door 1953tonlil Dec 9, 2013 om 11:34
Huishouden & energie

Waakvlammetje op thermostaat blijft branden

sinds 3 maanden hebben we een Intergas HReco 36 ketel samen met een Honeywell chronotherm wireless modulation thermostaat aangeschaft. Nu zie ik dat de hele dag het vlammetje( brander aan) bijft branden. Alleen bij lage temp eratuurinstelling bv s nachts zie ik het vlammetje brander aan niet constant. Kijk ik op de ketel dan zie ik ook alleen maar 40 en een 1 in display. Alleen bij douchen verschijnt in display ketel 60 en 6 om vervolgens na einde douche weer meteen op 40 en 1 te gaan. Is dit normaal????? Bij mijn vriendin die dezelfde ketel heeft brandt het vlammetje b\niet de gehele dag. Installateur zegt dat het normal
al is. Ik heb zo mijn twijfels.

44189 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In deze vraag gaat het ook over dat vlammetje, dus lees het eens door.

Klik hier

Die standen 40 en 60 hebben betrekking op de temperatuur van het tapwater. Niet op de verwarming als zodanig. Dus dat dat wijzigt bij douchen is volkomen normaal.

Ik mag toch ook aannemen dat u een gebruiksaanwijzing van de cv en de thermostaat hebt gekregen? Wordt daar niet over het vlammetje gesproken. Ik lees dat hij zelf lerend is, misschien komt het daardoor.

ph
door philip36 - Dec 9, 2013 om 17:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De genoemde thermostaat is modulerend.
Hierdoor is het mogelijk dat u de meeste tijd het vlammetje op de thermostaat ziet.
De ketel regelt de vlamhoogte naar gelang er warmte wordt gevraagd.
De ketel schakelt niet telkens uit als de temperatuur bereikt is maar gaat minder hard branden.
Dit is gunstiger voor het gasverbruik.
Op de ketel ziet u de cv-water temperatuur welke op dat moment voldoende is voor de gevraagde warmte en dat kan makkelijk de 40 graden zijn.
Om dat te controleren kunt u eens aan de radiatoren voelen, deze zouden dan niet echt heet moeten zijn.

De taptemperatuur voor heet water kunt u eventueel zelf op de ketel instellen.
Standaard staat deze ingesteld op 60 graden. Tapwater is code 6.

Het verschil in branden is vreemd als uw vriendin precies dezelfde ketel en thermostaat heeft.

Voor de gebruiksaanwijzing zie
http://www.intergas-verwarming.nl/lijsten/files/883.997-03%20-%20Installatievoorschrift%20Kombi%20Kompakt%20HReco1.pdf

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 9, 2013 om 17:34
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wegens de laatste ontwikkelingen kan niet elke moderne ketel meer op elke Thermostaat.
Ja, het past en werkt wel maar er komen zowel slimme thermostaten als ketels en soms werken ze elkaar tegen.
Kijk eens op de site van beide merken welke combinaties mogelijk zijn en welke eisen ze er aan stellen.
Dus zowel de CV ketel site als Thermostaat site bekijken en of alle eigenschappen van beide apparaten elkaar wel ondersteunen en of je misschien iets uit kunt zetten....

sh
door shine - Dec 9, 2013 om 17:55
107 Antwoorden / 1 Vragen

De combinatie van beiden ketel en betreffende thermostaat kan prima. Een vriendin heeft deze combi ook sinds dit voorjaar. Ikzelf heb alleen de betreffende hreco 36 cv ketel sinds dit voorjaar. Mijn bedraadde chronotherm thermostaat was nog maar anderhalf jaar oud, dus heb die daarom niet vervangen.
Het voortdurende brandende vlammetje in je thermostaat is ok.

Het display van je ketel moet je maar eens goed bestuderen. Je ziet een kraantje en een radiator. Als je de warme kraan opendraait gaat het lichtje achter het kraantje branden. Doe je de kraan uit, schakelt dit lichtje uit. Als de cv aangaat dan springt lichtje achter radiator aan.
Het numerieke display geeft bij warmwater vraag de temperatuur van het warme water aan. (Meestal 60 of 65 graden, afhankelijk van de doorgevoerde instelling)
Bij de cv, als de ketel aanspringt, zie je ook een temperatuur stand. Wederom afhankelijk van hoe hoog dit ingesteld is in de ketel. (Kun je aanpassen zie gebruiksaanwijzing). Bij mij zie je dan 65, in combi met cijfer 1 en daarna wijzigt die 1 naar 5. Dan hoor je de ketel bezig. Daarna schakelt die naar 3 (ventilator) dan 0 en dan weer in de ruststand.

De ketel is modulerend en een 'leerling'. Hij leert gaandeweg hoe hij het beste moet moduleren mbt jou warmtevraag.

Handleiding chronotherm. Zie blz. 14
http://www.gebruikershandleiding.com/download1.asp?download_id=238903&s=15cda43bf8abd53abd7c10bbc87249d8&t=9-12-2013%2017:30:51
Dat het vlammetje brand is normaal.

Handleiding hreco 36
http://www.intergas-verwarming.nl/lijsten/files/883.997-03%20-%20Installatievoorschrift%20Kombi%20Kompakt%20HReco1.pdf

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

De gebruiksaanwijzing van die ketel vermeldt zelf dat bij gebruik van warm water de stand 60 6 is en bij niet gebruik gaat hij weer terug naar 40 1. Dus die beide vermeldingen hebben betrekking op het tapwater en niet op het cv gedeelte.

sl
door slobberbone - Dec 9, 2013 om 18:19
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ja moet je toch naar spec,s kijken hier bij onze HR 28 is 40 1 de temperatuur bereikt van de cv.

Dus heeft 40 graden bereikt dus zal er op duiden dat u LTV heeft dus bv vloerverwarming.

Mijn ervaring leert dat het verstandig is deze ketels goed in te regelen ook waterzijdig. Zo kun je heel veel besparen bij een Intergas ketel.

mi
door miraltje - Dec 9, 2013 om 23:43
462 Antwoorden / 0 Vragen

het duid er op dat de ketel water temperatuur te laag gekozen is waardoor de warmtevraag voor de verwarming geblokkeerd word code(1)

in de handleiding staat vermeld hoe je de temperatuur kunt verhogen.

zet bij voorkeur de ketelwater temperatuur niet hoger dan 55-60 graden bij een LVT/vloerverwarming installatie en bij een oudere installatie niet boven de 75graden.

op dit moment is de bandbreedte van de modulerende ketelregeling te smal waardoor de warmtevraag steeds geblokkeerd wordt terwijl er nog steeds warmte gevraagt wordt(daarom brand het vlam symbool op de thermostaat alsmaar).

zoals het nu ingesteld is heeft totaal geen nut het bespaard niks en zorgt alleen voor comfort klachten zeker als het straks kouder wordt