zi
door zijderveld Jun 10, 2010 om 16:44
Voeding & gezondheid

Aanvragen huishoudelijke hulp

Mijn oma en opa (85 / 89) gaan er hard op achteruit en kunnen het allang niet meer alleen. Wij hebben daarom hulp aangevraagd maar dat wordt afgewezen omdat er nog 2 thuiswonende zoons zijn.
Deze zoons wonen echter nog thuis omdat de 1 geestelijk gehandicapt is (ook bij de sociale werkplaats werkt) en de ander is ook gedeeltelijk gehandicapt door zware epilepsie. Deze zoon probeert zo goed als mogelijk om te helpen, maar door zijn epilepsie heeft hij regelmatig zelf hulp nodig.
Nu wordt er aangegeven dat er voor de zoons wel sociale begeleiding kan komen (zitten zij en mijn oma en opa echt niet op te wachten) maar huishoudelijk hulp krijgen ze niet.
Wie weet een weg om toch de juiste hulp te kunnen krijgen?

1857 17 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jun 10, 2010 om 16:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Privé regelen.

Misschien zijn de broers bereid zich te laten testen om vast te laten stellen in hoeverre zij zelfredzaam zijn m.b.t. het voeren van een huishouden.

Als blijkt dat zij dat niet aankunnen, dan hebben uw ouders m.i. recht op hulp.

Of u probeert privé iemand aan te trekken voor het huishoudelijk werk.

zi
door zijderveld - Jun 10, 2010 om 17:04
50 Antwoorden / 20 Vragen

De oudste thuiswonende zoon is al getest en kan niet voor zichzelf zorgen. De jongste thuiswonende zoon kan heel goed voor zichzelf zorgen. Zorgt ook voor zjn vader en moeder en broer maar kan dat niet alleen en al helemaal niet als hij weer last heeft van de hoofdpijnaanvallen die hij door zijn epilepsie regelmatig heeft.
Wij (de andere kinderen en kleinkinderen) zien ook liever dat de oudste thuiswonende zoon een plek in de juiste woongemeenschap krijgt maar zolang mijn oma en opa nog leven zal dat niet snel gebeuren want tja het zijn toch hun "jongens".

tdehond
door tdehond - Jun 10, 2010 om 17:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dan denk ik dat privé hulp regelen een optie is.

getty
door getty - Jun 10, 2010 om 17:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:08]Dan denk ik dat privé hulp regelen een optie is.

mee eens. Met 2 inwonende volwassen kinderen zal het totale gezinsinkomen ook redelijk moeten zijn. Een particuliere hulp is denk ik het simpelst te regelen en mogelijk ook niet veel duurder dan de eigen bijdrage die aan het cak betaald zou moeten worden. Moeite waard om dat eens uit te zoeken. Minimale bedrage per 4 weken voor een echtpaar met een minimuminkomen ligt zo rond de € 20. Hoe hoger het inkomen, hoe hoger de eigen bijdrage. Via het CAK kun je deze bedragen vinden uitrekenen wat er voor u uit zou komen.
Mocht u het er toch niet mee eens zijn, kunt u natuurlijk het wel aanvragen en als ze het offcieel afwijzen of al hebben afgewezen, maak dan gebruik van het recht om in bezwaar te gaan.

birdies
door birdies - Jun 10, 2010 om 17:15
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Voor 10,- euro per uur kun je al een huish. hulp vinden. 3 uurtjes per 14 dagen voor de zwaardere klussen, kost dan 60,- euro p.m. Als deze kosten door alle kinderen worden gedeeld, moet het toch te doen zijn, lijkt mij.

zi
door zijderveld - Jun 10, 2010 om 17:16
50 Antwoorden / 20 Vragen

Toevoeging: Mijn oma en opa hebben een minimum inkomen (Mijn opa heeft een laag salaris tijdens zijn leven wat dus ook tot een laag pensioen leidt).

Verder hebben ze hoge ziektekosten (dank de "leuke" geprivatiseerde zorg). Een privéhulp inschakelen zit er financieel gewoon niet in.

birdies
door birdies - Jun 10, 2010 om 17:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zoals getty al schrijft: het inkomen van thuiswonende kinderen wordt ook mee geteld. Waarschijnlijk ben je dus goedkoper uit door zelf een hulp te zoeken.

getty
door getty - Jun 10, 2010 om 17:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:19]Zoals getty al schrijft: het inkomen van thuiswonende kinderen wordt ook mee geteld. Waarschijnlijk ben je dus goedkoper uit door zelf een hulp te zoeken.

