je
door jeepster Oct 8, 2005 om 04:49
Vakantie & reizen

Vacantie in n.america

Ik vraag me af sinds er zo,n antie americaanse stemming heerst in holland, waarom de mensen nog steeds op vacantie willen in dat slechte america.We zitten echt niet op hollanders te wachten,ten eerste is alles veel " duurder " dan bei uns, en ten tweede roddelen zo gauw ze terug zijn.

877 12 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Oct 9, 2005 om 21:40
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb absoluut niets tegen de Verenigde Staten. Het is alleen jammer dat er zoveel Amerikanen wonen. ;-)

Maar even zonder grapjes.... De anti-Amerikaanse stemming wordt voornamelijk gevoed door het optreden van 's lands regering (en in het bijzonder diens president). Uiterst conservatief en christelijk fundamentalisch, die met name zijn aanhang vindt in het religieuze midden van het land. Een regime, dat oorlog tegen iemand die zo ver weg zit, dat hij je persoonlijk niet kan raken, belangijker acht dan onderwijs, zorg en sociale zekerheid.

Een land waar je als homosexueel of negroide medemens een tweederangs burger bent. Een land waar elke dag met het hand op het hart de plegde of allegience wordt gepredikt en als je het vertikt om hieraan mee te doen omdat je atheist bent, zijn de poppen aan het dansen. Een regering die van een dictatuur in het Midden-Oosten een complete anarchie weet te maken, waar de burgers nog minder zeker zijn van hun leven dan onder de afgezette dictator. Een overheid die de belangen van grote multinationals (Halliburton, Emron) boven die van haar burgers stelt. Een regering waar vriendjespolitiek de agenda aanvoert. Een land dat behalve de economie van de wereld draagt, deze zelfde wereld indirect in een terroristennetwerk verandert.

Moet ik nog doorgaan?

Brynnar

je
door jeroenbosch - Oct 9, 2005 om 23:23
67 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ga door!

Bijvoorbeeld over hun president die zich tegenover President Abbas heeft laten ontvallen dat hij geregeld in gesprek is met God en dat hij van deze zelfde God de opdracht heeft gegeven om Irak binnen te vallen en ook een oorlog tegen het terrorisme te beginnen. Deze zelfde president ontkende die gesprekken echter onmiddellijk, nadat deze door Abbas wereldkundig werden gemaakt. Boze tongen uit zijn directe omgeving beweren dat vanaf die dag de president zijn neus is gaan groeien en alle veiligheidsdiensten de opdracht hebben gekregen alle onderzoeken, op welk terrein ook, te staken en allereerst op zoek te gaan naar één of andere fee.

Groetjes JB

user123
door user123 - Oct 9, 2005 om 23:48
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is het doel van uw vraag ?

Niet iedereen wil op vakantie in Amerika
Spreekt u voor alle Amerikanen ?
Wie zegt dat alles veel duurder is ?
"bei uns" ???
Nederlanders roddelen zodra ze terug zijn.

Dat laatste klopt niet. Ik denk dat "de Nederlanders" dat ook voor hun terugkomst doen....

Vooroordelen en generaliseren roepen snel reacties op. Of was dat soms de bedoeling ?

je
door jeroenbosch - Oct 10, 2005 om 00:25
67 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jeepster,

Ik begrijp dat U alweer minstens ruim een maand terug in Nederland bent. Bent U ‘slechts’ op vakantie in ons mooie en o zo tolerante land, of brengt U hier Uw pensioenperiode door?

En valt het nou echt zo tegen, zoals sommigen beweren, je weer opnieuw te moeten aanpassen en af te moeten leren om alles te willen vergelijken met dat veel grotere Amerika?

Mocht het inderdaad zo zijn dat U hier bij ons blijft wonen, dan wens ik U een fijne tijd toe en vooral:”Welkom terug in ons midden!”

Groetjes JB

hutch
door hutch - Oct 10, 2005 om 01:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wat bedoeld u eigenlijk....

- "waarom de mensen..... in dat slechte america...".  Hoezo is Amerika slecht?? Of bedoeld u dit sarcastisch? Zet dan het woord "slechte" tussen ""...

- met wie bedoeld u:  "we zitten echt niet op hollanders te wachten". Hieruit zou ik de conclusie kunnnen trekken, dat u in Amerika woont.

- "bei uns" ??????    Waar is het duurder....?

- roddelen???? Lees uw eigen vraag eens goed door: wie roddelt er nu.....

Aan uw vraagstelling en uw gramatica te zien, kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken, dat u van Duitse komaf bent..... (tenminste daar lijkt het sterk op). Nu is dat natuurlijk niet zo erg, maar u valt wel weer een ander volk aan met uw vraagstelling c.q. opmerking.

Ik heb enige tijd in Amerika mogen verblijven en daar mijn engelse taal mogen tentoonstellen; nu is dat bij mij echt niet perfect, maar ik kreeg wel complimenten, als was het alleen al door het te proberen en ze helpen je gelijk als je er niet uitkomt. En dat is een andere instelling dan die de meeste duitsers hebben als zij in Nederland zijn - of elders -: ik praat duits en dat moet iedereen maar kunnen (en geloof me, ik heb zeer veel ervaring met deze opstelling). Over het algemeen zijn de amerikanen bij mij zeer aardig over gekomen. En die anti-amerikaanse stemming heeft op zich niets met de amerikanen zelf te maken, alswel met de opstelling van de amerikaanse regering. Het enige wat mij bij is gebleven (en dat is iedere dag ook op TV te zien) is dat de amerikanen over het algemeen toch wel een beetje hypocriet zijn. Zo, dat is er uit en laat nu maar alle reacties komen.....

Trouwens, waar woont u eigenlijk: in Amerika? In Nederland? In Duitsland? ....... Als ik uw vraag / stelling lees, denk ik dat u, als duitse immigrant, in Amerika woont.......

Gr. Hutch

je
door jeroenbosch - Oct 10, 2005 om 01:46
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Hutch,

Wanneer U de andere antwoorden van Jeepster zoudt lezen, zult U zien dat iedereen wel eens een typfout maakt. Om hier dan gelijk conclusies aan te verbinden en deze ook direct als vaststaand te beschouwen? Om vervolgens dan ook de Duitsers weer af te vallen in een net zo'n generaliserend betoog, ben ik niet van U gewend. Hoe komt dat nou?

Groetjes JB

hutch
door hutch - Oct 10, 2005 om 02:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Jeroen,

Natuurlijk maakt iedereen "tiepvauten", ook ik. Alleen in deze vraag c.q. stelling lijkt het mij, en daar heb ik ervaring in/mee, dat het hier om een persoon gaat van duitse afkomst, gezien de gramatica. Dit is ook absoluut niet negatief bedoeld, maar meer een persoonlijke vaststelling.

Daar ik zelf duitse familie heb en daar vaak kom (ik ben ook de duitse taal goed machtig), weet ik dat de stelling die ik daar heb neergezet, over duitsers die hoofdzakelijk duits praten in het buitenland, klopt. Ook mijn (duitse) familie zeggen zelf dat dit een probleem bij hun is. Dit komt misschien ook omdat wij, nederlanders, gauw geneigd zijn om ons aan te passen aan de buitenlanders qua taal.

Gr. Hutch

je
door jeroenbosch - Oct 10, 2005 om 05:10
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

Dank U wel voor Uw reactie. Toch vraag ik me af of U hierin inderdaad gelijk heeft. Zeker wanneer ik de eerdere reacties van jeepster teruglees, heb ik daar mijn bedenkingen over. Maar wellicht helpt jeepster ons uit de droom en wilt hierop reageren?

Zelf heb ik in mijn kennissenkring ook nogal wat Duitsers en heb daar uitsluitend zeer positieve ervaringen mee. Indertijd hebben we nog een havencafé gerund, waar overwegend Duitsers kwamen. Velen deden pogingen om Nederlands te spreken, maar dit bleek erg moeilijk voor hen. Ook heb ik een Duitse familie als buren gehad, waar we goede contacten mee onderhielden. Ook deze buurman bleef pogen om het Nederlands machtig te worden, maar is daar niet erg goed in geslaagd, vrees ik, ondanks zijn verwoede pogingen daartoe. Dit terwijl onze communicatie vrijwel uitsluitend in het Nederlands plaats vond, want het verstaan deed hij nagenoeg alles.

Zo ziet U maar hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Nu moet ik daarbij wel erkennen dat ook die Duitse buurman vond dat zijn landgenoten zich er in de regel wel erg gemakkelijk vanaf maakten.

Groetjes JB

brynnar
door brynnar - Oct 10, 2005 om 09:04
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Even voor de goede orde. Ik heb absoluut niets tegen de Amerikaanse bevolking an sich. De bevolking is over het algemeen vriendelijk, sterk sociaal gebonden aan hun omgeving en zeer behulpzaam voor vrienden en familie.

Helaas is dat ook de makke van de bevolking en de regering van de VS: alles en iedereen die daarbuiten valt, telt minder mee dan de eigen kring. Ieder voor zich en alleen de eigen kring is belangrijk. Dit aspect vind je in sterke mate terug in de politiek van de VS.

Brynnar

user123
door user123 - Oct 10, 2005 om 09:18
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder mij in deze discussie te willen mengen...

Wanneer je moet kiezen, is je eigen familie belangrijker of die van een ander....

brynnar
door brynnar - Oct 10, 2005 om 09:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Klopt, natuurlijk kies je voor je eigen familie, dat zou ik ook doen. Maar stort andere families dan niet in rampspoed. Wees niet volledig apathisch en/of vijandig ten opzichte van andere volkeren en bevolkingsgroepen.

Brynnar

je
door jeroenbosch - May 14, 2008 om 05:38
67 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het dan ook meer om de familie daar te willen bezoeken, of omdat je "het" een keer gezien moet hebben, wat dat ook moge zijn. Maar wees gerust, van mij zult U in ieder geval geen last hebben. Alleen als ik echt moet, zou ik er over nadenken, maar anders zul je mij daar niet gauw zien, terwijl er toch veel familie woont. Het gekke is dat die altijd veel liever hier naartoe komen. Hoewel, echt gek is dat eigenlijk niet, wanneer ik er zo eens over nadenk. Zeker nu ik lees hoe er werkelijk over ons gedacht wordt. Dan is het hier toch wel veel gezelliger!

Toch wens ik U nog een heel prettig verblijf in ons vermaledijde kikkerlandje, vol achterklap en o zo goedkoop. Past U wel goed op Uw portemonnaie en Uw koffers, het barst hier van de criminelen. Ook 's avonds niet alleen, maar ook niet in een te klein groepje naar buiten gaan, blijf trouwens maar liever binnen! Niet dat we elkaar hier zomaar doodschieten, hoor. Dat doen alleen de drugsdealers en volgens de jongste tellingen was dat maar 60% van de bevolking. Nee de kans om in elkaar getrapt en geslagen te worden is oneindig veel groter. Dat is hier het volksvermaak nummer twee, dat komt direct na het voetbalvandalisme. Zoals U beslist wel weet maakt zeker 99% van onze bevolking zich hieraan schuldig, daarom is het ook zo moeilijk uit te roeien. Eigenlijk willen we dat niet eens. Ik bedoel, je kunt je toch niet de gehele dag met kinderporno en gokken bezighouden, dat gaat uiteindelijk zelfs ook een rasechte Hollander vervelen, laat staan al onze medelanders.

Daar heeft U natuurlijk allemaal geen weet van, dat komt in Amerika helemaal niet voor. Dat de drie pijlers van de economie in de USA bestaat uit gokken, drugs en porno, komt uitsluitend door al die Hollanders die bij U op bezoek komen. Natuurlijk vinden zij dan alles verschrikkelijk duur, wanneer zo’n handjevol Nederlandse toeristen Uw hele economie draaiende moet houden. En die wilt U ook nog weghouden uit Amerika? Daar zal Bush U wel dankbaar voor zijn en U graag een lintje voor willen geven.

Welkom terug, mijn beste!

Met een knipoog en de hartelijke groeten, JB