jo
door joyca23 May 29, 2014 om 15:08
Huishouden & energie

Woningbouw wil niets doen aan extreme temperatuur zomer

Hallo,

al een tijdje woon ik in een appartement waarbij alle ramen op het zuiden staan. In de afgelopen zomer heb ik ondervonden dat de temperatuur binnen zo hoog oploopt dat je er eigenlijk niet kunt zijn. Nu ben ik afgelopen zomer aan de slag geweest met aluminiumfolie om enigszins de zon buiten te houden, echter werd het binnen nog steeds veel te warm. Van enkele andere bewoners in het complex heb ik zelfs gehoord dat de temperatuur opliep tot een graad of 50.
De woningbouwvereniging wil hier echt niets aan doen en verbiedt het ons ook om aan de buitenkant van de ramen iets op te hangen zoals bijvoorbeeld een rolluik. Met andere woorden, we kunnen alleen wat aan de binnenkant van het huis doen en dat helpt bij lange na niet afdoende om het leefbaar te houden.
Ik vraag me dan ook af of er niet bepaalde plichten van de woningbouwvereniging zijn waaruit blijkt dat er gewoon iets aan gedaan moet worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het de bedoeling kan zijn een heel complex met woningen van boven de 40 graden te hebben.

16518 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat een woningbouw vereniging kan verbieden dat u screens op laat hangen. Dat zal dan wel aan bijvoorbeeld een bepaalde kleur moeten voldoen. Bent u trouwens beter mee af dan met rolluiken of uitklapbare zonwering.

Zo'n hoge temperatuur is ongezond.

Maar de kosten zijn natuurlijk wel voor uzelf.

Informeer eens bij de Woonbond hoe dit zit.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - May 29, 2014 om 15:30
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 15:28]Ik kan mij niet voorstellen dat een woningbouw vereniging kan verbieden dat u screens op laat hangen. Dat zal dan wel aan bijvoorbeeld een bepaalde kleur moeten voldoen. Bent u trouwens beter mee af dan met rolluiken of uitklapbare zonwering.

Zo'n hoge temperatuur is ongezond.

Maar de kosten zijn natuurlijk wel voor uzelf.

Informeer eens bij de Woonbond hoe dit zit.

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 15:30
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 15:28]Ik kan mij niet voorstellen dat een woningbouw vereniging kan verbieden dat u screens op laat hangen. Dat zal dan wel aan bijvoorbeeld een bepaalde kleur moeten voldoen. Bent u trouwens beter mee af dan met rolluiken of uitklapbare zonwering.

Zo'n hoge temperatuur is ongezond.

Maar de kosten zijn natuurlijk wel voor uzelf.

Informeer eens bij de Woonbond hoe dit zit.

Bedankt voor uw antwoord!
Ze hebben het over het aanzicht van het gebouw en het stadsbeeld dat dan ernstig aangetast wordt.
Ik had daarom ook al gesuggereerd dat het dan bij iedere woning zou kunnen zodat het één geheel blijft, maar ook daar gaan ze niet mee akkoord.

Ik zal eens informeren bij de Woonbond.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - May 29, 2014 om 15:34
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 15:28]Ik kan mij niet voorstellen dat een woningbouw vereniging kan verbieden dat u screens op laat hangen. Dat zal dan wel aan bijvoorbeeld een bepaalde kleur moeten voldoen. Bent u trouwens beter mee af dan met rolluiken of uitklapbare zonwering.

Zo'n hoge temperatuur is ongezond.

Maar de kosten zijn natuurlijk wel voor uzelf.

Informeer eens bij de Woonbond hoe dit zit.

Waarom zijn screens beter dan rolluiken?
Mijn kamer met rolluik is koeler dan de kamer waar een screen hangt.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat je met een screen perfect de zon tegenhoudt maar nog steeds naar buiten kunt kijken. Ze zijn ook lichter en minder duur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2014 om 15:51
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Het komt mij voor dat de woningeigenaar hier wel degelijk iets aan moet doen aangezien de door u genoemde temperaturen ongezond zijn.

Ga eens ten rade bij uw Gemeente bijv. Bouw- en Woningtoezicht. M.i. voldoet uw woning niet aan gestelde eisen.

ro
door ron530 - May 29, 2014 om 16:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Flauwe kul, u kiest voor het appartement en krijgt de zon er gratis bij. Er zijn legio aan gordijnen en andere opties te verkrijgen om zonlicht te weren. Het is niet aan de verhuurder om dat voor u te gaan betalen. En dan nog periodes van extreme hitte komen in ons landje bijna niet voor.

