Jo
door JopieG Mar 30, 2020 om 21:15
Vakantie & reizen

Annulering reisbureau

Mijn reisorganisatie heeft mijn pakketreis geannuleerd Volgens de ANVR voorwaarden heb ik recht op geld terug maar ze reageren niet op mijn aansprakelijkheidstelling

1463 7 Rapporteer

Sp
door Spiem112 - Mar 30, 2020 om 21:21
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wat bedoel je precies met aansprakelijkheidsstelling? En wanneer is de reis geannuleerd? Heeft de reisorganisatie zelf niks vermeld bij die annulering over de gang van zaken?

Enfin, vooropgesteld zijn veel reisbureau's op dit moment ontzettend druk met dit soort aanvragen. Daarnaast moeten de financiële middelen ook maar net aanwezig zijn om u terug te betalen. Al met al zou ik nog even een paar weken wachten, het zijn lastige tijden.

Overigens kunt u ook kiezen voor een voucher ipv uw geld terug. Voordeel van deze voucher is dat u hiermee garantie hebt wanneer het bedrijf failliet gaat.

tenormin
door tenormin Mar 30, 2020 om 22:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@spiem112, voordeel van deze voucher is dat u hiermee garatie hebt wanneer het bedrijf failliet gaat. Hoe dan, als het bedrijf failliet gaat komt @jopieg onder aan de lijst. Tegen die tijd is er geen cent meer over.

diumenge
door diumenge Mar 30, 2020 om 23:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Via de SGR @Tenormin.

Sp
door Spiem112 Mar 30, 2020 om 23:33
12 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad:

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2020 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar hebt u ze aansprakelijk voor gesteld?

ne
door neodutchio - Mar 30, 2020 om 22:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Diezelfde ANVR heeft ook naar buiten gebracht dat recht hebben op geld terug niet wil zeggen dat u dat recht ook (tijdelijk) krijgt. Om die reden worden vouchers aangeboden. Minimaal 1 jaar geldig en na dat jaar wordt het geld uitgekeerd. U bent het zoveelste topic met dezelfde vraag. Het antwoord wordt er ook niet anders van.

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2020 om 00:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft dat reisbureau dan gedaan waarvoor u ze aansprakelijk wilt stellen/gesteld heeft?
Voor het overige geldt hetzelfde als voor de velen die hier dezelfde vraag gesteld hebben.

getty
door getty - Mar 31, 2020 om 07:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer heeft u dit dan gedaan? Ik neem aan dat u uw geld terug wil en geen voucher?
u snapt neem ik aan dat ze erg druk zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 31, 2020 om 10:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige. Wat nu? Strikt formeel geldt volgens Europees recht dat reisorganisator en reiziger de overeenkomst kunnen beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtigen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan (volgens een aantal juristen (De Telegraaf pag. T30 dd. 28/3) de kosten volledig terugbetalen. Dat moet in geld en binnen 14 dagen. Wie er echt op staat om geld terug te krijgen kan dan de juridische weg kiezen hetgeen begint met het zenden van een aangetekende brief waarin men de reisorganisatie in gebreke stelt. Daarna volgt dan in juridische zin een incassotraject. In het uiterste geval kan men het faillissement aanvragen. Tja, dat kan allemaal juridisch maar wat gebeurt er als uw reisorganisatie inderdaad dan failliet gaat?

Bovendien zie ik in de ANVR voorwaarden ook beperkingen zoals bijv. bij art 5: https://www.anvr.nl/consumentenvoorwaarden.pdf en is op dit moment sprake van een voucher regeling. Men biedt dus alternatief en dat dan ook om mogelijk een fallissement te voorkomen.

Indien u toch wilt gaan procederen, benut dan een voorbeeldbrief inzake ingebreke stelling zoals bijv deze: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/   en zend die aangetekend. Of u als u doorzet bij een rechter in het gelijk wordt gesteld gelet op de huidige situatie vraag ik mij in rede af waarbij hoe dan ook nog aan de orde is dat ook bij 'Rechtspraak'dit soort zaken op een plank belanden door de huidige beperkingen m.b.t. het Covid19 probleem. Wie niet waagt wie niet wint.

alfatrion
door alfatrion Apr 1, 2020 om 05:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou wel een brief sturen maar geen ingebrekestelling, omdat verzuim van rechtswege intreed uiterlijk na die 14 dagen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 1, 2020 om 05:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je zal mogelijk moeten gaan procederen. Je kan dan aanspraak maken op het geld vermeerderd met de wettelijke rente. Ik zo nog even meewachten met het opstarten van een proces. Er geld een verjaringstermijn van 2 jaar.