peer007
door peer007 Apr 22, 2007 om 12:19
Huishouden & energie

Wat zijn mijn rechten

Beste,
Ik heb overlast van de glazenwassers,ze moeten in mijn achter tuin zijn om het achterraam van de boven buren te wassen, dat heeft jaren redelijk gegaan met de ouderwetse ladder, maar sinds kort heeft men  een nieuwe manier n.m. met een lange stok met borstel en waterslang,dus nu moet men verder in het tuintje staan, maar deze week perkplantjes gepoot , stond meneer  alles verrot te trappen, hij keek werkelijk nergens naar, nu mijn vraag, kan ik deze natuur vernietigers , de toegang ontzeggen
b.v.d.

groet,

2608 8 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 22, 2007 om 12:27
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De bovenburen en u hebben wederzijdse rechten en plichten en voor deze situatie is er een erfdienstbaarheid van toepassing. U bent dus wel gehouden om de toegang tot uw tuin toe te staan in verband met het onderhoud aan de bovenwoning.
Uiteraard hoeft u geen genoegen te nemen met de daardoor aan uw tuin of beplantingen aangerichte schade. De bovenburen dienen u die schade te vergoeden, terwijl het u ook vrij staat om de glazenwassers hiervoor aan te spreken. De bovenburen zijn als opdrachtgever echter risico aansprakelijk en dat is voor u makkelijker om te kunnen verhalen. Zie wetboek online BW Boek 6 artikel 171 (buren) en artikel 162 / 163 en 170 (glazenwassers).

willemo_1
door willemo_1 - Apr 22, 2007 om 13:42
167 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van een ladder is pas verboden bij het werken boven een bepaalde hoogte. Aangezien er nu gebruik wordt gemaakt van een stok met bezem en slang zal de hoogte niet al te groot zijn. De glazenwasser vindt deze metode natuurlijk wel makkelijker omdat hij dan niet met zware ladders moet sjouwen.
Aangezien de "oude" methode waarschijnlijk wel is toegestaan (al vindt de glazenwasser dat wat minder handig) moet hij deze maar weer gaan doen.

Met vriendelijke groet,
Willem

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2007 om 13:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

ik sluit mij ook aan bij willemo. U heeft alle recht om de glazenwasser te dwingen de oude methode te gebruiken. U ondervindt schade door de nieuwe werkwijze die kennelijk gemakkelijker voor hem is en hem dus voordeel oplevert, ten nadele van u - en als al gezegd: dat is onrechtmatig.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 22, 2007 om 13:58
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard kan de glazenwasser niet worden gedwongen tot een andere werkwijze. Wel dient hij eventuele schade bij de uitvoering van het werk aan derden te vergoeden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2007 om 14:41
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Bij juridische kwesties kunnen meningen verschillen en zal uiteindelijk een rechter het eureka moeten uitspreken.

U kunt een glazenwasser wel is waar niet - zonder meer - tot een andere of wel zijn oude werkwijze dwingen. U kunt dat echter wel door hem te wijzen op de schade die wordt veroorzaakt en schadevergoeding te vorderen, schriftelijk en aangetekend met daarbij de glazenwasser aansprakelijk te stellen. Wil hij niet overgaan tot het vergoeden van de schade resp. een andere werkwijze, dan kunt u m.i. hem wel degelijk de toegang ontzeggen en laat hij dan maar komen met een reactie.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 22, 2007 om 18:11
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De toegang ontzeggen dat kan dus weer niet Gerrit. Denk aan de wet en de erfdienstbaarheden waaraan buren zich wederzijds hebben te houden. De bovenburen zouden in dat geval terecht een zaak tegen deze vragensteller kunnen aanspannen en daarbij zondermeer te horen krijgen dat ze verplicht zijn om toegang te verlenen voor normaal of regulier onderhoud.

Uiteraard staat dat los van schade die is aangericht en ook vergoed dient te worden. De glazenwasser kan dus wel worden gewezen op de aanwezige beplanting en dat hij moet voorkomen dat daaraan schade ontstaat en de reeds ontstane schade vergoeden zoals eerder werd aangegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2007 om 18:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

www.wetboek-online.nl/wet/BW6.html of wel klik deze link aan en dan verder naar de artikelen 162, 163, 170 en 171 die tonnieboy al aangeeft. U behoeft op geen enkele wijze te accepteren dat de glazenwasser uw plantjes vertrapt en u kunt hem op dat aspect de toegang weigeren maar dan wel vanuit de situatie dat men eerst een ladder gebruikte en de schade zich dus niet voordeed. Het kan zijn dat de glazenwasser zich beroept op arbeidswetgeving die het gebruik van een ladder niet langer zou toe staan. Het gebruik van de waterslag houd neem ik aan in dat ook uw ramen nat worden en ook uw tuin. Hoewel in deze tijd water in de tuin misschien "niet weg is"behoeft u ook dat niet te accepteren. Overlast als door u genoemd met de eventuele aanvulling van wateroverlast behoeft u op geen enkele wijze te accepteren en in die zin is met nadruk BW 6 art 162 van toepassing.

peer007
door peer007 - Apr 22, 2007 om 18:56
52 Antwoorden / 10 Vragen

Beste,
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden,ik weet wat me te doen staat.

groet