je
door jelly50 Dec 10, 2009 om 12:56
Vakantie & reizen

Nooit gereisd toch betalen??

Hallo!! Ik heb via het internet in juni gegevens opgevraagd voor een reis,heb nooit een bevestiging gehad ben ook niet geweest ,en moet nu via de deurwaarder toch de reis betalen,ik ga veel op reis maar heb nog altijd van te voren moeten betalen na een mail met een bevestiging deze reis die ik dus niet heb gehad mag je een maand naderhand betalen,dat vind ik zowiezo al erg vreemd, Mijn vraag is moet ik de deurwaarder betalen terwijl ik nooit op reis ben geweest??

505 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jelly50,

Heeft u alléén gegevens gevraagd over een reis, of heeft u per ongeluk geboekt?

Heeft u geen rekening gehad en evenmin herinneringen? Bij welke reis geselschap was het?

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Vakantie_en_vrijetijdsbesteding/Algemene_informatie_over_reizen/Basisinformatie/Ondeugdelijke_dienstverlening_door_een_reisbureau

Eerst alles op een rijtje zetten en dan actie ondernemen

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jelly50,

Je schrijft: Ik heb via het internet in juni gegevens opgevraagd voor een reis......

Als je slechts gegevens hebt opgevraagd, dan is er geen sprake van een overeenkomst, maar van een afspraak dat je informatie zou krijgen. Dat houdt dan in, dat je dit reisbureau niets verschuldigd bent. Je kunt dus het incassobureau een briefje schrijven, dat er geen sprake is (geweest) van de overeenkomst met hun opdrachtgever (het reisbureau) en dat je derhalve de rekening (inclusief de kosten) niet verschuldigd bent. Hier geldt immers het adagium: wie eist, bewijst. Laat het reisbureau maar bewijzen dat er wél sprake is van een overeenkomst.
Stuur wél een kopie van die brief ook naar de reis-organisatie.

Note: zet geen handtekening op die brief, maar wel gewoon je naam en adresgegevens onderaan. Ook het vermelden van jouw telefoonnummer is onverstandig. Sommige minder betrouwbare zaken willen nog wel eens de handtekening plakken onder een overeenkomst (valsheid in geschrifte dus) of je elke dag opbellen (te weten stalken).

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2009 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jelly50,

Mijn vraag is of u daadwerkelijk bericht hebt gehad van de deurwaarder of van een incassobureau? Het onduidelijke is dat veel incassobureau's ook deurwaarderskantoor zijn, dus wat er onder het logo in de brief staat zegt eigenlijk weinig.
Staat er in de brief dat deze geschreven is namens het reisbureau of staat er in de brief dat deze geschreven is na uitspraak van een rechter?

Ik vermoed dat het hier gewoon gaat om een incassobureau, anders had u ook wel bericht gehad dat u gedagvaard zou worden. Het handigste is in dat geval dat u contact opneemt met het incassobureau en uitlegt dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen. Gewoon bellen dus.
Sommige incassobureau's gaan dreigen als u niet betaalt, maar trek u daar niets van aan: gewoon niet betalen als u zeker weet dat u niets heeft besteld. Trek u dan ook niets aan van dreigingen dat ze dan de kosten gaan verhogen.
Ze moeten dan via een rechtszaak alsnog proberen hun geld te krijgen.
U kunt zich dan zelf verdedigen bij zo'n rechtszaak, maar zover zal het vast niet komen.

Is het wel een sommatie van een deurwaarder, dan is dat op basis van een uitspraak van de rechter. In dat geval dient u gewoon te betalen. Doet u dat niet, dan kan er loonbeslag worden gelegd of bezittingen kunnen per opbod worden verkocht. Ook in dit geval geldt: neem contact op met de deurwaarder. Weer gewoon bellen!