Annulering reisbureau
Mijn reisorganisatie heeft mijn pakketreis geannuleerd Volgens de ANVR voorwaarden heb ik recht op geld terug maar ze reageren niet op mijn aansprakelijkheidstelling
Wat bedoel je precies met aansprakelijkheidsstelling? En wanneer is de reis geannuleerd? Heeft de reisorganisatie zelf niks vermeld bij die annulering over de gang van zaken?
Enfin, vooropgesteld zijn veel reisbureau's op dit moment ontzettend druk met dit soort aanvragen. Daarnaast moeten de financiële middelen ook maar net aanwezig zijn om u terug te betalen. Al met al zou ik nog even een paar weken wachten, het zijn lastige tijden.
Overigens kunt u ook kiezen voor een voucher ipv uw geld terug. Voordeel van deze voucher is dat u hiermee garantie hebt wanneer het bedrijf failliet gaat.
@spiem112, voordeel van deze voucher is dat u hiermee garatie hebt wanneer het bedrijf failliet gaat. Hoe dan, als het bedrijf failliet gaat komt @jopieg onder aan de lijst. Tegen die tijd is er geen cent meer over.
Via de SGR @Tenormin.
Inderdaad:
- Wat gebeurt er als de SGR-deelnemer failliet gaat voordat ik mijn voucher heb kunnen gebruiken?
SGR betaalt de waarde van de voucher aan je terug. Bij een eventuele claim heb je de Corona-voucher nodig, dus bewaar de voucher goed. Ook dien je dan de boekingsbevestiging en factuur van de geannuleerde reis plus betalingsbewijs (conform de SGR garantieregeling) bij je claim te voegen.
https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/
Diezelfde ANVR heeft ook naar buiten gebracht dat recht hebben op geld terug niet wil zeggen dat u dat recht ook (tijdelijk) krijgt. Om die reden worden vouchers aangeboden. Minimaal 1 jaar geldig en na dat jaar wordt het geld uitgekeerd. U bent het zoveelste topic met dezelfde vraag. Het antwoord wordt er ook niet anders van.
Wat heeft dat reisbureau dan gedaan waarvoor u ze aansprakelijk wilt stellen/gesteld heeft?
Voor het overige geldt hetzelfde als voor de velen die hier dezelfde vraag gesteld hebben.
Wanneer heeft u dit dan gedaan? Ik neem aan dat u uw geld terug wil en geen voucher?
u snapt neem ik aan dat ze erg druk zijn?
Dat is een lastige. Wat nu? Strikt formeel geldt volgens Europees recht dat reisorganisator en reiziger de overeenkomst kunnen beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtigen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan (volgens een aantal juristen (De Telegraaf pag. T30 dd. 28/3) de kosten volledig terugbetalen. Dat moet in geld en binnen 14 dagen. Wie er echt op staat om geld terug te krijgen kan dan de juridische weg kiezen hetgeen begint met het zenden van een aangetekende brief waarin men de reisorganisatie in gebreke stelt. Daarna volgt dan in juridische zin een incassotraject. In het uiterste geval kan men het faillissement aanvragen. Tja, dat kan allemaal juridisch maar wat gebeurt er als uw reisorganisatie inderdaad dan failliet gaat?
Bovendien zie ik in de ANVR voorwaarden ook beperkingen zoals bijv. bij art 5: https://www.anvr.nl/consumentenvoorwaarden.pdf en is op dit moment sprake van een voucher regeling. Men biedt dus alternatief en dat dan ook om mogelijk een fallissement te voorkomen.
Indien u toch wilt gaan procederen, benut dan een voorbeeldbrief inzake ingebreke stelling zoals bijv deze: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en zend die aangetekend. Of u als u doorzet bij een rechter in het gelijk wordt gesteld gelet op de huidige situatie vraag ik mij in rede af waarbij hoe dan ook nog aan de orde is dat ook bij 'Rechtspraak'dit soort zaken op een plank belanden door de huidige beperkingen m.b.t. het Covid19 probleem. Wie niet waagt wie niet wint.
Ik zou wel een brief sturen maar geen ingebrekestelling, omdat verzuim van rechtswege intreed uiterlijk na die 14 dagen.
Je zal mogelijk moeten gaan procederen. Je kan dan aanspraak maken op het geld vermeerderd met de wettelijke rente. Ik zo nog even meewachten met het opstarten van een proces. Er geld een verjaringstermijn van 2 jaar.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer