yv
door yvonne1510 Jun 17, 2014 om 14:14
Vakantie & reizen

Vakantiedagen

hallo ik ben vanaf december in de ziektenwet moest mijn vakantie in januari doorgeven omdat ik toen nog niet wist dat het zo lang ging duren heb ik 3 weken vakantie dooorgegeven ben 1 weekje weg geweest maar mijn werkgever boekt wel 3 weken af mag dat of kan ik die 2 weken opschuiven naar een andere maand
m.v.g. yvonne

1326 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 17, 2014 om 14:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

kan ik die 2 weken opschuiven naar een andere maand

Ik denk het niet, als iedereen tegelijk op vakantie gaat, valt het bedrijf stil, een mooi woord hiervoor is vakantieplanning.

Maar wat let je om het je werkgever te vragen?

mahadma
door mahadma - Jun 17, 2014 om 14:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je drie weken "vrij" besteld, dan is het overigens logisch te noemen als er drie weken worden afgeboekt van je tegoed aan vrije dagen. Maar als je nu nog ziek bent, kun je waarschijnlijk probleemloos nog weggaan, je bent toch niet op je werkplek. Maar zoals eerder gezegd, praat eens met je werkgever. En beterschap.

edrick3
door edrick3 - Jun 17, 2014 om 14:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo yvonne1510,

Lees de info hier.

Beterschap.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u wel toestemming om die ene week met vakantie te gaan?

En waarom heeft u de rest van die gereserveerde dagen niet geannuleerd.

yv
door yvonne1510 - Jun 17, 2014 om 15:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja heb toestemming gevraagd voor die enen week en goed gekeurd maar ging gisteren langs en toen zijden ze dat ik gewoon 3 weken heb en het bedrijf is niet dicht geen verplichte vakantie

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar al zou het verplichte vakantie zijn waarbij het bedrijf dicht gaat, dat maakt niet uit. Het restant van uw wettelijke dagen blijft in ieder geval staan. Over de bovenwettelijke kunnen andere afspraken gelden.

Aan wie hebt u toestemming gevraagd? Aan de Arbodienst?

getty
door getty - Jun 17, 2014 om 15:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is correct. Omdat je ook vakantiedagen opbouwt tijdens ziekte, wordt je ook geacht om ze op te nemen tijdens de ziekteperiode. Anders heeft u na uw ziekte een stuwmeer aan vakantiedagen wat niet de bedoeling is. Er zit overigens ook inmiddels een vervaldatum op de vakantiedagen, dus bij niet opnemen binnen bepaalde tijd betekent dat ze worden afgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

Dat geldt sowieso niet voor de wettelijke dagen en voor de bovenwettelijke moet dat zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2014 om 15:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 15:50]
Dat geldt sowieso niet voor de wettelijke dagen en voor de bovenwettelijke moet dat zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

De wettelijke vakantiedagen van zieke werknemers kunnen komen te vervallen. Voor deze dagen geldt namelijk een vervaltermijn van zes maanden.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 15:59][quote=tijger1 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 15:50]
Dat geldt sowieso niet voor de wettelijke dagen en voor de bovenwettelijke moet dat zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

De wettelijke vakantiedagen van zieke werknemers kunnen komen te vervallen. Voor deze dagen geldt namelijk een vervaltermijn van zes maanden.

Dat is niet meer correct.

Opbouw en opname van vakantie bij ziekte

Voorheen was de opbouw van vakantiedagen bij langdurig zieke werknemers beperkt tot het laatste zes maanden. De wetgeving, die op 1 januari 2012 is ingegaan, zorgt er voor dat werknemers die langdurig ziek zijn recht houden op hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers. Deze wijziging is noodzakelijk geworden door uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.

De volledige vakantieopbouw bij ziekte geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. In een arbeidsovereenkomst of cao kunnen andere afspraken staan over eventuele extra vakantiedagen. Die worden ook wel bovenwettelijke vakantiedagen genoemd.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, bron vergeten.

De arbeidsrechter.nl

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zie link @ edrick 3 14.33 uur.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2014 om 16:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Dat is niet meer correct.........

Vervaltermijn wettelijke vakantiedagen

Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na 6 maanden. Ongebruikte vakantiedagen uit 2013 vervallen op 1 juli 2014. Voor opgebouwde vakantiedagen voor 2012 geldt nog een vervaltermijn van 5 jaar.

