fa
door famboermann Jul 15, 2007 om 12:08
Huishouden & energie

Zwembadonderhoud

Hallo,wij hebben voor de kinderen zo,n zwembadje gekocht die je nu zoveel ziet in folders,rond de €50 met een pomp.Na een paar weken van slecht weer willen we vandaag weer eens zwemmen in het bad maar helaas,allemaal alg en het water stonk.Nu zijn er reinigingssetjes voor maar daar zit toch chloor in?

Nu heb ik een paar vragen en hoop dat iemand mij kan helpen.

Zijn er meer mensen met dit probleem en wat hebben jullie er aan gedaan?

 Waar laat je het water als je het badje wilt leeg halen,ivm het chloor?

Is het biologisch afbreekbaar?

En als je het water eruit laat lopen is dat dan niet slecht voor je planten en je gras met reinigingsmiddelen?

En zijn er andere manieren om dit op te lossen.

Alvast bedankt allemaal

35880 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 15, 2007 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze zwembadjes zijn leuk, maar je kan het water er niet in laten staan.
Je zult het regelmatig moeten verversen, en dat kost een flinke slok water.
Klein beetje chloor er in is wel zo veilig in verband met schadelijke bacteriegroei, maar het beste is iedere dag schoon water.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2007 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval.........
Hoort er bij niet gebruik een lichtdichte doek over het bad heen.
(draad)Alg wordt door de wind en vogels verspreidt en deze alg ontwikkeld zich met (zon)licht.

Verder zal in vrijwel alle gevallen nog een andere alg zich ontwikkelen, zij het in mindere mate. Een alg die vooral voelbaar wordt aan de rand van zo'n bad door zijn glibberige gladheid.

Chloor is een middel om dit tegen te gaan maar een gewone amateur kan daar beter niet mee omgaan omdat een hogere concentratie op zich al giftig is maar gemengd met (zelfs een kleine hoeveelheid) urine vormt zich een giftig gas.
-----opgemerkt dat dit buiten minder ernstig hoeft te zijn----

Op zo'n badje hoort ook een filterpomp maar dan 1 die in staat is om alg te doden of weg te filteren.
Wegfilteren met een koolstof, doden met UV.
Dit soort pompen zijn uiteraard duurder dan de prijs waarvoor zo'n buitenbade wordt aangeboden.

Een klein badje voor peuters en kleuters kun je natuurlijk regelmatig verversen maar zo'n (reclame)bad van 3.50 mtr rond is nauwelijks doenlijk.

Kortom, ik heb zo'n bad maar weggegeven.
(Ik kreeg hem trouwens ook gratis want; wie appelen vaart die appelen eet nietwaar?)

Roep in vredesnaam niet : Intratuin want dan stort alles naar beneden en gaat accuut alles dood in mijn tuin.

De Vrije Nieuwendamse Vogel

ve
door verwijderd - Jul 15, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest voorkomende desinfecterende middel voor zwemwater is heden ten dage nog steeds chloor.

Buiten zijn voornaamste functie, bacterie dodend en algen controle, heeft chloor nog een andere functie, nl. het reduceren van organische stoffen in het zwemwater.

Dit brengt een oxidatieproces(vorm van verbranding) tot stand, chloor reduceert praktisch alle organische stoffen tot een kleine hoeveelheid.

Voor de goede werking van chloor moet  men minstens 0,3 - 0,6 delen chloor per miljoen delen water hebben.

Dit kan gecontroleerd worden dmv een watertest set.

gebruik voor het toevoegen van chloor altijd een drijver,hierin worden de chloortabletten  gedaan en in het zwembadwater opgelost

Chloor is alleen werkzaam wanneer het voldoende aanwezig is om zijn werkzaamheden te vervullen, nl. bacterie en algen dodend en organische stoffen reducerend.

De goede werking van chloor wordt bepaald door de juiste chloordosis die in het water aanwezig moet zijn en en voor het doseren de juiste Ph waarde te hebben.

Wat is PH,
Ph is de balans van het alkalische en het zuurgehalte van het zwemwater.

Dit word gemeten in maten van 1 tot 14 waarbij 7 theoretisch neutraal is voor een goede chloorwerking moet de Ph-waarde tussen de 7,2 en 7,6 liggen.

Wanneer men op geregelde tijden het water controleert met de daarvoor bestemde testapparatuur bereikt men dit. Wanneer de Ph beneden de 7,2 is moet er Ph plus toegevoegd worden. Wanneer de Ph boven de 7,6 is, moet men Ph- minus toevoegen.

Waarom is PH zo belangrijk,

Wanneer de Ph te zuur is ( onder de 7,2 ) Krijgt men tijdens het zwemmen last van geirriteerde ogen en huid. Een te lage Ph is ook de oorzaak van het onstabiel worden van het aanwezige chloor in het zwemwater.

Hierdoor worden drie grondfuncties nl. het bacterie doden en het controleren van organische stoffen verminderd.

Wanneer de Ph boven de 7,6 is dan is het zwemwater te alkalisch en dat veroorzaakt dat het chloor zich verbind met andere stoffen in het zwemwater.

hieruit blijkt dan ook dat wanneer chloor in een juist doseering wordt gebruikt, dit nauwlijks nadelige gevolgen heeft voor het milieu.

verder is van belang dat er niet klakkeloos maar chloor wordt toegevoegt,maar dat dit gebeurd aan de hand van een zwembadwater monster te nemen.

aan de hand van de test uitslag wordt bepaalt hoeveel chloor en/of ander middelen moeten worden toegevoegt aan het water.

het elke dag leeg gooien van zo'n zwembad is dan ook onzin,u dient alleen voor regelmatig onderhoud te zorgen.

De winkel waar u het zwembad gekocht heeft, zal ook zeker watertestset(s), chloor en ph tabletten verkopen.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste is om steeds nieuw te verversen na een paar dagen. Niet alleen wordt het water vervuild mogelijk door vogels etc of andere zaken uit de lucht maar ook door degenen die van het badje gebruik maken. Urineresten, huidschilfers etc. En ik ga het niet hebben over kinderen die een chloorintolerantie blijken te hebben met alle gevolgen van dien. Let op dat voor een gewoon zwembad strenge eisen gelden m.b.t. waterkwaliteit etc. en dat bij een tuinbadje niet controleerbaar is, niet aan de otrde ook, maar wel ongemak kan betekenen of soms zelfs gevaar voor de gezondheid. Dus herhaald, na twee of drie dagen verversen en als het echt heet is nog vaker.