komsja
door komsja Apr 1, 2015 om 17:41
Huishouden & energie

Zomertijd/Wintertijd

De Zomertijd is weer ingegaan,nou las ik dat bepaalde critici zeggen dat het hele zomer en wintertijd gebeuren weinig besparing geeft op het energie verbruik.Heb dat voor mijn eigen verbruik (stroom) eens even nagekeken en uitgerekend
Over de 7 maanden zomertijd verbruik ik gemiddeld 136 kwh per maand,in de 5 maanden wintertijd verbruik ik gemiddeld 138 kwh per maand,dat verschil is dus minimaal te noemen.Maar dat minimale verschil gaat dan alleen over mijn gemiddelde stroom verbruik.

1172 20 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2015 om 17:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klk hier.

komsja
door komsja - Apr 1, 2015 om 17:52
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@aurora1
Heb even op uw link geklikt en Hmmm,dan neig ik toch meer naar de critici

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2015 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@komsja,

Daar is al genoeg over geschreven; kijk maar eens hier.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 2, 2015 om 15:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zomers is het stroom gebruik natuurlijk veel lager moet dus veel minder zijn dan wat u in de winter. gebruikt

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2015 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:32]Zomers is het stroom gebruik natuurlijk veel lager moet dus veel minder zijn dan wat u in de winter. gebruikt

Verlichting gebruikt maar heel weinig stroom. Alle andere zaken blijven gewoon doirgaan.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2015 om 17:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:32]Zomers is het stroom gebruik natuurlijk veel lager moet dus veel minder zijn dan wat u in de winter. gebruikt

En waar stoel je dat op?
Blijkt namelijk helemaal niet zo te zijn.

De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.
(Bron:Wikipedia)

komsja
door komsja - Apr 2, 2015 om 18:14
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@valerius-2
Ik hou elke maand op dezelfde dag m,n stroom gebruik bij en schrijf dat op,dus is het gemiddelde verbruik makkelijk uit te rekenen.Sommige zeggen dat het niet kan om zo weinig stroom te verbruiken,maar toch is het zo.

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2015 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat geloof ik wel hoor, wij gebruiken met ons tweeën niet heel veel meer. Het kan zelfs nog wel zuiniger.

komsja
door komsja - Apr 2, 2015 om 18:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@diumenge
Het zou inderdaad nog wel zuiniger kunnen,door bijvoorbeeld genoegen te nemen met het licht van de TV en bepaalde luxe artikelen niet meer te gebruiken etc etc maar wil toch wel een beetje normaal kunnen leven en dan vind ik mijn stroomverbruik redelijk te noemen.

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2015 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@komsja, hier precies hetzelfde :-)

valerius-2
door valerius-2 - Apr 2, 2015 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:34][quote=valerius-2 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:32]Zomers is het stroom gebruik natuurlijk veel lager moet dus veel minder zijn dan wat u in de winter. gebruikt

Verlichting gebruikt maar heel weinig stroom. Alle andere zaken blijven gewoon doirgaan.
Behalve dan de pomp van de cv die kan icht wel wat gebruiken.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 2, 2015 om 19:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:34][quote=valerius-2 schreef op donderdag 2 apr 2015, 15:32]Zomers is het stroom gebruik natuurlijk veel lager moet dus veel minder zijn dan wat u in de winter. gebruikt

Verlichting gebruikt maar heel weinig stroom. Alle andere zaken blijven gewoon doirgaan.

Behalve als men noch met gloeilampen werkt dan kan dit echt wel veel schelen

komsja
door komsja - Apr 2, 2015 om 19:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@valerius-2
Met alle respect,maar denk dat u nu dingen aan het zoeken bent,die weinig kant of wal raken.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2015 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 2 apr 2015, 19:31]@valerius-2
Met alle respect,maar denk dat u nu dingen aan het zoeken bent,die weinig kant of wal raken.

Nou Valerius ik doe niet zuinig met stroom en gebruik gloeilampen, maar ik verbruik per maand nauwelijks meer dan Komsja.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 3, 2015 om 00:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 apr 2015, 19:34][quote=komsja schreef op donderdag 2 apr 2015, 19:31]@valerius-2
Met alle respect,maar denk dat u nu dingen aan het zoeken bent,die weinig kant of wal raken.

Nou Valerius ik doe niet zuinig met stroom en gebruik gloeilampen, maar ik verbruik per maand nauwelijks meer dan Komsja.

Ik gebruik per maand gemiddeld 100 kw

komsja
door komsja - Apr 3, 2015 om 17:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

100 kwh gemiddeld per maand is ook heel goed mogelijk,maar dat komt niet door spaarlampen te gebruiken ipv de ouderwetse gloeilamp.
Maar het ging er om dat dat hele zomer en wintertijd gedoe voor mij in ieder geval weinig zoden aan de dijk zet,en vraag me af (na het 1 en ander gelezen te hebben op bepaalde links die gegeven zijn)
Of het uberhaupt wel enige zoden aan de dijk zet.

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 19:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Of het uberhaupt wel enige zoden aan de dijk zet......
Nee dus.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 3, 2015 om 19:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik meen dat ik ook wel eens gelezen te hebben dat verkeer hier meer voordeel mee zou hebben om dat dan in de ochtend een uur langer het verkeer geen last zou hebben aan het slechte zicht.

door 1953 - Apr 6, 2015 om 02:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Whats's the problem?!

pi
door pieterwolters - Apr 6, 2015 om 10:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De extra uren licht na werktijd is voor mij al reden genoeg om zomertijd te omarmen.