me
door meun Oct 7, 2011 om 11:27
Huishouden & energie

Vulbakje wasverzachter

Ik heb een indesit wasmachine. Normaliter vul je het bakje met waspoeder en wasverzachter. Sinds een tijdje pakt de machine de wasverzachter niet meer mee. Alles goed schoongemaakt, bakje eruit gehaald etc. Wie heeft dit ook meegemaakt of kan een tip geven.

24898 32 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2011 om 02:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag meun,
Je zou kunnen proberen azijn erdoor te spoelen en/of de slang onder het bakje schoon te maken (zeepbakje er dus uithalen). Of het zeepbakje eruit en het ventiel in het bakje van de wasverzachter loshalen en schoonweken en schoonborstelen.
Als dat niet helpt kun je nog op het klussenforum van klusidee kijken en als er niets over te vinden valt zelf deze vraag daar voorleggen.
Ik gebruik overigens nooit wasverzachter maar huishoudazijn daarvoor in de plaats.

vr.gr.

soepkiep
door soepkiep - Oct 8, 2011 om 10:15
529 Antwoorden / 75 Vragen

gooi er maar eens wat soda in het bakje en trommel
even leeg laten draaien op 90 graden en dan werkt die weer

gerardk
door gerardk - Oct 10, 2011 om 12:23
175 Antwoorden / 8 Vragen

de wasverzachter wordt met het laatste - koude - spoel water meegenomen. Heet wassen met soda of zo iets heeft dus geen effect. Goed schoonmaken en doorprikken van het wasverzachter bakje en de toevoer zou misschien kunnen helpen maar ik denk dat de water toevoer klep van het wasverzachter bakje kapot is of de aansturing ervan.

do
door don-chriz - Oct 10, 2011 om 12:38
26 Antwoorden / 3 Vragen

Zeer waarschijnlijk is het "inlaatventiel" defect. Dit is het onderdeel waar de watertoevoerslang direct op vastgeschroefd zit. Het bovenblad verwijderen en je kan er zo bij..

mo
door mokassa - Oct 10, 2011 om 12:39
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een Whirlpool wasmachine die exact hetzelfde probleem vertoont, maar alléén bij het programma voor lichtbonte was (dus een korter programma dan bijvoorbeeld het programma voor witte was). Mijn oplossing: het programma voor witte was draaien, maar dan op een lage temperatuur. Het probleem doet zich nu niet meer voor en met die lagere temperatuur duurt dit programma er niet of nauwelijks langer over dan het 'echte' licht bonte programma.

ma
door mar99 - Oct 10, 2011 om 12:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb dit ook gehad maar ik heb (als je het bakje uit de machine haalt) met een sate prikker even -alle gaatjes waar het water doorheen komt- doorgeprikt en het vuil weggehaald. Nou merk ik zelf dat de wat dikkere wasverzachters wat meer problemen geven (bij mij dan) dan de wat dunnere wasverzachters.. Ik gebruik tegenwoordig die van de AH zelf...

groet.

th
door thdebl - Oct 10, 2011 om 12:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zelf heb een MIele die zeker al 10jaar is. ik gooi gewoon de wasverzachter achter het weggespoelde waspoeder aan. Ik raad daarom ook aan de wasmachine zeker 1x per maand met schoonmaak azijn of allesreiniger op 90/95 graden met voor was. zeker na een hoop was achter elkaar te hebben gewassen zeker goed laten leeg draaien met die spullen. ik denk zelf dat er weinig aan te doen valt.
Mijn tip is ook gewoon achter waspoeder/vloeibaar te doen woord ook minder vuil en komt toch samen in de trommel. en probeer het bakje met alleen water te vullen en allen was programma's na te lopen om zo te kijken of hij wel niet pakt.
Suk6 er mee.

druifje01
door druifje01 - Oct 10, 2011 om 12:56
1712 Antwoorden / 140 Vragen

....en als dan niets meer helpt biedt een belletje naar de klantenservice van Indesit wellicht uikomst. Of neem er via het klachtformulier op de site van Indesit kontakt mee op.

druifje01
door druifje01 - Oct 10, 2011 om 12:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dan nog maar het servicenummer: 0900-2025254 (15ct p.m.)

kl
door klotskop - Oct 10, 2011 om 13:16
17 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gebeurt vaker, haal laatje uit de wasmachine en het overloop ventiel (dopje of plaatje dit licht aan merk en model) uit het wasverzachter bakje.
Met borsteltje onder warm water afwassen en klaar alles weer in elkaar en laatje er weer in en wassen maar.
Tip blijft niet te veel was middel en verzachter tenzij kleding zeer vuil is.
Dit aanklonten van middelen kun je overigens bijna niet voorkomen, devies gewoon 1 a twee maal per jaar schoonmaken.
Kalk in de trommel is eenvoudig te voorkomen, let wel die ontstaat ook als je op 60 graden en lager wast, dopje azijn er bij, goedkoopste die er te krijgen is is voldoende voor bijna het gehele land. Goedkoper en net zo effectief als de dure middelen.

