lenyenfred
door lenyenfred Oct 15, 2017 om 13:34
Huishouden & energie

Zijn de SLIMME metrers van Stedin nu echt betrouwbaar?

Zijn de SLIMME meters van Stedin nu echt betrouwbaar?
Weet, dat er grote problemen waren, maar is er nu al iets positiefs, want ze gaan ze bij ons in de wijk binnenkort plaatsen.

3193 14 Rapporteer

hutch
door hutch - Oct 15, 2017 om 13:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Neem het zekere voor het onzekere..... niet accepteren. U weet nu wat u heeft, met die 'domme' meter moet u het nog maar afwachten.
Neemt u toch zo'n meter, lezen we over een tijdje wel of het goed gaat of niet.

Ik houd die 'domme' meter zo lang mogelijk buiten de deur.

marita5
door marita5 - Oct 15, 2017 om 13:51
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo lenyenfred ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/09-10-2017/nauwelijks-afwijking-in-slimme-meters-volgens-netbeheer-nederland/

https://www.ad.nl/amersfoort/slimme-meters-moeten-vervangen-om-fabrieksfout~a6caaf0a/

Oproep: Ervaar jij problemen met je 'slimme meter'?

Netbeheerder Stedin vervangt duizenden ondeugdelijke gloednieuwe slimme gasmeters van het merk Landis en Gyr (G4 en G6). Ook andere netbeheerders hebben deze meter mogelijk geplaatst.

Problemen met of zorgen over meter?

Maak jij je zorgen om deze, of een ander type, slimme gasmeter? Of heb je hier problemen mee gehad? Laat het ons weten via een mailtje naar kassa@bnnvara.nl. Zet bij de reactie ook je naam en telefoonnummer.

bouke1966
door bouke1966 - Oct 15, 2017 om 13:52
157 Antwoorden / 3 Vragen

blijk bij oude meter

sy
door sylvia_71 - Oct 15, 2017 om 14:25
288 Antwoorden / 0 Vragen

Is jouw huidige meter wel betrouwbaar? Om je alvast te kunnen voorbereiden zou je voor jezelf de meterstanden elke dag, elke week of elke maand, kunnen noteren. Zodat je inzicht krijgt in je verbruik. Weet niet of je dit al doet, maar is een tip.

Cookies
door Cookies - Oct 15, 2017 om 14:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e zul je op zo'n vraag nooit een eenduidig antwoord krijgen. Ten 2e: wat denk je dat het nut is van een slimme meter.

kv
door kvjapio - Oct 15, 2017 om 16:04
281 Antwoorden / Vragen

Het hangt ervan af wat u met die meter wil doen, los van de klachten over onnauwkeurigheid. Ik heb zelf een (hele) oude meter met toch wel een stuk of 15 functies, maar ik gebruik er maar twee: verwarming aan / verwarming uit. En dat werkt prima. Hoe minder u nodig hebt des te overbodiger een slimme meter naar mijn mening wordt.

jo
door jorisw - Oct 15, 2017 om 17:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou alle nieuwe dingen van de laatste 30 jaar wantrouwen. Dus, hup, gooi die PC ook het raam uit. Je weet maar nooit....

Er wordt al sinds de invoering geklaagd over problemen met die nieuwe meters. Maar zijn er ooit structurele problemen gevonden na ijking van die dingen? Of zijn we al zo ver heen dat we ook de ijkingsinstanties niet meer vertrouwen?

lynx
door lynx - Oct 15, 2017 om 18:45
16 Antwoorden / 0 Vragen

Al tientallen jaren neem ik wekelijks mijn meterstanden op.

Sinds juli dit jaar heb ik een slimme gas- en elektriciteitsmeter.

Mijn verbruik is vrijwel gelijk gebleven.

hutch
door hutch - Oct 28, 2017 om 12:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen
tijger1
door tijger1 Oct 28, 2017 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, wat wil je ook als ze die alternatieve melk door de slimme meter later stromen. Kan nooit goed gaan.;-))

kc
door kcdb - Oct 28, 2017 om 13:33
113 Antwoorden / 2 Vragen

Alle verandering roept weerstand op (leuke woordspeling waarbij het om elektrische spanning gaat). Spannend hé?

Tegenwoordig leidt zo'n weerstand al snel tot een negatieve hype, waarbij het ene argument nog gekker is als het andere. Complotdenken voert dan hoogtij, iets wat kennelijk bij velen weer een heerlijk onderbuikgevoel geeft.

Wanneer zullen wij nuchtere Nederlanders weer eens met beide voeten op de grond staan? Wanneer gaan wij weer eens normaal en logisch nadenken? Allerlei gekke en half ware  argumenten, veroorzaakt door een meetinstrument, zullen dan eens tot het verleden behoren.

