la
door lannasilva Mar 5, 2007 om 08:39
Voeding & gezondheid

Donzen jas stinkt

De jas van mijn vrouw stinkt. Er komt redelijk vaak een ondraaglijke lucht vanaf. Het is een soort " gewatteerde " jas gevuld met dons. Af en toe komen er veertjes uit. Aan de hals van de jas zit een stukje bont ( kunst of echt). Na het wassen gaat de stank wel weg, maar komt binnen korte tijd weer terug. Wat kunnen we doen. Het vermoeden bestaat dat de lucht uit het stukje bont komt. Ze wil deze jas graag gebruiken, omdat hij veel warmte geeft. wie kan een blijvend advies geven , behalve natuurlijk weggooien

vr. dank

21760 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het sterke vermoeden dat er een rottingsproces of dergelijke aan de gang is in de jas door vocht etc. en mogelijk niet goed voorbewerkt zijn. In dat geval zal er niets aan te doen zijn. Heeft ual navraag gedaan bij een stomerij?l

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Vraag eens advies bij een stomerij.

Als het bont eraf kan kun je dit wellicht tussendoor keer extra wassen.

Als je vrouw parfum gebruikt (in nek/hals) of make-up zou dit ook reden kunnen zijn dat het na verloop van tijd in combinatie met het bont vreemd gaat ruiken.

Vond nog dit over zweet t-shirts,wellicht werkt het voor jou ook ?
-------een paar uurtjes in de soda en daarna in de wasmachine (gewoon met een normale 40 graden was meegewassen) en de lucht was weg.   Ook in vochtige en warme toestand kwam de lucht niet terug.-------          Wel even controleren of dat met dit kledingstuk geen kwaad kan - (Voor wol en zijde Geen soda gebruiken)

------Donsjacks goed droog uit de wasmachine halen, eventueel meerdere keren centrifugeren. Te nat dons gaat ruiken..DeStomerij

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor dons is het ? Echte eendedons of van een andere vogel ? Het kan niet hard genoeg stinken, zolang als de jas in gebruik is.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Niet lachen maar wij hebben zoiets hetzelfde met ons dekbed meegemaakt. We hebben er een van schapenwol in een hoek van het dekbed stonk het vreselijk, bleek het wol van een bok te zijn.

Als deze wol wordt gebruikt gaat het op den duur stinken door de transpiratie.

Succes verder.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lannasilva,

Probeer de jas eens in de wasdroger te stoppen met 3 tennisballen, een canvas gymschoen mag ook. De wasdroger op lage themparatuur. Het dons wordt dan goed droog en de tennisballen zorgen dat het dons uit elkaar gaat. Vocht is een vijand van dons.

succes

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou dons niet zomaar in de wasmachine doen.
Niet met tennisballen of met tennisschoenen.

Ga naar een goede tentenzaak "Carl Denig"bijv.

En vraag daar naar een wasmiddel voor donzen slaapzakken.
Vraag tevens de gebruiksaanwijzing!!!

?? D'r wonen twee motten ?
 ? In m'n ouwe jas ??

Geen jeuk?
Geen allergiebulten?

Dan wassen. Maar dan wel donsgeschikt!!

Vind deze ouwe grijze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste grootvader,

Niet in de wasmachine maar in de wasdroger zoals ik schreef. Dit is geen verzinsel maar wordt zelfs aan de binnenkant bij het wasvoorschrift bij sommige donsjassen ingenaaid. Zelf heb ik jaren donsjassen en donsslaapzakken verkocht. Het probleem van lannasiva staat niet op zichzelf. Bij de jas van de vraagsteller komen al veertjes naar buiten de jas is dus niet meer waterdicht. Eén regenbui kan al vocht bij het dons brengen met alle gevolgen van dien. De tennisballen truc heeft in enkele gevallen goed geholpen.

succes

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor het waterdicht maken van een stof (tent of jas) is er bij dat soort genoemde zaken zoals Carl Denig ook een spray te koop.

Overigens moet ik zeggen dat ik alleen weleens een echt donzen eskimomodel slaapzak heb gewassen met zo'n speciaal wasmiddel maar niet in een machine maar in een echte ouderwetse tobbe.

En door langdurig gebruik van zo'n slaapzak stonk die ook op den duur (een echte lichtgewichtkampeerder let niet zo op luchtjes) maar lang niet gewassen gaat de kwaliteit van het isolerend vermogen zo achteruit dus ik moest wel.

Twee dagen hangen in de volle zon leverde mij in ieder geval weer een volle en warme slaapzak op.

Vandaar dat ik hierop insprong.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U zegt: Het vermoeden bestaat dat de lucht uit het stukje bont komt.

Misschien moet u toch dat stukje bont eens losmaken. Als het "echt bont" is, is het misschien niet goed behandeld en zitten er nog vuile restjes aan de achterkant. Dit kan inderdaad een erg penatrante lucht gaan verspreiden als het vochtig wordt.

Ook in dit geval heeft "kunstbont" dus weer een voordeel.

Gnarfje

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Ik ben blij dat ik geen onzinnige vraag heb gesteld. Het is dus blijkbaar een vochtprobleem. Ik ga vanavond op mijn gemak de antwoorden doornemen en ik begrijp nu ook wel dat het probleem wat ik beschreef wel vaker voorkomt en misschien ook niet oplosbaar is. De lucht is echter te penetrant om met plezier deze jas te dragen.

We zien het wel

dank allen

vr.gr