g
door g valk Dec 4, 2009 om 16:13
Huishouden & energie

Welke energieleverancier is het voordeligste?

op dit moment is mijn energieleverancier United Consumers maar ik denk dat ik voordeliger terecht kan. Mijn verbruik is 1600m3 gas en 3600 kwt per jaar en ik ben elke maand zo'n € 210,-- kwijt aan energielasten. Wie kan mij in deze adviseren en welke vergelijkingssites zijn betrouwbaar? want daar zitten ook grote verschillen tussen.

15113 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo g valk,

United Consumers is geen energieleverancier maar een soort centrale inkooporganisatie waarbij je kortingen krijgt. Neem dus aan dat de energieleverancier NUON is? Het bedrag van € 210 is een voorschotbedrag. Als je bedragen wilt vergelijken moet je dat dus doen uitgaande van de kWh prijs en de m3 prijs.
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gvalk,

Het is bijna ondoenlijk om jouw vragen vanaf afstand te beantwoorden. Wel kan ik hier even wat vergelijkingssites neerzetten:

Energieprijzen vergelijken

Als je de consumentensites afstruint zoals ik, dan kom je er snel achter dat je niet moet veranderen als je tevreden bent. In 99% van de gevallen ben je bij verandering op jaarbasis duurder uit dan goedkoper, ondanks alle mooie praatjes van onze energieboeren. Bovendien loopt je behoorlijk veel kans om in een administratieve puinhoop te belanden die niet of met moeite tegen hoge kosten wordt rechtgebreid. Over de prijzen nog het volgende. De kassaredactie heeft net een onderzoekje gepubliceerd (peildatum 5-1-2008) waaruit zou blijken dat je honderden euro's op jaarbasis zou kunnen bezuinigen. De cijfers zijn echter onzuiver verzameld. De prijsvergelijking was namelijk gebaseerd op een gewoon normaal tarief en een actietarief. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Energieleveranciers-beoordelingen van gebruikers:

http://www.energieleveranciers.nl/energie/energie.asp?ac=list&zok_code=energie_all

Je moet er wèl rekening mee houden dat sommige firma’s erg hoog in het lijstje staan omdat een aantal reviews zijn geschreven door mederkers van het betreffende energiebedrijf zelf. In die zin is dit dus ook een vrij waardeloos lijstje!!!

http://www.vergelijk.nl/energie/

http://www.vergelijk.nl/p/energie.html

http://www.energieprijzen.nl/

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De energie zelf goedkoper onderling maar u zult toch een behoorlijk gebruik moeten hebben om er veel nut van het prijsverschil te hebben voor een gewoon huis en tuin gebruik valt het echt tegen.
De meeste kosten zitten dus transport en netwerk vergoeding en daar kan je dus niet veranderen. van leverancier.
Groet Valerius.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op energievergelijkers vind je alle vergelijkingssites voor energie.

Kort geleden zijn er een aantal vergelijkingssites vergeleken (zie hier). De conclusie was dat vergelijkingssites verschillende rekenregels kunnen gebruiken bij variabele energieprijzen. Hierdoor verschilt de indicatie van de verwachte jaarkosten.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt ook ik was veranderd met mooie voorspiegelingen ben uiteindelijk gewoon weer terug bij mijn vorige en betaal minder!!!! de boetes heeft mijn leverancier betaald dus ik had geen financieel verlies maar blijf gewoon bij Eneco dus gr

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook jaren via United Consumers afnemer geweest van gas en licht. Dat ging via Cogas
Vorige week via Eigen Huis een aanbod gehad om over te gaan naar EON, dat bewezen had via inschrijving de goedkoopste te zijn voor leden van de vereniging Eigen Huis. Het verschil is ruim €300,-- per jaar.

Het is dan wel een contract voor 1 jaar.

Ik ben overgestapt.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn erg tevreden over de prijsstelling voor zowel gas als electriciteit van Energie Direct (klantenservice@energiedirect.nl) Vraag de tarieven daar eens op. Succes

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen zit bij de leverancier die hem of haar het makkelijkst is.
Ik denk dat je gewoon kunt blijven zitten waar je zit.
Voor een paar Euro per jaar wil ik geen ellende hebben als er toevallig iets mis gaat.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De energielasten die u noemt betreft het voorschot, niet de werkelijke kosten. U kunt natuurlijk naar iemand anders overstappen die lagere maandlasten heeft, maar als u aan het einde van het jaar de afrekening krijgt en honderden euro's moet bijbetalen, dan heb je daar natuurlijk ook weinig aan.

Energieleveranciers zijn volgens mij niet zo betrouwbaar, ze krijgen zelf een forse vergoeding wanneer ze een klant aanbrengen, dus volgens mij zetten ze die met de hoogste vergoeding gewoon bovenaan. Verre van onafhankelijk in ieder geval!

@ edrick3: UnitedConsumers is wel degelijk een leverancier, hoe kunnen ze anders door GfK Intomart uitgeroepen zijn tot "beste energieleverancier van Nederland 2008/2009".

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het eigenlijk niet erg bitter en vreemd dat we nu drie of vier consumentenprogramma's hebben op tv en radio, maar dan geen van deze in staat (b)lijkt een concreeet overzicht te maken van de prijzen van energie, zonder in de val te trappen van de zgn. actie-tarieven. Kom jongens en meisjes van Kassa, Radar en wat nog meer: Laat eens zien dat je Felix voldoende stof kunt geven om een dubbele aflevering vol te leuteren.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zo jubelende teksten in de TV commercial met de Heer Frans Bauer zijn met een flinke korrel zout te nemen als je moet vinden wat er hier wordt aangegeven mbt veranderen van energie maatschappij, en in zijn woorden '' Mensen Doen! zou dan waarschijnlijk ook beter kunnen staan Mensen Niet doen ....want anders is het voor het zingen van Frans echt de kerk uit? Mensen blijf dan ook waar je zit en let wel goed op je eigen meterstanden.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben begin dit jaar overgestapt van eneco naar nuon,Kreeg een bon van 50 euro en het was goedkoper. Had ik het maar nooit gedaan, werd gek van de rekeningen die allemaal apart werden verstuurd. Jaar afrek , gasafrek . voorlopige rek. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Na een telefoontje van eneco, die beloofde alles weer op een rekening te zetten en de boete van nuon te betalen ,ben ik weer teruggegaan naar de eneco en was nog goedkoper uit ! Heb nu voor groenvast gekozen en ben de helft kwijt van wat de vragensteller bovenaan betaald.Heb ongeveer het zelfde verbruik. Dus als je geen problen hebt , blijven zitten, je haalt je een hoop extra werk in huis.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

harleyman schreef op maandag 7 dec 2009, 15:05: Ben begin dit jaar overgestapt van eneco naar nuon,Kreeg een bon van 50 euro en het was goedkoper. Had ik het maar nooit gedaan, werd gek van de rekeningen die allemaal apart werden verstuurd. Jaar afrek , gasafrek . voorlopige rek. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Na een telefoontje van eneco, die beloofde alles weer op een rekening te zetten en de boete van nuon te betalen ,ben ik weer teruggegaan naar de eneco en was nog goedkoper uit ! Heb nu voor groenvast gekozen en ben de helft kwijt van wat de vragensteller bovenaan betaald.Heb ongeveer het zelfde verbruik. Dus als je geen probleem hebt , blijven zitten, je haalt je een hoop extra werk en ergernis in huis. De belastingen blijven overal hetzelfde en de transportkosten moet je bij sommigen extra duur betalen.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

harleyman dit verhaal klopt was bij mij ook zo alleen heette het geen nuon maar NEM zelfde resultaat gewoon weer bij Eneco gr

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo g valk, ik betaal nu zo,n 85 euro voor alles excl. afvalstoffenheffing, die apart komt hier. Vind wel dat je erg duur uit bent. Eneco is dan niet zo,n dure. En het gemak van een afschrijving is ook makkelijker, want al die rek van nuon zijn onoverzichtelijk!

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........ik betaal nu zo,n 85 euro voor alles.......... Wat je betaald aan voorschot, zegt niets over wel/niet goedkoop.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.
Augustus stapte ik over naar Energie Direct, via Ben Woldering uit Groningen zijn site en kreeg zoals was beloofd 300 euro op mijn rekening !! Deze aanbieding zal inmiddels wel afgelopen zijn. Als blijkt dat ze bij de jaarafrekening toch duurder zijn stap ik gewoon weer terug naar mijn oude leverancier ! Overstappen was zo geregeld en Energie Direct wordt goed beoordeeld, ik heb geen aandelen hoor !
Groet Annabel

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen: United Consumers is geen energieleverancier, maar een club die allerlei kortingen regelt, al zijn die soms best dubieus. Hun zgn. korting bij tanken bestaat hieruit, dat je bij een aantal tankstations korting krijgt op een basisprijs die soms aanzienlijk hoger is dan bij andere stations waar je de korting niet krijgt, maar desondanks goedkoper uit bent.
Mijn leverancier is GreenChoice, die gegarandeerd 100% groene stroom levert en, voor zover ik de Consumenenbond mag geloven, ook nog eens de goedkoopste is.
Mijn jaarafrekening voor een iets kortere periode heb ik herleid naar een exact jaar en dan kom ik op de volgende cijfers:
1883kWh electriciteit voor € 282.- Hierin verdisconteerd zijn vastrecht, teruggave energiebelasting en b.t.w.
1298m.3 groen gas voor € 967.- (incl. vastrecht en b.t.w.)
Maandlasten dus € 104.-

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb momenteel een aanbieding liggen via vereniging eigen huis en tuin. Dit gaat via een inkoop organisatie Ichoosr. Zij geven aan dat op basis van een contract van 3 jaar Energie:direct het goedkoopste heeft ingeschreven. Als proef op de som heb in nu de prijzen op basis van 3 jaar aangevraagd bij mijn huidige leverancier Essent.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn ook zeer huiverig om over te stappen. Er gaat, zo lezen wij, administratief veel mis.Wel hebben wij via de vereniging Eigen Huis, meegedaan aan een veiling. Maar overstap van Eneco naar een alternatiefe leverancier via Eigen Huis leverde geen voordeel, maar zelfs een fors nadeel op. Wij doen dus niets in de jungle van energieleveranciers

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een aanbod gekregen via VEH.
Bij een 1-jarig abonnement bij E-on moet ik 0,0527 per kwh betalen (incl. btw). Voor gas 0,2727 per m3.
Bij Essent betaal ik op dit moment resp. 0,1003 en 0,3173.
De tarieven voor 2010 heb ik bij Essent opgevraagd.

Deze tarieven zijn natuurlijk zonder de diverse opslagen waar de leverancier geen invloed op heeft, zoals transportkosten, belasting etc.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ceeteewee

Kunt u mij aangeven wat u bij Eneco per kwh en m3 moet betalen?

Want als ik overstap naar e-on (via VEH) betaal ik op jaarbasis ca. € 450,-- minder dan Essent (ik heb een hoog electriciteitsverbruik) Maar als eneco nog goedkoper is, zou ik dat wel graag weten.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar www.gaslicht.com , daar je ( geschatte ) verbruik invullen en de goedkoopste leverancier voor jou komt tevoorschijn.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al zoveel keren vergeleken, maar meestal maakt het bijna niks uit of je ben nog duurder uit.
Mijn advies: Blijf of ga bij/naar Eneco, betrouwbaar, betaalbaar, over zichtelijk, klantvriendelijk.
Ik ben al meer dan 30 jaar bij Eneco en nog nooit een onopgelost probleem gehad.

ps. ik werk niet bij Eneco en heb er verder niks mee te maken!
Het is alleen een vaststelling.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De overzichten geven "gebakken lucht" of "gebakken gas"?