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 16:10
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 29 mei 2014, 16:06]Flauwe kul, u kiest voor het appartement en krijgt de zon er gratis bij. Er zijn legio aan gordijnen en andere opties te verkrijgen om zonlicht te weren. Het is niet aan de verhuurder om dat voor u te gaan betalen. En dan nog periodes van extreme hitte komen in ons landje bijna niet voor.

U zult begrijpen dat ik aan de binnenkant al het een en ander geprobeerd heb, allemaal zonder succes.
Extreme hitte komt in ons land steeds vaker voor. Vrijwel de gehele buitenmuur bestaat uit ramen wat betekent dat daar overal de zon binnenkomt en dus alles opwarmt. Het appartement is zelf al niet heel groot waardoor alle hitte dus ook in die twee kleine ruimtes blijft hangen.
Daarnaast heb ik geloof ik ook niet gezegd dat ik wil dat de woningbouw voor de kosten opdraait. Wat mij betreft wordt het verrekend in de huur waardoor ze er uiteindelijk ook nog aan gaan verdienen. Het gaat mij erom dat zij er niets aan doen maar mij ook verbieden er iets aan te doen. En dat lijkt mij niet kloppen.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Vrijwel de gehele buitenmuur bestaat uit ramen wat betekent dat daar overal de zon binnenkomt ........

Er komt geen warmte/zon naar binnen als je de ramen gesloten houdt en de rolgordijnen omlaag. Airco's zijn ook te koop.

moeder56
door moeder56 - May 29, 2014 om 16:42
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 29 mei 2014, 16:38].......Vrijwel de gehele buitenmuur bestaat uit ramen wat betekent dat daar overal de zon binnenkomt ........

Er komt geen warmte/zon naar binnen als je de ramen gesloten houdt en de rolgordijnen omlaag. Airco's zijn ook te koop.

Misschien wil TS wel in een bunker gaan wonen :-).
Wat een kul, TS wil graag normaal wonen en in de zomer de hitte weren en heel misschien ook nog naar buiten kunnen kijken, net las iedereen.
Nederland is doorgeschoten, daar is dit weer een voorbeeld van.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus screens, zon en warmte buiten, wel nog steeds naar buiten kunnen kijken en voldoende licht binnen.

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 17:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Tjonge jonge jonge jonge snap niet dat men zich druk zit te maken over die enkele keer dat het hier in Nederland mooi en warm weer is.
Ik woon in een flat op 9 hoog met balkon en slaapkamer op het westen en dan word het op enkele dagen per JAAR erg warm daar maar zet dan gewoon een ventilator aan (op lage stand) en in de woonkamer idem dito en dan is het met een koel drankje erbij goed vol te houden.
Dus voor die enkele keer dat het in dit kikkerlandje mooi en warm weer is zijn er genoeg maatregelen te bedenken om de korte zomer door te komen oftewel niet zo lopen zeuren.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Het westen voor een slaapkamer en balkon is niet te vergelijken met alleen ruimtes op het zuiden.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 18:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=moeder56 schreef op donderdag 29 mei 2014, 16:42]dt en de rolgordijnen omlaag. Airco's zijn ook te koop.

Misschien wil TS wel in een bunker gaan wonen :-).
Wat een kul, TS wil graag normaal wonen en in de zomer de hitte weren en heel misschien ook nog naar buiten kunnen kijken, net las iedereen.
Nederland is doorgeschoten, daar is dit weer een voorbeeld van.

Tsjonge, hoeveel dagen per jaar zal het in Nederland voor komen dat de temperatuur zo hoog is, dat je even de rolgordijnen gesloten moet hebben? En wel eens gezien hoe ze dat in landen als Italië, Griekenland enz. doen?

Airco is trouwens een prima oplossing, kan je de rolgordijnen/screens de hele dag open houden.

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 18:01
12 Antwoorden / 4 Vragen

@ carola.83

Wanneer ik mijn raam dichthoud en er een rolluik voor laat zakken komt er nog steeds warmte doorheen. Zonwering werkt eigenlijk alleen als buiten de zon tegengehouden wordt. En dat is nu net wat niet mag.

@komsja

Het gaat hier niet om enkele dagen warm. Het gaat hier om te warm op iedere dag dat de zon de hele dag schijnt. Dat zijn er over het algemeen meer dan slechts enkele. Daarnaast is zoals Tijger1 al aangeeft het westen echt iets anders dan het zuiden.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 18:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Van enkele andere bewoners in het complex heb ik zelfs gehoord dat de temperatuur opliep tot een graad of 50........

Je hebt het totnutoe dus alleen van horen zeggen en je weet ook niet waar ze die temperatuur hebben opgemeten. Als ik mijn thermometer in de vensterbank leg bij een raam op het zuiden, staat die ook op 50 graden.

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 18:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Geachte tijger
Het is wel degelijk te vergelijken want op het warmste van de dag en avond is een tuin/balkon/slaapkamer op het westen warmer dan een tuin/balkon/slaapkamer op het zuiden

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 18:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps, verkeerd gequote in mijn reactie van 18.00 uur.

@moeder56: bovendien heeft topicstarter het zelf ook over rolluiken plaatsen. Die helpen ook alleen als ze gesloten zijn!

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 18:11
12 Antwoorden / 4 Vragen

@carola.83 Ik heb zelf een thermometer in huis gehad en op een mooie zonnige lentedag waarbij het buiten een graad of 22 was werd het hier binnen al 29 graden. Dus u kunt zich vast voorstellen wat er gebeurt als de zon nog wat hoger staat en ik écht de hele dag de zon op mijn raam heb.
Ik hoef niet per se naar buiten te kunnen kijken, maar ik wil wel een goede oplossing. Die er daadwerkelijk voor zorgt dat het binnen koel blijft. Tot nu toe heb ik dus geen oplossing gevonden die binnen werkt.

Daarnaast stel ik niet de vraag 'het wordt hier warm, stel ik mij aan of niet?'. Ik weet namelijk dat ik me niet aanstel.
Ik vraag gewoon simpelweg, heb ik bepaalde rechten wat betreft zonwering plaatsen als de temperatuur zo oploopt in mijn huis. En daarmee bedoel ik dus zonwering buiten, want dat is het enige dat daadwerkelijk helpt.

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 18:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Heb op het heetst van de dag (van ongeveer een uur of 2 tot zon,s ondergang de zon vol op m,n balkon/woonkamer en slaapkamer staan.
dus hoezo is het westen niet te vergelijken met het zuiden

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 18:13
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 29 mei 2014, 18:11]Heb op het heetst van de dag (van ongeveer een uur of 2 tot zon,s ondergang de zon vol op m,n balkon/woonkamer en slaapkamer staan.
dus hoezo is het westen niet te vergelijken met het zuiden

U heeft een slaapkamer met balkon. Ik heb mijn slaapkamer, mijn woonkamer én mijn keuken op het zuiden. De enige plaats waar het enigszins uit te houden is is mijn badkamer. Maar om daar nou de hele dag te gaan zitten.
U heeft uitwijkplaatsen als het in de slaapkamer te heet is. Ik heb geen enkele andere plaats om te slapen. En dat is het verschil.

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 18:16
1064 Antwoorden / 218 Vragen

je stelt je wel aan er zijn legio mogelijkheden te bedenken om het op die enkele warme zonnige dagen het binnen koel te houden je wil gewoon dat de ander voor de kosten opdraait terwijl je voor weinig geld ook een airco-apparaat kan plaatsen.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 18:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=joyca23 schreef op donderdag 29 mei 2014, 18:01]@ carola.83

Wanneer ik mijn raam dichthoud en er een rolluik voor laat zakken komt er nog steeds warmte doorheen. Zonwering werkt eigenlijk alleen als buiten de zon tegengehouden wordt. En dat is nu net wat niet mag.

Mag een zonnescherm ook niet?

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 18:18
1064 Antwoorden / 218 Vragen

ik heb geen uitwijkplaatsen om de warmte een beetje te ontlopen (jaha dan mot ik op de galerij gaan leggen)

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 18:22
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik blijf erbij dat we hier in Nederland blij moeten zijn dat het warme zonnetje in ons huisje/tuintje/balkon/woonkamer/slaapkamer een paar keer per jaar lekker naar binnen schijnt

jo
door joyca23 - May 29, 2014 om 18:36
12 Antwoorden / 4 Vragen

@komsja

Vanwege mijn gezondheid kan ik hier niet een airco de hele dag laten blazen. Daarnaast is dat voor een gezond mens niet eens een hele goede optie. Daarnaast geeft u aan dat u de zon op uw slaapkamer staat, dan ga ik er vanuit dat er ook nog een woonkamer is. Waar u dan dus uit kunt wijken. Mijn excuses voor deze foute interpretatie.

