ma
door margret08 Dec 9, 2011 om 18:39
Vakantie & reizen

Internet zomervakantie boeking

Onlangs zag ik op een reissite een aanbod van een reis naar portugal voor 3 weken voor een erg goedkope prijs. 3 weken was goedkoper dan 2 weken en bij andere organisaties was deze accomodatie zeker 800 tot 1000 euro duurder. Wanneer ik deze reis nu boek, is de organisatie mij dan verplicht de aangegeven prijs te rekenen of kunnen zij hem toch verhogen omdat het duidelijk is dat het waarschijnlijk een typefout is. En wanneer zij het duurdere bedrag willen rekenen ben ik dan verplicht dit te betalen of kan ik er dan vanaf zien

466 3 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2011 om 18:53
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Was de vergelijking met de andere organisatie ook in dezelfde periode als u zou willen boeken? 3 weken = goedkoper dan 2 weken; dat is niet ongebruikelijk, alweer: dit ligt aan de tijd van het jaar. Eerlijk gezegd denkt u zelf aan een foutieve prijs: zou dus niet gelijk boeken maar het gewoon vragen want als de prijs echt verkeerd is zult u daarna toch moeten bijbetalen (u verwacht immers zelf ook al dat dit een te groot verschil is). Krijgt u, per mail bevestiging dat dit de goede prijs is dan is het uiteraard aan u.

edrick3
door edrick3 - Dec 11, 2011 om 12:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo margret08,

Je kunt die reis natuurlijk gewoon boeken en kijken wat de reactie van de reisorganisatie is.
Bij een kennelijke typefout zijn ze niet aan die prijs gebonden.
Als je een boekingsbevestiging krijgt is er niets aan de hand.
Als ze een hogere prijs gaan berekenen hoef je niet akkoord te gaan. Dit geldt ook als dit later zou gebeuren.

Lees bv. art.4 van de ANVR reisvoorwaarden:

Artikel 4 - REISSOM

1. De gepubliceerde reissom geldt per persoon, tenzij anders aangegeven. Hierin zijn begrepen de diensten en voorzieningen in de publicatie vermeld, al of niet in verschillende kostenelementen gespecificeerd, inclusief de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare bijkomende kosten die de reiziger voor de aangeboden diensten moet betalen. Onder onvermijdbare bijkomende kosten worden verstaan kosten die onlosmakelijk verbonden zijn met de aangeboden dienst. Daaronder vallen niet de kosten van aanvullende diensten die op verzoek van de reiziger door de reisorganisator of door derden worden verleend, zoals verzekeringspremies, alsmede kosten welke bij boeking per reisgezelschap worden geheven en variëren naar gelang de grootte van het reisgezelschap, en reserveringskosten die per verkoopkanaal kunnen variëren.

2. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen, zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van het in druk geven van de publicatie.

3. Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.

4. a. Chartervliegreizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden
In afwijking van het bepaalde in lid 3 zal de reisorganisator na de totstandkoming van de reisovereenkomst de reissom van chartervliegreizen die door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd naar Europa en de Middellandse Zeelanden niet wijzigen.
b. Overige reizen
In afwijking van het bepaalde in lid 3 zal de reisorganisator na tijdige betaling van de gehele reissom vanaf zes weken voor de dag van vertrek (bij eigenvervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom
niet wijzigen.
c. In afwijking van het sub a. en b. bepaalde en uitsluitend in geval van onvoorzienbare
- verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen, of
- extreme verhoging van de vervoerskosten kan de reisorganisator tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom verhogen.
ANVR en de Consumentenbond bepalen samen of van een dergelijke situatie sprake is. Indien daarover geen overeenstemming bereikt wordt, zal een in gezamenlijk overleg aan te wijzen onafhankelijke derde worden gevraagd hierover een partijen bindende uitspraak te doen.

5. a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in de beide vorige leden af te wijzen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging.
b. Indien de reiziger de reissomverhoging afwijst, heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De artikelen 10, 11 en 12 zijn niet van toepassing.

Met vr.gr. en een prettige vakantie!

marieke79
door marieke79 - Dec 16, 2011 om 10:18
94 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3: ook bij ontvangst van een boekingsbevestiging mag een reisorganisatie binnen 8 kantooruren komen met een prijswijziging.

Maar bovenstaande is volstrekt zinloos als de reisorganisatie in kwestie niet bij de ANVR is aangesloten.....