Bonussen ontvangen ze bij het aanbrengen van een nieuw lid. Hetzelfde als bij de zorgverzekeringen (zie uitzending van Radar eind november jl.).

Sinds de privatisering is het in eerste instantie een groot doolhof geweest en hebben velen de mogelijkheid tot zakkenvullen gekregen.

Deze zomer heb ik 5 maanden mijn gas afgesloten gehad; minder verbruikt dan vorig jaar, en ach ik krijg niet zoveel terug want de vaste kosten gaan gewoon door!

LEVE de privatisering en de individualisering.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hipppo schreef op maandag 7 dec 2009, 16:21: Om te beginnen: United Consumers is geen energieleverancier, maar een club die allerlei kortingen regelt, al zijn die soms best dubieus. Hun zgn. korting bij tanken bestaat hieruit, dat je bij een aantal tankstations korting krijgt op een basisprijs die soms aanzienlijk hoger is dan bij andere stations waar je de korting niet krijgt, maar desondanks goedkoper uit bent.
Mijn leverancier is GreenChoice, die gegarandeerd 100% groene stroom levert en, voor zover ik de Consumenenbond mag geloven, ook nog eens de goedkoopste is.
Mijn jaarafrekening voor een iets kortere periode heb ik herleid naar een exact jaar en dan kom ik op de volgende cijfers:
1883kWh electriciteit voor € 282.- Hierin verdisconteerd zijn vastrecht, teruggave energiebelasting en b.t.w.
1298m.3 groen gas voor € 967.- (incl. vastrecht en b.t.w.)
Maandlasten dus € 104.-
dit lijkt mij een vrij goed en eerlijk antwoord op mijn vraag, ik zat zelf ook aan Green Choice te denken maar zou nog wel graag van Hippo willen weten via welke (vergelijkings)site hij of zij aan Green Choice is gekomen.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toen ook de stap gewaagd naar energie direct ik ben toch naar 2 jaar( Contract) weer terug gegaan naar mijn vaste leverancier omdat bij de afrekening per jaar geen geld werdt terugegeven maar gebruit voor nieuwe termijnem niet 1 termijn maar wel 8 termijnen.en bij dus de totale afrekening namen ze de prijs van op dat moment telde.
Ik heb er verder geen woord meer aan vuil gemaakt..
Was blij dat ik van ze af was.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

estestpro schreef op maandag 7 dec 2009, 14:24: Wij zijn erg tevreden over de prijsstelling voor zowel gas als electriciteit van Energie Direct (klantenservice@energiedirect.nl) Vraag de tarieven daar eens op. Succes

In het begin is Energiedirect met electra verbazend goedkoop, maar na een tjdje komt de (dure) aap uit de mouw. De rekeningen (die je niet toegezonden krijgt maar op internet moet inzien) zijn elk jaar anders opgesteld zodat ze naast onbegrijpelijk ook niet te vergelijken zijn. Als je schriftelijk klaagt krijg je geen antwoord. Telefonisch kost het 70 cent per minuut. Daar ben ik maar niet aan begonnen. Je zou anders moeten betalen voor het oplossen van hun fouten.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja beste mensen: we hebben zelf NIETS meer in de hand.

We hebben alles uit handen gegeven en zullen daardoor nog veel op de blaren mogen zitten.
o.a. 70 cent per minuut om het probleem voor te mogen leggen en zoals een goed Nederlander betaamt: laat maar! Daar wordt al op gerekend en daarmee is HUN probleem dan opgelost.

Samen sterk doen we in deze tijd niet meer aan. Dus ................ Nee laten we onze zakkenvullers maar weer eens voor miljoenen/miljarden hulp geven en/of van een lekkere bonus voorzien.

