ms
door msjacobs Mar 8, 2020 om 14:34
Vakantie & reizen
Verhuurder van huis via Airbnb claimt achteraf onterecht voor verdwenen spullen.

Wij hebben afgelopen februari 2020 via Airbnb voor een week een huisje gehuurd in Quarteira Portugal. Na thuiskomst worden we gewaardeerd met een prima recensie: Alles keurig en schoon achtergelaten. Just Perfect. Op het moment dat we een (positieve) recensie over de verhuurder hebben achtergelaten op de airbnb-site, ontvangen we een mail van de verhuurder waarin deze 230 euro claimt voor 4 kussens die we zouden hebben meegenomen. Daarbij zouden we ook nog eens 2 kussens voor andere, oude, kussens hebben vervangen. Hier klopt helemaal niets van (en eerlijk: het zou ook een sterk verhaal zijn) maar we zitten behoorlijk in de rats met hoe dit nu af te wikkelen. Wij zijn geenszins van plan te betalen voor iets waaraan we oprecht niet schuldig zijn. Iemand die een gelijke situatie heeft meegemaakt en ons misschien kan helpen? Het geeft een behoorlijke stress en een groot onrechtvaardigheidsgevoel.

3712 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wordt er bij het verlaten van een huisje dan niet geinspecteerd?

Persoonlijk zou ik ze lekker laten claimen, vooropgesteld dat u niet gedaan hebt wat ze beweren.

Ik zou nog maar een aanvullende review plaatsen als dat kan. Wat een dwaasheid.

ms
door msjacobs Mar 8, 2020 om 16:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor deze reactie. Voelt goed.

Topantwoord

getty
door getty - Mar 8, 2020 om 15:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met Airbnb met de vraag hoe hierin te handelen.
En stuur een nette mail terug naar de verhuurder met dat u niet schuldig bent aan het beweerde.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 15:02
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie is op basis van: wie eist bewijst dat u uw stess  en onrevchtvaardigheidsgevoel maar opzij moet zetten. Als de verhuurder geld van uw enst zal deze dit op een formele manier dienen te vorderen en dat kan per saldo niet anders dan via een gerechtsdeurwaarder die dan een exploot uitbrengt. Dus is mijn advies vooralsnog helemaal niet reageren.

Zo er onverhoopt tot sprake is van een formele vordering, negeer die dan niet en leg dan aan de kantonrechter voor dat er geen enkel bewijs is van de zijde van de verhuurder dat wij kussens zouden hebben meegenomen resp. zouden hebben vervangen. De kosten zullen dan m.i. voor de eiser vele malen het nu gevraagde bedrag overtreffen. De kans dat de verhuurder dat zal laten doen lijkt mij erg klein. M.a.w. trap er dus niet in en 'laat u niet gek maken'.

Het lijkt mij wel uitermate zinnig dat u Airbnb over deze onterechte claim informeert.

U kunt eventueel ook nog nader advies vragen bij www.juridischloket.nl  U kunt eventueel (maar het behoeft niet) reageren dat u ten onrechte, zonder bewijs, onrechtmatig wordt beschuldigd. Zie bijv. dan deze info m.b.t. valselijke beschuldiging en schadevergoeding voor het valselijk beschuldigd zijn : https://blogarbeidsrecht.nl/jurisprudentie/schadevergoeding-valse-beschuldiging-diefstal/

ms
door msjacobs Mar 8, 2020 om 16:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoord, allemaal zinnige dingen waar we wat mee kunnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 16:44
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 8, 2020 om 15:02
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Msjacobs ,

Neem eens contact op met Airbnb , klik op de rode regel .

https://www.airbnb.nl/help/contact-us/logged-out

Topantwoord

jo
door johans - Mar 8, 2020 om 15:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Airbnb is zeker niet snel om verhuurders te helpen met dit soort claims. Er moeten wel hele sterke bewijzen zijn!

ms
door msjacobs Mar 8, 2020 om 16:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor dit antwoord, helpt gevoelsmatig zeker.

justmeagain
door justmeagain - Mar 9, 2020 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zou de verhuurder voor 230 euro een advocaat inschakelen die alles naar het Nederlands moet laten vertalen en naar Nederland moet versturen.
De 1e brief die de advocaat schrijft en vertaalt is al duurder.
Ik zou me geen zorgen maken. Dit is gewoon een kwestie van proberen. Als er 5 per jaar intrappen is het een mooi extraatje.

ms
door msjacobs - Mar 14, 2020 om 22:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor degenen die gereageerd hebben op deze vraag. Dank hiervoor. De kestie is opgelost met hulp van/bemiddelong door Airbnb. Het verhaal van de verhuurder is totaal ongeloofwaardig en onwaarschijnlijk. Daarnaast was de claim onredelijk hoog. Ondanks dat we van begin af aan overtuigd waren dat er niets te bewijzen valt als er niets is gebeurd, zaten we toch in de rats. Het is een goede les geweest.

getty
door getty Mar 14, 2020 om 22:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

gelukkig maar!

dank voor het terugkoppelen!

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2020 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.