Bovendien vind ik dat als je bij elkaar in huis woont, je geacht kan worden bij te dragen in dit soort dingen. Ook de volwassen inwonende kinderen hebben baat bij een schoon huis.....

zi
door zijderveld - Jun 10, 2010 om 17:33
50 Antwoorden / 20 Vragen

Zoals al gezegd zijn beide "kinderen" gehandicapt en hebben als dusdanig recht op een uitkering omdat ze echter thuis wonen is hun uitkering beperkt.
Wij willen onze oma en opa best wel helpen en we proberen als zoveel mogelijk voor ze te doen, maar ook voor ons geldt bijna allemaal dat er ook eigen gezinnen en werk een rol speelt en we wonen ook niet echt in de buurt waardoor je makkelijk even een raampje wast en zulk soort dingen doet. Daarom hadden we in eerste instantie ook hulp gezocht die wij (kinderen en kleinkinderen) betaalden. Ten eerste was de goedkoopste hulp 15,- per uur en we hebben er 3 geprobeerd, maar de hulp was zo slecht dat we nog er naar toe konden rijden om bijvoorbeeld de badkamer schoon te maken.
Met 3 incontinente volwassenen, een "ouderlijk huis" waar ooit heel de familie gewoond heeft (dus groot) en het feit dat alle huishoudelijke taken te zwaar zijn heb je echt niet genoeg aan 1 x per 2 weken huishoudelijke hulp.
Als mijn oma bijvoorbeeld persé ons een kopje koffie wil brengen, zijn we blij als er nog de helft van de koffie in het kopje zit tegen de tijd dat zij het gebracht heeft. Mijn opa moet al gebruik maken van een rolstoel dus ook hij kan weinig doen.
We vragen ook om hulp waar ze ons inzien gewoon zouden moeten krijgen, graag dus antwoorden die daarbij helpen om echte goede hulp te krijgen.

getty
door getty - Jun 10, 2010 om 17:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=zijderveld schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:33]Zoals al gezegd zijn beide "kinderen" gehandicapt en hebben als dusdanig recht op een uitkering omdat ze echter thuis wonen is hun uitkering beperkt.
Wij willen onze oma en opa best wel helpen en we proberen als zoveel mogelijk voor ze te doen, maar ook voor ons geldt bijna allemaal dat er ook eigen gezinnen en werk een rol speelt en we wonen ook niet echt in de buurt waardoor je makkelijk even een raampje wast en zulk soort dingen doet. Daarom hadden we in eerste instantie ook hulp gezocht die wij (kinderen en kleinkinderen) betaalden. Ten eerste was de goedkoopste hulp 15,- per uur en we hebben er 3 geprobeerd, maar de hulp was zo slecht dat we nog er naar toe konden rijden om bijvoorbeeld de badkamer schoon te maken.
Met 3 incontinente volwassenen, een "ouderlijk huis" waar ooit heel de familie gewoond heeft (dus groot) en het feit dat alle huishoudelijke taken te zwaar zijn heb je echt niet genoeg aan 1 x per 2 weken huishoudelijke hulp.
Als mijn oma bijvoorbeeld persé ons een kopje koffie wil brengen, zijn we blij als er nog de helft van de koffie in het kopje zit tegen de tijd dat zij het gebracht heeft. Mijn opa moet al gebruik maken van een rolstoel dus ook hij kan weinig doen.
We vragen ook om hulp waar ze ons inzien gewoon zouden moeten krijgen, graag dus antwoorden die daarbij helpen om echte goede hulp te krijgen.

Het advies wat ik al eerder gaf. Als het is afgewezen, ga in bezwaar daartegen en probeer dan duidelijk te maken dat de inwonende kinderen niet kunnen helpen, op die manier kan het heroverwogen worden. Wordt ook dit afgewezen, kunt u nog naar de rechter stappen. Een andere oplossing is er denk ik niet. OVerigens zal er altijd een eigen bijdrage betaald moeten worden!!

birdies
door birdies - Jun 10, 2010 om 17:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............Ten eerste was de goedkoopste hulp 15,- per uur........... Ik heb zelf al een tiental jaren een huish. hulp en voor 10,- euro per uur heb ik altijd makkelijk goede hulpen kunnen vinden.

birdies
door birdies - Jun 10, 2010 om 17:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bereken nou eens eerst de eigen bijdrage, dan kun je zien of het zin heeft een bezwaar tegen de afwijzing in te dienen. klik hier v. berekening

poltol
door poltol - Jun 10, 2010 om 18:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als het goed is heeft uw gemeente een WMO commissie. Daarin zitten klanten, bestuurders en andere belanghebbende. Het is zinvol om daar eens aan te kloppen.
Zeker nu ook per 1-1-2010 een deel van de AWBZ bij de gemeente is terecht gekomen.
Als de situatie beoordeeld is door het CIZ dan kunt u ook daar een second opinion aanvragen.
Het probleem is vaak dat de indikatie plaatsvindt via de telefoon en niet met een huisbezoek. Laat de beoordelende instantie thuis komen. Zorg dat u er bij bent, want mensen hebben vaak de neiging om tegen een vreemde flinker te zijn dan dat ze werkelijk zijn.
Met andere woorden zet het traject nogmaals in en bereid uw pa, ma en de zonen voor op het gesprek.
Vraag eventueel assistentie van een belangenbehartiger van bv de instelling waar de ene zoon werkt.

Succes, poltol

mi
door misschien - Jun 10, 2010 om 18:55
32 Antwoorden / 8 Vragen

Het is een goed idee om u te vervoegen bij het WMO loket van de gemeente waar uw opa en oma wonen. Wellicht is het een idee om ondersteuning te vrahen van het maatschappelijk werk of ouderen werk in deze gemeente. Zij zouden u moeten kunnen helpen om uw weg te vinden in ons "regel-paradijs".
Succes!

pi
door pietebal - Jun 11, 2010 om 13:18
14 Antwoorden / 7 Vragen

Hakko Zijderveld
Zoals Poltol al zei; via de CIZ. Je moet (zoals wij gedaan hebben) een indicatie aanvragen bij de huisarts. Daarna met de gegevens van de huisarts een aanvraag doen bij CIZ.
Lijkt me sterk dat je hiervoor geen indicatie krijgt. Vecht ervoor, er zijn teveel mensen die wel hulp hebben en niet zozeer nodig. Voordat ik een reactie krijg: De meeste wel, maar toch. Geef het niet te snel op. Veel succes

getty
door getty - Jun 11, 2010 om 19:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=pietebal schreef op vrijdag 11 jun 2010, 13:18]Hakko Zijderveld
Zoals Poltol al zei; via de CIZ. Je moet (zoals wij gedaan hebben) een indicatie aanvragen bij de huisarts. Daarna met de gegevens van de huisarts een aanvraag doen bij CIZ.
Lijkt me sterk dat je hiervoor geen indicatie krijgt. Vecht ervoor, er zijn teveel mensen die wel hulp hebben en niet zozeer nodig. Voordat ik een reactie krijg: De meeste wel, maar toch. Geef het niet te snel op. Veel succes

Fout advies. Een indicatie voor huishoudelijke hulp krijg je alleen via de gemeente, valt namelijk onder de wmo en niet de awbz (dit doet het ciz).
Wat natuurlijk wel kan is om de handicap van de zoons aan te tonen, om daar een "bewijs" van proberen te krijgen en die dan aan de gemeente te tonen.

ma
door marleen1974 - Jun 16, 2010 om 13:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Huishoudelijke hulp aanvragen doe je inderdaad bij het WMO-loket van de gemeente. Zij sturen de aanvraag door anar het CIZ en die doen de indicatie.

Mijn ouders zitten in eenzelfde soort situatie: mijn moeder kan weinig door de gevolgen van borstkanker, mijn vader heeft hoge bloeddruk, suikerziekte. Bovendien zorgen ze voor mijn 95-jarige oma (Wwont bij hem in) die niet alleen kan zijn, omdat ze bij vrijwel alles hulp nodig heeft. Ze hebben hulp in de huishouding aangevraagd, maar steeds werd dit afgewezen, omdat men verklaarde dat mijn vader nog voldoende in huis kon. (Ondanks een baan, gezondheidsklachten, persoonlijke verzorging voor zijn vrouw en moeder etc) Mijn oma heeft een paar maal in het ziekenhuis gelegen en daar werd direct gezegd dat ze bij thuiskomst (huishoudelijke)hulp moesten krijgen. Toch wees het CIZ het steeds af.

Uiteindelijk hebben ze via de gemeente een mediator/bemiddelaar aangewezen gekregen en die heeft voor elkaar kunnen krijgen dat ze huishoudelijke hulp kregen..... voor 5 maanden. Dat is nu afgelopen en aangezien ze het helemaal zat zijn om te strijden voor waar ze recht op hebben, hebben ze nu zelf huishoudelijk hulp ingeschakeld. Dat betalen ze nu zelf.

Succes!

Het blijft denk ik knokken tegen de bureaucratie.
Probeer bij de gemeente waar uw opa en oma wonen te informeren of er bemiddelingsmogelijkheden zijn.