Reis annuleren wegens inreisverbod
Als een geboekte pakketreis niet uitgevoerd kan worden, wordt deze geannuleerd en heeft de consument recht op geld terug. Zo was het altijd. De ANVR stelt nu dat een inreisverbod in een land geen reden tot annuleren is, ook al kan de consument de reis niet maken. De consument moet dan zelf annuleren en krijgt geen geld terug. Mag de ANVR/SGR dat nu zomaar stellen?
Geloof er niets van dat u dergelijk advies van de ANVR heeft gehad. Het is bij inreisverbod aan het reisbureau de reis te annuleren, u heeft dan recht op een voucher en/of geld terug, als u zelf annuleerd krijgt u niets terug. Verder vindt u antwoorden op uw eerdere vraag.
Inreisverbod door bestemmingslanden
Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, vaak geldt dit dan voor alle Schengenlanden, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.
https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=526
Als je geen geld terug krijgt ( ook niet een deel? )als je nu gaat annuleren, dan maar even wachten. Als de reisorganisatie annuleert krijg je wel je geld terug. Waarom zou de ANVR deze eis niet mogen stellen? Het is coronatijd, reizen is op eigen risico.
Ik vind het wel gek dat de ANVR dit zo mag stellen. Je kan dan nu wel een vlucht etc boeken, maar er geen gebruik van maken door het inreisverbod. Dus de reis kan feitelijk toch niet uitgevoerd worden. Als de vluchten niet gaan of de accomodaties niet beschikbaar zijn (hoe kunnen we dat checken??) heb je wel recht op geld terug. Dat ligt ook buiten de invloedssfeer van de reisorganisator.
Wij zijn kennelijk in een fuik gezwommen: we hebben met onze reis opnieuw geboekt omet een jaar uitstel omdat ons coronavoucher ongedekt werd verklaard en de reisorganisator ons daar erg naartoe adviseerde. (En we hoopten daarbij natuurlijk alsnog naar de OS te gaan in 2021). De reisorganisator stelde: als de reis niet uitgevoerd kan worden krijg je alsnog geld terug. Maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Inreisverbod had destijds nog niemand ooit van gehoord toch? Dus dat soort uitzonderingen waren er voor zover mij bekend toen nog niet.
Hangt ervanaf waarom het inreisverbod is ingesteld. Is het een persoonlijk verbod dat slechts voor u geldt? Of is het een algemeen verbod waardoor de aanbieder van de pakketreis u geen waar voor uw geld kan leveren? In het eerste geval is het uw probleem, in het tweede geval dat van de reisaanbieder.
Japan heeft een inreisverbod voor alle toeristen, het is niet persoonlijk. Wij hebben een pakketreis naar Japan geboekt staan (zou helemaal door ANVR/SGR gedekt worden).
De consumentenbond zegt op haar website:
Kun je het land alleen als reiziger niet in vanwege het coronavirus en een inreisverbod? Dan worden de kosten mogelijk bij jou als reiziger gelegd.
ANVR over het inreisverbod
Hierover zegt de ANVR het volgende als het gaat om een pakketreis:
'Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator.
Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.'
Kun je aantonen dat de reisbestemming onveilig is, bijvoorbeeld met een negatief reisadvies? Dan mag je een pakketreis volgens de wet kosteloos annuleren.
Japan heeft een inreisverbod, onze reis is gepland voor vertrek op 1 aug. Nu is al bekend dat het inreisverbod er dan ook nog zal zijn. Of het land tegen die tijd als veilig of onveilig gezien kan worden dat is uiteraard nog niet bekend. Ik vind het gek dat de ANVR nu ineens mag zeggen dat dit eigen risico voor reiziger is?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer