rj
door rjaap Jun 11, 2009 om 19:50
Huishouden & energie

VVE achterstallig onderhoud

Hallo! Wie kan me helpen met het volgende?

Vorig jaar heb ik een huis gekocht,  de middelste etage in een huis van drie. Enkele maanden geleden hebben we de VVE opgestart die inactief was. Gisteren is lekkage aan het dak van de bovenbuurman geconstateerd en moet het dak vernieuwd  worden. Nu blijkt dat de VVE  al sinds 2005 op de hoogte is van de slechte staat van het dak. Bij de koop van het huis is mij dit feit door zowel de eigenaar als de VVE niet medegedeeld. Is hier sprake van een verborgen gebrek of ben ik toch aansprakelijk voor een derde deel van de reparatiekosten? Zo ja, lijkt het me niet onredelijk dat de andere deelnemers aan de VVE het merendeel van de kosten dragen aangezien zij reeds meerdere jaren op de hoogte zijn van dit feit. Of is dit niet mogelijk?

Alvast dank voor jullie reacties

8490 13 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2009 om 01:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag rJaap,

Kijk in je contract wat er over onderhoud staat. Je kunt je idee voorstellen, doch ze hoeven er naar mijn idee niet mee akkoord te gaan.

Jullie kunnen het dak ook plaatselijk, bij het lek, (laten) repareren. Wel een tijdelijke oplossing, doch er zal nog niet veel geld in de kas van de VVE zijn.

Van de VVE hoef je niets te verwachten in het kader van een verborgen
gebrek.Je hebt het huis niet van de VVE gekocht doch van de vorige
eigenaar.

Wanneer je kunt bewijzen dat de vorige eigenaar van de slechte staat
van het dak op de hoogte was, doch het niet aan je heeft medegedeeld
of, erger nog, je heeft verzekerd dat het dak in prima staat was, dan
kun je een zaak tegen hem hebben.

Doch je hebt zelf ook onderzoeksplicht. Zie www.consuwijzer.nl
Daartoe kan een aankoopkeuring een prima middel zijn.

Heb je vóór de koop gevraagd
hoe het dak er aan toe was en hoe lang de dakbedekking ligt? Bij een
dakdekker kun je nagaan hoe lang een dakbedekking gemiddeld meegaat.
Ruberoid is over het algemeen 15 jaar. Al wat het langer meegaat is
meegenomen.

Een verborgen gebrek dient binnen twee maand na ontdekking gereclameerd te worden.

Hardware ERror MAN.

deexpert
door deexpert - Jun 12, 2009 om 12:32
104 Antwoorden / 2 Vragen

Vervelend zoiets.

Volgens mij heeft de notaris de verplichting een en ander te onderzoeken indien er sprake is van een Vve (zie BW 5, art. 122 lid 5 en 6).

Heeft uw notaris iets vermeld bij de overdracht betreffende de Vve. Hij moet in iedergeval nagaan of er nog

Succes.

deexpert
door deexpert - Jun 12, 2009 om 12:39
104 Antwoorden / 2 Vragen

Bericht iets te vroeg verzonden.

vervolg: schulden zijn. De notaris moet ook een overzicht verstrekken van de reserves welke zijn opgebouwd. Een en ander dient de notaris op te vragen bij het bestuur van de Vve.

U kunt een en ander wellicht navragen de makelaar. De notaris is misschien in gebreke gebleven.

rj
door rjaap - Jun 12, 2009 om 12:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb tijdens de aankoop een bouwtechnische keuring laten doen maar daarbij konden we niet het dak op omdat de bewoners van de bovenwoning niet aanwezig waren.

Inmiddels wel contact gehad met de vorige eigenaar en hij is inderdaad op de hoogte van een brief van de bovenbuurman uit 2004 waarin wordt medegedeeld dat het dak binnen 2 a 3 jaar vervangen moet worden. Ik heb hem gevraagd waarom hij mij dat bij de koop niet heeft medegedeeld (informatieplicht) maar hij staat op het punt dat ik dat zelf had moeten uitzoeken en dat hij geen aansprakelijkheid op dit punt heeft.

rj
door rjaap - Jun 12, 2009 om 13:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de verkoop is vastgesteld dat het een slapende VVE betreft. Geen geld in kas, geen reservefonds aanwezig, geen schulden en geen aanschrijvingen.

Echter, de bovenbuurman heeft in 2004 een poging gewaagd de VVE op te starten, maar zonder succes. In zijn brief uit 2004 geeft hij duidelijk aan dat het dak in slechte staat verkeerd en binnen 2 a 3 jaar vervangen dient te worden. Volgens mij had ik bij de koop van het huis hiervan op de hoogte moeten worden gesteld.

alarm1233
door alarm1233 - Jun 12, 2009 om 13:19
74 Antwoorden / 4 Vragen

vermits u een koper bent van een flat op een tussenverdieping , bent u medeverantwoordelijk voor de herstelling van het dak , dit in samenspraak met de vve, ben je als enige koper en zijn de andere  flats als huur dan moet de eigenaarsvereniging en de verhuurder opdraaien voor de kosten, bij verkoop van een app of huis moet er een stat van bevinding opgemaakt worden , heb je dat niet gedaan dan kun je geen aanspraak maken op gebreken die al een geruime tyd zichtbaar waren of zijn , een dak lekt niet ineens zomaar !!

pe
door peterus - Jun 12, 2009 om 13:49
84 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt zelf een plicht bij aanschaf van welk huis dan ook om te vragen naar achterstallig onderhoud.Indien er in de koopovereenkomst staat zichtbare en onzichtbare gebreken zijn voor risico van de koper heeft u geen recht van sprekenOpzettelijk verzuimen van achterstallige gebreken van de verkoper is strafbaar lees uw koopovereenkomst dus!.En u dient dan ook verhaal te halen bij de makelaar van de verkopende partij.Hoop wel dat u een rechtsbijstand verzekering bezit,want advocaten zijn niet goedkoop te noemen Want het welles nietes spelletje is een kwestie van wie heeft de langste adem.

Lees ook dat het wijs is om het bestemmingsplan op te vragen bij de gemeente,want nu een vrij uitzicht kan binnen 1 jaar wegzijn.

matusso
door matusso - Jun 12, 2009 om 13:55
191 Antwoorden / 4 Vragen

Om met het laatste te beginnen: als uw aandeel in de VvE 1/3 bedraagt, dan draagt u ook 1/3 van de onderhoudskosten.

U geeft aan dat de VvE inactief was. Dan wist u ook dat er geen
onderhoudsplan was, geen reserves waren en dat het onderhoud ad hoc
gebeurde. Alle reden om aan te nemen dat er wel eens achterstallig onderhoud kon zijn.
Blijkbaar heeft u geen bouwkundig onderzoek voor aankoop laten verrichten. Dan heeft u een zeker risico genomen, dat zich nu wreekt.

Met dit soort problemen wordt de informatieplicht van de verkoper gewogen tegen de onderzoeksplicht van koper. De balans zie ik niet overtuigend in uw richting doorslaan.

koekeloer
door koekeloer - Jun 12, 2009 om 13:55
562 Antwoorden / 18 Vragen

Heb je de verkoper vragen gesteld over de staat van onderhoud, het te verwachten te betalen bedrag? Heb je bv oude jaarverslagen en notulen van de VVE opgevraagd? Als je dit allemaal niet hebt gedaan, dan kan je nu niet piepen.

an
door andrea - Jun 12, 2009 om 15:58
21 Antwoorden / 5 Vragen

hoewel je zelf een onderzoeksplicht hebt, heb ik ook meermaals gelezen dat de rechter toch anders kan beslissen en de vorige eigenaar alsnog tot de kosten kan veroordelen. Ik zou zeker eens bij een advocaat na gaan of je nog op de vorige eigenaar kan verhalen. Omdat je er al een jaar woont zou van jou ook een kleine bijdrage verwacht mogen worden, maar helemaal voor de kosten opdraaien zou niet juist zijn. Of de andere bewoners het meerendeel zouden moeten betalen, dat zal waarschijnlijk niet lukken. Het bestaat nu eenmaal uit 3 huizen. Naar mijn idee dus is de vorige eigenaar zeker omdat hij wel op de hoogte was alsnog aansprakelijk.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2009 om 17:16
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vrij simpel

Jij hebt een onderzoeksplicht (heb je gedeeltelijk aan voldaan) en de verkoper heeft een meldingsplicht.

u jij aan je verplichting zo goed als mogelijk hebt voldaan en de verkoper niet heb je grote kans bij de rechter dat de VOLEDIGE kosten door de oude eigenaar gedragen moeten worden.

Zeker de moeite waard om een advocaat in te schakelen, misschien het overdenken waard om tot een schikking te komen waarbij de grootste (80%) last bij de vorige eigenaar neergelegd word.

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 12, 2009 om 19:14
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het is heel vervelend,maar dit kan jaren duren,een ding is duidelijk,je had dat flatje nooit moeten kopen met deze heel onduidelijke status van dit gebouw en de slapende VVE.Maar dat is achteraf.Veel sterkte.

aj
door ajtr - Jun 12, 2009 om 20:32
46 Antwoorden / 7 Vragen

Waar op welke lokatie en wel deel van het land je ook een woning het zij via een makelaar of alleen koopt er zijn rechten en plichten en regels voor die bij wet vast gelegd zijn.Voor je een woning koopt ga je deze goed bekijken.Een Flatwoning of vrijstaande woning maakt niet uit maar je kijkt en achterstallig onderhoud kun je zelf waarnemen.Ongeziene gebreken of onzichbare gebreken dienen ten alle tijden door de verkoper te worden vermeld.Zoals hrdwerrorman het omschrijft is nossens dat je vraagd hoe lang het dak er al op lig.Onderzoekplicht is niet nodig als je dit zelf niet wil maar dan kun je ook het achterstallige onderhoud niet waarnemen en achteraf gaan klagen heeft dan ook geen zin.Zo ook dat je binnen 2 maanden moet berichten als er iets is zoals bij jouw.Stel het blijft meer dan een maand droog weer dan kun je tog niet waarnemen dat het dat niet goed is.Achterstallig ondehoud zecht niets en kun je ook niets aan doen.Ja alleen de woning niet kopen.Voor onzichtbare gebreken blijft de verkoper mits dit niet is vermeld 5 jaar na aankoop og aan sprakelijk.Stel het dak is van binnen uit betimmerd en mooi geverft hoe kun jij dan zien als het dak niet goed is.Snap trouwens de hele remedi niet want de verkoper weet drommels goed net zoals de notaris dat een woning nooit beschreven kan en mag worden zonder deze clausule.Heb zelfs voor 2 jaar terug nog een woning verkocht maar zat wel aan deze clausule vast anders kon ik de woninhg niet verkopen en laten beschrijven bij de notaris.Jij of jullie  kunnen alle onzichtbare schade verhalen op de vorige eigenaar mits deze het niet mede gedeeld heeft aan de notaris c.q makelaar en dat moet ook nog eens op pappier staan.Heeft de vorige eigenaar het willens en wetens verzwegen of dat hij dit niet wist hij blijft 5 jaar lang aansprakelijk Ga naar de notaris en die zal het beamen.