Ww
door Wwijk Sep 14, 2022 om 19:18
Huishouden & energie

Wie weet wat over infrarood panelen

Om het gasverbruik te verminderen zou ik voor de huiskamer een infrarood paneel willen aanschaffen. Ik zag ze vandaag bij een bouwmarkt staan.
Wie kan er wat meer over vertellen?  Verwarmt het voldoende?

8586 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2022 om 19:28
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer eens bij de verkopende bouwmarkt, die zouden er toch alles van moeten weten.

marita5
door marita5 - Sep 14, 2022 om 20:07
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo WWijk ,

Lees deze informatie eens door ,

https://www.infraroodverwarming-info.nl/voordelen-en-nadelen/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 14, 2022 om 21:28
2095 Antwoorden / Vragen

Infrarood panelen zijn helemaal niet geschikt voor de huiskamer.

justmeagain
door justmeagain Sep 15, 2022 om 00:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat ben ik oneens met u. Wij hebben vrienden nabij wonen en zij hebben onder hun plafond een soort kunstwerk gemaakt van ir panelen. 7 stuks toall op de begane grond.1 daarvan is voor het toilet. Zij zijn superblij met de panelen zeker omdat ze nog 2 jaar lang van de salderingsregeling kunnen genieten.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 10:04
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je het gebruikt. Het is geen systeem waarmee je alle lucht in een ruimte verwarmt zoals je met radiatoren doet. Maar als je de panelen op de juiste plek monteert is het prima te gebruiken in de woonkamer. Alleen als je supermobiel bent in de woonkamer en continu je stoelen en banken ergens anders zet dan werkt het niet zo handig.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 15, 2022 om 10:37
2095 Antwoorden / Vragen

Er zijn vast ook mensen die de verwarming op 16⁰ zetten en ook heel gelukkig leven maar ik zou het niets vinden. Zo ook IR-panelen, TS schrijft overigens één paneel, voor in de huiskamer. Just my 2ct.

mi
door miennaamishaaz - Sep 14, 2022 om 22:00
725 Antwoorden / 1 Vragen

Infra-rood panelen zijn redelijk Inefficient, omdat ze objecten verwarmen
U heeft hier alleen plezier van als u vrij vaak voor het paneel zit.

Van wat ik ervanaf weet [tijdens lezing over zonnepanelen, had het bedrijf ook infrarood panelen tentoongesteld, en uitgelegd wat deze doen]. ze stralen namelijk warmte uit, maar de lucht zelf wordt niet verwarmd.

Als je bekent bent met infra-rood lampen,
Dit is namelijk waarmee je de panelen het beste kan vergelijken

Wat efficienter is is een SPLIT-unit airco [binnen+buien unit], omdat de airco de lucht verwarmt/afkoeld, waardoor je er meer woongenot uit haald. omdat het huis aangenamer voelt dan met een Infrarood paneel.

een "Lucht-lucht" airco is tevens ook energiezuiniger/efficienter dan met gas vewarmen.

Met mijn airco [ruwe berekening] kom ik uit op een besparing van ruim 30-40% tov gas

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 10:06
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ze zijn juist heel efficiënt omdat ze alleen verwarmen wat verwarmd moet worden. Als ik op de bank tv zit te kijken is het onzin om alle 100m3 van mij woonkamer te verwarmen.het gebied rondom de bank is dan voldoende. Idem voor mijn thuiskantoor. Alleen het gebied.rondom het bureau hoeft verwarmd te worden. Niet de rest van het huis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 09:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Minder efficiënt omdat infrarood oppervvlakten verwarmt en die warmte dan toch ook weer moet worden afgedragen. Zie verder de al gegeven en lees dan ook vooral hetgeen t.a.v. nadelen.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 10:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom moet die warmte worden afgedragen? Je verwarmt de gebieden waar je bent en verder niets. CV kan lager staan en op de plekken waar je zit verwarm je bij met infraroodpanelen. Vergelijkbaar met kleine straalkacheltjes alleen oneindig veel efficiënter.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 10:28
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een aanvulling: zie ook dit https://infrarood-verwarming.nl/hoe-werkt-een-infrarood-paneel  m.b.t. de werking ervan.

ro
door ronny530 - Sep 15, 2022 om 18:06
2795 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft al veel uitleg over infraroodpanelen ontvangen, de spit airco laat ik buiten beschouwing want de units en de installatie kosten een boel centen en vind nu nog maar is een installateur die de tijd heeft. Een goed en goedkoper alternatief is een elektrische convectorkachel die verwarmt de omgevingslucht zoals een verwarmingsradiator dat ook doet en begint direct met verwarmen. Vrijwel alle moderne convectorkachels zijn op drie standen in te stellen en zijn thermostatisch geregeld en schakelen zodra de gewenste temperatuur is bereikt en houden die temperatuur in stand. Ik heb een goede ervaring met een convectorkachel met een instelbaar vermogen tot 2000 watt uur die ruimtes tot 25 vierkante meter kan verwarmen en thermostatisch geregeld is. 2000 watt uur lijkt veel maar doordat de convectorkachel door de thermostatische regeling uitgeschakeld blijft totdat de temperatuur onder de ingestelde temperatuur daalt dan weer inschakelt zoals en cv dat ook doet. Het werkelijke stroomgebruik ligt in de praktijk veel lager want als de convectorkachel in een uur maar een kwartier nodig heeft om de ruimte op temperatuur te houden wordt er maar 500 watt uur verbruikt. Door het instelbare vermogen kan dat uiteraard nog minder zijn maar is afhankelijk van de te verwarmen ruimte en de gewenste temperatuur.

