Ik heb mijn waterrekening een dag te laat betaald en vervolgens kreeg ik een verhoging van € 40,= die wilde ik niet betalen want deze verhoging kwam pas na enkele weken.
Het waterbedrijf heeft vervolgens een gerchtsdeurwaarder ingeschakeld. Die heb ik telefonisch meegedeeld dat de nota al betaald was en de deurwaarder heeft daarna zijn opdracht als beeindigd aan het waterbedrijf teruggegeven.
Nu dreigt het water met afsluiting als ik de € 40,= verhoging niet alsnog betaal.
Kan het waterbedrijf mij zomaar om deze reden afsluitien van een eerste levensbehoefte of is daar een uitspraak van een rechter voor nodig?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ja, u was te laat en contract = contract. Het argument eerste levensbehoefte is leuk bedacht, als u niet betaalt wordt u afgesloten, simpel. En dat doen ze niet "Zomaar".
Heeft u een aanmaning gehad met een 14 dagen termijn waarbinnen alsnog kon worden betaald en met daarbij genoemde incassokosten? Wat ik bedoel te zeggen, gaat dit over een te late betaling na een betalingsherinnering, of gaat dit over een te late betaling na het krijgen van de eerste rekening?
Bij mijn water leverancier krijg ik de rekening van 3 maanden vooruit krijg ik die b v vandaag eisen zei dat ik binnen 10 werkdagen betaal maar dat doe ik nooit en al jaren niet ik betaal halverwege de periode ik heb ze al eens gebeld en gemaild en zeg dan ik krijg ook m n salaris niet drie maanden vooruit nooit geen problemen meer gehad ik ben niet kierewiet
Geven jullie wel even aan op wie jullie reageren, svp?. Want nu gaat het door elkaar lopen. Simon is niet kierewiet en betaalt altijd te laat, maar de vraagsteller heeft nooit gezegd dat hij altijd te laat betaalt.
Lees m n antwoord eens goed betaal je overal dan drie maanden vooruit............?.............en wat zegt t waterbedrijf nadat ik vandaag gebeld heb ja meneer u kunt ook MAANDELIJKS betalen maar via automatische incasso zeg dat dan eerder
@frankvoss, een waterleidingbedrijf sluit niet zomaar af want daar moet u wel iets voor doen. Als één keer een dag te laat betaald staat daar geen sanctie van 40 euro op want ieder mens kan wel eens iets vergeten. Het wordt anders als u stelselmatig te laat betaald en dat lijkt me hier het geval want er is een verhoging van 40 euro opgelegd. U schrijft ook dat het waterleidingbedrijf een gerechtsdeurwaarder heeft ingeschakeld en die deurwaarder gelooft uw telefonische mededeling dat u toch echt hebt betaald en zonder ook maar om een bewijs van betaling te vragen geeft die de zaak terug. Met excuus maar die gerechtsdeurwaarder moet wel familie van sinterklaas zijn. Feit blijft dat u een achterstand bij het waterleidingbedrijf heeft want die mogen verhogingen bij te laat betalen opleggen en bij het niet voldoen van die achterstand de levering staken met alle kosten die daar bij horen. Water is geen eerste levensbehoefte want in de supermarkten staan er schappen vol mee. Mijn advies betaal die 40 euro en betaal in het vervolg een paar dagen voor de vervaldatum of nog beter automatisch per maand.
door gerberaDec 5, 2015 om 15:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen
Nee u bent in de war, dat was @simon55, maar het is net wat @zoekster schrijft, het is zóóóó verwarrend dit nieuwe gedoe. Zelfs uw reactie staat 3x vermeld
door tenorminDec 5, 2015 om 16:19
16846 Antwoorden / 108 Vragen
Nou, zou me nu nog maar niet gaan verontschuldigen, is niet uw fout: Kassa heeft een vernielde "Off Topic" site laten bouwen. Maar er is nu 1 voordeel, men kan bewerken, dus ook weghalen, neem ik aan. Ik zou zeggen, probeer dat eens. ;-)
Ja, het waterbedrijf mag u afsluiten. U hebt namelijk niet betaald. Als u te laat betaald, bent u kosten verschuldigd (de verhoging). Als u alsnog betaalt, wordt uw betaling eerst verrekend met de kosten en daarna met de rekening. U hebt dus uw rekening nog niet (geheel) betaald en mogelijk staat ook nog een deel van de kosten open.
Als ik u advies mag geven: betaal dat wat er open staat. Uw houding zorgt er voor dat het waterbedrijf veel moeite moet doen voor u. En dat kost geld. En daar draaien de andere gebruikers van het water voor op.
Jaren geleden werkte ik bij de Nuon. Op de afdeling Debiteurenbeheer/Incasso. En ja wij sloten destijds wel degelijk het water af, maar dan wel als aller-allerlaatste. En ook als mensen vele maanden, soms meer dan 10 maanden, achterstand hadden. Ook hadden ze dan al vele malen de kans gekregen om een regeling te treffen, via het kantoor of via de incasseerder. Als men dan echt helemaal niets wou dan konden we niet anders dan overgaan tot afsluiting.
Niet tot onze vreugde, Nuon is en was een toeleverings bedrijf en niet een "afsluit-bedrijf". Vaak sloten we dus eerst electriciteit af, dan gas en later water. Water is namelijk te koop in flessen dus drinken was niet onmogelijk. Of het nu nog mag weet ik echt niet, misschien eens kijken via Google of er dan misschien nu een wet is tegen afsluiten van water.
ik vind persoonlijk van niet het geeft alleen maar aan hoeveel macht dergelijke bedrijven hebben en er dikwijls ook gebruik maar beter nog misbruik van maken
door eclipseDec 7, 2015 om 13:35
1561 Antwoorden / 370 Vragen
svhw is een rioolrat op dit gebied, de waterkoppen daar weten welke macht ze hebben, ook de nationale ombudsman had dit toen vastgesteld, zelfs deze instantie kon niets aan het waterige aso gedrag van svhw veranderen.
Kan mijn drinkwaterbedrijf de levering van water afsluiten als ik niet betaal?
Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.
Vaste procedure afsluiten drinkwater
Betaalt u uw waterrekening niet? Dan moet uw drinkwaterbedrijf een vaste procedure volgen bij het afsluiten van uw watervoorziening. Als eerste moet het bedrijf een schriftelijke herinnering sturen. Op deze betalingsherinnering staat altijd:
dat u niet wordt afsloten als dit zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor u oplevert. U heeft dan wel een medische verklaring nodig;
de mogelijkheden voor hulp bij schulden;
een aanbod van het bedrijf om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening. Dit gebeurt alleen met uw schriftelijke toestemming.
Daarna moet het waterbedrijf proberen om u persoonlijk te benaderen. Bijvoorbeeld per telefoon. Het bedrijf moet u wijzen op uw betalingsachterstand en hoe u deze kan oplossen. Reageert u niet op het aanbod om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening? Dan kan het drinkwater besluiten om de gegevens aan deze instantie door te geven.
let wel dit mag pas na 14 dagen van de herinnerings/betalings mail/post
Nee; in de tijd van de Nieuwmarktrellen in Amsterdam, hadden de metro-tegenstanders de huizen bezet, die de gemeente wilde slopen, om plaats te maken voor de metro. In een poging die woningen te ontruimen, sloot de gemeente oa de waterleiding af. De bekendste opstandeling van toen, Roel van Duijn, stapte toen naar de rechter, die uitsprak dat water een eerste levensbehoefte was, en dat dat dús niet mocht worden afgesloten.
Kan het mis hebben maar volgens mij info kan je niet worden afgesloten op openstaande boete's, het verbruiik(voorschotnota) heb je voldaan. Info anders bijj het juridisch loket. Het water is te koop in flessen dus geen eerste levensbehoefte meer.
door tenorminDec 7, 2015 om 21:25
16846 Antwoorden / 108 Vragen
Automatische betalingen zijn voor sommige mensen een 'no go' issue. Maar wel natuurlijk volkomen logisch om alles per automatische afschrijving te laten plaatsvinden. Hoe moeilijk kan het zijn?
door zoeksterDec 9, 2015 om 00:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen
Automatische betalingen zijn wel een issue als er niets op je rekening staat.
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld. Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen. De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!! Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt.
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer