fr
door frankvoss Dec 4, 2015 om 13:09
Huishouden & energie

Waterbedrijf dreigt met afsluiting

Ik heb mijn waterrekening een dag te laat betaald en vervolgens kreeg ik een verhoging van € 40,= die wilde ik niet betalen want deze verhoging kwam pas na enkele weken.

Het waterbedrijf heeft vervolgens een gerchtsdeurwaarder ingeschakeld. Die heb ik telefonisch meegedeeld dat de nota al betaald was en de deurwaarder heeft daarna zijn opdracht als beeindigd aan het waterbedrijf teruggegeven.

Nu dreigt het water met afsluiting als ik de € 40,= verhoging niet alsnog betaal.

Kan het waterbedrijf mij zomaar om deze reden afsluitien van een eerste levensbehoefte of is daar een uitspraak van een rechter voor nodig?

Frank

10191 27 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2015 om 13:15
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, u was te laat en contract = contract. Het argument eerste levensbehoefte is leuk bedacht, als u niet betaalt wordt u afgesloten, simpel. En dat doen ze niet "Zomaar".

zoekster
door zoekster - Dec 4, 2015 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u een aanmaning gehad met een 14 dagen termijn waarbinnen alsnog kon worden betaald en met daarbij genoemde incassokosten? Wat ik bedoel te zeggen, gaat dit over een te late betaling na een betalingsherinnering, of gaat dit over een te late betaling na het krijgen van de eerste rekening?

Over welk waterbedrijf gaat dit?

simon55
door simon55 - Dec 4, 2015 om 13:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mijn water leverancier krijg ik de rekening van 3 maanden vooruit krijg ik die b v vandaag eisen zei dat ik binnen 10 werkdagen betaal maar dat doe ik nooit en al jaren niet ik betaal halverwege de periode ik heb ze al eens gebeld en gemaild en zeg dan ik krijg ook m n salaris niet drie maanden vooruit nooit geen problemen meer gehad ik ben niet kierewiet

Cookies
door Cookies Dec 4, 2015 om 15:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nooit geen problemen? Altijd dus!

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2015 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u bent al jaren in verzuim en dan wel niet kierewiet, maar dat waterbedrijf is ook niet gek.

pv
door pvanbaak - Dec 4, 2015 om 14:34
17 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom geen automatische incasso betaling op een vaste datum genereren dan heb je het zelf in de hand en kan niemand zeuren.

Maar ja als je altijd al te laat betaald moet je eens op de blaren zitten , zou dus die 40 euro maar gewoon betalen want ze sluiten je gewoon af.

ri
door rietje328 Dec 9, 2015 om 11:27
27 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo "als je altijd al te laat betaald?" Volgens mij verwart u hier SIMON55 en TS...

pv
door pvanbaak Jan 27, 2016 om 12:51
17 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor dit is een algemeen antwoord op de vraag van Frank

zoekster
door zoekster - Dec 4, 2015 om 16:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Geven jullie wel even aan op wie jullie reageren, svp?. Want nu gaat het door elkaar lopen. Simon is niet kierewiet en betaalt altijd te laat, maar de vraagsteller heeft nooit gezegd dat hij altijd te laat betaalt.

simon55
door simon55 - Dec 4, 2015 om 16:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Lees m n antwoord eens goed betaal je overal dan drie maanden vooruit............?.............en wat zegt t waterbedrijf nadat ik vandaag gebeld heb ja meneer u kunt ook MAANDELIJKS betalen maar via automatische incasso zeg dat dan eerder

pi
door pieterwolters - Dec 4, 2015 om 17:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt ongetwijfeld niet een dag te laat betaald. Zal wel een dag na de zoveelste herinnering zijn geweest.

