TheFeenem
door TheFeenem Nov 1, 2022 om 15:21
Huishouden & energie

Zitten wij nu een jaar vast aan de hoge energie tarieven ?

Wij hebben onze energienota van Essent van het afgelopen jaar ontvangen. Ik betaalde € 157,-- per maand en kreeg daarvan € 487,-- terug
Het nieuwe bedrag dat ik vanaf nu per maand moet betalen gaat naar € 407,--.
Ik neem aan dat dat gebaseerd is op de prijs van energie van nu.
Houdt dat in dat wij het hele komende jaar die idioot hoge tarieven moeten betalen; ook als de prijzen op de energiemarkt vreselijk dalen ?
Hebben wij gewoon de pech dat wij elk jaar een nieuw corntract hebben is 40 jaar geleden bij hun zo begonnen en nooit bij nagedacht om te gaan "shoppen". Betalen wij nu de hoofdprijs om het "verlies" op de langere contracten te compenseren ?

9775 14 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 1, 2022 om 15:30
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thefeenem ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . ( lees ook benedenaan Veelgestelde Vragen )

https://www.essent.nl/klantenservice/facturen-en-betalen/termijnbedrag

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 1, 2022 om 15:31
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Een antwoord geven is koffiedik kijken. De tarieven die in rekening worden gevracht zijn afhankelijk van de op welk moment of cotractuele periode bij een variabel contract geldende tarieven en bij een nog geldend vastcontrat mag er in beginsel niet worden gewijzigd. U heeft in ieder geval wel pech dat u ieder jaar bent gewisseld en betaalt u mee aan 'verlies'
m.b.t. nog lopende vaste en voordelige contracten.

Kijk ook even bij 'zoek een vraag'met zoeknaam 'ernergietarieven en u ziet aan uw vraag gerelateerde vragen en de antwoorden daarop. .

Ag
door Agamemnon - Nov 1, 2022 om 15:37
82 Antwoorden / 7 Vragen

Na afloop van het vaste contract komt u in een variabel contract met de actuele hoge prijzen. Deze kunnen echter ook weer gaan dalen ergens in de toekomst. In ieder geval per 1-1-2023 worden de tarieven gemaximeerd (plafond) op 40 ct per kWh stroom en 1,45 per kuub gas. Dit zijn all-in prijzen. Dan gaat uw voorschot waarschijnlijk weer dalen. En voor november en december krijgt u 2x 190 euro gestort. Helaas voor iedereen gaan de btw en energiebelastingtarieven per 2023 wel flink omhoog. Daarmee betaalt u o.a. die 380 euro weer terug.

Gr
door Grunn1 Nov 1, 2022 om 15:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Helaas voor iedereen gaan de btw en energiebelastingtarieven per 2023 wel flink omhoog

Nee er was een tijdelijke korting op de btw  en energiebelasting en die gaat gewoon weer terug naar de hoogte zoals het begin van dit jaar was en de jaren ervoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 1, 2022 om 16:02
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als @GRUNN1 zij het wel dat er nog wel de nodige discussie over is.

sira
door sira - Nov 1, 2022 om 15:43
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn gevoel zegt me dat de prijzen in de toekomst niet tot nauwelijks meer zullen verlagen, dat geldt ook voor autobrandstof, boodschappen etc.

De burger moet van het gas af en elektrisch gaan rijden. MKB'ers, zoals (banket)bakkerijen zullen uit het straatbeeld verdwijnen, Multinationals vertrekken naar andere landen.

panter22
door panter22 - Nov 1, 2022 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt elke maand een voorschot en aan het eind van het jaar een afrekening.
je hebt geen jaarcontract maar een variabel contract. 40 jaar geleden bestonden er alleen variabele contracten en als je nooit iets veranderd hebt, dan heb je nog steeds een variabel contract. Niks mis mee. Dat je meer moet betalen komt dat de energieprijzen zijn gestegen. Als de energieprijzen dalen, wordt je maandelijks voorschot aangepast of krijg je aan het eind van het jaar bij de afrekening geld terug.
Goedkope meerjarencontracten worden niet meer afgesloten.

borg queen
door borg queen - Nov 1, 2022 om 17:33
127 Antwoorden / 2 Vragen

Die hoge prijzen blijven tot  de energiebedrijven weer kunnen gaan inkopen tegen een lagere prijs. En dan nog heb ik er een hard hoofd in dat ze hun prijzen snel gaan verlagen, als ze het überhaupt verlagen. Hier hopen wij dat dit hele gedoe over een jaar over is, want dan loopt ons vaste contract af. En we hopen ook dat de regering een stokje gaat steken als de enegiebedrijven hun prijzen kunstmatig hoog blijven  houden.

