AZ
door AZZ Jan 28, 2009 om 13:02
Huishouden & energie

Warmte pomp

Bij nieuwbouw een warmtepomp plaatsen om uit de grond warm water op te pompen en je huis te verwarmen en te koelen.
 Hoe warm is dat water?
Hoeveel elektriciteit kost dat?

Hier hoor je namelijk niets over.
Bedankt

1115 13 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 28, 2009 om 13:18
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Google ''warmtepompen'' en over een half uur bent u volledig op de hoogte.

Succes er mee.

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 15:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U mag geen warmte uit de grond halen zonder vergunning van de Gemeente. U zult een vergunning moeten aanvragen. Zelfs Burgemeester Jorritsma van Almere moest haar gehele installatie afbreken en verwijderen omdat ze illigaal warmte aan de bodem onttrok.

Succes, poltol

johanpc
door johanpc - Jan 28, 2009 om 15:22
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij wordt er gevraagd of het rendabel is en niet of het mag.

In de VS wordt het bij veel nieuwbouwprojekten inderdaad vaak toegepast en daar is het zeker rendabel. Ze noermen het geowarmte, en er zijn bedrijven die de plaatsen waar het mogelijk is opzoeken en exploiteren.

Ik heb een projekt gezien waar koedwater in de grond werd gepomt en op 16 graden celsius weer opgepomt waardoor een minimale bijverwarming nodig is om op 20 graden tekomen.

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 18:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@johanpc,

Zo las ik het niet, dat staat er m.i ook niet. En beter vooraf gewaarschuwd. Voordat dat je het weet denkt vraagsteller dat het zomaar kan/mag.

Groet, poltol

grindweg
door grindweg - Jan 28, 2009 om 20:37
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is zeker rendabel na ongeveer 8 jaar heeft u de investering er uit. maar het heeft ook als voordeel dat het somers koelt dus twee keer plezier. alleen het opwarmen duurt wel langer. het temperatuur verschil is niet enorm hoog . dat betekent even de kachel hoger zetten lukt niet .

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 28, 2009 om 23:06
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De temperatuur van water of koelvloeistof via een warmtepomp is constant gedurende het hele jaar en is afhankelijk van de diepte van de boring (wordt warmer naarmate dieper wordt geboord). In combinatie met zonnecollectoren kunt u de complete verwarming / warm water van de woning op deze manier realiseren, waardoor u geen aardgas hoeft te stoken en een CV ketel overbodig is. Hele installatie is wel tamelijk kostbaar en de terugverdientijd is mede afhankelijk van eventuele subsidies van de overheid. Ik zou met name op dat punt het juiste moment afwachten voor die investering. Installatie neemt meer ruimte in dan een standaard CV wandketel; die ruimte moet er wel zijn.

jo
door jovanlijssel - Jan 31, 2009 om 15:16
8 Antwoorden / 4 Vragen

Meestal wordt gekozen voor de meer bedrijfszekere toepassing van een of meer aardsondes  i.p.v. het minder betrouwbare oppompen van grondwater.Het verwarmingswater, wat dus vanuit de warmtepomp het verwarmingssysteem in gaat heeft een instelbare temperatuur tot een maximum van meestal 60°C. Dit gaat meestal automatisch, d.w.z. weersafhankelijk, door de in de warmtepomp ingebouwde regeling. Met de warmtepomp kan men natuurlijk ook zijn tapwatervoorziening (voor douche en keukengebruik) vwerzorgen, vandaar de hiervoor benodigde max. temperatuur van 60°C. Een hogere waarde, mits soms noodzakelijk i.v.m. de Legionellabacterie geschiedt door het al of niet automatisch inschakelen van een el. element, uitsluitend dus voor de laatste paar graden verhoging ( bijv. bij de moderne combiwarmtepompen).Hoeveel electro e.e.a. kost hangt van enkele factoren af. Vooral belangrijk in deze is het gebruik van een vloerverwarmingssysteem, dat uitgelegd is met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur (35-30°C). Dit en de keuze van de warmtebron( grondwater, aardsondes of buitenlucht)bepaalt het rendement van de warmtepomp. Men noemt dit COP. Bij een COP van bijv. 4,5 wil dit zeggen : je betaalt 1 kW aan stroom en je krijgt maar liefs 4,5 kW in thermische energie terug. Je zou dus kunnen zeggen : een rendement van 450%.Teruggerekend naar primaire energie komt het hier op neer, dat de warmtepomp  t.o.v. een HR ketel caa. 40 a 45% energie bespaart.Afhankelijk van energievraag van de nieuwe woning kan men dan uitrekenen wat de jaarlijkse winst is.Bij een nieuwbouwwoning is het halen van de EPC norm een belangrijke reden om een warmtepomp te installeren.Tot slot ": de werking en het behalen van het rendement is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit en ervaring van het betreffende installatiebedrijf.

Met grondwater en ook met een verticale aardsonde, kan men in de zomer zijn woning heerlijk koelen , dit met zeer lage stroomkosten (bijv. 100 tot 150 watt bij een aardcollector)Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geantwoord en wens u succes met het eventuele vervolg.

gr.

jo.

AZ
door AZZ - Jan 31, 2009 om 15:17
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Jo

Op dit antwoord zat ik te wachten.
Hier heb ik iets aan en kan ik mee verder.
Vriendelijk dank.

johanpc
door johanpc - Jan 31, 2009 om 15:20
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@poltol

Voor alle duidelijkheid.

ik heb mijn info van discovery en dat gaat uitdrukkelijk over de vs.

Mijn reaktie was gericht op het feit dat het kan.

Of het hier mag weet ik dus niet.

groet hans

jo
door jonijosjno - Feb 27, 2009 om 00:00
5 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

Een warmtepomp pompt geen warmte uit de grond. Bij een warmtepomp laat men een gas condenseren en verdampen, daar komt warmte bij vrij. Deze warmte word benut voor je CV. Voor het condenseren van het gas heb je een medium van een constante lage temperatuur nodig. Dit kan ook lucht zijn, maar wij maken vooral gebruik van grondwater, omdat dit een constante lage temperatuur heeft. Het oppompen van warm water uit de aarde is iets heel anders!!

wees gegroet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 02:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ josisnojosisno of iets dergelijks:

Quote: "...laat men een gas condenseren en verdampen..."

Een gas is toch reeds verdampt???

Het makkelijkste kun je een warmtepomp als een koelkast voorstellen. Het opgepompte relatief warme grondwater wordt door een warmtewisselaar in de koelkast geleid. Daarbij koelt het af. Daarmee wordt warmte aan de koelkast onttrokken middels het normale compressor koelsysteem. Deze warmte wordt aan de condensor afgegeven.
Bij een warmtepomp zit de condensor in een geïsoleerd vat met drie buizen inspiraalvorm (warmtewisselaars) en met die warmte wordt je gebruikswater (voor)verwarmd en/of de CV (voor)verwarmd.

Hardware ERror MAN.

jo
door jonijosjno - Feb 27, 2009 om 19:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een gas laat condenseren, kun je het daarna weer laten verdampen. Basiskennis lijkt me.

Je weet er wel een beetje vanaf, zoals ik ook aan jouw andere antwoorden lees. Het meeste heb je opgezocht, en leg je slecht uit.

De reden dat ik reageer is dat er verondersteld werd dat er warmte uit de aarde word gepompt, dat is onjuist.

Concentreer je op de oorspronkelijke vraag.

Wees gegroet...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 20:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@
jonijosjno:

Gas dat is gecondenseerd is geen gas meer doch vloeistof. Dat kun je wel weer verdampen. Basiskennis.

H.