ro
door ronny530 - Dec 4, 2015 om 17:45
2794 Antwoorden / 41 Vragen

@frankvoss, een waterleidingbedrijf sluit niet zomaar af want daar moet u wel iets voor doen. Als één keer een dag te laat betaald staat daar geen sanctie van 40 euro op want ieder mens kan wel eens iets vergeten. Het wordt anders als u stelselmatig te laat betaald en dat lijkt me hier het geval want er is een verhoging van 40 euro opgelegd. U schrijft ook dat het waterleidingbedrijf een gerechtsdeurwaarder heeft ingeschakeld en die deurwaarder gelooft uw telefonische mededeling dat u toch echt hebt betaald en zonder ook maar om een bewijs van betaling te vragen geeft die de zaak terug. Met excuus maar die gerechtsdeurwaarder moet wel familie van sinterklaas zijn. Feit blijft dat u een achterstand bij het waterleidingbedrijf heeft want die mogen verhogingen bij te laat betalen opleggen en bij het niet voldoen van die achterstand de levering staken met alle kosten die daar bij horen. Water is geen eerste levensbehoefte want in de supermarkten staan er schappen vol mee. Mijn advies betaal die 40 euro en betaal in het vervolg een paar dagen voor de vervaldatum of nog beter automatisch per maand.

zoekster
door zoekster - Dec 4, 2015 om 23:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nou ja, maakt het uit wat wij ervan vinden of denken, het zou al een wonder zijn als de vraagsteller zijn vraag kan terugvinden....

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2015 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uit het verhaal dat de vraagsteller consequent 6 weken te laat betaalt.

Maakt verder niet uit, want hij is niet kierewiet.

gerbera
door gerbera Dec 5, 2015 om 15:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nee u bent in de war, dat was @simon55, maar het is net wat @zoekster schrijft, het is zóóóó verwarrend dit nieuwe gedoe. Zelfs uw reactie staat 3x vermeld

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2015 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uit het verhaal dat de vraagsteller consequent 6 weken te laat betaalt.

Maakt verder niet uit, want hij is niet kierewiet.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2015 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uit het verhaal dat de vraagsteller consequent 6 weken te laat betaalt.

Maakt verder niet uit, want hij is niet kierewiet.

sw
door swat1500 - Dec 4, 2015 om 23:56
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Water is een eerste levensbehoefte. U kunt echter water in de winkel kopen. Water kan en mag dus afgesloten worden bij wanbetaling.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2015 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ja zeg, drie keer dezelfde reactie en dan ook nog aan de verkeerde. Sorry.

tenormin
door tenormin Dec 5, 2015 om 16:19
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zou me nu nog maar niet gaan verontschuldigen, is niet uw fout: Kassa heeft een vernielde "Off Topic" site laten bouwen. Maar er is nu 1 voordeel, men kan bewerken, dus ook weghalen, neem ik aan. Ik zou zeggen, probeer dat eens. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2015 om 20:41
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Neen dat mag niet! Valt buiten de grens van redelijkheid.

ha
door halex - Dec 6, 2015 om 21:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, het waterbedrijf mag u afsluiten. U hebt namelijk niet betaald. Als u te laat betaald, bent u kosten verschuldigd (de verhoging). Als u alsnog betaalt, wordt uw betaling eerst verrekend met de kosten en daarna met de rekening. U hebt dus uw rekening nog niet (geheel) betaald en mogelijk staat ook nog een deel van de kosten open.

Zie voor meer info www.rijksoverheid.nl.

Als ik u advies mag geven: betaal dat wat er open staat. Uw houding zorgt er voor dat het waterbedrijf veel moeite moet doen voor u. En dat kost geld. En daar draaien de andere gebruikers van het water voor op.

pi
door piet44m - Dec 7, 2015 om 13:07
27 Antwoorden / 0 Vragen

nou die dag  te laat kwam nadat u al meermaals herinneringen had gehad? ,nou dan is het  dus betalen.

mahadma
door mahadma - Dec 7, 2015 om 13:12
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor info Rijksoverheid.

ge
door gebruikersnamen - Dec 7, 2015 om 13:20
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Frank,

Jaren geleden werkte ik bij de Nuon. Op de afdeling Debiteurenbeheer/Incasso. En ja wij sloten destijds wel degelijk het water af, maar dan wel als aller-allerlaatste. En ook als mensen vele maanden, soms meer dan 10 maanden, achterstand hadden. Ook hadden ze dan al vele malen de kans gekregen om een regeling te treffen, via het kantoor of via de incasseerder. Als men dan echt helemaal niets wou dan konden we niet anders dan overgaan tot afsluiting.

Niet tot onze vreugde, Nuon is en was een toeleverings bedrijf en niet een "afsluit-bedrijf". Vaak sloten we dus eerst electriciteit af, dan gas en later water. Water is namelijk te koop in flessen dus drinken was niet onmogelijk. Of het nu nog mag weet ik echt niet, misschien eens kijken via Google of er dan misschien nu een wet is tegen afsluiten van water.

