Rick dijkstra
door Rick dijkstra Apr 17, 2023 om 17:18
Vakantie & reizen

Mag een camping zomaar een verhuur opzeggen terwijl een aanbetaling en boeking

Wij hadden een tent geboekt bij capfun(sprookjes camping)
Vandaag bellen ze op met de mededeling dat de tenten niet komen en de boeking dus niet door gaat.
Wij kregen nu wel 2 opties maar geen tenten maar stacaravans omdat dat het enige is wat ze daar verder hebben.
Wij hadden een aanbetaling gedaan en de boeking is van november/december ongeveer.
Mag dit zomaar of kunnen wij meer eizen dan alleen een alternatief ?

2280 9 Rapporteer

sira
door sira - Apr 17, 2023 om 17:28
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Als zij zeggen dat de tenten niet komen, houdt alles op.
U kunt dus, zoals zij aanbieden, een huisje nemen, maar u kunt ook vragen of u een eigen tent mag meenemen.

Topantwoord

rj
door rjw - Apr 17, 2023 om 17:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zou je willen eisen? Het is een stacaravan of niets. Als de tenten er niet zijn, dan zijn ze er niet. Als je geen stacaravan wilt kan je je aanbetaling terugkrijgen en elders iets zoeken.

Rick dijkstra
door Rick dijkstra Apr 17, 2023 om 17:33
1 Antwoorden / 2 Vragen

De prijzen zijn zo veel hoger geworden sinds december overal en doordat we nu al april zijn heel veel plekken vol zijn we niet eens meer in onze vakantie kunnen gaan.

getty
door getty - Apr 17, 2023 om 17:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit kan

U  heeft niets te eisen. Als u het alternatief niet wil, mag u annuleren.

sw
door swat1500 - Apr 17, 2023 om 18:19
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Naast de reeds gegeven antwoorden. Uw rechten staan in de voorwaarden waaronder u de boeking heeft gedaan. Kennelijk zouden de tenten door een derde partij geleverd worden. Nu dit niet gebeurd kunt u weinig eisen. U heeft een alternatief gekregen. U kunt proberen om mogelijk wat korting te krijgen een re het daarop is afhankelijk van de voorwaarden.

Iv
door Ivo W - Apr 17, 2023 om 18:46
737 Antwoorden / Vragen

Er wordt hier nog al stellig geschreven dat wat Capfun doet zou mogen, maar dat is in beginsel juist niet zo.

Er is een aanbod gedaan door Capfun en dat is geaccepteerd door de klant middels het plaatsen van een boeking en voldoen van de door Capfun gevraagde aanbetaling. Daarmee is er een rechtsgeldige overeenkomst waar Capfun niet zomaar onderuit kan.

Capfun kan daar alléén onderuit als:
- zich een situatie van overmacht voordoet. Bijvoorbeeld als er een grote brand op de camping is geweest waardoor de tenten niet tijdig geplaatst kunnen worden of de camping helemaal gesloten is.
- Wanneer zich een situatie voordoet die volgens de Algemene Voorwaarden een geldige reden is om de overeenkomst te annuleren.

Als Capfun zelf, of de camping waarmee zij samenwerken besloten heeft om dit jaar geen tenten te plaatsen, dan vervalt daarmee niet zomaar de overeenkomst tussen Capfun en de klant. Als geen beroep wordt gedaan op de algemene voorwaarden, dan kan de klant gewoon nakoming van de overeenkomst of een minimaal gelijkwaardig alternatief zonder extra bijbetaling eisen.

rj
door rjw Apr 17, 2023 om 19:10
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat in de vraag nergens dat ts meer moet betalen. Alleen dat er geen tenten maar stacaravans worden aangeboden. Als je dan per se een tent wilt ( maar dat is iets wat ts moet aangeven) dan kan er donweg geen gelijkwaardig alternatief worden geboden. Een alternatief is per definitie anders dus beide partijen zullen wat water bij de wijn moeten doen in dit soort situaties.

