Ma
door Marc S Jan 20, 2016 om 14:24
Huishouden & energie

Wat te doen aan Kosten Transparant?

Als ZZP'er neem ik mijn gas en electra privé af van Essent. Recent kwam er een medewerker van Kosten Transparant aan de deur die voorstelde mijn contract met Essent aan te passen naar zakelijk. Ik zou een korting ontvangen op de energieprijzen en verder zou er niets veranderen. Twee maanden later blijkt er echter wel degelijk iets veranderd. Automatische incasso van mijn privé rekening is niet langer mogelijk. Ipv een rekening ontvang ik nu 2 rekeningen per maand (1 voor gas, 1 voor electriciteit). Omdat dit een boel gedoe oplevert heb ik Kosten Transparant gevraagd de afspraak te ontbinden en alles terug te draaien. Dit kan wel maar uitsluitend tegen een zeer forse boete/afkoopsom. Het betreft een contract voor 5 jaar en de boete bedraagt 15% van de energie men voor de komende 5 jaar voor mij ingekocht heeft. Wat nu?

9539 12 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jan 20, 2016 om 14:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

'U zou een korting krijgen......' en die moet dan toch wel erg interessant geweest zijn!

Is dit niet het geval, bent u verkeerd voorgelicht en kunt u het contract ontbinden.

Ik vermoed zèlfs, dat u nu meer betaalt dan voorheen. Aan de deur wordt NIET gekocht.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2016 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hansje klein: Topicstarter kan geen beroep doen op de consumentenwetgeving, want het betreft een zakelijke overeenkomst.

mf
door mfmeyer@versatel.nl - Jan 20, 2016 om 15:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben er ooit ook ingetrapt bij Essent, ze stonden in de Mediamarkt. Ze kwamen hun afspraken niet na. Ik ben toen weer terug gestapt naar mijn vorige energieleverancier die graag mijn boete wilde betalen. Niet te geloven ze blijven mij nog steeds bellen om te vragen of ik klant wil worden!!!!

Cookies
door Cookies Jan 20, 2016 om 15:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topicstarter heeft het over een zakelijke overeenkomst. Jij hebt het over een consumentenovereenkomst. Overigens ERG onverstandig je e-mailadres op het forum te gooien.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2016 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wel heel logisch als je bij de Mediamarkt een energiecontract aangaat. :-)

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2016 om 15:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook als zzp-er doe je er goed aan eerst alle ins en outs goed door te nemen voordat je een overeenkomst aangaat. Je vraag betreft een zakelijke kwestie, die forum is voor consumentenzaken.

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2016 om 17:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de toekomst: niet weer reageren op colportage, dus aan de deur, in winkels, op straat of telefonisch niet reageren en vooral geen gegevens verstrekken.

Ma
door Marc S Jan 20, 2016 om 22:08
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ten overvloede: ik zat al bij Essent en zit dat nu nog. Ben dus niet overgestapt. Kosten Transparant is een officiele contractant voor Essent. Zij hadden van Essent mijn info al doorgekregen. Ik vind dan ook niet dat ik ergens ingetuind ben. Ik ben alleen onvolledig geinformeerd. Heb Essent vandaag geinformeerd. Zij gaan hun samenwerking met KT heroverwegen omdat er meer klachten over binnen komen.

Maar de deur blijft voortaan dicht. Mogen de goeden toch weer onder de slechten lijden....

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2016 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt nu in ieder geval "heel transparant" de kosten van gas en licht gescheiden.

En wat nu? Gewoon die vijf jaar uitzitten.

er
door ernesto10 - Mar 6, 2016 om 15:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Twee adviseurs hier bij mij geweest in Raamsdonkveer van Kosten Transparant, deze dragen een energiecollectief hier in ons dorp uit.

Het betreft een bedijf uit Den Bosch met de Kosten Transparant, wat een energie initiatief uitdraagt om de deur-aan-deur/colportage tegen te gaan. Welke voor mensen met een kvk-inschrijving(lees ondernemers) het mogelijk kunnen maken om binnen de Essent over te stappen naar Groot Zakelijke tarieven van Essent, welke zeer voordelig zouden zijn. Zonder enige overstapboetes en deze worden eventueel overgenomen door de Essent zo wordt beloofd.

Hier ben ik op in gegaan, het blijkt nu dat ik aan een zakelijk 5-jarig contract vast zit, betaal nu meer dan ik voorheen deed bij de Essent als consument, wil een beroep doen op de 14 dagen bedenktijd die hun op het contract hebben vermeld maar kan hier niet onderuit want Kosten Transparant wijst naar Essent Groot Zakelijk en deze wijst weer terug naar Kosten Transparant.

Ik heb van de Essent nu een afrekening gekregen met daarin ook een overstapboete van maar liefst 125 euro per product, dit betekent dus 250 euro + de afrekening van het verbruik. Totaalplaatje, 564 euro totaal met de eindafrekening erbij opgeteld.