pe
door pebk Nov 2, 2022 om 10:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

De prijzen lijken zo grillig te zijn vanwege de tussenhandelaren, die de prijzen opdrijven en gebruik maken van de situatie in de wereld. Op BNR is dit een week of drie geleden uitgelegd. Deze tussenhandelaren (die de producten niet eens 'aanraken') verdienen aan de fluctuaties (goedkoop kopen, duur verkopen) en hebben er ale belang bij deze zo te houden. De marges van de energiebedrijven en de producenten veranderen niet zo veel. Natuurlijk verdienen ze netto wel veel meer omdat de omzet hoger is en de marge gelijk blijft.

De energiebedrijven zijn niet degenen die de prijzen kunstmatig hoog houden. Dit doen de investeerders die eigenlijk 'niets' doen.

rj
door rjw Nov 2, 2022 om 13:40
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat mensen in Oekraïne hopen dat het hele gedoe morgen voorbij is....

in
door inno1 - Nov 2, 2022 om 10:31
120 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar verschilt het beleid per aanbieder. Ik heb zelf nog nooit een vast contract gehad en ik ben ook nooit geswitcht.
Ik betaal nu een derde van het tarief van nieuwe klanten en ik kan dat zo inzien op de website. Ik kreeg in mei ook 480 terug, had een maandbedrag van 200 en heb dat nu verhoogd naar 250. Ik verwacht geen verdere adviezen of verplichte verhogingen.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2022 om 10:47
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u weet dat de overheid gaat "compenseren", dan weet u ook gelijk waarom tarief zo idioot mogelijk word!!!!

ha
door harrybre Nov 2, 2022 om 13:29
240 Antwoorden / Vragen

En u dacht serieus, dat de wereld-marktprijs verandert, omdat ergens, in Wijsvingerland achter de Noordzeeduinen, de locale overheid belastinggeld gaat verspreiden om de kosten van energie voor haar landgenioten te drukken ? ?

mo
door mof - Nov 2, 2022 om 11:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Energieleveranciers zijn gewoon bedrijven die hun begroting sluitend moeten krijgen. Ja, als er nog mensen zijn met langdurige goedkope contracten dan wordt dat opgebracht door mensen die dure nieuwe contracten afsluiten.

ha
door harrybre - Nov 2, 2022 om 13:26
240 Antwoorden / Vragen

Huis gekocht op de top van de markt en.. wordt nu, terwijl de marktptrijzen aan het dalen zijn, betrokken. Verwacht u nu ook van de koper een fors bedrag terug, omdat NU, - en vermoedelijk in de nabije toekomst de prijzen nog lager worden -  die marktprijs lager is geworden ?

Met gas hetzelfde: omdat Gazprom anticiperend en in opdracht wegens de komende Poetin-invasie in Oekraine te weinig gas in opslag heeft gedaan, liepen de gasprijzen op eind 2021 en helemaal 2022. Men tuimelde over elkaar heen om gas op te kopen, want.. er moest toch voldoende gas zijn voor winter 22-23.. Dus juinden die prijzen door het dak. Enige coordinatie tussen NL, D, B enz.. NIET, want "eigen volk eerst", en niet nog meer macht naar dat verfoeide "Brussel".

Gevolg: die gasvoorraden zitten tot dik over de 90% vol, met heel duur gas, ingekocht gedurende 2022. Nu dat allemaal vol zit, gaan de aanbieders = Rusland, Qatar, Australie e.d. omlaag met hun prijzen en daalt dus de wereld-gasprijs. Leuk voor aanvullingen, maar helpt de betaalde prijs van het vullen tot die 90% van de voorraden niet omlaag. Dus, ja, iedereen met een "nieuw' contract betaalt die nieuwe prijs. Dat de overheid geen streep gehaald heeft door alle oude contracten, waardoor iedereen in hetzelfde schuitje zat... en dus een compensatie uit de Schatkist, van ons gezamenlijke belastinggeld, kreeg: het zij zo.

Hopen, dat onze besparingen ( minder en korter douchen, thermostaat wat omlaag, dikke truien aan, meer met de fiets),  inzetten van alternatieven ( oh, die kern- en kolencentrales komen niet meer aan het net, idem "Groningen", zelfs niet als "dreigement" richting gasleveranciers, en dat stroomnet uitbreiden gaat nog steeds vol in de sabotage-inspraak geOH, dus vol zonnepenelen en windturbines plaatsen lukt ook niet) en eindelijk eens werk maken van isoleren ( al dik 45 jaar door de Overheid gepromoot) iets aan onderhandelingsdruk geeft. ( oh schater)

Kortom: 45 jaar de boel verwaarloosd, en nu op de blaren zitten, vermoedelijk meerdere jaren = hoge energieprijzen, en alles, wat daar aan vast hangt: prijs papier, glas, plastic, blik, en alle producten, waar warmte/hitte voor nodig is, als brood bakken, vlees koelen, stallen leefbaar houden voor al die dieren, enz.

