kassiere
door kassiere May 15, 2010 om 09:48
Huishouden & energie

Vooruitbetaling niet leverbare bestelling

bij Wehkamp besteld 3 artikelen en vóóruit betaald zo'n € 400,00. ontvang eerst mail dat er slechts 2 artikelen geleverd kunnen worden en vervolgens een mail dat de overige 2 ook niet geleverd kunnen worden, terwijl bij het bestellen via Internet aangegeven stond dat alle 3 de artikelen LEVERbaar waren.............. later een mail met het krediet dat er voor koper openstond bij Wehkamp!!! natuurlijk gerekend op levering, maar nu èn geen spullen èn geen geld om ze ergens anders te kopen. VRAAG: is dit wettelijk geoorloofd en kan geld nog via bank teruggehaald worden?

1904 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kassiere,

U kunt alle op afstand gekochtte artikelen 14 dagen lang retourneren, dus al zouden ze geleverd zijn, mag u ze terug sturen en uw geld terug verlangen.

Natuurlijk hoeft u geen artikelen te betalen die u niet heeft ontvangen. Bel Wehkamp gewoon even op, wellicht dat ze de fout voor u oplossen. In de tijd dat u dit hier op het Kassa-forum heeft geplaatst, had u het wellicht al kunnen regelen.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

bellen is het eerste wat je doet, dus dat heeft geen enkel effect gehad............... behalve valse beloftes! deze werkwijze klopt gewoon niet en je voelt je behoorlijk geflest! bovendien is er zovéél wat je bij vooruitbetaling moet voldoen................ waar moet je op letten zodat je enige garantie hebt> Wehkamp is toch een best wel bekend bedrijf!

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Geld via de bank terughalen zal niet gaan.
Wehkamp probeert het altijd zo in de hoop dat je het geld bij hun uit zal (blijven) geven, als je zegt dat je dat Niet van plan bent en je geld gewoon terug wilt dan storten ze het weer terug.

Succes,

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou wel handig zijn als je wat zou vertellen over dat telefoongesprek!

Het lijkt me toch sterk, dat ze het niet willen oplossen. Misschien zijn ze zo gehavend door de crisis dat ze het loodje leggen en failliet gaan. Voorlopig dus maar beter geen betaling aan Wehkamp doen voordat je je spullen hebt.

Of een organisatie bekend is of niet, wil niet altijd wat zeggen. Een kennis van mij heeft op Mallorca een party voor Paris Hilton georganiseerd. Ze hebben meermaals bevestigd dat ze dik tevreden waren en betalen, alleen komt er maar geen geld over de brug en laten ze een schadepost van bijna een kwart miljoen achter!

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bestel al jaren bij de Wehkamp, heb nooit vooruit betaald.....

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit algemene voorwaarden wehkamp.nl:

3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan
wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de
overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

4. In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.

Het geld wordt dus wel terug gestort, maar wordt eerst blijkbaar vastgehouden in de hoop dat je wat anders koopt.

Vind dit persoonlijk nogal schandalig en not done! Hierdoor moet je dus 30 dagen wachten voordat je je geld weer terug hebt. De klant moet binnen 14 dagen betalen, Wehkamp dan ook! Gelijke monniken, gelijke kappen!

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip @kassiere: voortaan bij Wehkamp niet meer vooruit betalen, maar gewoon via acceptgiro. Wordt er niets geleverd, ben je ook je geld niet een maand kwijt.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kassiere,

Wanneer je een probleem met Wehkamp hebt, lees dan het volgende:

Graag wil ik voor u bemiddelen in deze kwestie. Hierbij verzoek ik u dan ook vriendelijk om uw contactgegevens z.s.m.
sturen naar dhendriksen@wehkamp.nl.

Met vriendelijke groet,

D.Hendriksen

wehkamp.nl

Verschillende mensen die dit deden hebben gemeld dat het netjes voor elkaar gekomen is. Hopelijk lukt dat met jouw probleem ook en neem je even de moeite te melden hoe het gegaan is,

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot zover allemaal vriendelijk bedankt voor jullie reacties!
het gaat niet om mezelf, maar ik heb begrepen dat er géén mogelijkheid was met een acceptgiro (dus achteraf) te betalen gezien de hoogte van het bedrag....................... en het riekt ernaar dat de Wehkamp onder valse voorwendselen bestellingen laat plaatsen om vervolgens (héél coulant en klantvriendelijk!!!) een krediet te geven, staat de Wehkamp dan nu wèl bij de BKR geregistreerd???, en een maand rente te trekken van het geld van de *klant*. het woord klant is geheel misplaatst in deze: je voelt je meer een slachtoffer/doelwit/prooi!
heel vriendelijk dat aanbod van die meneer die waarschijnlijk voor of bij de Wehkamp werkt en ik zal het natuurlijk ook netjes doorgeven, maar komop: als je dit bij legio klanten flikt (wij zijn géén mensen die hun huis vol hebben staan met spullen van Wehkamp op afbetaling en moeten er eerst hard voor werken en sparen) kùn je ook weer anderen wel op afbetaling laten kopen...........................
sorry, maar ik word inmiddels hoogst onpasselijk van die onfrisse praktijken van tegenwoordig: je bent op geen enkele manier meer baas over je eigen geld en hebt het overal uitstaan tegen 0,00% rente terwijl anderen er oneigenlijk gebruik van maken! kijk naar die OV-chipkaart, je parkeerkaart, je beltegoed, zelfs de Hema koffiekaart, enz. nu nog de zwembadenkaart, de kapperskaart, de winkelierskaart en ga zo maar door (alles op vóóruitbetaling dus).
N.B.: metéén ook een goeie manier om geen contant geld meer in omloop te hebben, wat zo goed is tegen de criminaliteit waar de eerlijke mens dus weer voor opdraait, want je portemonnee is leeg en je hebt alléén nog allerlei pasjes met daarbij onoverzichtelijke tegoeden. bankafschriften zijn dan vanzelf ook overbodig en alles moet via Internet na te zoeken zijn, te down-loaden en evt. te printen, dus.................... IK MOET ER NIET AAN DENKEN en vandaar dat ik voor iemand die ongevraagd en ten onrechte in de problemen gezet wordt opkom! ik ben benieuwd naar de nu volgende reacties......................

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kassiere:

Tjonge jonge, wat een tirade.

"sorry, maar ik word inmiddels hoogst onpasselijk van die onfrisse praktijken van tegenwoordig: je bent op geen enkele manier meer baas over je eigen geld en hebt het overal uitstaan tegen 0,00% rente terwijl anderen er oneigenlijk gebruik van maken! kijk naar die OV-chipkaart, je parkeerkaart, je beltegoed, zelfs de Hema koffiekaart, enz. nu nog de zwembadenkaart, de kapperskaart, de winkelierskaart en ga zo maar door (alles op vóóruitbetaling dus).
N.B.: metéén ook een goeie manier om geen contant geld meer in omloop te hebben, ...."

Daar hoef je toch niet aan mee te doen! Betaal alles contant. Doe ik ook en heb prima overzicht van mijn financiën, voor zover ik dat nodig vind.

Heb je je vriendin de gegevens van en aan D. Hendriksen al doorgespeeld? Zo ja, heeft ze haar klantgegevens en klacht al doorgegeven. Wanneer dat is gebeurd, dan zou ik eerst maar eens afwachten wat de reactie van D. Hendriksen is alvorens in je algemene woede op banken, vervoer en weet ik wat nog allemaal te verzamelen en op dat ene geval van Wehkamp los te laten.

Voor de goede orde, ik heb niets met Wehkamp en werk er ook niet.
Ik wil je (vriendin) alleen helpen. Houd het a.j.b. een beetje zakelijk, dat werkt wel zo goed, in tegenstelling tot je (ongefundeerde?) emotie de vrije loop te laten. Dat lijkt zoooo onvolwassen....

