarmee bij de koop akkoord gegaan. Blijkbaar hebt u niet verschillende offertes laten maken, maar bij de eerste de beste die ketel gekocht.

Uiteraard moeten wel de lekkages verholpen worden en daartoe moet u de leverancier in staat stellen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 24, 2017 om 09:25
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Op de offerte van 2280,-staat enkel all inn.achteraf gezien was die aan de hoge kant terwijl mij een scherpe prijs werd belooft. inmiddels is mij 400, korting geboden.Ik wil van de overeenkomst af.

Waarom heeft u dan toch de bestelling geplaatst als de offerte aan de hoge kant was? Staat het bedrag van 2280,- euro ook op de rekening? En krijgt u 400,- korting als genoegdoening voor alles wat er mis is gegaan of is dit een aanpassing van de offerte? Dan staat u voor de keuze: accepteren en de montage, ook van de vuilafscheider, door iemand anders laten verrichten (vraag een vaste prijsopgave) of die 400,- niet accepteren en een vakkundige, gratis montage laten verrichten door het bedrijf waar u de ketel besteld heeft alsmede de levering van de vuilafscheider. Het is correct dat de naam van de leverancier op de garantiekaart staat. Natuurlijk mag u monteurs om hun naam vragen, maar die hoeven zij niet te geven. Alleen politie, ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten e.d. mogen om een identificatie vragen. Zie verder de antwoorden van @marita5 en @panter22.

Ge
door Genee - Jul 24, 2017 om 09:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De titel is niet mis.
U heeft de cv ketel bij een erkend installateur gekocht dan is de garantie toch geen probleem.
U heeft een garantiebewijs en rekening van plaatsing, samen genoeg voor eventuele garantie.
Dat het garantiebewijs getekend is door de verkoper maakt toch niets uit en als een firmastempel nodig is op het garantiebewijs moet u daar nog om vragen.
Wat bedoelt u met 'Slecht geplaatst', beschadigde en lekkende knelkoppelingen lijken me niet zo erg.
U kunt de beschadigingen aan de knelkoppelingen met een schuurpapier wat bijschuren, neem aan dat de cv ketel niet in de woonkamer hangt.
Een monteur van 20 jaar kan heel goed een cv ketel plaatsen en aansluiten en het bedrijf is verantwoordelijk voor het werk van de monteur.
Wanneer een vuilafscheider was afgesproken zou ik de verkoper daar zeker op aanspreken en alsnog laten monteren.
Ik weet niet waarom u nu een korting van €400 krijgt, en ook geen idee wat voor werk ze hebben gedaan.
Als het gaat om een vervanging van een oude HR ketel is €2280 aan de hoge kant.

Ik ga er vanuit dat de cv ketel van een goed merk is en aansluiten ervan daar hoef je geen cv monteur voor te zijn.
Tegenwoordig wordt alles met knelkoppelingen gedaan incl. gasaansluiting.
Wanneer de cv ketel en expansievat stevig hangen en u geen lekkage meer heeft zou ik me geen zorgen maken.

redrose
door redrose Jul 26, 2017 om 15:43
64 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt u erbij dat het plaatsen van een cv ketel niet door een erkende monteur gedaan moet worden

Ge
door Genee Jul 26, 2017 om 16:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@redrose
De TS heeft het over een jongen van 20 jaar, of deze niet voldoende ervaring heeft voor zo'n klusje.
Daarom mijn reactie dat je voor het plaatsen van een cv ketel geen opleiding nodig hebt.
Een beetje klusser kan dat ook, cv ketel ophangen en de pijpen aansluiten met knelkoppelingen.

ge
door gewicht Jul 26, 2017 om 19:38
170 Antwoorden / 1 Vragen

Toonder, ts  bedoelt gewoon dat de ketel door klungels is geplaatst. Koppelingen die lekken en die ook nog eens vastgezet zijn met een waterpomptang.  ( een normaal mens doet dat met passende steeksleutels en desnoods een bahcosleutel er bij)
Hoe verzin je zoiets als je beetje "monteur" bent. Terecht zegt ts dat de koppelingen verpest zijn, logisch want ze zijn van messing.
De kans is groot dat een echte monteur de koppelingen moet vervangen. Waarschijnlijk zelfs dat niet alleen.
Ts moet het installatiebedrijf er letterlijk bij slepen want het is klungelwerk.

Ge
door Genee Jul 26, 2017 om 20:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gewicht
Een knelkoppeling kan moeilijk verpest worden door een waterpomptang.
Het enigste wat kan gebeuren is dat er aan de buitenkant wat metaalbramen ontstaan door de waterpomptang.
En voor een knelkoppeling aandraaien heb je 2 steeksleutels of tangen nodig.
Eentje om de knelkoppeling zelf mee vast te houden en eentje om de wartelmoer aan te draaien.
Ik ben er niet bij geweest, mogelijk was er geen andere oplossing dan de waterpomptang te gebruiken.
Een pijpensnijder is ook niet te gebruiken als de leiding dicht bij de muur zit.

vl
door vlembo1 - Jul 26, 2017 om 12:11
12 Antwoorden / 3 Vragen

Typisch iets wat van de vrachtwagen gevallen is, maar je zit er mooi mee!