@carola.83

Ik mag niets ophangen aan de buitenkant. En zoals eerder gezegd heeft het aan de binnenkant niet zo veel zin.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan?

3.1 Regeling in het huurrecht
In artikel 7:215 BW wordt geregeld wat de huurder wel en niet mag. Bepaald is dat de huurder veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten verwijderd dan wel ongedaan gemaakt kunnen worden, zonder toestemming mag aanbrengen. De verhuurder kan toestemming bovendien niet weigeren als de voorgenomen veranderingen de verhuurbaarheid van het gehuurde niet schaden dan wel niet leiden tot een waardedaling van het gehuurde. Van deze ruime bevoegdheden mag alleen contractueel afgeweken worden als het om veranderingen aan de buitenzijde van de woning gaat. Voorbeelden van veranderingen die zonder toestemming aangebracht kunnen worden zijn plaatsing van een zonnescherm, buitenverlichting, gordijnrails, luxaflex, badkamerkastjes etc.

komsja
door komsja - May 29, 2014 om 19:33
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik kan zoals gezegd alleen uitwijken naar de galerij (oost kant) want m,n woonkamer/slaapkamer/balkon liggen pal op het westen maar heb in de woonkamer een waaier aan het plafond hangen en op balkon of in slaapkamer heb ik een mobiele waaier die enige koeling geeft.

zoekster
door zoekster - May 29, 2014 om 22:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft groot gelijk, u moet uw raam kunnen afschermen van de zon zonder helemaal in het donker te zitten. Ik heb een slaapkamer op het zuiden en niet alleen braad je daar overdag weg in de zomer, maar ook in het voor- en najaar omdat de zon dan laag staat en veel verder naar binnen kan schijnen. Dan is het soms nog warmer dan in juni.

Stuur een brief met die regeling die tijger1 u toont en meldt dat u van deze regeling gebruik gaat maken. Nog beter is het om wat buren op te trommelen zodat u samen kun afstemmen hoe dit er van buiten uit moet gaan zien. Als de wbv het er dan nog niet mee eens is, dan doet u het gewoon en wacht u af waar ze verder mee komen. Mensen in de volle zon laten zitten (ik vind 30 graden al om te stikken) is niet normaal.

Goede tip, die screens, ga ik zelf eens voor kijken. Ik zeg gewoon niks tegen de wbv. Ik laat de hondjes lekker slapen.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het nieuwe appartement waar mijn moeder helaas maar twee jaar gewoond heeft, lag de woonkamer en een slaapkamer pal op het zuiden. Vanuit de nieuwbouw zaten daar, uiteraard aan de buitenkant, blauwe screens.

Uiterst plezierig, je kon gewoon naar buiten kijken en al scheen de volle zon, dan bleef het binnen koel met een kalm licht.

pi
door pieterwolters - May 30, 2014 om 09:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 19:05]Misschien hebt u hier iets aan?

3.1 Regeling in het huurrecht
In artikel 7:215 BW wordt geregeld wat de huurder wel en niet mag. Bepaald is dat de huurder veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten verwijderd dan wel ongedaan gemaakt kunnen worden, zonder toestemming mag aanbrengen. De verhuurder kan toestemming bovendien niet weigeren als de voorgenomen veranderingen de verhuurbaarheid van het gehuurde niet schaden dan wel niet leiden tot een waardedaling van het gehuurde. Van deze ruime bevoegdheden mag alleen contractueel afgeweken worden als het om veranderingen aan de buitenzijde van de woning gaat. Voorbeelden van veranderingen die zonder toestemming aangebracht kunnen worden zijn plaatsing van een zonnescherm, buitenverlichting, gordijnrails, luxaflex, badkamerkastjes etc.

Klinkt leuk, maar in veel gevallen, zeker voor appartementsgebouwen is dat niet zo vanzelfsprekend. Het kan zomaar zijn dat de gemeente dat niet toestaat. Als het een rijtjeshuis is kan dat over het algemeen wel.

