To
door Ton Voorn Oct 15, 2021 om 13:39
Huishouden & energie

Waarom moeten wij de reclame voor elk product betalen. Stel een lijst op met levensduur verwachting waaraan elk product moet voldoen.

Er wordt meestal voor meer dan 30% gelogen. Voor een TV geldt een levensduur > 5 jaar, maar je krijgt er maar 2.jaar.
Voor een zeer comfortabele stoel betaal je een fors bedrag, voor 2 jaar garantie enz.
Waarom bestaat er geen reclamecodecommissie die dit regelt??????

1481 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 15, 2021 om 14:37
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt natuurlijk ook af van hoe een gebruiker met de nieuw gekochte spullen omgaat, een tv die de hele dag aanstaat zal eerder dan 5 jaar aan een nieuw beeldscherm toe zijn.

Een zeer comfortabele nieuwe stoel moet langer dan 2 jaar meegaan.

Mijn tv is 10+ jaar oud en ik hoef daar niets voor terug te geven.

panter22
door panter22 - Oct 15, 2021 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt beter eerst maar eens lezen hoe het zit met garantie. Bijv:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
Voor elektrische apparatuur heb je al een lijst.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Hoe lang een zeer comfortabele stoel meegaat, hangt ook af van de gebruiker. De prijs van de stoel, de stof, etc

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2021 om 16:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Er is wel degelijk een reclamecodecommisie waar u een klacht kunt indenen indie u vindt dat reclame misleidend is.

Uw opmerking dat u de reclame moet betalen voor elk product kan ik niet volgen. Iedere verkoper houdt bij de vsastelling van prizen rekening mett ook recame kosten en u bent dan zelf degene die dan de reclame betaalt.

Vervolgens is er op basis van de  consumentenbeschermings  wetgeving helemaal geen sprake van twee jaar garantie! Die twee jaar betreft dan de z.g. fabrieks- of verkopersgarantie maar de wet prevaleert. En zie daarvoor het volgende (enkele verwijzingen kreeg u al)

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)  en voor de integrale wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Het blijft lastig dat er nog steeds veel mensen zijn die deze wetgeving niet blijken te kennen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 15, 2021 om 16:10
2094 Antwoorden / Vragen

Als een televisie maar twee jaar meegaat heeft u natuurlijk recht op compensatie maar ik moet de eerste reclame nog tegenkomen waarin een te verwachten levensduur gemeld wordt van een televisie. Dus geeft u eens een voorbeeld en doe er dan gelijk een voorbeeld bij van een te verwachten levensduur een stoel.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 15, 2021 om 17:17
862 Antwoorden / 3 Vragen

Als je twee jaren garantie 'voorbij' zijn heb je vaak nog recht op garantie (uiteraard rekening houdend met de leeftijd van een apparaat) want je hebt als consument ook te maken met de economische levensduur. Uiteraard geld dat niet voor courante artikelen zoals kleding en kleine huishoudelijka apparaten. Kijk eens op de de site van consuwijzer daar staat duidelijk uitgelegd hoe het zit met garantie na een standaardfabrieksgarantie. Daarin staat ook uitgelegd dat het bijkopen van garantie zeker niet echt nodig is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 15, 2021 om 17:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Koop eens het OK huismerk bij Media Markt.

De Wasmachine  die  €249,- kost op dit moment, als die het langer dan 24 maanden vol hield  is dat hele prestatie zonder monteur!

Ik weet hoeveel jonger dan 5 jaren  dat hij nu leverbaar is  reeds bij de oude ijzer handelaar zijn ingeleverd.

Maar als mijn Miele, ook daar gekocht na 2 jaren onherstelbaar  stuk ging....  kan ik kachel uitzetten omdat ik dan witheet  zou worden.

Ik rekende meer op 20 jaren!

Net als de Miele Vaatwassers,  gaan vaak zeer lang mee en per jaar  zijn die dan vele malen voordeliger dan OK huismerk.

enige  OK wat wel langer mee ging is strijkijzer!

Heb die nu al 6 jaren en geen gebreken gezien!

Maar OK kunnen ze ook overal op plakken.

En Reclame?  Ik weet dat  die geld koste  en koop liever iets dat minder reclame maakte.

Helaas kom ik van bij de Aldi en had liever  een leuk koopje dan TV reclame...
Maar  agressieve of foute reclame,  Ik heb echte Duitse Auto en die komt niet van Opel... vaak Made in EU en niet Duits.

Die Humor maak ik graag.

ju
door juliomariner Oct 20, 2021 om 16:48
1330 Antwoorden / 2 Vragen

alleen snapt niemand die humor

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 20, 2021 om 17:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Niemand komt graag een biertje drinken....

Zo noem ik mijn buurman.

rj
door rjw - Oct 20, 2021 om 20:56
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Interessant feit, die meer dan 30% leugens. Heb je daar een onderzoeksrapport van? Lijkt me wel interessant om te lezen hoe men dat onderzocht heeft.