am
door amsterdammertje Apr 2, 2019 om 15:49
Vakantie & reizen

Borg betalen hotel of app bij pakketreis

Ik zie steeds vaker dat bij aankomst in hotel  of appartement een hoge borg wordt gevraagd bij een pakketreis. Ik kan het enigszins begrijpen,omdat je ook hoort van dronken jongeren die de boel afbreken.

Maar ik ben er niet blij mee. Hoe gaat het in de praktijk? Ik lees nl ook dat bijv. TUI niet aansprakelijk is of bemiddeld bij geschillen.  Ook lees ik dat bij vertrek in de vroege ochtend, dat je je borg teruggestort krijgt op je bankrekening. Gaat dat goed?

Wat wordt er in rekening gebracht als je bijv. een tien jaar oud glas laat vallen bij het afwassen?

Alle reacties zijn welkom

3779 5 Rapporteer

ju
door juliomariner - Apr 2, 2019 om 16:11
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat gaat goed, Ik heb nog nooit gehad dat ik de borg niet terug kreeg.
Een gesneuveld glas hebben ze bij mij nog nooit moeilijk over gedaan. Daarbij u denkt toch niet dat de exploitant van een appartement of bungalow na elke wisseling al het bestek, borden, glazen etc. gaat natellen?

tenormin
door tenormin Apr 2, 2019 om 16:17
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij ook niet. In de door mij bezochte appartementen lagen wel lijsten met de hoeveelheid borden, bestek etc. maar dat was zelden of nooit het aantal wat op de lijst stond. Dat vertelde ik dan wel aan de receptie, voor "je weet maar nooit" .

ju
door juliomariner Apr 2, 2019 om 16:19
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Melden bij de receptie heb ik 1 keer gedaan maar kreeg het idee dat ze er niets mee deden dus ik laat het nu maar zo.

Iv
door Ivo W Apr 2, 2019 om 22:37
734 Antwoorden / Vragen

Bij de organisatie waar ik een paar seizoenen voor gewerkt heb, werd dus uitdrukkelijk wél bij elke wissel al het servies en bestek geteld.

Over een gebroken glas of een zoekgeraakt stuk bestek werd nooit moeilijk gedaan. Kan gebeuren en het gedoe wat je er van hebt om dat te berekenen kost meer dan het oplevert. We vertelden bij aankomst dan ook aan de gasten dat ze wanneer er iets stuk ging dit zonder problemen konden melden bij de receptie om een nieuw exemplaar te halen. Want de gesneuvelde inventaris alweer had aangevuld, scheelde dit weer tijd op drukke wissel-dagen.

Met taalbarrières levert dit nog leuke situaties op. Een gezin wat we eerder de week wegens taalbarrière compleet verkeerd begrepen hadden, had het kapot gevallen glas (korreltjes veiligheidsglas) bij elkaar geveegd en in een plastic zakje meegenomen naar de receptie om te laten zien wat er mis was.

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2019 om 19:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is het concrete probleem dat u als consument nu ondervindt of ondervond en het niet mee eens bent en nu graag mee geholpen wilt worden?
Of verveelt u zich weer en heeft u weer een onderwerp gevonden?
Gaat u weleens op vakantie en op pakketreizen?

gerbera
door gerbera Apr 2, 2019 om 21:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat u weleens op vakantie en op pakketreizen?

Denk het niet want de TS is al sinds vorig jaar op zoek naar het goedkoopste reisbureau;-))

am
door amsterdammertje Apr 17, 2019 om 13:16
3 Antwoorden / 4 Vragen

Aurora1:

Misschien kunt u voortaan wat beter de vragen lezen i.p.v.  klakkeloos een reactie te geven die nergens op slaat. Weet u eigenlijk wel wat een pakketreis is?

am
door amsterdammertje Apr 17, 2019 om 13:21
3 Antwoorden / 4 Vragen

Gerbera:

Ja, ik ga wel degelijk op vakantie, en nog vaak ook, omdat ik mijn tijd liever besteed aan vakantie dan aan aandachttrekkerij op een forum. Kom in het vervolg met zinvolle antwoorden of probeer anders het forum van stichting Korrelatie

jo
door jorisw - Apr 2, 2019 om 20:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De enjkele keer dat ik een borg heb moeten betalen lag er in de woning een prijslijst met de vervangingsprijs van de inboedel. Ik heb ook altijd gewoon mijn borg teruggekregen. 99,9% van de mensen is immers gewoon eerlijk zoals jij en ik.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2019 om 10:49
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Gaat u dan afwassen bij verblijf in een hotel?

Maar dat terzijde, als er tijdens een reis die geboekt is bij een bij ANVR en Geschillencommissie reizen aangesloten reisorganisatie kunt u altijd als er zaken zijn die niet goed zijn gegaan aankloppen met een klacht.
Dat zal zeer zeker ook het geval zijn als aan u volstrekt een volstrekt onterechte verrekening met door u betaalde borg zou plaatsvinden.

Ik ben verder van mening dat indien er sprake is van het vragen om - en betalen van - een borgstelling er dan bij vertrek in de vroege ochtend wel gemeld zal moeten worden dat er schade op u zal worden verhaald: schiftelijk. Zo niet, dan kan men m.i. zijdens het hotel niets bewijzen indien de terugbetaling niet volledig zou zijn.

Andere optie: reis boeken bij een hotel dat dit niet hanteert.

am
door amsterdammertje - Apr 17, 2019 om 13:13
3 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry voor mijn late reactie. Hartelijk bedankt voor de reacties, nu weet ik hoe het in de praktijk werkt met de borg.