lenyenfred
door lenyenfred Aug 4, 2017 om 16:52
Voeding & gezondheid

De Kip en het Ei

Eieren voorzien van  Fipronil is niet goed tot slecht.
Wat gebeurt er met de kippen, welke ook Fipronil hebben.
Die worden toch ook geslacht, na het leggen van eieren?
Eten we dan kip met Fipronil?
Horen daar niets over.
Snoopy

1942 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2017 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het internet, de tv en de kranten barsten uit hun voegen over dat ei en kip gedoe.

Dus ga eens zoeken op bv het internet als het u werkelijk interresseert.

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2017 om 16:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar horen en lezen we zat over, beter opletten dus.

edrick3
door edrick3 - Aug 4, 2017 om 17:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Horen daar niets over.

Maar er valt voldoende over te lezen!

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2017 om 17:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken om alle straling waaraan u wordt blootgelegd.
Uw mobieltje, tablet, laptop, tv maar ook buiten de deur loopt u dit op.

Daarbij is het eieregedoe niets.

Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 17:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U denkt, dit kan er ook nog wel bij, wanneer komt de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen?

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 18:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Toonder, ik gooi inderdaad maar weer eens de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok :-)
We laten ons bang maken door dit soort berichten maar het onzichtbare kwaad, daar willen we niets van weten.

Ge
door Genee - Aug 4, 2017 om 17:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Over de kippen zelf hoor je inderdaad heel weinig, iets gelezen over het ontgiften van deze kippen.
Maar de geslachte leg- en vleeskippen vóór het bekend worden van de besmetting zijn natuurlijk gewoon verwerkt tot kipfilet en babyvoeding aan toe.
En of daar besmette kippen tussen zaten mag u beantwoorden.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De meeste van die kippen gaan de verbrander in. Te oud dus niet meer de investering waard om te ontgiften.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 18:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 19:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens, hopelijk lukt het met dat dieet.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 4, 2017 om 17:34
7189 Antwoorden / 3 Vragen
br
door brontosaurus - Aug 4, 2017 om 17:59
15 Antwoorden / 3 Vragen

De kippen die geslacht worden bij de bedrijven die Fipronil hebben gebruikt horen niet in het voedselcircuit te komen, maar worden vernietigd. Maar het is niet uit te sluiten dat er al voordat dit in de publiciteit kwam kippen wel in het voedselcircuit zijn gekomen.

tenormin
door tenormin Aug 4, 2017 om 18:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, neem maar gerust aan dat dit verhaal al veel langer (al jaren)speelt. Daarom het gekrakeel tussen "partijen". En neem ook maar gerust aan dat de "kip-cordonbleu" ook al jaren zo verkocht wordt. Weten wij allemaal veel.

Gr
door Grunn1 Aug 4, 2017 om 19:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het speelt al heel lang en toevallig is de toegestane hoeveelheid op 1 januari verlaagd oftewel vorig jaar waren deze eieren nog niet giftig. Oh er was iemand die uitlegde hoe de toegestane hoeveelheid werd berekend en dat is wel interresant. Er wordt gekeken bij welke hoeveelheid er geen kans meer is op gevaar voor de gezondheid en dit wordt dan gedeeld door 100 en dat is de maximale hoeveelheid die er in een ei mag zitten. Dus  reken maar uit wanneer een ei schadelijk is. Er is weer  1 groep die hier blij mee is en raad maar welke

Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 19:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de toegestane hoeveelheid op 1 januari verlaagt is betekent toch dat ze niet weten wat werkelijk veilig is.
Wanneer de voorgaande te hoog was, wie zegt dat de nieuwe hoeveelheid ook niet te hoog is?
En wat zijn de gevolgen op de lange termijn?

Po
door Pontiac - Aug 4, 2017 om 18:50
131 Antwoorden / 5 Vragen

misschien kunnen de kippen die geslacht moeten worden dan een deel van het diervoeder worden ?

gerbera
door gerbera - Aug 4, 2017 om 21:56
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Horen daar niets over.

Toch maar beter naar het nieuws luisteren, is al heel veel over verteld. Ze worden vernietigd en dat is wat anders dan slachten.

hansje klein
door hansje klein - Aug 28, 2017 om 16:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Fipronil mogelijk toch gevaarlijker dan eerder aangenomen ...

'Bij een acute vergiftiging weet iedereen waaraan het ligt. Insecticiden als fipronil werken cumulatief, de effecten van kleine hoeveelheden gif in het lichaam stapelen zich op. Welke aandoeningen en ziektes dat op termijn veroorzaakt, daar weten we nog te weinig vanaf. In elk geval te weinig om te zeggen dat het geen kwaad kan.'

Bron: ANP MediaWatch / Trouw

NB. Momenteel wordt nog steeds in kaart gebracht waar foute eieren in zijn verwerkt en of legkippen niet tòch in de voedselketen komen. Wanneer de NVWA voor de nederlandse kippenhouders néé zegt, is dit voor voedsel uit andere landen nog steeds geen garantie.