va
door vanhout Nov 3, 2008 om 17:22
Voeding & gezondheid

Aanschaf van een bril

In vele folders lees ik dat je dit jaar de aanschaf van een bril nog vergoed krijgt, volgend jaar niet meer. Ik ben bij de opticien geweest voor een bril , maar  kom  toch  uit op een flinke bijbetaling. De zorgverzekering vergoedt 100 euro, maar dan moet ik nog veel bijbetalen. Dan klopt het toch niet dat je je bril helemaal vergoed krijgt, ik lees zelf in een folder dat je er uiteindelijk nog geld bijkrijgt via de belasting. Volgens mij weet ik niet de juiste wegen te bewandelen, wie geeft me goede raad.

398 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je begrijpt het niet goed.

Het is ook geen vergoeding, maar je kunt dit jaar voor het laatst de aanschafkosten van je bril opvoeren als buitengewone uitgave bij de aangifte inkomstenbelasting.

Je zult de bril dus gewoon zelf moeten betalen. Voor die 100,- van je ziektekostenverzekeraar kun je de nota opsturen aan je verzekeraar.

Het is

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het persoonlijk nogal flauwekul dat opticiens hiervoor reclame gaan lopen maken.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Vind het persoonlijk nogal flauwekul dat opticiens hiervoor reclame gaan lopen maken--

= uitgekookt ;-) iedereen gaat dan nu nog maar ff snel bril halen, Kassa....... ;-)

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey: uitgekookt. Inderdaad, ja, even snel zakken vullen.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vanhout,

Het is inderdaad zo dat je in bepaalde omstandigheden nog geld toe krijgt op een bril door teruggave van ingehouden belastingen. Je kunt namelijk een bril opvoeren bij de "specifieke ziektekosten" en daarbovenop 821 euro als kosten voor een Chronisch zieke mits de werkelijke kosten van de bril de 303 euro overschrijden.

Aftrekbare ziektekosten in 2008/2009/2010

Welke kosten kan ik opgeven op mijn aangifte inkomstenbelasting in 2009 over 2008:

De volgende uitgaven komen in aanmerking voor aftrek:

Algemene uitgaven:

  • de premie van de aanvullende verzekeringen;

  • Note: het eigen risico van € 150,- is geen aftrekpost!!!

Specifieke uitgaven:

- medische hulp (bijvoorbeeld ambulancevervoer)
- medicijnen (op voorschrift arts)*
- hulpmiddelen (bijvoorbeeld bril, hoorapparaat, kunstgebit, kaakimplantaten)*
- 'huis'apotheek € 23 (niet voorschrift arts)*
- uitgaven extra gezinshulp in verband met ziekte*
- eigen bijdrage AWBZ*
- extra uitgaven dieet (medisch voorschrift)*
- extra uitgaven voor kleding en beddengoed € 300 (of € 750 als u meer dan € 600 per jaar aan kosten heeft)*
- reiskosten naar partner of inwonende kinderen in verband met ziekte (indien enkele reisafstand meer dan 10 km) € 0,20 per autokilometer of werkelijke openbaarvervoerskosten*
- uitgaven wegens overlijden, anders dan begrafenis of crematie

Posten die met sterretje (*) staan aangeduid in de bovenstaande lijst mag u met 2,13 vermenigvuldigen, als uw inkomen lager is dan € 31.589. NB: als u elektronisch aangifte doet wordt deze vermenigvuldiging automatisch gedaan.

Overige ziektekosten:

- medische hulp inclusief tandartskosten;
- chronische ziekte indien van toepassing (821 euro per persoon)
- bevalling en kraamhulp;
- begrafenis of crematie;
- adoptie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aftrekbare kosten in 2008:

Aftrekbare kosten over 2008 (Nibud)

Afrekbare kosten in 2008ad

Aftrekbare kosten InfoNu in 2008 en 2009

Veranderingen in 2009/aangifte 2010

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Hr.Mevr. vanhout: "In vele folders lees ik dat je dit jaar de aanschaf van een bril nog vergoed krijgt, volgend jaar"

Het betreft hier alleen een (stukje!) vergoeding op belastingtechnisch gebied, de kosten, zijnde 100 euro, die U via Uw ziektekostenverzekeraar krijgt vergoed, mag U zowiezo al niet meer daar bij meerekenen: kost een bril bijv. 400 euro, dan kunt U nog 300 euro daarvan opvoeren. De aanschaf van een bril is nog NOOIT vergoed, dit is dan ook 'verkapte' verkooptechniek van de opticien.

In het kort komt het er op neer, dat indien U dit jaar nog (tot 31 dec 2008) uitgaven doet bij de opticien, voor een bril, de overblijvende door U gemaakte kosten zo medio Februari 2009, (als de balastingdienst dan al zover is..) die U daadwerkelijk zelf betaald hebt kunt opvoeren als zijnde bijzondere ziektekosten.(U krijgt daar maar een paar procent van de belasting terug hoor!!) In 2010 is dit geheel niet meer van toepassing. Laat U niet dol draaien door allerlei foldertjes, die U verkeerde info verschaffen, U zou gaan denken, dat een bril geheel vergoed zou gaan worden...niet waar !! Succes met Uw voornemens, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read knippen en plakken , net als IVO TJE van de Tros Fred

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste van Hout, Als je toch een nieuwe bril wilt aanschaffen, doe het dan voor 1 januari. En in bijzondere gevallen kun je er niet alleen een belastingvoordeel uithalen, maar zelfs aan verdienen. In bijgaand artikel wordt e.e.a. zeer duidelijk beschreven. Succes, Jos

Bril en belastingaftrek