Wat is mij allemaal beloofd:

- Ik zou bij de Essent kunnen blijven zonder veranderingen, ik zou naar Groot Zakelijke tarieven gaan mede door hun initiatief waardoor ze al duizenden kvk-gerechtigden hebben mogen meenemen.
- Waardoor ik dus 3 maandbedragen minder zou gaan betalen, dit is niet zo:

Ik zou voor mijn elektra 7 cent betalen(zo vertelde de adviseur) en dat wordt nu 0,053 - maar wat blijkt nu dat mijn consumenteprijzen van de Essent al ietsje goedkoper zijn namelijk 0,051 cent !!
- Voor gas betaal ik nu 0,285 en is bij Essent particulier op het moment(2016) 0,275 cent

- Een kostenpost op de energierekening waar ik nog geen weet van had, is het vastrecht. Normaal gesproken betaalde ik hier bij de Essent maandelijks 4,50 euro per aansluiting(dus 9 euro totaal) en dit is zonder enig overleg verhoogt naar maar liefst 8,50 euro per product( dus 17 euro per maand!!!) Wat betekent dat ik op deze kostenpost alleen al 96 euro duurder uit ben PER JAAR VOOR DE KOMENDE 5 JAAR!!

- Automatisch afschrijven gaat niet meer, want je moet een SEPA-machtiging hebben voor een zakelijke rekening. Dus met andere woorden dit wordt ZAKELIJK afgeboekt, en wordt afgeraden door mijn boekhouder.
- Krijg nu 2 verschillende rekeningen, 1 voor energie en 1 voor gas, welke ik maandelijks zelf moet overmaken(per bankoverschrijving). En niet zoals beloofd dus dat alles hetzelfde zou blijven.

Nu wil ik beroep doen op mijn 14 dagen bedenktijd alleen nu zijn deze mensen niet te bereiken noch reactie blijft uit.

Zijn er hier meer mensen met ervaringen met dit Energie Collectief uit Den Bosch wat Kosten Transparant, zoja graag reactie en hoe zijn jullie eventuele problemen opgelost. Of is er bij jullie iets anders beloofd?

Graag reacties hieronder.

Al
door Alex-V Mar 16, 2016 om 17:58
1 Antwoorden / Vragen

Zelfde situatie hier als ernesto10. Nog geen oplossing gevonden.

Is het mogelijk om andere gebruikers een privebericht te sturen?

reflecs
door reflecs Mar 16, 2016 om 19:00
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is niet mogelijk. Op deze site kan het misschien wel en het is waarschijnlijk een betere plek om een vraag te stellen, want gericht op ondernemers:
https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46

Ma
door Marc S Apr 10, 2016 om 13:41
Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels ben ik er uit gekomen met Essent. Toen bleek dat Essent Zakelijk niet kon incasseren van mijn privérekening heb ik naar Essent toe aangegeven dat ik mijn rekeningen niet meer zou betalen zolang deze situatie zou voortduren. Na een aantal weken werd toen contact met mij opgenomen door Essent. Nogmaals het verhaal verteld. Dame ging kijken wat ze voor me kon betekenen. Niet veel later met een andere medewerkster van Essent contact gehad. Zij gaf aan dat haar afdelingshoofd besloten had om de hele situatie terug te draaien. Dat is inmiddels ook gebeurd. Echt een pak van m'n hart dat dit opgelost is. Met dank aan de medewerksters van Essent!

Al
door Alex-V - Mar 16, 2016 om 17:57
1 Antwoorden / Vragen
we
door wet en handhaving - Jul 6, 2016 om 16:06
1 Antwoorden / Vragen

voortaan better lezen wat je ondertekend!

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 6, 2016 om 23:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tjonge wat een boel gedoe ipv 1 rekening nu 2 rekeningen betalen. Hoe kun je trouwens  als particulier naar een zakelijk abonnement worden gezet?
Diewilik

ja
door janniewav - Jul 23, 2016 om 17:02
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook een nare ervaring met kosten transparant.
Hier kwamen 2 jongens aan de deur,omdat mijn zoon thuis werkt ,en ingeschreven staat bij de K.V.K.,kon ik gebruik maken van goedkope stroom van Essent..
Stom ,maar ben daarop ingegaan,ik hen getekend,maar mijn zoon niet.
Ik zou een bevestigings e mail krijgen,maar heb die niet gehad.
Ruim 2 maanden later krijg ik de papieren,had er zelf toen niet meer aan gedacht.
Ik zit er nu 5 jaar aan vast.
Staat wel op mijn zoon zijn naam,die er helemaal niets mee te maken heeft.
Wil er graag van af,maar lukt niet,of ik moet een boete betalen van 800 euro.
Wat geven jullie mij voor advies.

Ma
door Mat Matheij - Jul 23, 2016 om 17:31
986 Antwoorden / 3 Vragen

U bent zzp-er en dus ondernemer. Dat hoort ondanks de vele reacties hierop niet thuis op dit forum. Is de gestelde medewerker wel in  dienst van Essent. Anders zou ik daarvoor een klacht indienen via een inmiddels door mij  als zeer positieve reactie ervaren klantenservice. Ik maak nooit reclame maar de klacht werd zeer behoorlijk behandeld alsook naar tevredenheid afgehandeld. Dat lukt niet via een callcentre