Ja, u en de rest van NL /EU / Wereld betalen de hoofdprijs voorlopig.

Mijn zonnepanelen (10 x 325 Wpiek, aangeschaft via Ver Eigen Huis jan 22 voor € 2800) zullen zich eind '23 terugverdiend hebben, en mijn warmtepomp verwacht ik maart 23, met vermoedelijk terugverdiend eind '26 met deze warmteprijzen. Mijn zoon schroeft volgende week 12 cm dikke PIR-platen onder zijn vloer in de kruipruimte als extra isolatie + 13 x W395 platen op z'n dak. Haast u als u tijd hebt, dan hebt u tijd als u haast hebt. Poetin, de Ayatollahs en Sheiks zullen weinig meer aan ons verdienen.

de
door dejeeper - Nov 2, 2022 om 15:38
54 Antwoorden / 0 Vragen

Die 407 euro die je betaald zijn voorschotten en als je geen vast contract hebt en de prijzen dalen dan kan je maand bedrag ook naar beneden. Dus zelf even in de gatenb houden en dan kan je het maand bedraag bijstellen, zowel omhoog aals omlaag. Sommige gebruikers willen dit maand bedraag naar heel laag zetten maar wordt dat niet geaccepteerd door de leverancier. In principe is je maand bedrag ongeveer de betaling voor wat je verbruikt.

ro
door ronny530 - Nov 2, 2022 om 17:33
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een aflopend vast jaar contract heeft gehad wordt uw energie contract omgezet in een variabel maandelijks opzegbaar contract. U gaat de nu geldende energieprijzen betalen en die zijn inderdaad schrikbarend hoog geworden. Het voordeel van een variabel contract is dat zodra de energie prijzen gaan dalen wat overigens nu al gaande is u daar van mee profiteerd en daarbij gaat per 1 janauri het prijsplafond in en dat maakt dat het voorschotbedrag naar beneden bijgesteld wordt. Als u het deze twee maanden met dit voorschot waar maandelijks een compensatie van 190 euro vanaf gaat dan lijkt me het voorschot nu naar beneden bijstellen niet zinvol want voordat het nieuwe voorschot in gaat zal dat niet eerder dan december zijn. U betaald niet zo'n hoog voorschot om de langlopende contracten te compenseren omdat Essent in dit geval de energie ook duur moet inkopen.

Gijs116
door Gijs116 - Nov 3, 2022 om 08:49
21 Antwoorden / 2 Vragen

Maandtermijn is voorstel van energiebedrijf, en baseren ze op eerder verbruik + prijs van energie, zodat u bij de eindafrekening geen hoge rekening krijgt. U kunt altijd contact met ze opnemen als u het voorstel  met hun wilt bespreken.

Di
door DirkJ - Nov 3, 2022 om 21:42
8 Antwoorden / Vragen

Hallo
Wij zitten ook bij Essent en toen ons jaarcontract (€ 155) en ook een pracht bedrag terug afliep zouden wij naar in juli naar een maand bedrag van € 292 toen naar een andere aanbieder te gaan die een zgn dynamisch contract aanbood. Maar het moment van afsluiten was het maandbedrag € 226 maar je kon dan kijken op de Mijn.... wat eigenlijk het geadviseerde maandbedrag zou zijn, dat schoot elke week omhoog en na ruim 2 weken werd het al € 335. Toen werd ik gebeld door iemand uit hoofde van Essent of we weer terug wilden komen met een speciale aanbieding het eerste jaar € 250, een jaar later ca € 190 en weer een jaar later ca € 160. Kortom er is wel wat mogelijk, vaak is een belletje, van ik wil opzeggen of valt er nog wat te regelen. Of werkelijk overstappen, er komen soms alweer wat aanbieders op de markt. Ter info ons jaar verbruik ca 1100 kub gas en 2530 KW stroom per jaar. En ja uiteraard zijjn we weer teruggegaan vond het dynamisch contract veel te eng 5 weken na aanvang werd het geadviseerde maandbedrag € 657.00. Gelukkig was dat een maandcontract dus dat kon zo weer opgezegd.

Onderhandelen heeft echt zin, evenals bij abbonementen en aanbieders van internet en TV.

Succes Dirk