Ha
door Harlau May 5, 2019 om 12:05
Voeding & gezondheid
Cracquele in geemailleerde gietijzeren pannen (na 1x gebruik!)

Nieuwe gietijzeren pannenset met geemailleerde binnenkant gekocht. Na 1x voorzichtig gebruik op inductiekookplaat (langzaam opwarmen e.d.) al in elke pan cracquele in het emaille. Niet voelbaar, wel een netwerk aan zichtbare lengte en breedte streepjes als spinnenweb. Ook het glazuur aan de buitenklant is zichtbaar gescheurd met onvoelbare wel zichtbare scheurtjes. De verkoper zegt de klacht "niet te zien". Second opinion binnen hetzelfde bedrijf zegt de klacht "niet te zien". Ze erkennen de klacht niet als garantie en kunnen dus NIKS voor me doen.
Nu vroeg ik me af; is dit normaal? Is dit schadelijk voor de gezondheid van mij en mijn gezin? Wat mag ik verwachten van een bedrijf m.b.t deze klacht?
Hoe deze klacht nu aan te pakken aangezien de verkoper eigenlijk "niet thuis geeft".

7478 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 5, 2019 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees hier over craquele bij een barbecue, dat het nirmaal is en helemaal niet van belang.

Moet ik mij druk maken om scheurtjes en barsten in mijn Kamado?

Scheurtjes en barstjes horen bij keramiek. Door de warmte en koude werking ontstaan er altijd kleine scheurtjes en barstjes, heel normaal dus. Het emaille van de Kamado kan micro barstjes vertonen, dat noemen we ook wel craquelé. De werking en duurzaamheid van de Kamado heeft er uiteraard niet onder te leiden.

Ha
door Harlau - May 5, 2019 om 12:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

ik krijg de foto niet bij het bericht geplaatst. Maar zo ziet het er dus uit.

edrick3
door edrick3 - May 5, 2019 om 12:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou ja, het is natuurlijk wél te zien.
Alos ze nou gewoon zeggen dat het geen kwaad kan ....
Wat algemene info: https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen
Staat er iets in de garantievoorwaarden?
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

heremietkreeft
door heremietkreeft May 5, 2019 om 13:06
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, toen ik aan mijn reactie begon stond die van u er nog niet.

edrick3
door edrick3 May 5, 2019 om 13:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zit toch 14 minuten tussen. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2019 om 13:03
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zie https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen

 Als verder antwoord neem ik aan dat er geen schade voor de gezondheid is en het een niet abnormaalverschijnsel bij geëmaillerde gietijzerenpannen behoeft te zijn.
Ik wijs u evenwel ook op de wettelijke consumentenbescherming via een paar verwijzingen waar u mogelijk wel iets aan heeft als de pan inderdaad niet voldoet aan de verwachting die er aan gesteld mag worden. Het is aan u om hier eventueel mee verder te gaan maar ik zou dan wel eerst ook een opinie vragen bij een andere verkoper of bij een restaurant.  www.consuwijzer.nl

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

ma
door malty - May 5, 2019 om 13:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zou ook de fabrikant eens kunnen vragen, misschien via internet foto sturen.
Nu is het wel zo dat het licht materiaal is, bij donker pannen had u het waarschijnlijk’ niet opgemerkt.

costnix
door costnix May 5, 2019 om 16:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan moet de vragensteller wel de foto’s versturen in de hoogste resolutie maken en bij het verzenden ook in die resolutie verzenden zonder compressie. Op de hier geposte foto’s is het craquelé bijna niet te zien.

edrick3
door edrick3 May 5, 2019 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@costnix: even op de foto van 12.12u klikken en die opent groter; duidelijk te zien.

aurora1
door aurora1 - May 5, 2019 om 18:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of dat normaal is?
Ik gebruik gietijzeren pannen met emaille aan binnenkant en buitenkant van haast 70 jaar oud (als ze al niet ouder zijn), bijna dagelijks gebruikt en geen cracquelé te zien. Het enige waarmee je moet opletten is niet te lang in de gootsteen zetten wegens roest op de onderkant die overigens gewoon af te wassen is.
Ik zou er geen genoegen mee nemen. De pan moet ook met alleen heet water met of zonder afwasmiddel en al dan niet even een laagje water om te weken erin,  schoon en zonder aanslag te maken zijn. Het emaille moet dan echt zonder enige aantasting zijn.

Ar
door AriEllis - May 5, 2019 om 19:01
57 Antwoorden / Vragen

Ik heb een oud geëmailleerd pannenset. Per ongeluk is een pan een keer in de vaatwasser beland. Die kwam er inderdaad gecracquelleerd en dof uit. De rest van de pannen zijn nog helemaal gaaf.

Of het schadelijk voor de gezondheid is? Geen idee. Is nooit in me opgekomen. We gebruiken hem wel nog gewoon.

panter22
door panter22 - May 6, 2019 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je die pannen in de vaatwasser gestopt?

marita5
door marita5 - May 6, 2019 om 08:42
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Harlau ,

Giet nooit koud water in een warme pan. Hierdoor kan het emaille springen of beschadigen. (dit ziet er dan uit als craquelé, of erger er springt een hele plak af)

Lees hier onderhoudstips , klik op de rode regel .

https://www.onestopkeukenshop.nl/c-2055433/gietijzeren-pan-onderhouden/

wi
door wilhelmina59 - May 6, 2019 om 10:53
512 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al een eeuwigheid een gietijzeren en geëmailleerde  pan in gebruik, een voorloper van die dure. En daar zit zelfs geen putje in terwijl ik m bijna dagelijks gebruik . Kook m altijd schoon en droog m daarna met een zachte doek.
Het craquelé  kan ik niet plaatsen tenzij de pan niet goed=gelijkmatig is verwarmd of omdat ie ondanks duidelijke regels in de vaatwasser is gezet om schoon te krijgen. Weet dat bij aanschaf er altijd wordt gevraagd de pan goed na te lopen op onregelmatigheden.
Deze schade heb ik nog nooit gezien, wel meegemaakt dat iemand  een pan uit zn vingers liet vallen en iemand m verkeerd had verwarmd=knal.