zo
door zonnig01 Nov 13, 2013 om 13:26
Huishouden & energie

Wie kan mijn energienota's checken ?

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd hoe ik onafhankelijk mijn energienota's kan laten checken.

Ik ben al lang ( gedurende zo'n 15 jaar ) klant bij Essent geweest.
Ik heb veel problemen met Essent gehad, want telkens ging het mis met hun administratieve verwerking.

Nu is het weer misgegaan. Per 2 november ben ik overgestapt van Essent naar Greenchoice en hier begon de ellende opnieuw.

In 2010 kreeg ik een nieuwe meter. Dit bleken zij achteraf niet goed te hebben verwerkt. Ik heb een dag- en een nachttelwerk. Hun systeem maakte er automatisch een enkeltarief van, terwijl ik bewust 's nachts was, droog en mijn vaatwasmachine aan heb staan.
Ook hebben ze tijdens de installatie van de nieuwe meter, de meterstanden door elkaar gehaald. Enexis geeft aan, dat hun systeem dit automatisch weer hersteld.

Na veel heen en weer gemail en gebel met diverse organisaties, willen ze mij met 80,- tegemoet gaan komen en met 20,- ter compensatie van al mijn telefoontjes en de uren die ik heb besteed aan Essent.

Gelukkig nog geen akkoord gegeven, want vandaag opende ik mijn eindafrekening.

Wat blijkt ? Ik moet 154,20 bijbetalen ! Ik heb het afgelopen jaar minder elektriciteit verbruikt en ook minder gas en toch moet ik fors bijbetalen. Ook hebben ze nog een calorische correctie ( natuurlijk in mijn nadeel ) toegepast.

In de maand oktober heb ik bewust alleen 's avonds 1 uur ( per avond ) mijn verwarming aangehad. Puur ter besparing. Ook heb ik dus voortdurend alles 's nachts laten draaien in tegenstelling tot voorgaande jaren. Dan ook heb ik mijn verwarming structueel een halve graad lager gehad, dan voorgaande jaren en had ik ook vaker mijn wasgoed buiten hangen en had ik overdag veel vaker de verwarming laaggedraaid.

Nu moet ik bovenstaand bedrag aan hun betalen, terwijl ik wel voor de maand november moest betalen, terwijl ik toen al geen klant meer was. Dit zie ik dus nergens gecrediteerd staan.

Ik vind het wel héél opmerkelijk dat ik fors moet bijbetalen, nu ze mij 100,- terug moeten geven. Het lijkt wel alsof ze bewust het e.e.a. hebben verhoogd, nu ze weten dat ik van hun ook geld moet ontvangen.

Al helemaal vreemd is het, dat mijn nieuwe energieleverancier € 125,- per maand kost en Essent € 149,- per maand. Dat is € 24.- per maand minder wat ik bij Greenchoice betaal ( en die zijn nog niet eens de goedkoopste ), dan bij Essent. Dan heb ik echt het gevoel dat er iets niet klopt.

Door alle spanning, kan ik niet meer helder zien wat er wel en wat er niet klopt. Ook heb ik onvoldoende kennis, om alles na te rekenen. Wel weet ik dat Essent direct reageert en met een voorstel komt, als ik ( zoals vorige week en a.s. vrijdag ) overleg voer met Consuwijzer.

Weet iemand of er ook mensen zijn die ( eventueel hobbymatig ), mijn nota's kunnen bekijken van de laatste 3 jaren ?

Ik snap er niks van. Ik begrijp echt niet, dat als ik echt zuiniger heb geleefd, dat ik dan nog zo'n groot bedrag bij moet betalen. Grappig dat ik het bedrag ( van de extra maandbetaling ) nergens gecrediteerd zie of terugbetaald krijg.

Ik vind constructieve opmerkingen wel fijn.

1009 6 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Nov 13, 2013 om 15:42
949 Antwoorden / 18 Vragen

Een calorische correctie is in ieder geval normaal.

zw
door zwaardvis - Nov 13, 2013 om 16:06
1525 Antwoorden / 51 Vragen

terwijl ik bewust 's nachts was, droog en mijn vaatwasmachine aan heb staan.

Ik haat buren die dat doen. De hele buurt wakker houden met de herrie van wasmachines, centrifuges, stofzuigers etc. omdat men denkt dat men ermee bespaart. Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig speel je vaak kiet of hoogstens 5 euro per jaar. Vraag de buren 5 euro voor een jaar nachtrust en was voortaan overdag. Voor iedereen veel prettiger.

Je verdient meer door bij de supermarkt steeds 3 artikelen te kopen waarvan de prijs op 9 cent eindigt. Dan wordt dat 2 cent naar beneden afgerond. Als je dat iedere dag doet verdien je 7 euro per jaar.

En verder: Je betaalt wat je gebruikt en de voorschotbedragen zijn volstrekt irrelevant. Dat is slechts een voorschot. Zelfs al je maar 10 euro voorschot beaalt kun je bij een andere maatschappij duurder uit zijn. Het gaat om de tarieven per eenheid en de vaste tarieven per jaar. Niet om het voorschot.

zw
door zwaardvis - Nov 13, 2013 om 16:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Voor het checken van je nota's is het Kassa-forum een lastig medium aangezien er geen prive-mail optie is en mensen niet graag hun email adres of gewone adres hier publiceren. Je kunt natuurlijk een slimme neef vragen of als je het per se via dit forum wilt doen: Maak je naam/adres onleesbaar en scan alle documenten in. Verzamel de scans in een Zip-bestand en zet deze Zip in Dropbox. Creeer een public link van het bestand en publiceer deze link op dit forum. Dan kan iedereen hier je nota's bestuderen zonder te weten wie je bent. Wel alle identificerende gegevens zwartmaken of afplakken voor het scannen.....

di
door dirk de groot - Nov 13, 2013 om 17:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Voor wat betreft het dubbel tarief moet je eens naar deze site kijken:
www.kiesvoorenkel.nl

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2013 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u nu bij die andere leverancier zoveel minder per maand gaat betalen, levert straks ook weer de nodige problemen op, met een flinke eindafrekening. Als u op 2 november bent overgestapt kan Essent eigenlijk nog niet de eindnota gemaakt hebben.

Of is het puur toevallig tijd voor de jaarafrekening? Dan volgt er nog een eindnota. Die herberekening ivm calorische waarde heeft iedereen.

zo
door zonnig01 - Nov 13, 2013 om 18:36
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag allemaal,

De nota is idd een eindafrekening en zo staat het er ook boven. Is inderdaad wel erg snel. Ook veel te snel, aangezien ik ook nog geld van hun tegoed krijg. 1x voor een extra maandbetaling ( bij Essent moet je ook een maand extra betalen bij de overstap ) en 1 geldbedrag, omdat zij 3,5 jaar teveel in rekening hebben gebracht.

Ze kunnen dus erg snel een nota sturen die ik ook nog eens binnen 2 weken moet betalen, maar de zaken die ik dubbel heb betaald zie ik hierbij niet verrekend. M.a.w.: ik moet er weer achteraan; waar mijn geld blijft. Ondertussen zit ik hier wel met een nota van ca. 155,- / 160,-. Wel gaven ze ca. 1,5 maand geleden aan, dat ze hier 6 weken de tijd voor hebben, maar ik moet ondertussen wel een 2e nota betalen.

Ik ga deze maand zowieso mijn maandelijkse voorschotbedrag verhogen bij Greenchoice. Liever iets teveel betalen, dan verrassingen achteraf.

Als ik kijk naar de nota van Essent, dan heb ik inderdaad minder gas en minder electriciteit gebruikt, maar hebben ze de tarieven fors verhoogd. Van bepaalde zaken ben ik ook nooit op de hoogte gebracht. Ook de administratiekosten hebben ze verhoogd, naar 24,- op jaarbasis ( terwijl ik maar 11 maanden heb gebruikt ).

Vrijdag in ieder geval overleg met Consuwijzer. Ik heb al eerder met hun over Essent gesproken en zij zijn inmiddels van het e.e.a. op de hoogte.