lutgerink
door lutgerink Jul 18, 2012 om 14:23
Huishouden & energie

"Zwarte" wasmiddelen

Ik zou graag willen weten of de wasmiddelen die zeggen dat ze het donkere of zwarte wasgoed weer zwarter zullen maken, echt werken.
Er zijn verschillende wasmiddelen te koop die dit beloven. heeft iemand daar al goede ervaringen mee of is het weer zo'n loze belofte?

41187 50 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog zwarter dan zwart zit er zeker roet in, staat er ook garantie op dat het werkt.Ik geloof de reclame al niet en dit helemaal niet.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Claimen ze dat de zwarte was zwarter wordt, of dat het zwart blijft? Volgens mij flauwekul. Met deze goedkope tips blijft de was ook donker/zwart.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is mijn vraag niet helemaal overgekomen, mijn vraag was dus of iemand er ervaring mee heeft?

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De was blijft langer mooi zwart doch zijn er te veel variabelen waar je mee rekening moet houden.

-Je wasmachine
-De temperaturen
-Hoeveel je gebruikt van dit product
-Merk v/h product
-Hard en zacht water
-De kwaliteit van het te wassen product
-ETC.........

Eigenlijk wordt je gewoon besodemietert.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ad 15:49. Ik verbeter: "haalt" moet zijn "maakt".

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, ik heb die uitzending gemist, ik zal hem evene zoeken, bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens een uitzending van Kassa! hierover haalt het niet veel uit of je hiermee of met een gewoon wasmiddel wast. Misschien is die uitzending nog te vinden voor als je het niet gelooft...

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het haalt niet veel uit en het maakt ook niet veel uit is mijn ervaring.

(Kan allebei ;-)

Dit soort, of eigenlijk alle soort reclame vooral met een korrel zout nemen.

Of misschien liever een zak zout.

Of beter nog een scheut azijn, schijnt goed te zijn voor je zwarte goed.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, dus dan weet ik genoeg, bedankt voor de reacties!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

pluck123 schreef op woensdag 18 jul 2012, 15:52: OK, ik heb die uitzending gemist, ik zal hem even zoeken, bedankt voor je reactie

Dan wens ik je veel succes.
Hoewel er een aantal uitzendingen over wasmiddelen geweest zijn, was daar - voor zover ik weet - geen uitzending bij over de zwarte was.
Als zwemmer dit aangeeft had hij/zij beter de link hier naar toe kunnen geven.

En zoals al door anderen aangegeven: je moet al die reclames niet geloven.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thanks!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop het wel eens als het in de aanbieding is, wij hebben veel zwarte kleding, maar ik merk geen enkel verschil.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb naar de uitzending gezocht hier. Maar aan een linkbehoefte kan ik niet tegemoet komen. Is ook niet zo nodig. Misschien was het een andere omroep. In ieder geval ik heb de test wel gezien, deze werd door mannen gedaan aan de hand van sokken dacht ik.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jannet1977,

Mooi dat je een uitzending gevonden hebt bij Tros-Radar.
Al is die 6 1/2 jaar oud, de conclusies zullen ook nu nog wel gelden: Het maakt niet veel verschil!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd, bij mij staat uitzending 10-10-2011. Maar de conclusie zal inderdaad niet veel verschillen ;-)

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jannet1977,

Als je even wacht na het aanklikken van je link, dan zie je dat de datum verspringt naar 06-02-2006
Maar dat maakt voor de conclusie inderdaad niet veel uit.
Pluck123 kan in ieder geval kijken en haar conclusies trekken.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de moeite, ik heb het filmpje inmiddels bekeken, jammer dat er altijd zo'n haantjesgedrag wordt gekweekt.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft geen toegevoegde waarde.
belangrijk, alles binnenstebuiten wassen, machine niet te vol, en geen poeder maar gel en dan minder dan normaal.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 07:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik bij voorkeur een wolwasmiddel voor de zwarte was.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf de proef op de som genomen door een paar afgedankte witte kledingstukken mee te wassen. Die raakten donker verkleurd. Dus ja, het werkt.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ooit een bekend vloeibaar wasmiddel voor zwarte kleding gebruikt, kleding binnenstebuiten gewassen maar de zwarte kleding werd toch valer.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat belangrijk is bij het wassen van zwarte was. Is dat het wasmiddel geen bleek bevat, hiervan wordt je zwarte was vaal. Dat is de reden waarom ik voor witte en zwarte was een eigen wasmiddel gebruik, dus zwarte voor zwarte was en witte voor witte was.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pluck123, de betreffende uitzending die hierboven waarschijnlijk bedoeld wordt, vind je hier.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik geen ervaring met wasmiddel voor donkere/zwarte was. Om de kleuren langer mooi te houden zette mijn oma donkere kleding een nacht / dag in azijn of zout water. Voordat de kleding voor het eerst gewassen of gedragen werdt.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat het werkt.
Ik was donkere was altijd op dezelfde manier, binnenstebuiten, 30 graden.
De zwarte kledingstukken worden veel minder snel vaal dan toen ik het nog niet gebruikte.
Daardoor ik weet zeker dat het aan het wasmiddel ligt