di
door diversion - Jul 26, 2017 om 12:19
103 Antwoorden / 7 Vragen

Als het een erkend bedrijf is dan is dit waarschijnlijk ook bij de Geschillencommissie Installerende Bedrijven aangesloten. Ik zou die inschakelen als u er zelf niet uitkomt met het bedrijf. En beschadigde en lekkende knelkoppelingen zouden eenvoudig moeten kunnen worden opgelost en de montage van die vuilafscheider eveneens. En als u die jonge installateur niet vertrouwt zou ik vragen of een oudere, meer ervaren installateur de problemen oplost. Maar ik ben het eens met een andere reageerder: je moet nooit met de eerste de beste offerte akkoord gaan maar altijd minstens een stuk of drie verschillende bedrijven laten langskomen, want de prijsverschillen kunnen gigantisch zijn, zelfs bij hetzelfde merk en type ketel. En ook niet op mondelinge "beloftes", alles zwart op wit laten zetten. Ik wens u veel succes.

fl
door flipflipsen - Jul 26, 2017 om 13:11
17 Antwoorden / 0 Vragen

Belbus inschakelen.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Jul 26, 2017 om 13:21
19 Antwoorden / Vragen

Waarom is dat bedrag hoog, dat ligt toch helemaal aan welke ketel, merk en capiciteit die er gekozen is, je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil, maar er moet wel naar de capiciteit gekeken worden, dat is afhankelijk van de grote van het huis en wel of geen bad enz.

1paul
door 1paul - Jul 26, 2017 om 15:37
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u komt niet van de overeenkomst af, de vuilafschijder kunt u alsnog eisen, krassen op materiaal wat aangedraaid moet worden met een tang is normaal, lekkage is verholpen neem ik aan inmiddels?

oftewel, vraag om alsnog de beloofde vuilafscheider te plaatsen, neem de korting in ontvangst, vraag om de stempel van het bedrijf of vraag of zij dit alsnog invullen...

audb
door audb - Jul 26, 2017 om 16:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De jongen van 20 kan al bekwaamd installateur zijn immers zijn de cv installaties van nu heel anders dan 20 jaar geleden alleen het in regelen is wel iets waarvoor geleerd moet worden maar zelfs dat kan je in 3 maanden leren.

Het lekken van de koppelingen is wel iets wat niet had gemogen maar toen bij mijn ouders eens een cv aangebracht was en ik de trap opliep rook ik meteen dat de gas niet goed was aangesloten en dat was toch echt door een ervaren cv installateur gedaan dus het komt gewoon voor.

Ook is het normaal om ze met een waterpomp tang vast te zetten of met een Baco zeker omdat sleutels om een snelkoppeling vast te draaien gewoon weg te duur zijn en je ze alleen voor eén maat koppeling kan gebruiken terwijl er doorgaans 3 verschillende maten koppelingen zijn (15, 22 en 28 mm) en de bouten daarvan ook weer groter zijn en dan is een tang of Baco veel makkelijker.

Dat de koppelingen van buiten beschadig zijn doet niets af aan de werking van de afdichtings ring maar mooi staat het niet.

En de volgende keer zoekken op internet er zijn bedrijven die veel goedkoper kunnen plaatsen en daarbij ook een goede service leveren.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2017 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo duur zijn een set steeksleutels niet hoor. Dat moet iedere installateur toch wel in zijn gereedschapskist hebben.

ge
door gewicht Jul 26, 2017 om 20:47
170 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, met een waterpomptang verpest je alleen maar de wartelmoer. Een "echte" installateur heeft gewoon goed gereedschap want dat is het halve werk.
(sprak men vroeger wel eens)
Verder is het met de koppelingen bijna allemaal standaard en meestal in slechts 3 maten ,zoals al door AUDB genoemd, dus heb je geen tientallen verschillende sleutels nodig.

1paul
door 1paul Jul 27, 2017 om 07:58
3173 Antwoorden / 0 Vragen

maar het is wel veel makkelijker om dit met een en dezelfde waterpomptang te doen...

Po
door Pontiac - Jul 26, 2017 om 17:40
131 Antwoorden / 5 Vragen

waarom zou eenjongen van 20 en een knaapje van 17 niet de kennis in huis hebben om zo een ketel te plaatsen , als u er zo tegenaan kijkt had dan zelf de ketelgeplaatst. ik vind dit een neerbuigende en vervelende opmerking van u (en dat is niet om te lachen Bambi)

Po
door Pontiac - Jul 26, 2017 om 17:46
131 Antwoorden / 5 Vragen

zeker gezien dat het elders goedkoper was/is en een vuilafscheider is in een tijd van 45 min geplaatst (als narooi werk)

ge
door gewicht - Jul 27, 2017 om 09:21
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het topic weer een keer opnieuw gelezen te hebben denk ik dat Vlemboi met zijn opmerking "typisch iets wat van de vrachtwagen gevallen is" heel dicht bij de waarheid zit.
Ook denk ik dat er niet eens een installatie bedrijf aan te pas is gekomen.
Ts hoeft zich over de werking en zeker de veiligheid geen enkele illusie te maken.