Vriendelijke groeten,

Fenny

ri
door rinus buuron - Dec 7, 2015 om 13:24
1 Antwoorden / Vragen

ik vind persoonlijk van niet het geeft alleen maar aan hoeveel macht dergelijke bedrijven hebben en er dikwijls ook gebruik maar beter nog misbruik van maken

eclipse
door eclipse Dec 7, 2015 om 13:35
1561 Antwoorden / 370 Vragen

svhw is een rioolrat op dit gebied, de waterkoppen daar weten welke macht ze hebben, ook de nationale ombudsman had dit toen vastgesteld, zelfs deze instantie kon niets aan het waterige aso gedrag van svhw veranderen.

eclipse
door eclipse - Dec 7, 2015 om 13:29
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Kan mijn drinkwaterbedrijf de levering van water afsluiten als ik niet betaal?

Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.

Vaste procedure afsluiten drinkwater

Betaalt u uw waterrekening niet? Dan moet uw drinkwaterbedrijf een vaste procedure volgen bij het afsluiten van uw watervoorziening. Als eerste moet het bedrijf een schriftelijke herinnering sturen. Op deze betalingsherinnering staat altijd:

  • dat u niet wordt afsloten als dit zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor u oplevert. U heeft dan wel een medische verklaring nodig;
  • de mogelijkheden voor hulp bij schulden;
  • een aanbod van het bedrijf om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening. Dit gebeurt alleen met uw schriftelijke toestemming.

Daarna moet het waterbedrijf proberen om u persoonlijk te benaderen. Bijvoorbeeld per telefoon. Het bedrijf moet u wijzen op uw betalingsachterstand en hoe u deze kan oplossen. Reageert u niet op het aanbod om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening? Dan kan het drinkwater besluiten om de gegevens aan deze instantie door te geven.

let wel dit mag pas na 14 dagen van de herinnerings/betalings mail/post

ka
door kassajo - Dec 7, 2015 om 13:42
21 Antwoorden / 1 Vragen

Nee; in de tijd van de Nieuwmarktrellen in Amsterdam, hadden de metro-tegenstanders de huizen bezet, die de gemeente wilde slopen, om plaats te maken voor de metro. In een poging die woningen te ontruimen, sloot de gemeente oa de waterleiding af. De bekendste opstandeling van toen, Roel van Duijn, stapte toen naar de rechter, die uitsprak dat water een eerste levensbehoefte was, en dat dat dús niet mocht worden afgesloten.

ma
door marja51 - Dec 7, 2015 om 14:16
1 Antwoorden / Vragen

Kan het mis hebben maar volgens mij info kan je niet worden afgesloten op openstaande boete's, het verbruiik(voorschotnota) heb je voldaan. Info anders bijj het juridisch loket. Het water is te koop in flessen dus geen eerste levensbehoefte meer.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Dec 7, 2015 om 16:12
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar www.schuldinfo.nl energie en water. Tevens tip ik je juridischloket.nl. Lees ook de reactie van eclipse 7 -12,  13.29 uur. Succes Wim

hans515
door hans515 - Dec 7, 2015 om 16:27
250 Antwoorden / 117 Vragen

Automatisch betalen geeft geen problemen en kun je dus ook niet vergeten.............Toch?

tenormin
door tenormin Dec 7, 2015 om 21:25
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Automatische betalingen zijn voor sommige mensen een 'no go' issue. Maar wel natuurlijk volkomen logisch om alles per automatische afschrijving te laten plaatsvinden. Hoe moeilijk kan het zijn?

zoekster
door zoekster Dec 9, 2015 om 00:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Automatische betalingen zijn wel een issue als er niets op je rekening staat.

pl
door plebpleb - Dec 9, 2015 om 15:12
113 Antwoorden / 60 Vragen

De belastingbrief is nu verdwenen en nu ontvangt men ook de acceptgirokaarten van waterbedrijven niet meer...

Zodoende kunnen de  mensen de rekening niet op tijd betalen...

De samenleving wordt maar steeds ingewikkelder omdat nu alles verplicht via internet moet...

Frustraties alom voor de gewone burgers...