Verhuurder van huis via Airbnb claimt achteraf onterecht voor verdwenen spullen.
Wij hebben afgelopen februari 2020 via Airbnb voor een week een huisje gehuurd in Quarteira Portugal. Na thuiskomst worden we gewaardeerd met een prima recensie: Alles keurig en schoon achtergelaten. Just Perfect. Op het moment dat we een (positieve) recensie over de verhuurder hebben achtergelaten op de airbnb-site, ontvangen we een mail van de verhuurder waarin deze 230 euro claimt voor 4 kussens die we zouden hebben meegenomen. Daarbij zouden we ook nog eens 2 kussens voor andere, oude, kussens hebben vervangen. Hier klopt helemaal niets van (en eerlijk: het zou ook een sterk verhaal zijn) maar we zitten behoorlijk in de rats met hoe dit nu af te wikkelen. Wij zijn geenszins van plan te betalen voor iets waaraan we oprecht niet schuldig zijn. Iemand die een gelijke situatie heeft meegemaakt en ons misschien kan helpen? Het geeft een behoorlijke stress en een groot onrechtvaardigheidsgevoel.
Topantwoord
Maar wordt er bij het verlaten van een huisje dan niet geinspecteerd?
Persoonlijk zou ik ze lekker laten claimen, vooropgesteld dat u niet gedaan hebt wat ze beweren.
Ik zou nog maar een aanvullende review plaatsen als dat kan. Wat een dwaasheid.
Dank u wel voor deze reactie. Voelt goed.
Topantwoord
Neem contact op met Airbnb met de vraag hoe hierin te handelen.
En stuur een nette mail terug naar de verhuurder met dat u niet schuldig bent aan het beweerde.
Topantwoord
Mijn reactie is op basis van: wie eist bewijst dat u uw stess en onrevchtvaardigheidsgevoel maar opzij moet zetten. Als de verhuurder geld van uw enst zal deze dit op een formele manier dienen te vorderen en dat kan per saldo niet anders dan via een gerechtsdeurwaarder die dan een exploot uitbrengt. Dus is mijn advies vooralsnog helemaal niet reageren.
Zo er onverhoopt tot sprake is van een formele vordering, negeer die dan niet en leg dan aan de kantonrechter voor dat er geen enkel bewijs is van de zijde van de verhuurder dat wij kussens zouden hebben meegenomen resp. zouden hebben vervangen. De kosten zullen dan m.i. voor de eiser vele malen het nu gevraagde bedrag overtreffen. De kans dat de verhuurder dat zal laten doen lijkt mij erg klein. M.a.w. trap er dus niet in en 'laat u niet gek maken'.
Het lijkt mij wel uitermate zinnig dat u Airbnb over deze onterechte claim informeert.
U kunt eventueel ook nog nader advies vragen bij www.juridischloket.nl U kunt eventueel (maar het behoeft niet) reageren dat u ten onrechte, zonder bewijs, onrechtmatig wordt beschuldigd. Zie bijv. dan deze info m.b.t. valselijke beschuldiging en schadevergoeding voor het valselijk beschuldigd zijn : https://blogarbeidsrecht.nl/jurisprudentie/schadevergoeding-valse-beschuldiging-diefstal/
Dank voor uw antwoord, allemaal zinnige dingen waar we wat mee kunnen.
Graag gedaan!
Topantwoord
Hallo Msjacobs ,
Neem eens contact op met Airbnb , klik op de rode regel .
https://www.airbnb.nl/help/contact-us/logged-out
Topantwoord
Airbnb is zeker niet snel om verhuurders te helpen met dit soort claims. Er moeten wel hele sterke bewijzen zijn!
Dank voor dit antwoord, helpt gevoelsmatig zeker.
Zou de verhuurder voor 230 euro een advocaat inschakelen die alles naar het Nederlands moet laten vertalen en naar Nederland moet versturen.
De 1e brief die de advocaat schrijft en vertaalt is al duurder.
Ik zou me geen zorgen maken. Dit is gewoon een kwestie van proberen. Als er 5 per jaar intrappen is het een mooi extraatje.
Voor degenen die gereageerd hebben op deze vraag. Dank hiervoor. De kestie is opgelost met hulp van/bemiddelong door Airbnb. Het verhaal van de verhuurder is totaal ongeloofwaardig en onwaarschijnlijk. Daarnaast was de claim onredelijk hoog. Ondanks dat we van begin af aan overtuigd waren dat er niets te bewijzen valt als er niets is gebeurd, zaten we toch in de rats. Het is een goede les geweest.
gelukkig maar!
dank voor het terugkoppelen!
Mooi, bedankt voor het terugmelden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer