ab
door abvan Aug 22, 2009 om 13:49
Huishouden & energie

Waterdruk cv-ketel dan weer te hoog, dan weer te laag

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een "probleem" met mijn cv-ketel, AWB Thermomaster 2 HR, bouwjaar 1999, voor cv + warm water + (bij)vloerverwarming. Namelijk dat de waterdruk 's-winters daalt, terwijl deze 's-zomers juist stijgt. Wanneer ik er niets aan doe, kan de druk 's-winters wel beneden de 1 dalen, terwijl de druk momenteel op 2,5 staat, ondanks dat ik al enkele keren heb afgetapt. Ik heb er al 2x een monteur (Feenstra) bijgehaald, doch dat leidde niet tot een oplossing. Het drukvat is goed, terwijl een defect aan de warmtewisselaar (zoals een familielid opperde) ook niet aan de orde is. Mogelijk had e.e.a. met de aanzuigpomp te maken. Het kan volgens de monteurs geen kwaad. Ik moet alleen de meter goed in de gaten houden en zorgen, dat de druk niet onder de 1 en niet boven de 3 komt door respectievelijk bij te vullen of af te tappen. Nu is dat wel te doen (de schommelingen gaan heel geleidelijk), maar ik zou toch wel willen weten wat er nu aan de hand is en of het inderdaad geen kwaad kan. Kan iemand mij adviseren?

B.v.d. en m.vr.gr. Ab

21374 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 22, 2009 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Waarschijnlijk is het drukvat te klein. Het vat moet uw druk in het systeem regelen c.q. voorkomen dat er teveel drukverschil ontstaat. Als dit vat een te kleine inhoud heeft zal de druk steeds stijgen en dalen dit naar aanleiding van de doorstroming van het systeem. Dit komt vaak voor bij combinatie van CV en vloerverwarming. Dus in de zomer hoge druk = weinig doorstroming en in de winter lage druk = veel doorstroming. De installateurs hebben de [vervelende] neiging om altijd een standaard vat te monteren maar dat is niet slim. Dus zeg tegen Feenstra dat ze een groter drukvat plaatsen.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Poltol,

Dank voor uw reactie. M.b.t. uw oplossing heb ik echter toch nog enkele opmerkingen. De vloerverwarming is pas later (in 2001) op de ketel aangesloten. Zoals ik al meldde, doet  het "probleem" zich pas sinds 2 jaar voor, m.a.w. het systeem heeft eerst enkele jaren inclusief vloerverwarming gedraaid zonder dat er de genoemde schommelingen van de waterdruk waren. Bovendien heb ik ook al een keer de vloerverwarming uitgezet en dat veranderde er niets aan. Er zit nu een drukvat van 18 liter op het systeem. Ik heb bij een zwager, die eveneens een soortgelijk systeem (dus incl. vloerverwarming) heeft, geinformeerd en die heeft ook een drukvat van 18 liter; zonder problemen. M.a.w. ik twijfel nog of ik mij een groter drukvat moet aanschaffen of dat ik maar gewoon het systeem af en toe naar behoefte blijf aftappen of bijvullen.

M.vr.gr. Ab

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol heeft gelijk het komt ook vaak voor na bv een verbouwing . of het drukvat is de geest aan het geven dus dan staat er al wat water onder het membraan

ve
door verwijderd - Aug 25, 2009 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een te hoge druk moet via het ventiel van de CV ketel automatisch water uit het systeem worden geloosd naar de afvoer voorzover dit de capaciteit van het drukvat te boven gaat.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2009 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grindweg en Tonnieboy,

Ook u beiden bedankt voor de reacties. Wat ik als leek nog steeds niet begrijpt is, dat de waterdruk  's-winters daalt, terwijl juist dan de verwarming werkt. Je zou toch denken dat het net andersom moet zijn? Het systeem heeft inderdaad een overloop. Het drukvat is volgens de monteurs in orde. Zelf vind ik het ook goed klinken; het onderste gedeelte klinkt wat holler.

Gr. Ab

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Abvan,

Ondertussen nadert de winter al, dus misschien is je probleem ondertussen verholpen, maar ik wilde toch nog even reageren.

Ik had onlangs ook al geruime tijd veel last van drukverschillen, ook bij mij zijn de monteurs van Feenstra meermaals geweest om de oorzaak te achterhalen. Na vele onderdelen te hebben vervangen (gelukkig niet voor eigen rekening) was het probleem nog niet opgelost. Uiteindelijk kwamen ze erachter dat het aan de thermostatische mengkraan in de douche lag. Daar bleek een defect in te zitten die deze drukverschillen veroorzaakte in de gehele woning. Nadat deze mengkraan vervangen was waren de problemen over!

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een drukvat (expansievat hete het vroeger) werkt als volgt:
Het bestaat uit 2 delen 1 deel met lucht in een afgeloten van het water met een rubberen balg.als daar dus te weinig lucht in zit dus veel sbneller op druk dan gaat bij het en winter gebruik minder water verhit worden dus minder uitzettingdaarddo gaat dus de druk zo schommelen.
Dat kan volens mijn dus alleen de oorzaak zijn.daardoor als de druk tehoog wordt dan gaat de veiligheid werken en gaat hij water afvoeren.
Ik denk als je hem in de winter afzet dat druk dus omlaa gaat .
Hopelijk begrijbaar vertelt
groet ik u vr.Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het drukvat kan wel goed zijn, maar heb je wel het goede vat?
De voordruk in het vat kan ook verkeert zijn.
Een simpele test voor drukvaten is tikken op het vat, aan de klank hoor je de holle ruimte.
Deze test zegt echter niet genoeg.
De juiste manier om de werking van je drukvat te testen is:
1 water koud laten worden.
2 water bijvullen zoals je gewent bent
3 cv op laten warmen.
De druk op je meter mag niet oplopen tijdens het opwarmen van her circuit.
Zorg wel dat alle radiatoren open staan.
Als je problemen houd...installateur erbij, die kijkt na of je het goede vat hebt en de juiste voordruk.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een link over het thema voordruk in het expansievat
Heb je de ketel op zolder zal het vat 0,5 Bar zijn.
Is het een vat van 1 Bar dan heb je problemen met de druk.