ka
door kadousse Feb 1, 2019 om 15:15
Huishouden & energie

Vraag aan LIANDER of iemand met ervaring met het verzwaren van een elektriciteits aansluiting

vraag aan LIANDER of mensen die hier ervaring mee hebben:

Ik wil een 3x25ah aansluiting hebben. Ik heb nog steeds een oude meter en dat is 1x25ah. Via CER/CAR/EAN codeboek, is het te zien dat het een 3x25a is. Laatst had ik een stroomstoring; 25ah hoofdzekering was doorgebrand, en toen de monteur van Liander kwam zag ik dat het een 3 fase kast is, maar er was maar dus enkel die ene 25ah aangesloten op het hele huis.
Dus er is plek om daar nog 2 x 25 ah op aan te sluiten?!? en zoja moet dan nog de oude meter vervangen worden, zoja wat gaat het dan kosten en wie moet wat en hoeveel betalen?

Waarom wil ik dit?

Ik heb een elecktrische doorstroomgeiser van 10kwh, maar dat red het niet met de huidige 1x25ah wat op het hele huis is aangsloten, en daardoor kan ik het op max 4kwh gebruiken.

Daarnaast wil ik ook volledig van het gas af en komt er dus op den duur ook inductiekoken bij kijken, ik maak gebruik van elektrische verwarmingen in huis. En mijn zolder gebruik ik als office aan huis, waar ik licht en elek verwarming heb aanstaan en pc's monitoren enz.
Ik hoop spoedig op een eerlijk en deskundig antwoord van wie dan ook!

Met vriendelijke Groeten,

5931 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2019 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij wat u allemaal wil en gebruikt in huis op elektra, zou ik om te beginnen maar een elektricieni schakelen.

En wie de aanpassingen moet betalen? Dat bent u.

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2019 om 15:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit nog niet aan Liander gevraagd? Gewoon rechtstreeks en dus niet een poging via dit forum?
Ik zou er in ieder geval niet zelf aan gaan prutsen, maar experts daarvoor inschakelen.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 1, 2019 om 15:28
554 Antwoorden / Vragen

Hoofdzekeringen worden aangeduid in Ampères  Ah is aanduiding voor de capaciteit van een accu.

gerbera
door gerbera Feb 1, 2019 om 16:03
7372 Antwoorden / 14 Vragen

alle zekeringen worden aangeduid in amp.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2019 om 16:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En als extra weer lesmateriaal. (Amp. of A of Ah is de eenheidsaanduiding voor ongeveer alles dat stroom doorlaat/geleidend is of levert, dus altijd alle zekeringen ( lampen, batterijen, accu's kabels etc.) : zie o.a.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Ampère_%28eenheid%29

https://www.energievergelijken.nl/nl/aansluiting/ampere/

Thijs12
door Thijs12 Feb 1, 2019 om 21:56
554 Antwoorden / Vragen

Ah is Ampere per uur. Geen lampen kabels of zo. Alleen capaciteit van accu's . Leer je nog eens iets.

jo
door jorisw Feb 1, 2019 om 22:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, Ah is Ampereuur. Stroom x tijd. Niet stroom / tijd. 1000Ah is dat je 1000A gedurende een uur kunt leveren, of 10A gedurende 100 uur. Ampere per uur kan helemaal niet.

gerbera
door gerbera - Feb 1, 2019 om 16:01
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als er een 3 fase zekeringkast zit heeft u waarschijnlijk ook een 3 fase aansluitkabel. Uitbreiding naar 3 fase kan alleen als ook de groepenkast is aangepast voor 3 fase door een erkend installateur, waarbij dan al rekening gehouden moet worden met extra groep(en) voor elektrisch koken. Is dat in orde kunt u 3 fase aansluiting, mogelijk via de installateur, aanvragen bij uw netbeheerder. Hiervoor is ook een 3 fase meter nodig en de kosten van het aansluiten kunt u bij de netbeheerder opvragen. Houdt er rekening mee dat u een hoger vastrecht gaat betalen. Het is overigens geen verzwaring maar uitbreiding van uw installatie, de enige verzwaring kan zijn dat men 35 Amp hoofdzekeringen plaatst.

Ge
door Genee - Feb 1, 2019 om 16:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er zullen door een monteur van Liander twee draden extra, voor de andere twee fasen, van de hoofdzekeringkast naar de meter moeten komen en ook van de meter naar de groepenkast en natuurlijk 2 zekeringen bijplaatsen.
Wanneer u nu een 1 fase meter hebt zal die vervangen moeten worden.
Denk dat het vervangen niets kost, misschien gaat u een iets hoger vastrecht betalen.
U zult voor de 3 fasen aansluiting waarschijnlijk het standaard bedrag (€280,78)  aan Liander moeten betalen ook al zit de 3 fasen kabel al tot in uw huis.
Het capaciteitstarief is voor 3x25A gelijk aan dat van 1x25A.
Het eerste wat u moet doen is voor de gewenste wijzigingen offertes vragen aan erkende installateurs.

ro
door ron503 - Feb 1, 2019 om 17:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De enige doorstroomgeisers van 10kwh en meer die ik kan vinden hebben 400 volt krachtstroom nodig en die krachtstroom is niet in uw woning aanwezig dus vraag ik me af hoe u die geiser werkend heeft gekregen. Want als ik Kwh = 10.000 watt deel door 230 volt wordt er meer dan 43 ampère door de hoofdzekering gejaagd dus krijgt de geiser niet eens de kans om in te schakelen. Ik durf te betwijfelen of Liander u een drie fasen = krachtstroom in uw woning ter beschikking gaat stellen omdat een woning qua elektrische installatie niet geschikt is voor krachtstroom. Als u een deel van de woning zakelijk gebruikt dan zou het kunnen maar dat betekent wel dat de krachtstroom aansluitingen in de woning separaat aangelegd dienen te worden, een krachtstroomkast in de meterkast geplaatst dient te worden en dat mag u niet zelf doen. Kostenplaatje dik 5000,00 euro of een veelvoud daarvan.

gerbera
door gerbera Feb 1, 2019 om 21:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

een krachtstroomkast in de meterkast geplaatst dient te worden Wat bedoeld u daarmee? de Ts heeft een kast waar 3 (hoofd)zekeringen in kunnen. omdat een woning qua elektrische installatie niet geschikt is voor krachtstroom. Hoe weet u dat, Ts zal o.a andere aardlekschakelaar(s) en mogelijk een andere hoofdschakelaar moet plaatsen en verder moet de groepenkast aangepast worden voor (groep)verdeling over 3 fase.

Iv
door Ivo W Feb 1, 2019 om 22:02
734 Antwoorden / Vragen

Ron: Doorstroomverwarmers werken prima op 3x230V 16A.  Dat is normaal weliswaar krachtstroom, maar krachtstroom is niet per definitie 400V.

Het is voor particulieren ook prima mogelijk om krachtstroom in huis te halen. Anno 2019 is het zelfs niet eens bijzonder of uitzonderlijk te noemen. 3x25A is de standaard voor nieuwbouw en de hoofdaansluiting in de woning van TS lijkt hier al op te zijn voorbereid.

Het kostenplaatje wat u noemt slaat ook helemaal nergens op. Laten bijplaatsen van hoofdzekeringen door Liander kost omstreeks 200 euro. Mogelijk moet ook de hoofdschakelaar in de groepenkast worden aangepast door een elektricien. Kost dan nog eens tussen 100 en 200 euro. En dan is er krachtstroom aanwezig.

Ge
door Genee Feb 2, 2019 om 00:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@ron503
De 3 fasen doorstroomgeiser heeft 3 verwarmingselementen.
De TS kan toch enkel één van die 3 verwarmingselementen hebben aangesloten.
Hij zal dan de kraan niet te ver open moeten draaien om nog wat warmwater te krijgen.
Wil je een elektrische kookplaat maximaal benutten heb je wel een 3 fasen aansluiting nodig.

ka
door kadousse Feb 4, 2019 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

het apparaat is 10kwh men heeft 3 standen 4 6 en 10 kwh, nu is het op 4 en hoger lukt niet want dan valt het stroom uit. maar ik hoop dat hetw el gaat lukken met 3x25a waarbij ik op 1 fase alleen het aparaat zal laten aansluitenm dan zou het wel minimaal op 6 kwh kunnen werken en hopelijk ook op 10kwh.Is dat wat?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ook dat gaat niet lukken, want 6000 watt is al 26 Amp, en voor 10.000 watt hebt u ruim 43 Amp nodig.