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

spooky01 schreef op donderdag 19 jul 2012, 15:27: Wat belangrijk is bij het wassen van zwarte was. Is dat het wasmiddel geen bleek bevat, hiervan wordt je zwarte was vaal. Dat is de reden waarom ik voor witte en zwarte was een eigen wasmiddel gebruik, dus zwarte voor zwarte was en witte voor witte was.

Ik gebruikte toen robijn, weet niet meer of er bleek inzat, geloof het niet.
Ik gebruik nu 2 soorten wasmiddel, witte was en bonte was.
Ik was mijn zwarte wasgoed nu dus maar gewoon weer met een bont wasmiddel omdat ik geen verschil merkte.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is robijn gebruikt voor de zwarte was en mijn vale broek werd weer mooi donker alleen ik krijg er uitslag van ,dus gebruik het niet meer.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

jans2 schreef op donderdag 19 jul 2012, 12:05: Ik heb zelf de proef op de som genomen door een paar afgedankte witte kledingstukken mee te wassen. Die raakten donker verkleurd. Dus ja, het werkt.

Is dat niet logisch dat zwart altijd een beetje blijft afgeven? Ik bedoel, dat de witte kledingstukken donkerder zijn geworden, komt niet door het wasmiddel hoor! Daar zit geen verfstof of zo in.

Mijn ervaring is dat wasmiddel voor de zwarte was werkt, het blijft beter van kleur. Toen de kraamverzorgster bij ons was, deed ze van alles door elkaar en een gewoon wasmiddel. Mijn donkere broek was niet meer mooi donker... Dus sindsdien echt alleen zwart wasmiddel en alle donkere kleren bij elkaar. (wat ik eigenlijk altijd al deed)

Ik was alle donkere kleuren bij elkaar met een speciaal zwart wasmiddel. Ik gebruik het liefste die van Robijn. Heb ook die van de Lidl gebruikt, maar die werkt mijn inziens niet. Wordt gewoon net zo snel vaal als een gewoon wasmiddel. Natuurlijk wordt het op den duur wel valer, maar minder snel.
Ze zeggen inderdaad ook kleren een nacht in azijn te leggen om kleuren langer te behouden en azijn tijdens het spoelen van de was. Schijnt ook te helpen.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een jaar geleden heb ik eens dat spul gekocht voor o.a. zwarte T-shirts, truien en broeken, echt gedegen uitgeprobeerd en vergeleken, geen verschil, behalve de prijs natuurlijk, want daar gaat het om, iets duurder verkopen omdat men denkt dat het beter is. Als "gewoon" wasmiddel voor bonte en witte was werkt het ook gewoon goed. Mijn ex dacht ook dat als iets duurder is, het dan beter is. Ze straalt dat uit, zegt dat ook en is ook vaak belazerd.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik het al jaren en heb er wel goede ervaringen mee.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er zeer goede ervaring mee. Het behoud langer zwart.
Zelfs mijn moeder gaf mij complimenten dat de kleding mooi zwart blijft.
Jaren geleden (Radar 2007) bij een test (helaas weet ik niet meer welke) kwam Sendil black als beste uit de test. Dit is ongeveer de goedkoopste en niet bij elke supermarkt te koop.
Nog een tip: niet teveel gebruiken en voor het behoud van de wasmachine regelmatig wassen op 60 en 90 graden
zie http://www.vipack.nl/vloeibare_wasmiddelen

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal jaren geleden was er een 'zwart-wasmiddellen-test' bij de Tros (Radar) en toen kwam Sendil Black als beste én goedkoopste uit de bus.
Bas v/d Heijden verkoopt dit goedkope zwartwasmiddel helaas niet meer meer maar ik heb gezien dat Albert Heijn's Euroshopper Black van de zelfde fabriek komt.
En het kost heel weinig en mijn zwarte was blijft ook echt zwart, zelfs na heel vaak wassene én het wast goed schoon, dat is ook mooi meegenomen.
Wel was ik nieuwe donkere kleding de eerste paar keer met schoonmaakazijn, gewoon in de machine. Zo blijven de kleuren heel mooi en intensief.
Jeans was ik ook de eerste keren alleen in schoonmaakazijn en ze worden dan niet vaal of bleek!