H.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja, weet je? ik ben voor mezelf ook nog *iets* aan het oplossen en dat loopt nu dus lekker door elkaar heen................... ik heb laatst (eind april) nl. 1 CD en 1 DVD besteld via Internet (bij 'n vertrouwde site) en niets ontvangen, behalve 24 april 2 onafhankelijk van elkaar verstuurde ontvangstbevestigingen met een AFZENDER ONBEKEND; na véél gezoek net bleek ik die te moeten hebben.
eind vorige week ontvang ik ineens vanuit het niets 2 exact dezelfde boeken over Die oorlog! ik begrijp daar helemaal niets van en ken de verzender ook niet. dus ik stuur 'n mailtje en krijg te horen dat er gelijk maar even geld van mijn rekening afgeschreven is (ik ontvang slechts één keer per maand een afschrijving van de bank en heb dus nog géén bewijs).
wordt me aangepraat dat ik toch echt die bestelling heb gedaan en daarbij ook nog 'n motivatie van 'n vreemde over wáárom mogelijk dan wel................... terwijl ikzelf het absoluut niet kan plaatsen uberhaupt 'n boek over oorlog besteld te hebben en dan nog wel twee? en er is dus ook helemáál geen bestellingsbevestiging van die boeken!
KIJK: wat me nu zo irriteert is dat er gewoon onder het mom van het geven van een betalingstoestemming voor geheel andere artikelen méérdere artikelen ONgevraagd en ONgewild toegezonden worden ná de nota brutaalweg allang van de bankrekening afgehaald te hebben. geloof me: dit is niet de eerste keer dat ik ermee in aanraking kom (overigens steeds weer op 'n andere en naar mijn mening heel slinkse manier) en ik ben ook zeker lang niet de enige!
maar goed: ik heb ondertussen inmiddels al verschillende keren telefonisch en via mails contact gehad en laat me niets aanpraten, want ik zit goed met de bewijzen (wilde men overigens ook helemáál niet eens doorgestuurd hebben). de fouten die gemaakt zijn moeten de desbetreffende bedrijven zèlf maar met elkaar oplossen, tòch? maar automatisch schijnen die altijd bij mij te liggen, grrrrr!
ik laat als het nog mogelijk is het bewuste bedrag zo metéén gelijk storneren, dan weet ik tenminste zeker dat ik de laatste week van de maand ook nog te eten heb. wat een ander ervan te zeggen heeft -buiten zinnige adviezen om- boeit me echt niet! hopelijk hebben andere mensen wat aan mijn verhaal (net als ik aan het hunne) en zijn ze gewaarschuwd................. zodat hen dit *kleine leed* bespaard blijft, want wie kan de gevolgen (vooral financieel) nu beter overzien dan ikzelf? ik ben pas gerustgesteld als het geld daadwerkelijk weer op papier staat en wel op het mijne, mijn bankafschrift!
zó ook de andere kwestie die nog niet helemáál naar believen opgelost schijnt te zijn, maar het is nu nog 'n kwestie van lijdzaam afwachten.....................

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........(ik ontvang slechts één keer per maand een afschrijving van de bank en heb dus nog géén bewijs)............. Toch wel handig soms die techniek die internetbankieren heet.

...........KIJK: wat me nu zo irriteert is dat er gewoon onder het mom van het geven van een betalingstoestemming voor geheel andere artikelen méérdere artikelen ONgevraagd en ONgewild toegezonden worden ná de nota .............

Daar kan ik niet over oordelen: komt zo vaak voor dat mensen de kleine lettertjes niet lezen. Misschien dus wel ongewild een abonnement afgesloten.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kassiere:

De agressie spat er af!

Wanneer je ongevraagd wat toegezonden krijgt, kan het zijn dat iemand die op dat moment even niet goed bij je ligt, een bon uit b.v. een programmagids of zo ingevuld heeft. Hij/zij hoeft alleen je banknummer maar te kennen en dat kan wanneer je eens wat hebt overgeboekt of laten boeken. Of een ex...
Een krabbel eronder die niet geverifieerd wordt en je krijgt spullen waar iemand je mee opzadelt.
Dit valse gedoe noemt men ook wel "de techniek van de verschroeide aarde"....

Jij zit met het probleem dat je het terug moet zenden en je geld weer moet zien te krijgen. Storneer je alleen, dan komt op een gegeven moment een incassobureau of deurwaarder om de hoek kijken. En al deze bedrijven welke (een dienst) geleverd hebben staan in hun recht om geld te ontvangen. Tenzij.....
Tenzij jij kunt bewijzen dat je niets besteld hebt. Dat kan door handtekeningen te vergelijken. Maar voordat het zover is, heb je een hoop zorgen.

Dan kun je dit doen:
Vraag aangetekend en met bewijs van ontvangst om een kopie van de bestelling, waar je handtekening op staat, zodat jij kunt zien of de bestelling in een ondoordacht moment door jou gedaan is of vals. Sluit evt. een aan jezelf geadresseerde en gefrankeerde retour enveloppe bij. Dat werkt beter en zet jezelf ook in een beter daglicht. Men ziet zo dat je het serieus meent.
Met storneren kun je max. 30 dagen wachten. Krijg je intussen een aanmaning, kun je onder protest betalen. Niet met acceptgiro doch via bank overschrijvingsformulier met in het tekstveld:Onder protest! Dan kun je, wanneer het gelijk aan jouw kant is, altijd je geld terug halen.

Succes met je recht halen.

Wat heeft je vriendin nu intussen met Wehkamp gedaan?

H.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

kassiere

Deze firma volgt de vigerende wetgeving bij een KOA. In die wet staat, dat bij annulering, ontbinding of vernietiging van de overeenkomst, de betaling binnen 30 kalenderdagen moet worden gerestitueerd.

Met vriendelijke groet, ReadAC.