Bron: Rijksoverheid.nl

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus de nog niet door de Ts gebruikte dagen vervallen pas op 1 juli 2015.

En er is dus geen verschil meer tussen gezonde en zieke werknemers.

En dan nog:

Wettelijke vakantiedagen vervallen niet na een half jaar als u niet in staat was om deze op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u ziek was. Of omdat uw werkgever het onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen. In die gevallen geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.

Bron rijsoverheid

zinook
door zinook - Jun 17, 2014 om 18:28
261 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik 3 weken vakantie aanvraag en ik ga maar een week weg en de rest van de weken blijf ik thuis, dan worden er toch echt 3 weken afgeschreven van mijn uren. De werkgever kijkt niet naar of iemand weg gaat of niet. Je vraagt 3 weken vrij/vakantie en als je deze gekregen hebt, dan worden deze ook zo afgeboekt.

In uw geval bent u ziek, dus zit u al thuis. Voor u maakt het dus geen verschil of u 2 weken thuis vrij bent of 2 weken ziek thuis zit. Maar wel voor de werkgever. Als u niet meteen aangegeven hebt, dat u maar 1 week nodig had maar wel 3 weken dan is dit ook zo opgenomen in het rooster.

Nu de vraag: wanneer bent u op vakantie geweest en wanneer hebt u aangegeven dat u in plaats van 3 weken maar 1 week vakantie wilde? Is dit een op een tijd nadat u vakantie heeft genomen, dan is er waarschijnlijk niets meer aan te doen.

alfatrion
door alfatrion - Jun 17, 2014 om 18:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Vroeger was het zo dat je alleen de laatste zes maanden tijdens je ziekte vakantie opbouwde. Dit is komen te vervallen. Tegelijk is er een vervaltermijn voor de wettelijke vakantiedagen bij gekomen. Maar als je geen vakantie kon opnemen dan wordt hierop een uitzondering gemaakt. Dit gaat in het geval van TS kennelijk niet op.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken neemt iemand tijdens ziekte geen vakantie op. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat men mankeert.

De Ts heeft toestemming gevraagd, aan wie?, om toch een weekje weg te mogen. Drie weken ging blijkbaar niet door de ziekte. Dus moeten die twee weken blijven staan.

pi
door pieterwolters - Jun 17, 2014 om 23:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk zou vakantie pas na afloop (als je daadwerkelijk vrij hebt gehad) ingeboekt moeten worden en niet vooraf. Nu gaat het om ziekte, maar het kan ook gebeuren dat je toch onverwachts nog wat moet werken, en dan is het vaak ook weer een gedoe om dat te corrigeren. Gelukkig kan ik dat op mijn werk doen, maar eigenlijk zou dat de standaard moeten zijn. Het scheelt een hoop gedoe achteraf zoals in dit onderwerp wel blijkt.

alfatrion
door alfatrion - Jun 18, 2014 om 12:06
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 19:06]Drie weken ging blijkbaar niet door de ziekte.
Dat vindt ik wel een goed argument. Ik heb ook nog even de wet er bij gepakt.

[quote=Artikel 7:637 lid 1 BW]Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer de overeengekomen arbeid niet verricht wegens ziekte kunnen slechts indien in een voorkomend geval de werknemer ermee instemt worden aangemerkt als vakantie, met dien verstande dat de werknemer ten minste recht houdt op het in artikel 634 bedoelde minimum.

te
door terpstra - Jun 23, 2014 om 00:53
174 Antwoorden / 5 Vragen

Yvonne 1510.
Ik snap geen hout van uw betoog. Ziek zijn en niet weten hoe lang het duurt. Vakantie data opgeven omdat je ziek bent? Ik heb maar èèn advies. Ga lid worden van een vakbond. Leert u wat uw plichten en rechten zijn. Zeer leerzaam voor uw algemene ontwikkeling. Dit klinkt hard , maar ik wil u helpen.

U bent drie weken afwezig op uw werk. Niet ziek , dan is het vakantie. Ja, maar ik was niet op het strand, maar thuis.. Peultjes zijn lekker.
Beterschap Terpstra.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 08:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@terpstra

Daar is toch niet veel van te snappen? In veel bedrijven moet aan het begin van het jaar worden opgegeven wanneer je met vakantie wil. En op dat moment kan je best ziek zijn. En niemand weet als hij ziek is, hoelang hij ziek blijft.

De Ts is al vanaf december ziek thuis.