Witgoed monteur

aragon
door aragon - Oct 10, 2011 om 13:18
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=don-chriz schreef op maandag 10 okt 2011, 12:38]Zeer waarschijnlijk is het "inlaatventiel" defect. Dit is het onderdeel waar de watertoevoerslang direct op vastgeschroefd zit. Het bovenblad verwijderen en je kan er zo bij..

Dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Na verwijdering van het bovenblad, het waterinlaatdekseltje verwijderen, en kijken of alle gaatjes open zijn.
Er komen vaak ook zeepresten in die de gaatjes verstoppen.

mo
door mokassa - Oct 10, 2011 om 15:14
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aragon schreef op maandag 10 okt 2011, 13:18][quote=don-chriz schreef op maandag 10 okt 2011, 12:38]Zeer waarschijnlijk is het "inlaatventiel" defect. Dit is het onderdeel waar de watertoevoerslang direct op vastgeschroefd zit. Het bovenblad verwijderen en je kan er zo bij..

Dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Na verwijdering van het bovenblad, het waterinlaatdekseltje verwijderen, en kijken of alle gaatjes open zijn.
Er komen vaak ook zeepresten in die de gaatjes verstoppen.

Dat werkt alleen bij voorladers, niet bij bovenladers, die hebben geen bovenblad.

ma
door martin wiltink - Oct 10, 2011 om 15:15
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben dit probleem gehad. Haal eerst het wasbakje uit de machine en maak daarna de achterliggende slangen goed schoon met heet water en daarna het wasbakje en met name de aansluiting van de wasverzachter.

Het is overigens aan te raden om minimaal 1x per maand de wasmachine ZONDER was te laten draaien op 95 graden om alle achtergebleven vuil te verwijderen en bakterieen te doden.
Veel mensen vergeten dat en het is een behoud van uw kstbare wasmachine.

HappyHenny
door HappyHenny - Oct 10, 2011 om 17:44
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=martin wiltink schreef op maandag 10 okt 2011, 15:15]Ook wij hebben dit probleem gehad. Haal eerst het wasbakje uit de machine en maak daarna de achterliggende slangen goed schoon met heet water en daarna het wasbakje en met name de aansluiting van de wasverzachter.

Het is overigens aan te raden om minimaal 1x per maand de wasmachine ZONDER was te laten draaien op 95 graden om alle achtergebleven vuil te verwijderen en bakterieen te doden.
Veel mensen vergeten dat en het is een behoud van uw kstbare wasmachine.

Beste aanvrager en anderen, inclusief witgoedmonteur(!) Ik had dit probleem ook (BOSCH), deed dit alles en voilà de wasverzachter werd weer meegenomen. Maar ook heeft Silan mij verteld dat ik wasverzachter altijd "vers" moet zien te gebruiken omdat het relatief snel indikt en dan ook dit probleem kan veroorzaken. Niet in een aanbieding hamsteren dus...
Maar,
nu komt het: sinds kort neemt de machine nu óók nog maar een deel van het waspoeder-zelf mee! En laat dus ook een vieze kleffe klont achter in het zeepbakje. HELP!!!
Wat kan ik dáár zelf tegen doen: hebben jullie dáár ook ervaring mee???

stacey
door stacey - Oct 10, 2011 om 19:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=happyh schreef op maandag 10 okt 2011, 17:44]Maar ook heeft Silan mij verteld dat ik wasverzachter altijd "vers" moet zien te gebruiken omdat het relatief snel indikt en dan ook dit probleem kan veroorzaken. Niet in een aanbieding hamsteren dus...

Waar haalt je het `vers` dan ?!
Hamsteren is geen enkel probleem..........
hoe lang denk je dat het in magazijnen/winkels staat ?!
Zolang fles maar Dicht blijft.......

HappyHenny
door HappyHenny - Oct 10, 2011 om 19:32
199 Antwoorden / 73 Vragen

En de verdere HELP vraag? Dat het waspoeder zelf nu ook niet meer goed wordt meegenomen?