En het positieve nieuws is: al ruim vier jaar heb ik een slimme meter. Nog nooit problemem mee gehad en het verbruik dat gemeten wordt is gewoon normaal, in vergelijking met alle jaren daarvoor. Ik vind het een makkelijk ding bij het uitlezen en enkele andere slimme functies die er echt wel in zitten. Maar, dat moet u zelf ontdekken. Nu ik met mijn 10 zonnepanelen ook spanning terug lever aan het net, en ik dat makkelijk kan zien, tot op de kW precies, ben ik gewoon tevreden over dat nieuwe meetinstrument.

Verder, het gevreesde gebrek aan privacy, wat dat ook moge zijn, valt reuze mee en heeft u deels zelf in de hand richting meetbedrijf en energieleverancier.

Laat u dus niet gek maken door uitsluitend negatieve publiciteit, waar we in ons 'tolerante' Nederlandje erg goed in geworden zijn.

Cookies
door Cookies - Oct 28, 2017 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oh jee, ik voel weer een nominatie voor de schijtlijster aan komen. Stukje uit reactie van Netbeheer Nederland:

Statement Netbeheer Nederland voor uitzending Kassa van 28-10-2017

Netbeheerders hebben ervoor gekozen niet te reageren in de studio. Veiligheid komt dagelijks op de eerste plaats bij netbeheerders. Netbeheerders doen daarin geen concessies, daar kan en mag geen twijfel over bestaan. Netbeheerders hebben de meters van Landis + Gyr met een kortere schroefdraad daarom op veiligheid laten testen door KIWA. KIWA heeft daarbij geconstateerd dat deze meters veilig zijn. Een tv-discussie hierover voegt niets toe aan deze feiten.

Volledige reactie https://kassa.bnnvara.nl/data/files/3851115591.pdf

Kijken naar de uitzending voegt n.m.m. ook niets toe aan de feiten, dus ik zal zeker (weer) niet kijken.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u dan de ontplofte huizen van die minder-bedeelden op het gebied van de lengte van de schroefdraad niet zien?

U houdt toch van griezelen?;-))

Cookies
door Cookies Oct 28, 2017 om 15:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De rillingen lopen al over mijn rug bij de snerpende toon van 'dit is KASSSSSAAAAA'. Bovendien vind ik het doorklieven van mensen met een machete spannender dan instortende huizen.;-))

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gesnerp gaat overigens ook door merg en been, net als uw machete, maar ik houd het maar op een Engelse detective. ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2017 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt voorspellende gaven.;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 28, 2017 om 15:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vorig jaar waren er ongeveer 3000 klachten waarvan zeker 75% onterecht. Er  zijn ruim 3. 000.000 slimme meters geplaatst, dus een kwart procent, zou defect kunnen zijn, met nadruk op kunnen.

hutch
door hutch - Oct 28, 2017 om 16:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Netbeheerders willen niet naar de studio komen? Zou niets toevoegen aan het door hen gegeven 'statement' (= bewering)?

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken, dat zij niet durven te komen, bang voor zgn. 'strikvragen'. En omdat zij die 'strikvragen' niet weten, kiezen zij voor zekerheid.

Als ik die bewering van hen zo lees, komt het bij mij over als dat zij de boel bagataliseren. En van die (iets) te korte schroefdraad heb ik ook zo mijn twijfels.
Zou er toch meer aan de hand zijn?? Misschien een eigen test van Kassa door zelf een 'goedgekeurde' en een 'afgekeurde' meter te (laten) onderzoeken?

Er zijn 2 partijen die er een groot belang bij hebben om verder niets in de openbaarheid te brengen: de nutsbedrijven en de fabrikant. Uiteraard is er door hen onderling overleg geweest i.v.m. de Kassa-uitzending vanavond.

Toch maar geen 'domme' meter laten installeren.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2017 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Strikvragen door Brecht? Ze laat ze niet eens uitpraten.

Cookies
door Cookies Oct 28, 2017 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, hutch, maar je hebt m.i. een veel te hoge pet op v.w.b. de vaardigheden van de redactie / Brecht. Degenen die worden uitgenodigd zijn doorgaans heel wat hoger opgeleid en communicatief vaardiger dan eerder genoemden. ALS er al eens een 'strikvraag' gesteld wordt (en ALS er nog een bedrijf komt opdagen), wordt het antwoord door Brecht snel afgekapt omdat ze a) met het antwoord geen raad weet en/of b) haar vragenlijstje af wil werken.

Steeds vaker bedanken bedrijven voor de 'eer' om op te draven bij @Kassa, dat heeft m.i. alles te maken met de presentatrice. De deskundigen die vanavond komen, komen ook niet voor niets, die ontvangen gewoon presentiegeld.

simon55
door simon55 - Oct 28, 2017 om 17:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben slimmer dan die DOMME meter, ik noteer wekelijks de meterstanden.