rijkvanessen
door rijkvanessen Sep 16, 2022 om 21:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens!

he
door henkie.penkie - Sep 16, 2022 om 13:28
150 Antwoorden / 0 Vragen

Infra rood panelen zijn zeer geschikt om ook je woonkamer van warmte te voorzien. Let wel op wat velen niet weten is deze warmte afkomstig van infra rood panelen ga je pas voelen als je onder een paneel staat een. Infra rood verwarming geeft geen warmte alleen stralingswarmte af en die voel je pas als in het oppervlakte gebied van je paneel zit of staat. Hangend aan het plafond is de beste optie. Verder is dit allemaal te berekenen hoeveel panelen je nodig zult hebben voor een kamertemperatuur van 22 graden .

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 16, 2022 om 13:54
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Infra rood panelen zijn zeer geschikt om ook je woonkamer van warmte te voorzien, mooi geschreven maar er zijn meerdere infraroodpanelen nodig om een ruimte comfortabel te verwarmen. Stel je hebt er vier nodig met een vermogen van 1500 watt uur dat kan een groep van 16 ampère helmaal niet behappen en zit je bij aanzetten al in het donker. Vraagsteller heeft in de bouwmarkt een infrarood paneel gezien en wil die gebruiken om het gasgebruik te verminderen en vraagt niet om dure duurzame oplossingen voor de toekomst. Het doel is om zolang de gasprijzen de pan uit blijven rijzen het gas verbruik naar beneden te halen en meer ook niet. Daarbij is er in vergelijking met de meeste huishoudens een kleine groep die in het bezit van zonnepanelen en de opgewekte stroom vanwege de lage terugleveringsprijs zelf willen gaan gebruiken. Die groep zou ik een duurzame aanleg van infraroodpanelen nog steeds niet aanraden want die zijn nog lang niet uitontwikkeld en in elke ruimte hinderlijk aanwezig.

He
door Helen 66 - Sep 16, 2022 om 14:43
119 Antwoorden / Vragen

Wat ik heb gelezen over infra rood panelen heb je er uitsluitend iets aan als je er pal voor of onder zit. Dus bij een buro ofzo. Het geeft beperkt warmte af, en is bes,ist niet geschikt voor het verwarmen van een hele ruimte.
Er zijn betere opties, maar wel prijzig.
Ik kan niet in uw portemonnee kijken, maar een goedkope optie is om een of meerdere elektrische olieradiatorkacheltjes aan te schaffen voor bijverwarming als u de thermostaat laag zet. Te koop bij bouwmarkten.

Ro
door Robbie-1960 - Sep 16, 2022 om 15:24
4 Antwoorden / Vragen

Bij bouwmarkten werken over het algemeen pubers die amper kunnen lezen of schrijven, dus daar zou ik weinig van verwachten.

De uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dan zul je toch bij een speciaal zaak moeten zijn.
Maar even wat details .  De calorische waarde van gas is 35,17 MJ
dwz dat je 9,769 kW kunt vergelijken met 1m3 gas.
Gas kost op dit moment ca. 3.94 en stroom  € 0.885
Dus 10 kWh kost € 8,85 en is daarme nog steeds veel (dubbeL)  duurder dan Gas als je naar de energie kijkt die je eruit kunt halen.

Dus nee, op dit moment ,  is elektrisch verwarmen niet goed voor de portemonnee.

En wel goed voor het milieu, als je in die CO2 onzin gelooft, wat ik dus niet doe, want daar klopt aantoonbaar niks van.

ro
door ronny530 - Sep 16, 2022 om 15:53
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Klopt bouwmarkt medewerkers weten van alle producten wel iets maar niet genoeg om deskundig advies te kunnen geven daarom wordt deze vraag hier gesteld en dat is een goed plan want daar is dit vraag en antwoord forum voor bedoeld. Ik heb mijn ervaring met een convectorkachel gedeeld en wat vraagsteller er mee doet is een eigen keuze. Laten we het niet in de gekke trekken en dure oplossingen aandragen want hopelijk gaat deze crisis snel over en gaat over in een soort van bewustwording komen om in een later stadium zuiniger met fossiele brandstoffen om te gaan. Paniek is en blijft een slechte raadgever maar dat menigeen o.a. ik zich zorgen maakt over het verloop moge duidelijk zijn.

Wi
door Wildtman - Sep 21, 2022 om 11:48
1 Antwoorden / Vragen

Heb zelf nog geen ervaring met infrarood panelen, wel met goedkope kachels met die buizen die gaan gloeien. De warmtebeleving zou overeen komen. Heb op dit moment laatste kachel in gebruik .... op een manier dat het hier alom wordt verkondigd dat het werkt. Onder mijn bureau! Daar waar het mijn benen en voeten verwarmt. Voor het bovenlichaam kun je makkelijk een trui of hoodie aan doen. Voeten en benen is echt moeilijker. Mijn vraag of iedereen het er mee eens is dat infrarood panelen wel eens heel goed kunnen werken onder bureau's......zit(en misschien ook sta)werkplekken? Zo ja, ik gebruik nog wat aanvullende techniek, waardoor het gebruiksgemak toeneemt en onnodig gebruik voorkomt. Tip voor alle bureauwerkers ..... en daar horen zeker schoolgaande huiswerkmakers bij.