HappyHenny
door HappyHenny - Oct 10, 2011 om 19:37
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 10 okt 2011, 19:26][quote=happyh schreef op maandag 10 okt 2011, 17:44]Maar ook heeft Silan mij verteld dat ik wasverzachter altijd "vers" moet zien te gebruiken omdat het relatief snel indikt en dan ook dit probleem kan veroorzaken. Niet in een aanbieding hamsteren dus...

Waar haalt je het `vers` dan ?!
Hamsteren is geen enkel probleem..........
hoe lang denk je dat het in magazijnen/winkels staat ?!
Zolang fles maar Dicht blijft.......

Tja, dat zegt SILAN hè? Zij vangen ook liever de volle prijs. Maar wie kan me iets meer vertellen over hoe het komt dat nu ook het waspoeder (deels) achterblijft? Want dat was eigenlijk mijn èchte vraag... aan iedereen die iets van wasmachines weet en toch al hier meekijkt...

stacey
door stacey - Oct 10, 2011 om 20:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=happyh schreef op maandag 10 okt 2011, 19:37] Maar wie kan me iets meer vertellen over hoe het komt dat nu ook het waspoeder (deels) achterblijft?

Bakje vochtig (of vet van wasverzachter) of vochtig waspoeder, zodra het gaat `samenklonten`
spoelt het niet zo lekker meer.
En geen geld uitgeven aan wasverzachters joh, slecht voor je machine ook nog die vette (dure) troep.
Heb al ruim 20 jaar dezelfde wasmachine, zonder wasverzachter in gebruik ;-)

Linski
door Linski - Oct 10, 2011 om 20:37
22 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=thdebl schreef op maandag 10 okt 2011, 12:51]Ik zelf heb een MIele die zeker al 10jaar is. ik gooi gewoon de wasverzachter achter het weggespoelde waspoeder aan..

Niet doen! De wasverzachter wordt door de zeep direct opgenomen en dan ook nog 4 x nagespoeld... ! Wasverzachter moet deels achterblijven in de kleding en een laagje leggen om de vezels heen, anders heb je d'r niks an.

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2011 om 21:46
16849 Antwoorden / 108 Vragen

happyh, dat je waspoeder nu ook een "klont" achterlaat is niet zo ongewoon, hoor. Merkte het een tijdje geleden en, als ik poeder gebruik schud ik even aan het bakje of, als ik geen zin in schudden heb even met de achterkant van tandenborstel "roeren". Heb eigenlijk ook geen idee hoe dit komt, maar ja, het is een fluitje van een cent en verder gebruik ik vloeibaar wasmiddel.

ge
door gerrie19 - Oct 10, 2011 om 23:22
1 Antwoorden / 16 Vragen

er is maar een antwoord: geen (vloeibaar) wasmiddel meer in het zeepbakje maar in de wasbol in de trommel!

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2011 om 23:59
16849 Antwoorden / 108 Vragen

gerrie19, het probleem doet zich toch niet voor met vloeibaar wasmiddel. En natuurlijk doe je dat in de wasbol met vloeibaar spul in de machine.
Maar er is maar een antwoord , is natuurlijk TS niet mee geholpen om de wasverzachter met het laatste spoelwater mee te krijgen. Ik heb geen idee waarom het, schoongemaakt, doorgeprikt en weet ik al niet, de machine het laatste bakje met wasverzachter niet pakt. Maar iemand schrijft in een eerder commentaar: gelijk met het wasmiddel erin: dat lijkt me wel raar, want al de spoelbeurten na het wassen heeft dit geen zin en is dan zonde om wasverzachter überhaupt te gebruiken.

nb
door nbw - Oct 11, 2011 om 03:11
521 Antwoorden / 24 Vragen

Help ik heb een wasmachine waarbij de zeepinvioer deels bevuild is met grijze strepen.Mag vanwege eventuele garantie niets doen. Mag ik met een afwasborstel deze resten wel wegvegen of moet ik een prof inhuren dit te doen en dan hou ik garantie?

do
door don-chriz - Oct 13, 2011 om 07:40
26 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mokassa schreef op maandag 10 okt 2011, 15:14][quote=aragon schreef op maandag 10 okt 2011, 13:18][quote=don-chriz schreef op maandag 10 okt 2011, 12:38]Zeer waarschijnlijk is het "inlaatventiel" defect. Dit is het onderdeel waar de watertoevoerslang direct op vastgeschroefd zit. Het bovenblad verwijderen en je kan er zo bij..

Dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Na verwijdering van het bovenblad, het waterinlaatdekseltje verwijderen, en kijken of alle gaatjes open zijn.
Er komen vaak ook zeepresten in die de gaatjes verstoppen.

Dat werkt alleen bij voorladers, niet bij bovenladers, die hebben geen bovenblad.

tja ok... maar Indesit maakt nu eenmaal geen bovenladers..en het gaat nu over een klacht, niet een machine soort.

do
door don-chriz - Oct 13, 2011 om 07:52
26 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerardk schreef op maandag 10 okt 2011, 12:23]de wasverzachter wordt met het laatste - koude - spoel water meegenomen. Heet wassen met soda of zo iets heeft dus geen effect. Goed schoonmaken en doorprikken van het wasverzachter bakje en de toevoer zou misschien kunnen helpen maar ik denk dat de water toevoer klep van het wasverzachter bakje kapot is of de aansturing ervan.

Dat is ook mijn mening... alles was al goed schoongemaakt las ik dus het probleem is dan mechanisch/ electrisch. Het inlaatventiel kan zelf onderhevig zijn aan verkalking en bouwt daarom geen, of te weinig druk op. Zo'n ventiel bestaat tegenwoordig vaak uit 2 of 3 delen met elk hun aparte wateruitlaat... 1 voor de voorwas, 1 voor de hoofdwas en 1 voor de wasverzachter. Als 1 van de uitlaten verkalkt is of domweg niet meer werkt zal ook het poeder/vloeistof in het desbetreffende bakje niet meer wegspoelen of maar gedeeltelijk.

We hopen nu maar dat de juiste oplossing nog door Meun vermeld gaat worden toch ?

mo
door mokassa - Oct 13, 2011 om 11:20
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=don-chriz schreef op donderdag 13 okt 2011, 07:40][quote=mokassa schreef op maandag 10 okt 2011, 15:14][quote=aragon schreef op maandag 10 okt 2011, 13:18][quote=don-chriz schreef op maandag 10 okt 2011, 12:38]Zeer waarschijnlijk is het "inlaatventiel" defect. Dit is het onderdeel waar de watertoevoerslang direct op vastgeschroefd zit. Het bovenblad verwijderen en je kan er zo bij..

Dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Na verwijdering van het bovenblad, het waterinlaatdekseltje verwijderen, en kijken of alle gaatjes open zijn.
Er komen vaak ook zeepresten in die de gaatjes verstoppen.

Dat werkt alleen bij voorladers, niet bij bovenladers, die hebben geen bovenblad.

tja ok... maar Indesit maakt nu eenmaal geen bovenladers..en het gaat nu over een klacht, niet een machine soort.

Onzin, Indesit heeft gewoon bovenladers in het assortiment, ken je feiten.
http://www.indesit.nl/product_i/Wasmachines_WITL_145_(EU)/pid_45100NL/40.do
http://www.indesit.nl/product_i/Wasmachines_WITL_125_(EU)/pid_34281NL/40.do

Het gaat inderdaad om de klacht, maar als de geboden oplossing niet werkt op de machinesoort waar zich het probleem voordoet, heeft de vraagsteller er niets aan. De vraagsteller heeft nergens de machinesoort genoemd, dus is er geen reden er blind van uit te gaan dat het een voorlader betreft.

ha
door hand1964 - Dec 29, 2012 om 17:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk dat het waterventiel van de wasverzachter niet reageert. Vervangen kost ~100 euro aan onderdelen.

Kijk hier voor een doe-het-zelf oplossing: http://doornheim.nl/Miele/Wasverzachterbakje%20doet%20niet.pdf

Succes!

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2012 om 18:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hand1964,

Al eens naar de datum van dit topic gekeken?

HappyHenny
door HappyHenny - Dec 29, 2012 om 18:39
199 Antwoorden / 73 Vragen

Edrick toch! Ik heb dat probleem nooit kunnen oplossen, en was dus dan maar zònder wasverzachter. Helaas. Ik was óók verrast met nù nog een reactie maar wie weet is het wel een heel goede tip!
Beste Hand1964: geldt dit ook als het om een BOSCH gaat?

valerius-2
door valerius-2 - Dec 29, 2012 om 18:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=happyh schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:39]Edrick toch! Ik heb dat probleem nooit kunnen oplossen, en was dus dan maar zònder wasverzachter. Helaas. Ik was óók verrast met nù nog een reactie maar wie weet is het wel een heel goede tip!
Beste Hand1964: geldt dit ook als het om een BOSCH gaat?
Nog een over hetzelfde onderwerp

hier te vinden klik

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2012 om 20:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@valerius-2,

....Nog een over hetzelfde onderwerp

hier te vinden klik
....

Dus niet (link werkt niet), maar ik weet welke je bedoelt.

freya
door freya - Dec 29, 2012 om 20:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

*[u]Deze[/u]* dus.....