Ge
door Genee Feb 4, 2019 om 22:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@kadousse
6 kw op een enkele fase gaat niet.
Voor een stroomsterkte van 26A  zijn ook veel dikkere draden nodig dan de standaard 2,5 mm2 van een huisinstallatie.
U zult moeten kijken wat de elektrische aansluitmogelijkheden van de geiser zijn.

Iv
door Ivo W - Feb 1, 2019 om 22:05
734 Antwoorden / Vragen

De aansluiting laten aanpassen door Liander kost ongeveer 200 euro en kunt u aanvragen via mijnaansluiting.nl. Wel moet u vooraf zelf zorgen dat uw groepenkast geschikt is gemaakt voor 3-fasen. In elk geval de hoofdschakelaar dient te worden.

Gezien de verbruikers die u heeft en nog wenst bij te plaatsen, is het sowieso aan te raden om eens een deskundige elektricien uit te nodigen om uw installatie te bekijken en u te laten adviseren over aan te raden aanpassingen ivm veiligheid .

Pi
door Piet 01 - Feb 1, 2019 om 22:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Als je een 1 fase aansluiting hebt is de hoofdzekering tenminste 35 A bij ons in ieder geval wel.Dit word bij een 3 fase aansluiting vervangen door 25A dus 3 fasen 25A ten zij u meer wilt.
Laat een deskundige beoordelen wat u nodig hebt.
Liander geeft prijsopgave als u weet wat u wilt.
Daarnaast moet u een installateur inschakelen voor aanpassing groepenkast.
De installateur kan alles in een keer regelen.

Iv
door Ivo W Feb 1, 2019 om 22:41
734 Antwoorden / Vragen

U heeft kennelijk geen verstand van dit onderwerp, maar trekt wel de conclusie dat elke 1-fase aansluiting minimaal 35A is omdat dat toevallig de situatie bij u thuis is?

Ik kan u vertellen dat u het mis heeft. Een eenfase aansluiting kan ook een hoofdzekering van 6A, 20A, 25A of 40A hebben. 6A is voor openbare verlichting en garageboxen. 20A is verouderd voor huisaansluitingen, komt zelden nog voor. 25A en 35A komen veelvuldig voor bij huisaansluitingen. 40A wordt toegepast bij huisaansluitingen met zekeringautomaten als vervanger van de 35A smeltzekering.

Zwaardere eenfase aansluitingen dan 40A worden in Nederland niet toegepast onder de standaard richtlijnen .

gerbera
door gerbera Feb 1, 2019 om 22:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

En ik heb toevallig 3 x 35 Amp hoofdzekeringen. Dus kan overal anders zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2019 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Piet

3 x 25 Amp. Hoeft helemaal geen drie fasen te zijn.

brainless
door brainless Feb 2, 2019 om 00:28
324 Antwoorden / 0 Vragen

1 fase is juist vaak alleen 25 (en soms 30) A.
In woonhuizen zit standaard 1 fase en in kantoren 3 fase.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen/doorlaatwaarde

Ge
door Genee Feb 2, 2019 om 10:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera U betaalt voor een 3x35A aansluiting wel ruim €650 per jaar meer dan voor 3x25A.
Kunt u dat niet besparen door terug te gaan naar 3x25A?

gerbera
door gerbera Feb 2, 2019 om 11:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@GENEE, ben abuis, mijn aansluiting was 3 x 35 Amp,(oud winkelpand) is jaren geleden, bij aanbrengen van geheel nieuwe installatie, teruggebracht naar 3 x 25. (wordt ook een dagje ouder en dan vergeet je wel eens wat)

Ge
door Genee Feb 2, 2019 om 11:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

OK, dat vergeten overkomt mij ook.