Iv
door Ivo W Apr 17, 2023 om 20:00
737 Antwoorden / Vragen

Als de stacaravans inderdaad tegen dezelfde prijs worden aangeboden als de gehuurde tent, dan is dat inderdaad een alternatief wat je als klant zou moeten accepteren.

Maar als dat zo is, dan zou Capfun niet hebben medegedeeld dat de boeking niet doorgaat. Dan zouden ze juist gemeld hebben dat wegens problemen met de tenten een gratis upgrade naar een stacaravan is gegeven.

Ro
door Rob Buis Apr 17, 2023 om 20:10
Antwoorden / Vragen

Mij is zojuist hetzelfde overkomen bij dezelfde camping. Nog wat aanvullende informatie.

De tent die ik en de Heer Dijkstra geboekt hadden staat gewoon op de camping. Echter hebben ze besloten dat deze zo verouderd zijn dat ze de tenten weghalen. Het oorspronkelijke plan van de Sprookjescamping was om nieuwe tenten terug te plaatsen. Echter hebben ze ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat ze denken dat de plekken, die naast het zwembad zijn, te veel overlast van het zwembad zullen ondervinden (omdat het zwembad in de tussentijd is uitgebreid).

Ikzelf had een week geboekt voor ruim € 900. Ik kreeg een alternatief aangeboden voor € 1.300 (in plaats van € 1.600 wat de normale prijs zou zijn). Omdat ik ook denk dat wij gewoon voor de afgesproken € 900 een alternatief aangeboden moeten krijgen, ben ik gaan zoeken en kwam ik op deze plek.

Ik ben benieuwd Ivo W, of je met deze aanvullende informatie, nog steeds denkt wat ik ook denk, namelijk een alternatief zonder bijbetaling.

Rick dijkstra
door Rick dijkstra Apr 17, 2023 om 20:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

We kregen tot morgen om de keuze te maken tussen 2 verschillende stacaravans en de verschillen moeten gewoon betaald worden.
Nou hebben we wel een id omdat we toch op vakantie willen en veel al vol zit maar nou ik dit weet ga ik morgen toch eerst even contact opnemen met de camping met dit verhaal.
Als dit echt zo is betaal ik niks extra en zullen zij wel met een goeie uitleg moeten komen. We kunnen wel lang blijven zoeken maar het is of bijna 2/3 keer zo duur of het is al vol op andere locaties.

Ro
door Rob Buis Apr 18, 2023 om 10:59
Antwoorden / Vragen

Zojuist gebeld met Sprookjescamping. Doorgevraagd naar de manager en ze verschuilt zich achter het 'hoofdkantoor', dat de beslissing heeft gemaakt: 15% korting op een alternatief. Ze gaat bellen met het hoofdkantoor en dan mij terugbellen, al weet ik wel wat daaruit zal komen.

atlas1302
door atlas1302 Apr 18, 2023 om 19:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ikzelf had een week geboekt voor ruim € 900. Ik kreeg een alternatief aangeboden voor € 1.300 (in plaats van € 1.600 wat de normale prijs zou zijn). Omdat ik ook denk dat wij gewoon voor de afgesproken € 900 een alternatief aangeboden moeten krijgen, ben ik gaan zoeken en kwam ik op deze plek.?

Dit zijn gewoon nachtclub prijzen, een tentje voor 900 euro p/w. Op een camping in Nederland in de plenzende regen, maar goed.. ik denk ook wel weet waar het hoofdkantoor mee aankomt. laten we het eens afwachten. Heeft u er niet aangedacht om eens een zonnige vakantie te nemen voor veel minder geld, comfort, lekker eten/drinken en genieten van de zon.?

mahadma
door mahadma - Apr 17, 2023 om 19:15
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vermoed dat campfun de tenten wèl besteld/geplanned heeft vorig jaar. Kennelijk is die voorspelling/belofte van hun leverancier niet geslaagd.
Dus heeft u op uw datum geen tent.

Wél zijn er carravans, maar dat is voor u geen optie. Waar niet (meer) is, verliest de keizer zijn recht. Dus dient u de volledige aanbetaling binnen korte terug te krijgen en zult u elders moeten kijken of er nog een plekje voor u is.

