le
door lee0602 Sep 14, 2017 om 19:51
Huishouden & energie

Wie is verantwoordelijk, ik of de verhuurder?

Hallo,

Ik woon nu ruim 3 jaar in een huurappartement ( vrije sector ) in Amsterdam. Op mijn verwarmingen zitten meters geplaatst door Ista.
Misschien zo naief als ik ben, heb ik altijd gedacht dat de verwarming centraal werd geregeld, mijn verwarming was namelijk altijd wel aan, soms heel warm en soms zacht. Maar toch dacht ik dat het voor het hele gebouw centraal werd geregeld.

Tot een warme dag in Mei, stond de verwarming weer aan, dus trok ik aan de bel. Heel netjes heeft mijn verhuurder een installatie Tech. bedrijf gestuurd om het probleem te verhelpen. Het bleek dat de warmte niet centraal werd geregeld maar dat de radiatorknoppen in de woning al jaren niet meer werken.

Nu krijg ik de nota, 500 euro dit jaar en 500 euro voor vorig jaar, daarnaast moet ik aan stookkosten ( aan de verhuurder ) 100,- per maand betalen, 1200 euro op jaarbasis. Ik woon alleen, in het appartement van ongv. 60m2.

Mijn verhuurder zegt letterlijk, "Jammer, dat is jouw verbruik" ik ben van mening dat het een defect is waar mijn verhuurder (deels) verantwoorlijk voor is. Meer een principiele kwestie, Ik wil best betalen voor mijn verbruik maar ik mag dan toch wel een compensatie verwachten? Volgens het installie techniek bureau is er uberhaupt nooit onderhoud geweest aan de radiatoren.

Nu inmiddels over -en weer gemail komen we er niet echt uit, wie is er nou verantwoorlijk voor het verbruik naar aanleiding van defecte radiatoren, ben ik dat? Of zijn we dat samen? Of is het mijn verhuurder?

Nogmaals, het gaat mij echter meer om het principe wie er verantwoordelijkheid neemt en niet eens om de nota's zelf. Het geeft een beetje machteloos gevoel wanneer 1 persoon bij de verhuurder zomaar een beslissing neemt, en ik als huurder eigenlijk niet eens gehoord wordt.

Als mijn verhuurder na contact te hebben gehad zou zeggen "Jeetje wat vervelend, Ik wil mijn best doen om iets voor je te kunnen betekenen" dan had ik het al prima gevonden, maar puur om het feit dat zij bij voorbaat al geen moeite, noch verantwoordelijkheid willen nemen, wil ik gewoon zeker weten of zij ook niet deels verantwoordelijk zijn.

Ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden!

Groet, Lee

1748 6 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Sep 14, 2017 om 20:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je had natuurlijk zelf veel eerder aan de bel kunnen trekken. De fout ligt dus grotendeels bij jezelf.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2017 om 20:13
5166 Antwoorden / 12 Vragen

U krijgt toch al 3 jaar eindafrekenningen? Dan had u ook al meteen aan de bel kunnen trekken dat het verbruik wel heel hoog was.

le
door lee0602 Sep 14, 2017 om 20:17
Antwoorden / 1 Vragen

Nou nee, nog nooit een eindafrekening gezien. Mijn verhuurder berekent deze kosten gewoon door. En ja, ik had gelijk aan de bel getrokken als ik zou weten dat er een probleem, echter kwam ik daar pas achter toen het wel heel warm was buiten en mijn verwarming aan stond.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En verleden jaar dan? Toen niet opgevallen?

Ge
door Genee - Sep 14, 2017 om 20:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet u dat de radiatorknoppen al jaren niet werken als u ze nooit gebruikt hebt?
U had het eerste jaar al kunnen klagen over de warme radiatoren.
Wanneer de radiatorknoppen 3 jaar niet gebruikt worden kunnen ze vast gaan zitten en moeilijk te draaien.
Toeval dat alle radiatorknoppen stuk zijn?
Wat voor onderhoud zou er aan radiatoren moeten gebeuren, ik weet het niet.

le
door lee0602 Sep 14, 2017 om 20:26
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Toonder,

Het Installatie Bureau heeft mij verteld bij reparatie dat de knoppen allang vervangen hadden moeten worden. Ze zaten overigens niet vast, ik kon ze gewoon open en dicht draaien, Ik dacht altijd, dicht is dicht en als de verwarming dan toch aan gaat, zal dat wel centraal geregeld zijn, niet dus.
Het betreft inderdaad alle radiatorknoppen.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan haal je even de bovenkant er af en geef een tikkie op het pennetje. Dan doet hij het weer.

En als u ze dicht draaide en de plaat bleef warm, moet u toch snapoen dat er iets niet klopt?

ge
door george321 - Sep 14, 2017 om 20:31
390 Antwoorden / 1 Vragen

Verbruikte energie/warmte zal altijd betaald moeten worden. En als dat in uw (gehuurde) huis is, bent u diegene die mag betalen.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2017 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u woont ergens drie jaar en u hebt nog nooit de radiatorkranen dicht of open gedraaid?

Als dan overal alle kranen openstaan, of gestaan hebben, valt het me nog mee wat u moet nabetalen.

Nee, natuurlijk is de verhuurder ook niet deels verantwoordelijk voor die hoge nota's.

En er hoeft helemaal geen onderhoud gepleegd te worden aan radiatoren. Als de kranen niet in orde zijn, en dat merkt u door ze te gebruiken, is dat herstel wel voor rekening van de huisbaas.

Ik zou nou maar beginnen met alles dicht te doen.

hereistom
door hereistom - Sep 14, 2017 om 23:24
741 Antwoorden / 1 Vragen

Tja erg vervelend, maar u bent toch zelf verantwoordelijk voor het verbruik!
Als de radiotoren altijd warm zijn dan kunt u toch wel begrijpen dat er iets niet klopt en iemand dat dan moet betalen.
Helaas heeft u zelf te laat actie ondernomen en kan ik de reactie van de verhuurder wel begrijpen, die komt niet iedere keer kijken of uw kranen nog wel goed werken.