be
door berkeltje_1 Oct 23, 2005 om 20:43
Huishouden & energie

Zilvervisjes

hallo allemaal,

ik heb al een aantal jaren last van zilvervisjes in mijn huis, nu heb ik al een aantal maatregelen getroffen maar daardoor zijn ze niet weg. Ik kom gemiddeld 2 a 3 per dag tegen en dan vooral sávonds als ik naar bed ga. Laatst viel er een in mijn bed, ik weet dat ik er niet bang voor hoeft te zijn maar ik vind het gewoon vies, wie weet raad?

3587 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zilvervisje leven in een vochtig klimaat; door goede ventilatie kunt u vocht afvoeren. Laat geen suiker of zetmeel houdende producten rondslingeren, want daar zijn ze dol op. Een halve aardappel 's avonds in een open plastic zakje neerleggen is een goede manier om ze te vangen. Zilvervisjes zijn niet schadelijk; het is niet nodig ze met chemische middelen te bestrijden.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Berkeltje,

Het zilvervisje houdt van vochtige plekjes. Hoogstwaarschijnlijk heeft u dit beestje in huis, want deze voelt zich heel goed bij mensen thuis. In huizen met een hoge relatieve vochtigheid komen ze het meest voor. Het eerste middel dat u moet toepassen is het drastisch verlagen van de vochtigheid in huis. Droogte houden ze niet van. Vaak komt dit probleem ook voor bij nieuwbouwhuizen, waarbij uit het verse beton nog enkele jaren vocht verdampt. Kijk ook eens goed in keukenkastjes, kruipruimtes, etc of er geen lekkende buizen of leidingen zijn. Flink luchten en ontvochtigen is dan ook als eerste aan te raden.

Succes,

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft niet veel met vocht te maken, ze zitten ook op droge plekken. Eten papier, zitten in de boekenkast en achter het behang. Vraag me nu niet hoe dat kan maar ze zitten er.

Als je ze probeert te pakken en je mist half loopt er een stofwolkje in het rond.
Uitroeien dan moet je de hele straat aanpakken anders helpt totaal niets.

Er zijn er vele die er last van hebben, want je komt ze door het hele land tegen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 08:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Oehoe,

Als je deze beestjes in huis heb, dan heb ik geen prettige mededeling voor je. In dat geval heb je namelijk geen last van zilvervisjes, maar van papiervisjes. Hoewel ze verwant zijn, betreft het twee verschillende soorten. Een papiervisje houdt van droge plekken houdt zich inderdaad vaak schuil in de boekenkast. Hij voedt zich namelijk met papier en andere cellulosehoudende producten. Omdat papier een gode isolerend materiaal is, is het openzetten van ramen en deuren en ontvochtigen geen optie.

Als je papiervisjes hebt, zijn de volgende methodes mogelijk om ze te bestrijden: insecticides (gasvormig en zuurstofverdingend), gammabestraling, vorst en het verhogen van de temperatuur tot boven de 40 graden. Laat dit dan ook uitsluitend doen door professionals.

Brynnar

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog ter aanvulling. Papiervisjes worden sexueel minder actief bij temepraturen onder 20-22 graden, dus minder kans op voortplanting. Dit is dus iets wat je zelf nog kunt beinvloeden.

Behalve de leefwijzen zijn ze enigszins verschillend in uiterlijk. Het papiervisje is doorgaans enkele millimeter groter dan het zilvervisje. Het zilvervisje is (what's in a name) zilverachtig van kleur. Een papiervisje heeft daarentegen donkere spikkels op zijn rug. Onder een vergrotglas moet dit herkenbaar zijn.

Brynnar