En zeker in geval van TS (een appartement waarvan de wand vrijwel geheel uit glas bestaat) kan ik me voorstellen dat men niet zomaar het uiterlijk van het gebouw mag veranderen.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De woningbouwvereniging verbiedt hier iets. Het gast niet over de gemeente.

gompy2
door gompy2 - May 30, 2014 om 10:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joyca23 schreef op donderdag 29 mei 2014, 15:08]Hallo,

al een tijdje woon ik in een appartement waarbij alle ramen op het zuiden staan. In de afgelopen zomer heb ik ondervonden dat de temperatuur binnen zo hoog oploopt dat je er eigenlijk niet kunt zijn. Nu ben ik afgelopen zomer aan de slag geweest met aluminiumfolie om enigszins de zon buiten te houden, echter werd het binnen nog steeds veel te warm. Van enkele andere bewoners in het complex heb ik zelfs gehoord dat de temperatuur opliep tot een graad of 50.
De woningbouwvereniging wil hier echt niets aan doen en verbiedt het ons ook om aan de buitenkant van de ramen iets op te hangen zoals bijvoorbeeld een rolluik. Met andere woorden, we kunnen alleen wat aan de binnenkant van het huis doen en dat helpt bij lange na niet afdoende om het leefbaar te houden.
Ik vraag me dan ook af of er niet bepaalde plichten van de woningbouwvereniging zijn waaruit blijkt dat er gewoon iets aan gedaan moet worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het de bedoeling kan zijn een heel complex met woningen van boven de 40 graden te hebben.
Je zou kunnen stellen dat hier sprake is van een zogenaamd "beperkt huurgenot", en op die grond zou je de hoogte van je huur bijvoorbeeld kunnen aanvechten.
Niet dat dat direct de temperatuur doet dalen in jullie op het zuiden gelegen woningen, maar als alle bewoners die zoveel last hebben van de optredende warmte is hun woningen dat gaan aanvechten heb je zeer grote kans dat die WBV wel toestemming gaat geven voor het plaatsten van screens of rolluiken of what ever aan de buitenkant.
Hun eis zal dan wel gaan worden "alles in dezelfde kleur of dezelfde soorten zonwering", maar daar is mee te leven denk ik zo.

Beperkt huurgenot.
Je zou hier kunnen stellen dat er een beperkt huurgenot ontstaat door een constructiefout.
Door de toegepaste constructie van jullie appartementengebouw is er een dermate onhoudbare leefomstandigheid ontstaan bij de minste of geringste zonnestraling dat dat best eens een reden kan zijn om de noemer "beperkt huurgenot" te hanteren.

Quote:
Voorbeelden gebrek huurgenot
*knip*
Er zijn constructiefouten gemaakt in de gehuurde woonruimte
*knip*

Vermindering huurgenot huur.
Bij vermindering van huurgenot als gevolg van een gebrek kan je als huurder een daarbij evenredige vermindering van de huurprijs vorderen. De vermindering van de betaling van de huurprijs en het gebrek moeten dus enigszins in verhouding tot elkaar staan. De vermindering van de huurprijs kan vanaf de dag dat je de verhuurder in op de hoogte hebt gesteld van het gebrek of de dag waarvan het gebrek voldoende bekend was bij de verhuurder dat hij maatregelen had moeten nemen, tot de dag dat het gebrek is hersteld. Als je zelf de gebreken hebt veroorzaakt kan je geen vermindering van de huurprijs vorderen. Dit geldt ook voor kleine herstellingen, zie de vorige paragraaf.
Bron, klik hier-> Rechten huurder van woonruimte

Ik woon zelf ook in een enorm goed geïsoleerd appartementencomplex, met ramen op het oosten en zuiden.
Bij ons mogen er wel screens aan de buitenkant geplaatst worden en dat scheelt enorm en toch wordt het hier nog tegen de 28-30 graden bij hoogzomer weer.
Op de bovenste verdieping is het dan ook niet om te harden, temperaturen van 35-40 graden in hoogzomer is daar normaal.
Plat dak, de woningen aan de oostkant, aan de westkant een inpandige corridor, met glas aan de westkant waar vanaf 1 uur de zon begint in te branden, kleine raampjes die open kunnen..
Blij dat ik daar dan niet woon..
Voordelen waar ik woon, héél weinig stookkosten, dat dan weer wel...