li
door lidwien_1 Oct 24, 2007 om 14:08
Huishouden & energie

Waterschade door aannemer

Wij zitten midden in een kleine verbouwing. De hal en toilet worden vernieuwd. Nu hebben ze geboord om de oude toilet te verwijderen. Hierbij hebben ze een hoofdkraan aangeboord en het water spoot de gang in en liep met liters tegelijk de woonkamer in. Hier ligt een massief eikenhouten vloer. Deze vloer is dus voor een groot deel nat geworden. En nu zijn alle planken krom gaan staan. Het is een hele hobbelige vloer geworden. Alle planken zijn hol gaan staan.

In hoeverre kunnen en moeten we de aannemer aansprakelijk stellen? En heeft iemand voor mij een voorzetje voor een brief richting de aannemer hierover, zodat de klacht formeel wordt? Ik wil wel proberen de relatie goed te houden, want het is natuurlijk een heel erg "ongelukje" wat wrs enorme gevolgen zal hebben.

Kan het zo zijn dat de aannemer voor een nieuwe vloer moet zorgen. En hoe lang duurt het voordat je de uiteindelijke schade ziet? Hoe lang moet de vloer drogen voordat ie zijn definitieve "stand"heeft?

Veel vragen en ik hoop veel antwoorden.

bedankt alvast.

Lidwien

9778 9 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 24, 2007 om 14:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Lidwien,

De aannemer heeft, als het goed is, een verzekering voor aansprakelijkheid bij ongelukken en schade tijdens het werk. Dus die moet in ieder geval door hem ingeschakeld worden. U heeft misschien zelf ook een verzekering? Zo ja, schakel die dan ook direct in. Hoe het met uw vloer moet dat kunt u het beste aan de leverancier vragen. Die weet ook hoe dit mogelijk op te lossen is. Bij mijn broer, na een gevalletje waterschade, heeft die toen de vloer opgenomen en meegenomen naar een speciale drogerij. Daarna heeft de parketteur de vloer in de werkplaats gevlakt en daarna opnieuw gelegd. De kosten waren aanmerkelijk lager dan een nieuwe vloer. In de tussentijd dat de vloer er uit was kon de rest goed drogen, zodat water/vocht uit de onderzijde niet opnieuw de vloer kon vernielen.

Succes,poltol

johanpc
door johanpc - Oct 24, 2007 om 14:42
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Zeg tegen de aannemer dat u uw inboedelverzekering inschakelt, en die gaan volgens mij verhaal halen bij de verzekering van de aannemer.

vladja
door vladja - Oct 24, 2007 om 14:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Johan,

Waterschade is op een uitgebreide inboedelverzekering verzekerd. Maar niet dit soort waterschades, waar bij werkzaamheden van derden (aannemer) waterschade wordt veroorzaakt.

Vladja

johanpc
door johanpc - Oct 24, 2007 om 15:17
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja mijn verzekering heeft een dergelijke zaak een aantaljaren geleden wel voor mij afgehandeld vandaar mijn reaktie.

Was bij het plaatsen van een afwasmachine waarbij de monteur vergat de afvoerslang vast tezetten.

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 24, 2007 om 21:23
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Afhankelijk van de vraag of het parket zwevend is danwel gelijmd of genageld dient de schade op de inboedel of opstal verzekering te worden geclaimd. Uw vergoeding wordt op nieuwwaarde of herbouwwaarde door de verzekering vastgesteld. Na schadeloosstelling bekijkt men of de schade verhaalbaar is. Indien het schadebedrag op dagwaardebasis boven de ondergrens van 2.269 euro komt dan zal uw verzekeraar regres nemen op de aannemer. De verzekeraar dient dan wel over het bewijs te beschikken en de aannmer aansprakelijk te stellen.
Als u niet zelf verzekerd bent dan bestaat de mogelijkheid om de schade te claimen bij de aannemer die de schade kan melden op zijn AVB of uit eigenzak kan vergoeden. U krijgt dan niet meer dan de dagwaarde. Vaak dient de constructie 2 weken geforceerd te drogen met een droogapparaat . Laat voor aanleg van een neuwe vloer een goede vochtmeting doen door de leverancier.
Dagwaarde houdt in dat er rekening wordt gehouden met de mogelijk optredende verbetering of afschrijving nieuw voor oud (afschrijving wegens ouderdom en slijtage dus). Als de vloer in een zeer goede staat verkeerde dan zal die afschrijving meevallen (10%) en als de vloer bijna versleten was tegenvallen (75%). Hangt dus van de situatie ter plaatse af en het gebruik / slijtage van de vloer alsmede de kwaliteit hiervan.

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 24, 2007 om 21:33
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Voorbeeldbrief (indien niet verzekerd)
Hierbij stel ik u aansprakelijk voor de op (datum) geleden waterschade aan de opstal en inboedel in mijn woning (adres + woonplaats) door uw medewerkers waarbij een waterleiding werd doorboord. Voorafgaand aan de uitvoering van het boren in de muur werd geen controle op aanwezige leidingen verricht.

Door het uitgestroomde water is schade ontstaan, waarvan u te zijner tijd een gespecificeerde opgave zult ontvangen.

Het schadebedrag voor de parketvloer inclusief eventuele bijkomende kosten voor de tijdelijke opslag van meubilair en droging van de constructie en wettelijke rente vanaf schadedatum wordt in dit stadium geschat op (aantal euro - bijvoorbeeld 5.000 euro).

Indien u voor aansprakelijkheid bent verzekerd dan adviseer ik u deze brief door te sturen aan hen en mij een bevestiging van de ontvangst van uw schademelding te sturen.

In afwachting van uw berichten verblijf ik

Als u zelf verzekerd bent dan hoeft dit niet (zonodig doet uw eigen verzekeraar dat in een later stadium)

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 24, 2007 om 23:20
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja de polissen dekken de schade door plotseling en onvoorzien vrijkomen uit leidingen. Of men zelf de leiding doorboord heeft of een ander maakt voor de dekking weinig verschil.
Regres uitsluitend tussen onder- en bovengrens 2.269 - 450.000 euro.

li
door lidwien_1 - Oct 25, 2007 om 19:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al jullie zinvolle reacties.

Ik heb inmiddels Centraal Beheer gebeld, en zij komen de schade opnemen. De aannemer was erg coulant en begreep zeker dat ik hen evt aansprakelijk stel. ( Het zal niet de eerste keer zijn denk ik......)

Ik hoop op een soepele afloop met niet teveel puinhoop, want dat doet de huidige kleine verbouwing al...

jo
door johros - Oct 26, 2007 om 23:05
8 Antwoorden / 1 Vragen

nu wij hebben het zelfde en ja je moet ook je eigen verzekering  op de hoogte brengen want  als je zelf verzekert bent voor waterschad dan is er een onderlinge afspraak dat je eigen verzekering dit betaalt al is de aannemer schuldig