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

vroeger had je zwart kijkers nu zwart wassers allemaal....
Eigenlijk wordt je gewoon besodemietert.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik al jaren voor zwarte kleding zout om te wassen en azijn om te spoelen. Zwart blijft mooi zwart.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilkie schreef op zaterdag 21 jul 2012, 21:13: Gebruik al jaren voor zwarte kleding zout om te wassen en azijn om te spoelen. Zwart blijft mooi zwart.

Ik heb alleen de ervaring dat mijn kleding erg gepild wordt van de azijn. Gebruik dan de natuurazijn van het huismerk. Of moet ik een andere gebruiken?

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de goedkoopste azijn.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik deed dat dus ook, maar mijn kleding kwam er gepild uit. Heb jij die ervaring ook?

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Mijn zwarte kleding blijft mooi.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik haalde het bij de AH, die van Euroshopper...

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb natuurazijn van AH

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ga ik die in het vervolg ook maar halen! Bedankt!

ve
door verwijderd - Jul 21, 2012 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

niets te danken.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2012 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kamphuysen schreef op zaterdag 21 jul 2012, 18:59: vroeger had je zwart kijkers nu zwart wassers allemaal....
Eigenlijk wordt je gewoon besodemietert.

Wat is de overeenkomst van het bovenstaande en ervaringen die anderen met wasmiddelen hebben? Waarmee worden wij dan in dat licht gezien besodemieterd?

ve
door verwijderd - Jul 23, 2012 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

maakt allemaal niets uit zwart wasmideel of bont wasmiddel, zo lag er maar geen bleekmiddel in zit!

PS "de test werd gedaan aan de hand van sokken " wat een hilarische quote

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 02:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit alleen al dat we hierover praten geeft het succes aan van zwarte wasmiddelen. Ook al weet en ieder hier wel dat het zinloos is toch verkoopt het..En er zijn miljoenen die echt denken dat het werkt. En ook al moeten ze liegen. Ze hebben het gekocht en zien inderdaad resultaat ondanks dat tests het tegendeel bewijzen en houden vol ter bescherming van een vorm van eigenwaarde.

Bedenk me net dat geloof volgens dezelfde principes en waarden werkt. Iets bewezen onmogelijk toch goedpraten.De realiteit is anders. Zwartwasmiddelen bestaan wel maar doen fysiek niets.Wasmiddelen kopen op kleur door de commercie is onschuldig en dom. Tot de dood toe geloven dat iets waar is en in naam van dat wasmiddel dood en verderf zaaien en onderscheid maken is strafbaar.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal onzin die wasmiddelen, de dure zijn juist de slechtste!
Het goedkoopste wasmiddel van de Lidl kwam bij de Kassatest nog als beste uit de bus!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 02:16: Allemaal onzin die wasmiddelen, de dure zijn juist de slechtste!

Zoals gewoonlijk is alleen jouw reactie onzin, deze keer ook weer off-topic, de vraag was of bepaalde wasmiddelen werken, niet wat de prijs is.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag pas iets resultaat bij een oude blauwe lange broek, die ik gewassen had in wol en fijn wasmiddel ( huismerk) en een scheutje schoonmaakazijn.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op dinsdag 24 jul 2012, 15:07:
Zoals gewoonlijk is alleen jouw reactie onzin, deze keer ook weer off-topic, de vraag was of bepaalde wasmiddelen werken, niet wat de prijs is.

Zoals gewoonlijk kun jiij alleen maar anderen afzeiken i.p.v. een normale discussie te voeren!

En nee die wasmiddelen werken niet, als je teveel geld uit wil geven dan trap je dus in die onzin, ander koop je gewoon een goedkoop wasmiddel dat wel goed werkt ;-)

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 15:56:
Zoals gewoonlijk kun jiij alleen maar anderen afzeiken

Als jij het simpel constateren van een feit afzeiken noemt, klopt inderdaad jouw naam en dat is een feit! Het slaken van enkele onsamenhangende kreten, zijnde geen antwoorden op gestelde vragen, zoals jij doet, is echt geen communiceren!