zo
door zonnekoning Mar 2, 2008 om 16:52
Huishouden & energie

Zonnencollectoren Hoeveel vermogen.

Ik wil een vakantie woning huren en daar is geen electro aanwezig via een electro leveringsbedrijf.

Wel zijn er zonnencollectoren. Heb nu geen informatie over het vermogen. Wie heeft hier ervaring mee ? Kan op een zonnencollector een WA en/of Airco. Wat als er geen zon is en in de nacht ?

Helene B

744 8 Rapporteer

door 4711 - Mar 2, 2008 om 17:03
885 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag de verhuurder, maar een Airco is erg duur in gebruik dus zou wel eens te groot en zwaar kunnen zijn, een ventilator is dan beter...

Ook gelijk vragen of het 230 Volt is want anders kom ik na 2 weken als Sinterklaas met onherkenbaar paspoort terug omdat  met messen scheren meer een bloedbad werd, dus ik kan ook niet alles!

stacey
door stacey - Mar 2, 2008 om 17:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik neem aan dat ze opslag mogelijkheid hebben voor op donkere dagen en de nachten als er geen andere voorziening is.  ;-)

------Op plaatsen zonder elektriciteitsnet vormen zonnepanelen met accu een duurzame bron van elektriciteit, die op cruciale momenten uitkomst kan bieden. Dat geldt voor praatpalen langs de snelweg, maar ook voor een camper, een boot of in een afgelegen vakantiehuisje.   Zonnepanelen met accu  ----

Misschien kun je de gezochte info op deze pagina van milieucentraal ook vinden.

Succes,

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 4, 2008 om 09:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Helene,

De overdag opgenomen zonne-energie wordt opgeslagen in een accubatterij. Het hangt dus niet alleen van de energie afgifte van de fotovoltaïsche solarcollectoren (zoals dat heet om onderscheid te maken van warmwater collectoren) af, doch ook van de capaciteit van de accubatterij en de kwaliteit daarvan. Ook kan vogelshit op de collector de capaciteit belangrijk negatief beïnvloeden. Ze moeten dus schoon gehouden worden.

Per vierkante meter collectoroppervlak mag je bij volle zon haaks op de collector rekenen op 100 Watt. Dat is slechts 10 % van de zonne-energie welke op de collector valt.

Wat u met de energie allemaal kunt, hangt dus erg van de oppervlakte, accucapaciteit en kwaliteit daarvan af.

Als er licht op valt wordt al energie opgewekt, doch zeer weinig. Pas bij volle zon is er een belangrijke toename.

Een airco kan wel, doch hangt van de capaciteit van de installatie af. Het gebruikt bij 12 volt ingeveer 6 amp., voor de kleinste. Omzetten van 12 Volt gelijkspanning naar 230 V. wisselspanning kan ook, maar niet aanbevelenswaardig. Om dan een compressor aan te laten lopen heb je een geweldige invertor nodig, in de kilowatts.

Raadpleeg de verhuurder over wat er is.

Hardware ERror MAN.

knolselder
door knolselder - Mar 5, 2008 om 17:05
16 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helene,

Mijn ervaring met vakantiehuisjes met zonnecollectoren is dat voor zo een object (seizoensgebruik) meestal niet de meest potente installatie wordt aangelegd (en niet zelden matig onderhouden). Verlichting 's avonds, en vooral een koelkast, is het belangrijkste. En daarmee is vaak de (stroom)koek al op. Je wilt niet overdag je airco de accu's laten leegtrekken, en dan de volgende dag met bedorven eten/warme biertjes in je koelkast zitten...? Ik sluit me aan bij het advies om een gewone ventilator mee te nemen.  Veel plezier!

 Knolselder.

juupke
door juupke - Mar 7, 2008 om 10:12
108 Antwoorden / 17 Vragen

Als er zonnecollectoren aanwezig zijn heeft u geen stroom. Zonnecollectoren verwarmen het water wat er door de collector stroomt, bijvoorbeeld voor de douche. Zonne panelen wekken wel energie op. Mijn ervaring is dat het voor een caravan met 12V zeer goed werkt met een accu. Een vakantiewoning kan ook, maar dan zou ik ernaast wel een dieselgenerator houden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 7, 2008 om 11:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag juupke

Volgende keer even de al gegeven antwoorden lezen is handig. Spaart klopwerk.
Moutarde aprés mangé! En: What's in a name, zoals de oude grieken al plachten te zeggen.

Het verschil in zonne(energie)collectoren is al uitgelegd geworden geworden.
Het Nederlandes woord voor collector is verzamelen. De ene keer wordt het verzamelde zonlicht omgezet in warmte en de anderekeer in warmte en elektriciteit.
En sinds er buigzame fotovoltaïsche zonnecollectoren zijn, al jaren, is het verschil niet meer aan te duiden met panelen. Een paneel is immers een plat vlak.
Inmiddels zijn er zelfs tassen te koop waar je een laptopaccubatterij mee kunt laden.
En de zonne(warmwater)collectoren heb ik 15 jaar geleden ook al in flexibele vorm gezien. De zwarte warmwaterzakken om mee te douchen zijn er al langer.

Als er in dat vakantie object voldoende zonne-elektriciteit aanwezig is, heeft men geen aggregaat nodig. En waarom per-sé een diesel? De benzine uitvoeringen zijn veel goedkoper voor die enkele keer dat je zo'n ding nodig kunt hebben.

Hardware ERror MAN.

juupke
door juupke - Mar 10, 2008 om 10:18
108 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn ervaring is dat bij een caravan of camper een zonnepaneel met accu goed werkt. Echter voor een vakantiehuisje waar 230v gewenst is, is mijn ervaring dat dit vaak te weinig is. (afhankelijk van de belasting) Daarom is het handig een generator erbij te hebben, beziene kan ook, maar let hierbij erop dat de netfrequentie slecht kan zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 10, 2008 om 11:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Juupke,

Er zit een enorm prijsverschil tussen benzine- en dieselaggregaten voor huishoudelijk gebruik.
Toerentalverschil kan bij diesel net zo goed ontstaan, zij het dan dat flinke belastingsvariaties bij benzine ietsgrotere toerental afwijkingen geven.
Diesel heeft een iets vlakkere toerental-belastingskromme.
Daarbij moeten we niet vergeten dat een variatie van 100 toeren op 3000 slechts nog geen 2 Hz variatie in netfrequentie geeft. Dat is verwaarloosbaar.

Daarbij komt dat een benzineaggregaat gemakkelijk is om te bouwen voor propaan-/butaangas.

Als de prijs gelijk zou zijn, prefereer ik ook een dieselaggregaat. Maar dan ééntje met waterkoeling. Dan is de rest-energie beter te benutten voor verwarming/warm water.

Groet, Hardware Error MAN.