Ro
door Rob Buis Apr 17, 2023 om 20:14
Antwoorden / Vragen

De Sprookjescamping probeert de 'schuld' op de leverancier van de tenten af te schuiven, maar na doorvragen door mij vanmiddag heeft die hier helemaal niets mee te maken. De tenten zijn nooit besteld, omdat de camping zelf op dit stuk terrein geen tenten meer wilde plaatsen ivm overlast van het zwembad.

De camping weet goed dat ze een 'probleem' heeft en proberen het op deze manier voor hen zo financieel gunstig mogelijk af te handelen. Velen zullen hier intrappen, maar sommigen ook (terecht) niet.

Iv
door Ivo W Apr 18, 2023 om 17:59
737 Antwoorden / Vragen

Of de 'schuld' nu ligt bij degene met wie u een overeenkomst heeft, of met een toeleverancier waarmee zij mogelijk geen goede afspraken hebben gemaakt, is niet van belang.

U heeft een overeenkomst, en die moet in principe nagekomen worden. En als exact de overeenkomst nakomen niet meer mogelijk is, dan dient in eerste instantie zonder meerprijs een minimaal gelijkwaardig alternatief te worden geboden. In dit geval kan dat een stacaravan zijn op dezelfde camping voor dezelfde periode als oorspronkelijk gereserveerd.

Als ook dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de stacaravans al allemaal volgeboekt zijn voor de betreffende periode, dan moet de klant volledig schadeloos gesteld worden. En meestal is daarbij het terugbetalen van het door de klant betaalde bedrag niet voldoende. Want nu een soortgelijke vakantie boeken bij een andere aanbieder zal duurder zijn dan een paar maanden geleden met vroegboekkorting.

Helaas proberen bedrijven zich er in dit soort situaties véél te makkelijk vanaf te maken, en slagen ze daar meestal in omdat consumenten niet voldoende opkomen voor hun rechten.

ne
door neodutchio - Apr 17, 2023 om 20:57
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De keuze was dus het plaatsen van tenten op een plek met veel overlast, of geen tenten plaatsen. Als ze wel de tenten geplaatst hadden, was u dan blij geweest met een overlastsituatie?

Toevallig onlangs een oude aflevering van De Rijdende Rechter voorbij zien komen. Consument koopt een stapel stoelen, echter besluit de verkoper deze stoelen door te verkopen aan iemand die meer bood. Resultaat was dat de verkoper de stoelen niet hoefde te leveren (die waren er immers niet meer) en dat de consument schadeloos gestelt moest worden.
In uw geval zijn de tenten er niet, dat kan dus niet gevorderd worden. Schade die u hebt is de meerprijs tussen de tent en de stacaravan.
Echter, wat staat er in de voorwaarden bij de boeking? Als ik op de site van Capfun kijk kan ik niet selecteren op tenten. Het lijkt er op dat alle tenten in de ban zijn gegaan. Mocht in de voorwaarden een voorbehoud opgenomen zijn, dan kunt u het prijsverschil niet claimen.

Ro
door Rob Buis Apr 17, 2023 om 21:28
Antwoorden / Vragen

Dit zijn de voorwaarden

https://sprookjescamping.nl/algemene-voorwaarden

Rick dijkstra
door Rick dijkstra Apr 17, 2023 om 21:29
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dit was de enige tent idd.
Maar alle tenten zijn er af gehaald.
Er is niks te vinden over een voorbehoud maar ik heb met meerdere mensen gesproken en omdat er een contract is lijkt het erop dat ze iets vergelijkbaars voor 4 personen moeten aanbieden voor de prijs van de tent.

Rick dijkstra
door Rick dijkstra - Apr 18, 2023 om 16:55
1 Antwoorden / 2 Vragen

De tenten gaan niet door omdat er meerdere tenten zijn die niet goed meer zijn.
Bijkomend is dat het zwembad uitgebreid is en deze waarschijnlijk voor overlast zal zorgen omdat dit heel dicht bij de plekken van de tenten is.
Daarom is besloten dat de tenten niet terugkomen

marita5
door marita5 - Apr 18, 2023 om 17:19