Klant koning?

P.s. kijk ook vooral je bankafschriften goed na want ook daarover heb je niet veel mmeer te zeggen.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je lid bent of wordt van vereniging eigen huis, kun je mee doen met de veiling voor stroom en gas, je krijgt het verschil met je huidige leverancier in geld precies uitgerekend.
eigen huis heeft hiervoor een bedrijf dat de overgang regelt wanneer er zich problemen zouden voordoen (juridische bijstand) bij het overgaan.
voor 2010 is de veiling al afgerond, maar hou een nieuwe veiling in de gaten als die er weer komt in 2010 voor 2011. (meestal in november)
berrie

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Op basis van bovenstaande reacties wacht ik toch nog even de nieuwe aanbieding van Essent af. Ik heb op Essent als huidige leverancier geen op of aanmerkingen. Ik ga er dan maar vanuit dat ze met de prijzen ook meegaan.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag pelzer11,

Het probleem bij het vergelijken is en blijft dat je door wazige informatie vooraf meestal een aktietarief of -voordeel met reguliere tarieven vergelijkt, en dat noemen we dat appels met peren vergelijken. Meestal is het dan ook nog zo dat een tarief slecht een tijdelijk instaptarief is en dat de rekening vaak gepresenteerd wordt in het 2de en 3de jaar.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben De Heer Frans Bauer niet voor niets genomineerd voor
""de LODEN LEEUW"" waarvan akte!

Mr.JVH Kamphuys

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan het beste meerdere vergelijkingssites raadplegen.Verder moet je ook kijken wat voor acties een energiebedrijf heeft. Ik ben een shopper van het eerste uur, wat betreft energiebedrijven. Van een administratieve rompslomp of andere problemen heb ik nog nooit wat gemerkt. De laatste overstap, die ik gemaakt heb, is van NUON naar Eneco. Ik had bij NUON in april 2009 een welkomstbedrag van 250 euro ontvangen en afgelopen september kreeg ik een aanbod van Eneco. Het aanbod hield in: de opzegboete van 100 euro werd betaald plus een welkomstbedrag van 75 euro. Je bent een dief van je eigen portemonnaie als je blijft zitten waar je zit. Dit is mijn ervaring.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betaal 70 euro voor 700 m2 gas en 2100 elektra bij NEM en verwacht nog terug te krijgen. Let op acties, en stap na een jaar over naar een andere actie via vergelijkingsites. Gewoon je verbruik invoeren en vergelijken. Let wel op dat sommige onderdelen apart neerzetten.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

harleyman schreef op maandag 7 dec 2009, 15:47: Hallo g valk, ik betaal nu zo,n 136 euro voor 1200m gas en 3500 kwh. nu 3 jaar vastgezet met groenvast eneco.De tijd zal het leren of ik te duur uit ben, of niet! Maar een rekening is duidelijker dan al die aparte afschrijvingen van nuon.Daar wordt je helemaal gestoord van en dat levert weer extra kosten op voor doctoren en medicijnen om dit te verhelpen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

harleyman schreef op maandag 1 feb 2010, 18:49:
harleyman schreef op maandag 7 dec 2009, 15:47: Hallo g valk, ik betaal nu zo,n 136 euro voor 1200m gas en 3500 kwh. nu 3 jaar vastgezet met groenvast eneco.De tijd zal het leren of ik te duur uit ben, of niet! Maar een rekening is duidelijker dan al die aparte afschrijvingen van nuon.Daar wordt je helemaal gestoord van en dat levert weer extra kosten op voor doctoren en medicijnen om dit te verhelpen.
Had een foute prijs gezet in mn vorige reaktie van 7 dec. Mijn termijn bedrag had de eneco te laag gezet. Nu weer naar 136 euro per maand . Wel een forse bijbetaling moeten doen wegens te laag termijn bedrag. Maar dat is om het even.